Op bezoek bij shop-in-shop de kast: Van kleding tot hebbedingetjes

Op bezoek bij shop-in-shop de kast: Van kleding tot hebbedingetjes
De kast in de Zakkendragerssteeg
De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Zita Eijzenbach ging op bezoek bij Marloes van Vulpen van de kast in de Zakkendragerssteeg.

De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal, DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Zita Eijzenbach ging op bezoek bij Marloes van Vulpen van de kast in de Zakkendragerssteeg.

Een shop-in-shop noemt Marloes van Vulpen (37) haar winkel de kast in de binnenstad. Ondernemers en ontwerpers huren de ruimte voor hun producten en Marloes verzorgt hoofdzakelijk de presentatie en de verkoop. Daarnaast is er een deel inkoop en staat haar eigen merk op de plank: “Maar daar hoeven we het verder niet over te hebben hoor, ik vind het belangrijker dat er aandacht is voor de andere ondernemers. Het ambachtelijke handwerk verdient meer waardering en dat probeer ik het hier te geven.”

De winkel is goed gevuld. De kleding, schoenen, tassen, woonaccessoires, het houtwerk, de keramiek en de hebbedingetjes komen van ondernemers uit binnen- en buitenland. Het aanbod in de winkel wisselt regelmatig en is veelal uniek en handgemaakt. Samen vormt de bonte verzameling een geheel van natuurtinten en robuust materiaal zoals leer, beton en metaal.

“Het straalt een zekere rust uit. Een knalroze kussen met groene stippen zul je hier niet tegenkomen, alhoewel…”, zegt Loes, terwijl ze naar een verzameling kleine vilten muisjes in bontgekleurde kleertjes loopt.

“Dit is inderdaad een uitschieter,” geeft ze lachend toe. “Ik vind ze gewoon heel leuk, maar er is een specifieke klantenkring voor deze kleintjes. Af en toe kan dat wel, zo’n afwijkend item, maar het zal niet de overhand krijgen. Alles past hier echt en dat moet ook zo blijven.”

Ambachtelijk werk verdient meer aandacht

Marloes van Vulphen voor haar winkel
Marloes van Vulphen voor haar winkel

Het roer om

Marloes verhuist op haar 27e van Leerdam naar Utrecht. Ze werkt fulltime en heeft diverse functies in de sales en marketing. Als ze moeder wordt, stopt ze met werken en richt ze zich volledig op het moederschap, maar na een tijdje begint het te kriebelen.

“Ik wilde graag weer gaan werken, maar niet fulltime en ook niet voor een baas. Op een dag fietste ik langs dit pand, zag dat het leegstond en besloot dat dit mijn winkel zou worden. Ik had wel een idee, maar geen strak businessplan op papier. Ik ben impulsief; ik ben er gewoon voor gegaan en het is allemaal goed uitgepakt.”

“Bij de opening in september 2014 was de winkel zo goed als leeg, maar nu staat het vol met items die ik allemaal zelf zo leuk vind dat het me geen enkele moeite kost ze met enthousiasme te verkopen.”

Mooi verhaal

Het aanbod is divers en de verhalen achter de producten zijn inspirerend. Vlak naast de vlinderdassen van jute en leer van twee jonge Rotterdamse broers, hangen de ‘shirts met een verhaal’.

“Deze uit Amsterdam zijn ook bijzonder,” zegt Marloes enthousiast terwijl ze een van de shirts laat zien. “Ze worden gemaakt in samenwerking met mensen die ‘een afstand tot de arbeidsmarkt’ hebben, mensen met een beperking of uit de verslavingszorg bijvoorbeeld. Zo kunnen ze toch deel uitmaken van de maatschappij.”

Originele en tegelijkertijd toegankelijke producten, noemt Marloes de verzameling van verschillende producten. Haar persoonlijke favoriet is de versterker van keramiek die je als speaker voor je mobiele telefoon kunt gebruiken. “Dat is echt zo’n ‘liefde op het eerste gezicht’-item.”

Dit verhaal verscheen eerder in onze DUIC krant:

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).