De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Zita Eijzenbach ging deze week op bezoek bij Marcel Onderstal van It’s a Present aan de Lijnmarkt 16.
Daar waar eerst cadeauwinkel Prod’s and Primes -of kortweg P’NP- zat, zit nu alweer bijna drie jaar cadeauwinkel It’s a present. Een karakteristiek split-level-winkelpand vol met van alles en nog wat, maar wie denkt dat het assortiment hetzelfde is als de voorganger heeft het mis.
“It’s a present is een stoere cadeauwinkel. We zijn toch mannen he,” vertelt mede-eigenaar Marcel (35). “Tassen en tafelkleden met bloemenprints komen er niet in, dus ook mannen lopen binnen. Zij kopen meer gadgets, terwijl de vrouwen vaker voor de woonaccessoires gaan.”
Vanwege het succes in Utrecht, is er inmiddels een tweede winkel in Amsterdam. Die winkel draait grofweg voor 90% op de aankopen van toeristen. En net zoals in Utrecht –waar dat percentage op ongeveer 50% ligt-, wordt er daarom juist op die groep ingespeeld.
“Zoiets als dit,” zegt Marcel, wijzend naar een enorm stenen Moai-beeld (Paaseiland) van zo’n zestig kilo, “Dat gaat niet in een koffer, dus die staan niet in Amsterdam. We merken dat toeristen steeds minder kieskeurig zijn. Souvenirs hoeven niet meer uit de stad zelf te komen, dus we hebben maar weinig van Nijntje en met de Dom. Vooral de kleine en platte items zijn in trek: kaarten, spullen voor in de keuken, leuke hebbedingetjes…”
Marcel loopt naar de papieren dierenkoppen voor aan de wand. De trofeeën zijn er in de vorm van een wolf, paard of eenhoorn, giraffe, nijlpaard en neushoorn. Alles in zachte pasteltinten.
“Of deze! Net nieuw binnen en enorm populair. Ze passen in een koffer en ze wegen niets, maar je moet ze zelf nog wel in elkaar zetten. Knippen, vouwen, lijmen: daar ben je wel een paar uur mee bezig.”
Shoarmazaak
Marcel begint vijf jaar geleden met It’s a present in Dordrecht. Iedere dag rijdt hij van zijn woonplaats Amsterdam naar Dordrecht en ’s avonds weer 90 kilometer terug naar huis. De winkel is een hit en Marcel besluit in een voormalige shoarmazaak in Alpen aan de Rijn een tweede winkel te openen.
“Ik had een aantal jaar geleden al gesproken over een samenwerking, dus het was min of meer vanzelfsprekend dat mijn broer Richard mee ging werken. Hij begon daar en ik werkte verder in Dordrecht.”
Als de voormalig eigenaresse van P ‘n P aan de Lijnmarkt haar winkel wil sluiten, gaan de broers opnieuw met haar in gesprek over de overname.
“Jaren geleden, nog voor Dordrecht, zijn we hier al eens geweest voor een gesprek. Destijds ging het uiteindelijk toch niet door, maar nu wilde ze echt stoppen en zocht ze iemand die het over wilde nemen. Het is een prachtig pand, groot genoeg en vooral die trappetjes zijn leuk.”
De broers sluiten de winkels in Alphen en Dordrecht om zich volledig te kunnen richten op Utrecht. Als de winkel in Utrecht goed loopt, komt er een tweede It’s a present in Amsterdam bij. Maar met een zaak in de hoofdstad en een in de Domstad is Marcel niet voldaan. Voorzichtig kijken de broers naar de mogelijkheid om een derde cadeauwinkel te openen.
“Rotterdam en Den Haag zijn opties. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het een keten met een stuk of zeven winkels in Nederland wordt: misschien een stuk of drie en dan de grens over. Antwerpen of Berlijn lijkt me wel wat. Van de webwinkel gaat al zo’n twintig procent naar België, dus er is daar zeker wel een markt voor.”
Eenhoorn
De twee hebben beide een winkelachtergrond, dus verkopen zit in het bloed. En wat de inkoop betreft, geldt de regel ‘als we het zelf leuk vinden, proberen we het in de winkel’. De twee zijn het niet altijd eens.
“Als het aan mijn broer had gelegen, hadden we deze niet gehad, maar ik vind ze zelf gewoon heel leuk.” zegt Marcel terwijl hij naar een wand vol plastic poppen wijst. “Collectables,” weet Marcel, “Ze verkopen wel redelijk, vooral die van Star Wars.”
De broers houden de trends goed in de gaten. De knalroze flamingo’s op theedoeken, kaarten, in de vorm van gieters en paperclips, maken langzaam plaats voor een nieuw dier.
“De eenhoorns komen nu op, die zijn populair. En de lightboxen –die witte lichtbakken met zwarte letters- gaan als een speer. Vooraf dachten we dat het ‘misschien wel zou lopen’, maar iedereen wil ze en ze staan overal in etalages. Zelf heb ik thuis maar weinig uit de winkel; als ik het voor de winkel kan inkopen vind ik het al leuk genoeg.”
Cadeautjes
Volgens Marcel zijn de klanten altijd vrolijk als ze in de cadeauwinkel lopen. Logisch ook, vindt hij, want er is niets leukers dan een cadeau voor een ander te kopen.
“Natuurlijk kan ik niet ontkennen dat wij hier zelf ook wel eens een cadeautje halen, maar het moet niet zo zijn dat onze vrienden en familie denken ‘O, daar komen ze weer aan met iets uit hun eigen winkel. Lekker makkelijk’; het moet wel echt toepasselijk zijn.”
“Maar goed, ik denk dat we zo’n duizend verschillende items hebben, dus er zit voor iedereen wel wat leuks bij. Zo niet, ga ik wel naar een andere winkel hoor, maar eigenlijk hou ik zelf helemaal niet zo van winkelen.” biecht Marcel glimlachend op.
1 Reactie
ReagerenTopzaak met bijzondere “presents ” en niet minder belangrijk super vriendelijk personeel ook heel veel waard!