Ondernemersevent Social Business 030: ‘Goede verhalen over social tools en social journalism’ | De Utrechtse Internet Courant Ondernemersevent Social Business 030: ‘Goede verhalen over social tools en social journalism’ | De Utrechtse Internet Courant

Ondernemersevent Social Business 030: ‘Goede verhalen over social tools en social journalism’

Ondernemersevent Social Business 030: ‘Goede verhalen over social tools en social journalism’

Storytelling, filmpjes maken met Vine en het nieuwe platform Google+: tijdens Social Business 030 werd ondernemend Utrecht gisteren bijgepraat over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van social media en zakendoen. Voor het derde achtereenvolgende jaar vond dit ondernemersevenement plaats. Een initiatief van Utrecht Netwerk en de Kamer van Koophandel Midden Nederland. DUIC was één van de sprekers. Een impressie van de middag door Olga Leever.

De locatie is schitterend: het Geldmuseum aan de Leidseweg. En ook het weer is prachtig,  het is bijna jammer om de binnentuin te verlaten om het auditorium binnen te gaan. Maar de sprekers maken alles goed.

Martijn Rademakers (foto), medeoprichter van De Utrechtse Internet Courant, is spreker 1. Zijn presentatie gaat over ‘social journalism’ en de principes van storytelling. Zo zijn er zes soorten verhalen: ‘wie ben ik’-verhalen, ‘mijn visie’-verhalen enzovoort. Een goede krant zorgt dat deze verhalen allemaal aan bod komen.

Google+

Bas Leenders van Gcompany vertelt meer over Google+. Net nu veel ondernemers met twitter en een Facebookpagina zijn begonnen, dient zich weer een nieuw sociaal platform aan. Sluit je je hierbij aan of niet? ‘Ik was sceptisch,’ vertelt Bas Leenders. ‘Maar je merkt dat Google snoeihard inzet op Google+. Het lijkt op Facebook, met dit verschil dat je je er nog niet veel bekenden tegenkomt. Maar Google+ heeft functionaliteiten die andere platforms missen. Zoals Hangout on Air waarmee je samen een video-uitzending kunt maken die voor de hele wereld te zien is. Obama maakt hier al gebruik van. En denk eens aan je zoekresultaat: dat wordt natuurlijk beïnvloed door je sociale gedrag op Google+. Wellicht is het een overweging een account aan te maken.’ Spijtig is dat tijdens de presentatie de verbinding met internet even wegvalt, waardoor Leenders niet al zijn filmpjes kan tonen. ‘Spreker @basL ervaart de offline horror’, twittert een van de aanwezigen. Tja: social is mooi, maar zonder verbinding ben je nergens…

Dialogue Clinic

Programmapunt 3 is een ‘dialogue clinic’ van de mannen van Online Dialogue. Ondernemers uit de zaal krijgen live advies over hun online vindbaarheid. Praktische tips volgen: meet  bijvoorbeeld het succes van je Facebookpagina met Like Alyzer. En zet filmpjes op je site. Maar dan wel via media die mensen kunnen liken en delen. Youtube en Vine bijvoorbeeld. Vine is een nieuw sociaal medium waarmee je 6-secondenfilmpjes kunt maken. Het wordt steeds vaker door bedrijven ingezet.

Twitternamen uitwisselen

En dan is het tijd voor de netwerkborrel in de binnentuin. Ondernemers praten na en delen visitekaartjes uit – hoewel er, hoe kan het ook anders, net iets vaker twitternamen en LinkedInprofielen uitgewisseld worden. Dagvoorzitter Godfried Boogaard van Utrecht Netwerk is tevreden: ‘De opkomst was prima en we hebben goede verhalen gehoord over social tools, de toekomst van de krant en Google+ als rising star.’ En wat vonden de bezoekers? Onderneemster Annemieke Stoppelenburg: ‘Ik dacht dat ik niets met social business had. Ik ging naar dit event uit nieuwsgierigheid. Maar het verhaal was lang niet zo technisch als ik had verwacht. Eigenlijk ging het vooral over ontmoeten.’

Foto’s van het evenement zijn te vinden op de Facebookpagina van Inge Pont

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).