Park Oosterspoorbaan opent 22 januari | De Utrechtse Internet Courant Park Oosterspoorbaan opent 22 januari | De Utrechtse Internet Courant

Park Oosterspoorbaan opent 22 januari

Park Oosterspoorbaan opent 22 januari
De Oosterspoorbaan zoals het nu is. Foto: Eva van den Broek
Het nieuwe park Oosterspoorbaan opent officieel op 22 januari 2017. Het voormalige spoortraject is de laatste jaren dankzij veel hulp vanuit de wijk getransformeerd tot een fiets- en wandelpark.

Het nieuwe park Oosterspoorbaan opent officieel op 22 januari 2017. Het voormalige spoortraject is de laatste jaren dankzij veel hulp vanuit de wijk getransformeerd tot een fiets- en wandelpark.

Langs het fiets- en wandelpad is er voor omwonenden ruimte om eigen initiatieven te starten. Het gaat om het eerste deel van het park dat in gebruik genomen gaat worden. Dit loopt van de Abstederdijk tot aan de Koningsweg.

Voor een ander deel, dat van de Absterderdijk tot aan de Maliesingel, is de laatste tijd nog naar een invulling gezocht. Die is er nu gevonden. Er komt een brug over de Minstroom en geen aansluiting met het Spoorwegmuseum.

DUIC sprak onlangs uitgebreid met de initiatiefnemers van het park. Lees het verhaal hier nog eens terug.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Park?

    Park?

    Fietspad dus.

    wat een gemiste kans om er een soort Highline-achtig park van te maken.

    Zoals gewoonlijk kiest Utrecht voor middelmaat,

  2. Park?

    O ja, en waarschijnlijk een rechterkees scheurverbinding voor scooters/ brommers/ pizzakoeriers. best dom.

  3. Park?

    *rechtsreeks dus

  4. FD

    Park ?
    Ben er 2 wk geleden wezen kijken en zie alleen een fietspad.

  5. cas

    Ik ben benieuwd, maar vrees ook dat het meer een fietspad is geworden dan een werkelijk park.

  6. cas

    Overigens, als je van de Koningsweg naar de Zonstraat wil heb je wel een veel snellere route dan eerst.

  7. Zonnewende

    Beste Park?

    Er was geen geld voor een park. Door er een fietsverbinding van te maken, was er wel geld. En zo kon er toch een groene invulling komen. Anders had er waarschijnlijk een weg voor autoverkeer of bebouwing gekomen. Dus ik ik ben heel blij met dit initiatief.

    En het komt er écht wel mooi uit te zien, gegeven dat het een fiets/wandelpad moest worden.op de bovenstaande foto is de beplanting nog niet te zien. Die maakt echt veel verschil. Het wordt echt een fiets/wandelpad door een park.

    Daarbij ben ik het overigens wel met je eens dat het Highline Park subliem is! 🙂

  8. Teunis

    Een nieuw park ziet er doorgaans pas na een jaar of tien als een park uit. Eventjes geduld alstublieft.

  9. Gregor

    En hiervoor hebben al die mondige burgers gekozen? Laat dat burgervolk dan maar buiten de ontwerpfase, want als dit meepraten van burgers betekent….?!?

  10. Park?

    @ Beste Zonnewende

    Natuurlijk is besluitvorming lastig en moeten er compromissen gesloten worden, maar dit fiets en wandelpad hadden toch echt creatiever vorm gegeven kunnen worden, bijv. door slingerpaadjes aan te leggen en voor mooiere, luxere bestrating te kiezen ipv afvalt. Dit rechttoe, rechtaan pad gaat een racebaan voor scooters worden, aangezien het zo’n beetje de snelste verbinding van rand Utrecht naar centrum gaat worden.

    Gaat men die bovenleiding nog creatief gebruiken door er een lampensnoer aan te hangen in de vorm van de oude bovenleiding? Komt er lichtkunst in het park, zodat er ook in de avond veilig toeven is?, komen er snelheidsbeperkende maatregelen voor scooters en brommers, een verbod en handhaving? Wordt er iets ondernomen om overlast van daklozen en junks tegen te gaan? Komt er een horeca paviljoen met kwalitatief hoogstaande horeca?

    Ik ben benieuwd.

  11. MJPD

    @Park? U bent toch op de hoogte van het feit dat er sinds 14 maart een verbod geldt voor scooters op de belangrijkste Utrechtse fietspaden van, naar en in de stad?

  12. Park?

    @ MJPD

    Een verbod heeft geen enkele zijn, als er geen een agent is die erop toeziet en boetes uitdeelt. het gevolg is dus dat dit fietspad gewoon als racebaan gebruikt gaat worden. Zoals nog steeds het merendeel van fietspaden door brommend verkeer gebruikt wordt.

    Overigens moeten scooter en brommer rijders uit zich zelf niet meer op fietspaden rijden, daar zouden eigenlijk geen boetes aan te pas moeten komen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).