Op bezoek bij kantoorvakhandel Lorjé: ‘Burgemeester Jan van Zanen koopt bij ons zijn Waterman vulpen’ | De Utrechtse Internet Courant Op bezoek bij kantoorvakhandel Lorjé: ‘Burgemeester Jan van Zanen koopt bij ons zijn Waterman vulpen’ | De Utrechtse Internet Courant

Op bezoek bij kantoorvakhandel Lorjé: ‘Burgemeester Jan van Zanen koopt bij ons zijn Waterman vulpen’

Op bezoek bij kantoorvakhandel Lorjé: ‘Burgemeester Jan van Zanen koopt bij ons zijn Waterman vulpen’
De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Evi Guldemeester ging deze week op bezoek bij Stefan Nahuijsen (26) van kantoorvakhandel Lorjé op de Neude 10.

De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Evi Guldemeester ging deze week op bezoek bij Stefan Nahuijsen (26) van kantoorvakhandel Lorjé op de Neude 10.

Als vier kapiteins op een schip bestuurt Stefan Nahuijsen samen met zijn oom Wim, tante Marion en zijn vader Arie de kantoorvakhandel. In de zaak zijn duizenden verschillende artikelen te vinden: van wenskaarten tot aan luxe schrijfwaren. “Ik zie deze winkel als de ultieme speelgoedwinkel voor jong én oud”, aldus Stefan.

Overgroot opa Arie-Willem Nahuijsen heeft in het bedrijf van de familie Lorjé gewerkt en nam de zaak in 1935 over. Toentertijd was het bedrijf gevestigd in een pand dat plaats heeft moeten maken voor een bredere Lange Jansstraat. “Dat oude pand had van die smalle trappen. Als kind vond ik het écht een spookpand”, vertelt oom Wim die tijdens het interview even binnen komt wandelen. Sinds de jaren 70 is de zaak gevestigd in het huidige pand.

810876 (1)
Op de hoek ligt het voormalige pand van Lorjé en op de lege plek daarnaast is nu het huidige pand gevestigd. Foto: Het Utrechts Archief

“Op mijn veertiende stond ik al in de winkel, want één ding wist ik zeker en dat is dat ik in een winkel wilde werken.” Het virus van de liefde voor de kantoorvakhandel heeft hij van zijn familie overgenomen, legt hij uit: “Dat is mij met de paplepel ingegoten.” Met z’n vieren staan ze in de zaak: “Iedereen houdt zich bezig met bepaalde producten. Zo is mijn tante van de schoolspullen, mijn vader van de agenda’s, mijn oom van de Franse notitieboekjes en ik heb een pennentik.”

De pennentik van Stefan is begonnen toen hij als klein jochie op de trap achter de pennenhoek stond te kijken hoe de pennen werden verkocht: “Urenlang heb ik lezingen gehad over pennen en ik leerde dat als iemand snel schrijft diegene een dikke penpunt fijn vindt en dat een dunne penpunt goed werkt voor iemand die klein schrijft.”

Lorje1
Stefan in zijn favoriete hoek met achter hem de trap waar hij als klein kind op stond.

Stefan legt uit dat bij iedere schrijfstijl een pen past. “Het is leuk om de perfecte pen bij een klant te vinden. Zo heb ik burgemeester Jan van Zanen blij gemaakt met een Waterman vulpen.” Een andere bekende Utrechter die zijn fineliners bij Lorjé haalde, is Dick Bruna.

Stefan schrijft zijn eigen kattebelletjes of bestellingen het liefst met een mooie pen. “Het vakmanschap dat in een pen zit, vind ik mooi.” Hij gaat dan ook zorgvuldig om met een luxe pen: “Als mensen hun telefoon vergeten dan draaien ze zich om. Ik heb dat als ik mijn pen vergeet.”

De schrijfstijl van mensen is veranderd, legt Stefan uit: “Vroeger schreven mensen, omdat dat moest voor hun werk. Tegenwoordig vindt men het leuk om brieven te schrijven of een dagboek bij te houden. Dat willen ze dan doen met een mooie pen.” Bij die mooie pen wordt dan ook een notitieboekje gezocht, want daar staat Lorjé om bekend. “Soms zijn er klanten die een boekje op vakantie hebben gezien en dan komen ze naar ons om te vragen of wij dit boekje ook verkopen. Als we het product niet hebben dan gaan we op zoek en soms wordt het dan ingekocht.” Een voorbeeld hiervan zijn de Spaanse notitieboekjes Miquel Rius.

Sinds twee dagen is ook de vernieuwde webshop van Lorjé de lucht ingegaan: “Het internet speelt een steeds grotere rol en daar moeten we in meegaan. Door middel van de webshop kunnen we de klanten ook informeren en ze komen dan gerichter naar de winkel. Het nadeel van het internet is dat het onpersoonlijker is. Het echte advies dat is toegespitst op de consument is er niet.” Dat onderscheidt Lorjé ook van grotere zaken als een Bijenkorf. Het ontbreekt daar vaak aan kennis legt Stefan uit.

Stefan heeft een jongere broer, maar die voelt er niet veel voor om in de zaak te staan. In ieder geval zal Stefan de komende jaren voor de zaak zorgen.

8 Reacties

Reageren
  1. Suus

    Topwinkel!

  2. Anoniem

    Ontzettend veel keus en mogelijkheden! Bij twijfel is er advies genoeg aanwezig!!

  3. Ballpoint

    Okay Duic, als je dan toch schrijft over een winkel, geef dan meteen een linkje. Kopieerplak is niet prak. Tisch

  4. Marcel Gieling

    Lorjé is een aanrader, een winkel waar service met een hoofdletter S wordt geschreven.

  5. Joop van Wiggen

    Van harte eens met Marcel Gieling.

  6. Sjaak

    Hier haal ik altijd m’n printerpaper. Prettig zaakje met vriendelijke medewerkers.

  7. Monique

    Dit zijn winkels waarvoor je nog de stad in gaat. Helaas zijn daar nog zo weinig meer van! Geen ongeinteresseerde zaterdaghulp in een franchise keten, maar een zaak met unieke producten en dito service! Laten we hopen dat we nog lang in het straatbeeld mogen zien.

  8. Roland Goetgeluk

    Met Marcel Gieling eens, maar de K van kennis is relevanter. Analyses uit retail tonen dat Kennis relevant wordt voor winkels. Service via e-retail kan nl. al prima geregeld worden en soms beter.

    En dan over de Lorjé: woon al 30 jaar in Utrecht en de vulpen en vulpotlood (Waterman, mooi dun model) worden daar gekocht. Wellicht is de kwaliteit een ‘probleem’ want veel vulpennen heeft een mens niet nodig in zijn leven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).