Op bezoek bij Dé Utrechtse Feestwinkel “Stoer en sexy, dat is toch wat de mensen willen” | De Utrechtse Internet Courant Op bezoek bij Dé Utrechtse Feestwinkel “Stoer en sexy, dat is toch wat de mensen willen” | De Utrechtse Internet Courant

Op bezoek bij Dé Utrechtse Feestwinkel “Stoer en sexy, dat is toch wat de mensen willen”

Op bezoek bij Dé Utrechtse Feestwinkel “Stoer en sexy, dat is toch wat de mensen willen”
In Overvecht schuilt aan de Oranjerivierdreef Dé Utrechtse Feestwinkel. Van buiten valt er niet zoveel te zien, maar binnen kijk je je ogen uit. De gangpaden zijn precies groot genoeg om er doorheen te lopen. Overal hangen en liggen pakken, maskers en andere accessoires. “Ja, we hebben eigenlijk geen magazijn. Dus alles wat we hebben hangt ook echt in de winkel”, vertelt de 36-jarige bedrijfsleider Michael Jongerius.

In Overvecht schuilt aan de Oranjerivierdreef Dé Utrechtse Feestwinkel. Van buiten valt er niet zoveel te zien, maar binnen kijk je je ogen uit. De gangpaden zijn precies groot genoeg om er doorheen te lopen. Overal hangen en liggen pakken, maskers en andere accessoires. “Ja, we hebben eigenlijk geen magazijn. Dus alles wat we hebben hangt ook echt in de winkel”, vertelt de 36-jarige bedrijfsleider Michael Jongerius.

De opa van Michael Jongerius opende in 1974 in hetzelfde winkelcentrum een supermarkt. “Mijn opa had deze locatie uitgekozen omdat het toen in de meest dichtbevolkte wijk van Nederland lag”, vertelt Michael. “Later zijn mijn vader en oom hier in 1984 een videotheek begonnen. Dat was in het begin gewoon top, maar toen ontstond het downloaden. Op een gegeven moment verhuurden we nog maar één film per dag. Toen dachten we, als we nu niks anders gaan doen, dan kunnen we de deuren sluiten.”

En toen belde toevallig de eigenaar van een carnavalswebshop. “We merkten dat er zo veel vraag naar die kleding was, dat de overstap snel gemaakt was”, zegt Michael. Ze begonnen de feestwinkel met halfgevulde schappen. “We hadden toen nog maar twee leveranciers.” Ook zelf moesten ze er even inkomen: “Ik wist niet eens wat een petticoat was.” Hij lacht. “We zijn het hele land doorgereden om te kijken hoe andere winkels het aanpakten.”

Carnavalswinkel 006Het thema van de Toppers

Inmiddels heeft de winkel overvolle schappen met meer dan 1400 verschillende pakken. De hoogtijdagen zijn rondom carnaval, maar ook Halloween en Oktoberfest doen het goed. “Wij wachten ieder jaar met spanning af wat het thema van de Toppers gaat worden. Afgelopen jaar was het een slecht thema. De meeste mensen zochten alleen een Hawaï-slinger. Maar dit jaar is het disco, dus dat is weer top.”

Meest gewild zijn de politiepakken, zowel voor dames als voor heren. “Stoer en sexy, dat is toch wat de mensen willen”, vertelt Michael. “Ook de legerpakken doen het altijd goed. Bij de kinderen gaan de jongens vaak voor de ninjapakken en de meisjes voor cheerleader of een prinsenjurk.” Maar dat is niet het enige wat de feestwinkel verkoopt. Voor 39 cent heb je bijvoorbeeld al een feesthoedje. Het pronkstuk is het Sinterklaaspak van € 675, “maar dan heb je ook echt de tv-Sint”.

Om al die kostbaarheden te beschermen hangen er 32 camera’s in de winkel, iets wat bij de videotheek nog niet nodig was. “Je kunt je niet voorstellen wat mensen allemaal proberen mee te nemen. En hoe. Vaak stiekem aangetrokken onder hun kleding. Het zijn ook altijd de mensen waarvan je het niet direct zou verwachten. Laatst nog een oma met haar kleindochter, die had gewoon een zwarte-pietenkraag in haar tas meegenomen. Ik snap dat je gaat stelen als je je brood niet kan betalen, maar bijvoorbeeld een feesthoedje van 39 cent, dat is gewoon zielig.”

De winkel is een feestjeCarnavalswinkel 005

De feestwinkel wordt vanaf het begin bemand door Michael Jongerius, bijgestaan door Jeffrey Eikenaar (27) en Melvin de Kruijf (28). “Ik heb sinds mijn zestiende een contract, maar sta eigenlijk al sinds m’n dertiende in de winkel”, vertelt Melvin. “Dat is het leuke van dit werk, dat je al zo lang met elkaar in de winkel staat.” Michael vult hem aan: “En al die vrolijke gezichten. Iedereen die de winkel in komt, is blij.” Daar proberen ze zelf ook hun steentje aan bij te dragen. “Nu staat er de hele dag door carnavalsmuziek op. Met Sinterklaas drie weken lang Sinterklaasmuziek. Dan gaat je verstand wel op nul.” Hij lacht. “Je moet er ook zelf een feestje van maken.”

Carnavalswinkel 004Dat is ook nodig, want de jongens staan iedere dag tot 21.00 uur in de winkel. “Dat is onze grote kracht, want zo bereiken we ook alle mensen die fulltime werken”, zegt Michael. “Laatst kwam er nog iemand speciaal voor ons uit Leeuwarden gereden. Anders zou die het nooit gered hebben”. Er klinkt gelach. Op de vraag waarom ze in Overvecht gevestigd zijn en niet in Brabant antwoordt Michael: “Waarom zou dit geen geschikte plek zijn? We hadden dit pand al, de huur is relatief laag en je kunt gratis parkeren voor de deur. Met de meeste bewoners uit Overvecht hebben we een goede band. Wat nu vervelende gasten kunnen zijn, zijn jongens die wij al kennen vanaf kleins af aan. Dus dat gaat gewoon prima.”

De trots van dit jaar is het nieuwe ‘penispak’. “Daar is al vier jaar vraag naar, maar het was steeds nergens te krijgen. Maar nu wel”, zegt Michael. “Vaak verontschuldigen mensen zich als ze om zoiets specifieks vragen, maar bij ons is niks te gek.”

Tekst: Annabel van Heesbeen. Foto’s: Robert Oosterbroek

Carnavalswinkel 003

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).