Op bezoek bij kledingwinkel Benjamins: ‘Het is hier niet alleen een rek met oude kleren’ Op bezoek bij kledingwinkel Benjamins: ‘Het is hier niet alleen een rek met oude kleren’

Op bezoek bij kledingwinkel Benjamins: ‘Het is hier niet alleen een rek met oude kleren’

Op bezoek bij kledingwinkel Benjamins: ‘Het is hier niet alleen een rek met oude kleren’
Jyoti voor zijn winkel. Foto: Bas van Setten
Ken je het verhaal van Benjamin Button? Een verhaal over iemand die geboren wordt als oude man en steeds jonger wordt. Dat is ook ongeveer het idee achter de winkel van Jyoti Daalmans: oude dingen worden weer jong, als nieuw en ‘fashionable’. Samen met de non-profit textielinzamelaar Sympany opende hij Benjamins op de Steenweg. Een plek waar Jyoti vooral gedragen kleding verkoopt, maar wel alleen items die hij mooi vindt en zelf heeft uitgezocht.

Ken je het verhaal van Benjamin Button? Een verhaal over iemand die geboren wordt als oude man en steeds jonger wordt. Dat is ook ongeveer het idee achter de winkel van Jyoti Daalmans: oude dingen worden weer jong, als nieuw en ‘fashionable’. Samen met de non-profit textielinzamelaar Sympany opende hij Benjamins op de Steenweg. Een plek waar Jyoti vooral gedragen kleding verkoopt, maar wel alleen items die hij mooi vindt en zelf heeft uitgezocht.

Het begon afgelopen zomer met een pop-up in een ander pand op de Steenweg, maar vanaf november opende Benjamins definitief een paar deuren verderop. Het grootste deel van de kleding koopt hij in bij Sympany. Met miljoenen kilo’s kleding per jaar is dat een van de grootste textielinzamelaars van Nederland. Het bedrijf, met vier sorteercentra waaronder één in Utrecht, werkt aan een circulaire textielketen. 

“Alle kleding die we binnenkrijgen, geven we een nieuwe bestemming”, legt Sanne de Lorme van Sympany uit. Het wordt verkocht, in Nederland maar vooral in Oost-Europese landen. En wat niet meer herdraagbaar is, wordt samen met partners gerecycled. “Kleding opnieuw dragen is nog steeds de meest duurzame optie. Bij ons staat dat altijd bovenaan. Dus als iemand naar ons toe komt met een goed uitgewerkt plan om tweedehandskleding in Nederland te verkopen, werken we daar graag aan mee. Dat heeft voor ons veel waarde.”

De items die Jyoti in zijn winkel verkoopt, zijn volgens haar ‘de kers op de taart’ van de ingezamelde kleding. “Om die pareltjes eruit te halen, moet een specifieke sortering worden gedaan.” Dat doen de sorteerders van Sympany, maar Jyoti gaat vervolgens zelf langs om hier de items voor Benjamins uit te zoeken. 

Woodstock 1989

“De rode draad is dat ik uiteindelijk al het sorteren zelf doe”, zegt Jyoti. “Ik heb alles minstens één keer in mijn handen gehad.” Veel van de kleding komt bij Sympany vandaan, maar soms ook uit Jyoti’s eigen kledingverzameling of uit zijn netwerk. Van mensen die kleding hebben liggen die ze niet meer dragen, of zelfs nog nooit aan hebben gehad. 

“Zo komen er ook wat duurdere spullen binnen die je anders niet zou krijgen”, zegt hij. “Wat ons onderscheidt van bijvoorbeeld winkels als Episode of Vintage Island, is dat het hier niet alleen een rek is waar je oude kleren op knalt en klaar. Hier betaal je misschien wat meer voor een item, en zit er vast wat overlap in het aanbod, maar hier heb ik dat uitzoekwerk al voor je gedaan. Hier hangen mooie items kant en klaar.”

De prijzen variëren van een tientje tot een paar honderd euro, zoals een Woodstock T-shirt uit 1989 uit Jyoti’s eigen collectie. Het duurste item hangt aan de muur: een leren jasje van 3.500 euro met daarop een draak en een slang. Ook uit zijn eigen collectie. “Alles kan hier”, zegt Jyoti.

Sneakers met vleugels 

Naast kleding, zijn er ook gerecyclede spullen te vinden bij Benjamins. Achter in de zaak is een atelier waar tassen worden gemaakt van oude wollen dekens, die ook weer uit de sortering van Sympany komen. De hengsels zijn gemaakt van oude autogordels. Het idee is dat uiteindelijk in het atelier ook oude kleding vermaakt of gerepareerd wordt. Verder staan er workshops met ditzelfde thema op het lijstje.

Jyoti’s liefde voor mode begon ooit in Barcelona met een paar sneakers met vleugels. Hij kon ze alleen maar tweeënhalve maat te groot krijgen, maar kocht ze toch. Daardoor piepten ze als hij ermee liep, maar dat nam hij voor lief. Hetzelfde paar schoenen gebruikte hij voor zijn toelatingspitch bij het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). En dat heeft gewerkt. 

Al voordat hij überhaupt aan die opleiding begon, wist hij al dat hij ooit een eigen winkel wilde. “Vroeger zei ik altijd: ‘Ik wil een winkel met mooie spullen erin’. Ik hou erg van kleding, dus dat zijn voor mij mooie spullen. We hebben hier van alles wat: duurdere en minder dure kleding, nieuw, maar ook heel oud.” In de winkel staan vindt hij het leukst. “Ik hou ervan om met mensen te lullen en ik weet veel van de producten. Ik ontmoet elke dag leuke mensen, we krijgen veel leuke reacties en mensen komen vaak weer terug. En het is fijn om je eigen baas te zijn natuurlijk.”

Vooroordeel wegnemen 

Dankzij subsidie van de gemeente, als onderdeel van het project Morgen Mooier Maken, zit Benjamins nu op de huidige locatie. Dat project wil de leegstand in de binnenstad aanpakken. Hiervoor stond ook het pand op de Steenweg jarenlang leeg, zegt Jyoti. “Ik mag het geld niet alleen gebruiken voor de huur”, legt hij uit. “Een deel wel, maar de rest is bedoeld voor sustainable business. Je krijgt niet zomaar een zak geld. Er staat wel wat tegenover. Je moet er wat voor terugdoen, dat kunnen we bewijzen en laten zien.”

“We willen het vooroordeel over tweedehandskleding wegnemen”, zegt Wouter Reedijk. Vanuit Sympany is hij ook betrokken bij Benjamins. Regelmatig helpt hij Jyoti, zoals met het uitzoeken van de kleding. Ook volgens Sanne heeft tweedehandskleding nog met een stigma te maken. “Voor heel veel mensen is tweedehandskleding nog helemaal geen normale, logische optie. En dus kunnen we de hoeveelheden kleding die wij inzamelen nooit allemaal in Nederland afzetten. Daar is gewoon geen vraag naar.”

“Het moet in principe niet uitmaken of iets tweedehands is of nieuw, maar bij veel mensen is dat nog wel zo”, zegt Wouter. “Bij Benjamins gaat het erom dat wij het mooi vinden.” Jyoti: “Het is heel leuk om te zien als iemand tot over z’n oren verliefd is op een item. Mensen komen regelmatig ergens voor terug. Dan wil iemand het echt hebben en is blij met de aankoop. Dat is leuk. Daar doe ik het voor.”

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Ik begrijp niet wat dit in een categorie ‘ondernemen’ doet. Een bedrijf dat subsidie ontvangt en zonder de subsidie geen enkele levensvatbaarheid heeft is geen bedrijf, maar een stichting.

  2. Elza

    Zoiets als de KLM @scherpschutter?

  3. Scherpschutter

    @Elza

    Nee, mevrouw. KLM ontvang geen stuiver subsidie. Ik stel voor dat u even opzoekt wat de definitie van subsidie is.

  4. Karel Mudde

    Online winkelen, veel effectiever en beter voor het milieu. En veel fijner ook dan zo’n verkoper die hijgend in je nek staat te drammen !! en pokkeherrie : dat wat men muziek noemt

  5. Elza

    Nou meneer de scherpschutter, geen accijns hoeven betalen over je kerosine en geen btw betalen over je tickets kan met een gerust hart subsidie genoemd worden.

  6. Scherpschutter

    @Elza

    Nee, mevrouw. Staatssteun kan geen subsidie genoemd worden. U noemt motoren toch ook geen auto? Het zijn twee totaal verschillende dingen.

    KLM ontvangt geen cent subsidie.

  7. Koel Hoofd

    Hoezo moet dit gesubsidieerd worden? Ik ken dit businessmodel al sinds de jaren tachtig en loopt altijd als een tierelier zonder dat er ooit subsidie voor nodig was. Gewoon, omdat er altijd mensen zijn die van vintage houden of gewoon geen zin hebben om geld uit te geven om fashion victims te zijn, of omdat ze het milieu niet nodeloos willen belasten met wegwerpkleding.
    Die markt is nu vele malen groter dan toen. Dus nogmaals, hoezo subsidie?

    @Elza
    Geen accijns en BTW betalen is geen subsidie maar niet geinde BTW en accijns.
    Subsidie wordt namelijk betaald door belastingbetalers die daarmee een dun pantanella sigaartje uit de eigen dikke doos krijgen. Oftewel, er wordt ze een poot uitgedraaid door de overheid die dat geld als vette kluif doorgeeft aan organisaties die niets toevoegen aan de maatschappij maar wel kleine bepaalde groepen dienen.
    Diezelfde belastingbetalers hoeven geen BTW over tickets of accijns op kerosine te betalen voor hun vakantievluchtjes en hebben daar dus allemaal voordeel bij, het is een dikke sigaar uit die dikke eigen doos want zelfs het vakantiegeld wordt hoger belast dan het loon.

    Nu willen bepaalde partijen accijns en BTW heffen op kerosine en tickets omdat dit zogenaamd het klimaat gaat redden… terwijl dat geld bij de overheid terecht komt en die geeft het geld nooit uit waar het aan uitgegeven moet worden maar aan hobbyisme. Dat is wat we intussen wel hebben geleerd na 12 jaar Rutte met 4 jaar PvdA en alweer bijna 6 jaar Kaag.die ons met 9 (NB!) crises heeft opgezadeld. Zorg naar de kloten, onderwijs op de klippen, geen betaalbare woning te krijgen, een ongekende polarisatie, een energiecrisis die ons in 2024 naar de rand van de afgrond zal brengen, en….de grote uittocht van bedrijven omdat het ondernemersklimaat in Nederland de nek om wordt gedraaid vanwege het milieu, klimaat en morele achterlijkheid..
    Dan heb ik de toeslagenaffaire, Groningen en de spaardersoplichting omdat de overheid aan wanbeleid doet en zelfs de rekenkamer negeert, nog niet eens genoemd… Accijns op kerosine en BTW op tickets, dat verdwijnt hier in de verkeerde zakken.

  8. Ton

    “staatssteun = subsidie”
    Kijk het kan wel !

  9. Ronald

    Daar gaan we weer; geen respect voor feiten.

    KLM krijgt dus wel subsidie. Kijk even hier (waar is jouw bron Scherp): https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/weer-honderden-miljoenen-naar-klm-houdt-het-dan-nooit-op. En al een tijdje dus: 1919!

    Indirecte subsidie is ook subsidie, die escape haal ik vast voor je weg. Check Vandale even.

  10. Scherpschutter

    @Ronald

    Ik kan echt werkelijk niet geloven dat ik dit nog moet uitleggen ook. Denk nou gewoon eens na! Is het nou werkelijk zo ingewikkeld om in beginsel de betekenis van een woord even op te zoeken alvorens je maar wat uitkraamt…?

    Wat is ‘subsidie’? Definitie;

    “Subsidie is een tijdelijke bijdrage van de overheid of een niet-commerciële organisatie ten behoeve van het starten van een activiteit waarvan het economische belang niet direct voor de hand ligt.”

    Nu u weet wat het betekent kunt u even nadenken om te zien of dat van toepassing is op KLM. Wel, Ronald? Krijgt KLM een TIJDELIJKE bijdrage van een overheid om een activiteit te STARTEN waarvan het economisch belang NIET VOOR DE HAND ligt?

    Uiteraard niet. KLM krijgt geen cent subsidie. Nul.

    Enfin. Als u mij nu even zou willen excuseren, dan ga ik nu een kwartierje met mijn hoofd op het bureau beuken. Mon dieu…

  11. Ton

    Klaar met beuken?
    “subsidie = financiële ondersteuning door de overheid van een particuliere activiteit”
    Definities zijn door mensen gemaakt en dus per definitie nooit eenduidig of definitief. Definities zijn vaak vrij variabel. Het is helaas niet anders.

  12. Floep

    Dat Scherpschutter zo met z’n hoofd op de bureau beukt is in ieder geval een mogelijke verklaring voor de kwaliteit van de logica die soms wordt gehanteerd. Andere topsporters zoals in het American Football spelers worden niet voor niks sterk in de gaten gehouden daardoor. Zo ondoordacht mogelijk posten op DUIC is tenslotte ook een denksport.

  13. Koel Hoofd

    @Scherpschutter je hebt gelijk.
    Mijn eerder reactie is niet door de Duic censuur gekomen, dus bij deze.
    2e handskleding is letterlijk een vintage businessmodel wat ook al in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw bestond zonder dat er subsidies voor werden verstrekt omdat het lucratiever was om het zwart te verkopen. Sterker nog, het is een eeuwenoud businessmodel (ging via de kerken) want vroeger was het een sociale noodzaak (NB!) terwijl het tegenwoordig een luxe dingetje is want voor de echte arme sloebers is er de ‘kledingbank’ of De Arm (NB! een sociale werkplaats)
    Dat er tegenwoordig wel subsidies voor worden gegeven omdat het zogenaamd ‘duurzaam’ is, is echt van de zotte want deze man pikt ‘de pareltjes’ er uit om ze ‘goed’ aan het elitaire groene Utrechtse publiek te verkopen. Wat niet bij de Utrechters in de smaak valt wordt verkocht aan Oost europa. Het is dus een commercieel businessmodel waarbij subsidie de marktwerking verstoort.
    Maar ja, de gemeente moet toch wat om die leegstand in de onbereikbare eco-enclave binnenstad op te vullen…

  14. Statler

    Prima initiatief. Dit is m.i. een goed voorbeeld van een (start) subsidie. Toetsing vervolgtraject is een verantwoordelijkheid van de gemeente.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).