De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Zita Eijzenbach ging op bezoek bij Joyce Snijders en Soleil Sturm van de HUNTED streetwear Boutique aan de Kintgenshaven 1a in de binnenstad.
Het merk Utca’s Finest is inmiddels een begrip in Utrecht, maar de naam van de winkel van Soleil Sturm (29) en Joyce Snijders (31) zegt de meeste mensen weinig. Vreemd eigenlijk, want de kleine kledingzaak zit op een toplocatie in Utrecht.
“Zo’n vijfentwintig vierkante meter is het: HUNTED is inderdaad best klein, maar dat past ook wel bij het concept.” vindt Joyce. “Natuurlijk moet de naam zo groot mogelijk worden, maar omdat de oplage van de merken ook zo klein is, blijft het allemaal wat exclusiever.”
Vier jaar geleden wordt het eerste shirt ontworpen aan de keukentafel. De twee jonge Utrechtse ondernemers hebben volop ideeën na hun grafische opleiding, maar het idee om ‘iets met fashion en ontwerp’ te gaan doen ligt bovenop de stapel. De shirts komen in meerdere Utrechtse winkels te hangen en worden verkocht op beurzen. De naam van het merk toen wordt inmiddels niet meer genoemd.
“Ja, die bleek dus al van een grote keten te zijn, wisten wij veel.” lacht Soleil. “Dus we kregen een brief thuis met twee opties: een naamswijziging of een claim aan onze broek. Van daaruit is de naam HUNTED (‘opgejaagd’, red.) bedacht: een verwijzing naar het voorgaande proces.”
“Iedereen was enthousiast over de kleding van HUNTED,” vertelt Joyce, “Maar als we op beurzen buiten Utrecht vertelden waar we vandaan kwamen, was dat enthousiasme opeens een stuk minder aanwezig. Dan zeiden de mensen: ‘O, nou, succes ermee dan.’”
“De reacties waren neerbuigend, denigrerend, alsof het dan toch nooit zou lukken om succesvol te worden.” vult Soleil aan. “Dat was voor ons de motivatie om een om ons specifiek op Utrecht te gaan richten. Een Utrechts kledingmerk was er nog niet, dus toen hebben we naast HUNTED, Utca’s Finest bedacht als ode aan Utrecht.”
“Utca’s Finest is een ode aan Utrecht.”
In april 2014 krijgen de dames met hun kledinglijnen een vaste plek in de pop-up shop van de Revenge. De verkoop loopt goed, maar de pop-up is maar tijdelijk. Soleil’s moeder wijst de jonge ondernemers op een klein pandje aan de Kintgenshaven. “‘De Kintgenshaven?’, vroeg ik mijn moeder nog; ik had er nog nooit van gehoord! Bleek het praktisch aan de Neude te zitten!”
UTCA 030
De dames omschrijven de kleding van HUNTED als een ‘recht door zee’ en stoere streetwear. Naast de merken uit binnen- en buitenland bestaat de collectie voor een groot deel uit de kleding van Utca’s Finest. Geen roze jurkjes met de Dom, maar uniseks shirts, truien en petten met strakke lijnen, op Utrecht geïnspireerde teksten en alles in zwart, wit en rood.
“De kleuren van Utrecht, maar we houden ook van zwart,” zegt Joyce lachend terwijl ze haar bijna volledig zwarte outfit showt.
“De lijn die we voor de Utrechtse VVV ontworpen hebben is kleurrijk, met de Dom en de Utrechtse skyline: echt voor de toeristen.” vertelt Soleil. “De kleding in de winkel is voor de ‘echte Utrechters’ en iedereen die zich met de stad verbonden voelt. In de winkel zal je niet snel iets met de Dom vinden.”
De kleding valt ook in de smaak van beroemdheden: dj Tony Junior, volkszanger Danny Temming, nieuwslezer Mustafa Marghadi en voormalig FC Utrecht-verdediger Marcus Nilsson zijn als gespot met een UTCA 030-shirt. Ook de fans van FC Utrecht weten de winkel te vinden: vol trots hebben de dames naar de beelden gekeken van de FC Utrecht-boot voorafgaand aan de KNVB-bekerfinale.
“Dat was vet joh: we zagen zo veel shirtjes van ons!” zegt Soleil enthousiast. “We zijn geen voetbalmerk, maar we snappen wel dat de fans ook eens wat anders dan een rood-wit voetbalshirt willen dragen.”
“Onze shirts zijn meer casual,” vindt Joyce. “Het kan gewoon voor op straat, naar het werk en op een feestje of festival. Met een FC Utrechtshirt doe je dat niet zo snel.”
“Misschien vissen we wel uit dezelfde vijver, maar Utca’s Finest is voor iedereen die om Utrecht geeft en dat wil uitdragen. De club heeft ons ook omarmt: we hebben zelfs een tijdje in de fanshop gehangen.”
Uuuuuuuu
Naast de volledig eigen ontworpen shirts, hangen de resultaten van diverse samenwerkingen in de winkel. De ‘U-tjes’ in samenwerking met Steen zijn het meest populair: de shirts met een hand in de vorm van de letter U is inmiddels in verschillende versies verschenen en gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank.
“Een leeg U-tje, een getatoeëerd U-tje, een hand met meerdere handjes…,” somt Soleil in gedachten op. “Rapper Steen heeft het U-tje jaren geleden bedacht en getekend,” legt Joyce uit. “Hij heeft ons benaderd voor een samenwerking en de eerste oplage was zo weg! Dat het zo’n succes werd hadden we vooraf ook niet kunnen bedenken.”
De samenwerkingen bevallen de dames. “We zijn weer op zoek naar een leuke nieuwe samenwerking voor Utca’s Finest,” laat Soleil weten. “Een van de weinige voorwaarden: geen Domtorens!”
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.