Op bezoek bij stripwinkel Blunder: “Ik maakte van mijn hobby mijn werk”

Op bezoek bij stripwinkel Blunder: “Ik maakte van mijn hobby mijn werk”
Paul van Dam in zijn stripwinkel. Foto: DUIC / Emma van Bergeijk
De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal. DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Emma van Bergeijk ging op bezoek bij Paul van Dam van Stripwinkel Blunder aan de Oudegracht.

De stad zit vol bijzondere winkels met een interessant verhaal. DUIC gaat op pad om deze verhalen op te sporen. Emma van Bergeijk ging op bezoek bij Paul van Dam van Stripwinkel Blunder aan de Oudegracht.

De dromen van iedere stripliefhebber komen uit wanneer die stripwinkel Blunder binnenstapt. Niet alleen Suske & Wiske en Donald Duck liggen er met stapels, hier kun je alles vinden: van verzamelstukken tot nieuwe exemplaren. Honderden verschillende strips, van over de hele wereld. Comedy, geschiedenis, avontuur en ga zo nog maar even door. Blunder heeft voor ieder wat wils.

Eigenaar Paul van Dam (62) staat op zijn vaste plek achter de toonbank, omringd door gekleurde covers van strips. Een handvol mensen bladert in het rond, met de nieuwe plaat van The Rolling Stones zachtjes op de achtergrond. Paul is geboren en getogen in Utrecht en begon de winkel in juni 1979. “Ik ging van een marktkraam naar een miniwinkel op de Havenstraat en eindigde met dit pand aan de Oudegracht. Zo maakte ik van mijn hobby mijn beroep,” glundert Paul. Hij las als kind al heel veel strips en heeft er nu nog steeds geen genoeg van. Thuis leest hij ook nog strips, maar ook houdt hij van een goed boek. Andere passies heeft hij naar eigen zeggen niet.

Hij vertelt dat vanaf dag één de klanten binnenstroomden. Het winkelpand, dat voorheen in het bezit was van de Telegraaf, puilt nu dan ook uit van de strips. Elke dag komen er weer nieuwe bij: “In 2016 alleen kreeg ik al 1408 nieuwe strips binnen,” zegt Paul. De prijzen van de strips variëren tussen de acht en de vijftig euro. Weliswaar is Blunder niet de enige stripwinkel in Utrecht, maar het is wel de enige die uitsluitend strips verkoopt. Gemiddeld lopen er nu zo’n 750 klanten in en uit. Het aantal strips dat nu in de winkel ligt is ontelbaar.

De Utrechtse strip Tijl

Op de vraag wat zijn favoriet is volgt een zucht. “Ik haat die vraag, want ik wil niet kiezen! Maar deze week is het Nester Burma,” zegt Paul. Nester Burma is een strip gemaakt door Jaques Tardi en gaat over een detective in Parijs tijdens de Tweede Wereldoorlog.

img_9970

Wat ook goed verkoopt is de strip Tijl. Deze vertelt het verhaal van Tijl Uilenspiegel in de Bourgondische Nederlanden van de 16e eeuw. De geuzen vechten voor de onafhankelijkheid van de Nederlanden. Tijl probeert goud naar Willem van Oranje te brengen. Het verhaal speelt zich af in Utrecht. “Ik ben verliefd op deze stad, maar persoonlijk vind ik deze strip niks,” zegt Paul. “Het schijnt voor alle leeftijden te zijn maar ik vind het kinderachtig.” Toch heeft Tijl een zekere charme want vandaag raakte de strip uitverkocht.

Strips kennen geen leeftijd

Met zijn 62 jaar staat Paul niet meer elke dag in de winkel, hoewel hij dat eigenlijk wel zou willen. Volgens Paul kennen strips geen leeftijd, zo lang ze maar goed geschreven en getekend zijn. Iedereen kan ervan genieten:“Ik krijg hier van alles over de vloer: jong, oud, toeristen en verzamelaars. Strips worden vaak geassocieerd met kinderen, maar die komen hier eigenlijk het minst.” Paul denkt dat dit ligt aan dat kinderen geen geld hebben. “Ouders nemen ook wel eens kinderen mee waarvan ik gewoon zie dat ze niet kunnen lezen! Heel vreemd is dat, je gaat toch ook niet naar een autoshowroom als je geen rijbewijs hebt.”

img_9925

Hij vertelt dat er ooit een meisje van een jaar of twintig de winkel binnenkwam en na een tijdje aan hem vroeg of er ooit wel klanten kwamen. “Ik was flabbergasted, meende ze dit nu serieus? We bestaan al 37 jaar en nog steeds eten we hier met zijn drieën van,” sputtert Paul, duidelijk nog verbaasd over deze  vraag. “Na 37 jaar kan ik volmondig toegeven dat ik alles wat ik inkoop ook verkoop. Misschien blijft er één procent over die ik moet weggooien maar dat is het.”

Celebrity

Paul is ervan overtuigd dat de strip nooit ‘uit’ zal gaan. “Het is gewoon niet dezelfde ervaring om een strip op de iPad te lezen: je moet veel swipen en de plaatjes komen niet goed in beeld.” Hoewel steeds meer mensen overstappen op online boeken vindt Paul dat een boek en een strip niet te vergelijken vallen. “Het blijft het leukst om er doorheen te bladeren, de strip in je vingers te voelen.” Dat ziet hij ook aan sommige klanten die een try-out op internet deden en alsnog de strip bij hem komen kopen.

In de winkel komen veel verzamelaars, maar ook veel gewone lezers. Hij heeft veel vaste klanten. “Ik word zo vaak op straat begroet dat ik me soms net een celebrity voel.”

Fotoverslag

Blunder (Emma van Bergeijk)

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).