Plan om van oude spoorhefbrug Kruisvaart mini-parkje te maken | De Utrechtse Internet Courant Plan om van oude spoorhefbrug Kruisvaart mini-parkje te maken | De Utrechtse Internet Courant

Plan om van oude spoorhefbrug Kruisvaart mini-parkje te maken

Plan om van oude spoorhefbrug Kruisvaart mini-parkje te maken
De hefbrug over de Kruisvaart. Foto: Sonty567
De vervallen spoorhefbrug in Dichterswijk, naast de Kruisvaart, moet een loopbrug over het water worden met daarop een paviljoen. Althans, als het aan bouwkundige Sanne Bischoff ligt. 

De vervallen spoorhefbrug in Dichterswijk, naast de Kruisvaart, moet een loopbrug over het water worden met daarop een paviljoen. Althans, als het aan bouwkundige Sanne Bischoff ligt. 

Hij maakte hiervoor in 2013 een plan dat inmiddels weer actueel is nu de Kruisvaart aan de andere kant wordt herontwikkeld, zo laat de Utrechtse Stichting voor het INdustrieel Erfgoed (USINE) weten.

Volgens Bischoff kan de hefbrug meer zijn dan een werktuig uit het verleden. Hij wil de hefbrug een dubbelfunctie geven: een wandelroute over de Kruisvaart met een paviljoen op het hefplateau. Hierdoor zou de zichtbaarheid van dit historisch bouwwerk veel groter moeten worden.

Tot de taak van de ontwikkelaar van de Kruisvaart behoort onder andere het herontwikkelen van de brug. Bisschoff denkt dat zijn plan een fraaie verbinding tussen de Kruisvaartkade en Dichterswijk kan zijn.

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. WvR

    Neeeeeeeeeeeee! Niet aankomen! Geen paviljoen er op!
    Het is hartstikke mooi zoals het nu is, half verscholen en half overwoekerd.
    Juist door het hefdek te laten zakken en er een paviljoen op te zetten verkracht je een stukje industrieel erfgoed. Wat nu een licht gevoel van het ontdekken van een oude Inca tempel in de jungle geeft, wordt dan weg genomen.

  2. Bert Ernste

    Precies, behouden in zijn oorspronkelijke vorm! Hij is van zichzelf een fraai stuk industrieel erfgoed.

    Bert Ernste, http://blog.ernste.net/?s=utrecht

  3. Bertha

    Helemaal eens met WvR.
    Mijn eerste reactie op het idee van Sanne Bisschoff was: weer een opgepoetst, zogenaamd in stand gehouden, stukje oorspronkelijk Utrecht vernietigd. Mooier dan het nu is kan het nimmer worden. Dat zal met de doelstelling en ambities van USINE deze organisatie toch moeten meegeven. En weer een functie aan dit Kruisvaartproject toevoegen (hoeveel paviljoens, horeca, galerietjes e.d. kunnen we aan) lijkt me uitdrukkelijk niet wenselijk.
    Houden zo. En mocht het noodzakelijk zijn om een oeververbinding tussen de twee buurtdelen te realiseren doe dat dan op respectabele afstand van deze oude hefbrug.

  4. Bram de Goede

    Prachtig industrieel erfgoed, goed onderhouden en niet als ruïne laten vervallen, geen andere functie geven, het monument in z´n waarde laten, waardoor er over honderd jaar ook nog van genoten kan worden, als er nauwelijks nog dit soort bruggen zullen zijn.

    Als de Kruisvaart, door de komst van meer tram banen, niet meer bereikbaar zal zijn voor boten, dan kan er een nieuwe water verbinding gemaakt worden, onder de brug door ,naar de Veilinghaven, hou daar rekening mee met het maken van plannen.

  5. Willem

    Misschien moet Bisschoff even contact opnemen met de ontwerpers van het Ringpark.

  6. Hans Loos

    Helemaal met Wvr eens !!!!!! Blijf er af a.u.b.
    Mijn grootouder woonde tegenover. Heb goede herinnering aan de brug. Heb hem nog in bedrijf gezien.
    Dus handen af van de spoorbrug ( denk er om!!!!!!!)

  7. Michiel

    Goed idee, levend erfgoed. Ik zou er iets op zetten wat net een slag groter is dan de brug. Denk aan gewicht. Dan blijft de brug bij regen droog en beter/makkelijker behouden. En vanuit de opbrengst van het paviljoen kan het onderhoud worden betaald. Levende monumenten! En nu nog rekenen of dat haalbaar is…..
    Als eerste dat groen er ruim omheen weghalen! Door te lang nat blijven na regen, gaat de boel daar versneld achteruit.

  8. Rob vanestu

    Altijd jammer en onbegrijpelijk gevonden dat dit stukje erfgoed geen plekje heeft gekregen in het spoorweg Museum

  9. herman

    Zet dat ding op die winderige vlakte, (ook wel Berlijn plein geheten) in Leidsche Rijn neer, daar staat ook al een verloren stuk perronkap. Misschien nog een oude loc erbij en dan heeft Leidsche Rijn zelfs een heuse sloperij zoals je vroeger in ieder zichzelf respecterend dorp zag.

  10. A.v.d.H.

    Laten zoals het is. Het is een monument. Ik kijk er dagelijks naar en zou het zonde vinden als dit uitzicht bedorven gaat worden door een of ander paviljoen. Een loop/ fietsbrug ervan maken. Verder niets.

  11. Marcel Benders

    Park op de een of andere manier zien te verbinden aan Oosterspoorpark, zodat je echt een High Line-achtig park krijgt en geen gebouw op deze hefbrug aub. Het voorwerp het voorwerp laten zijn. Zet dat paviljoen desnoods maar ergens anders neer.

    Huur dan ook meteen de Nederlandse landschapsarchitect, Piet Oudolf, van the High Line in, zodat de parken, ook het nu bijna opgeleverde Oosterspoorpark en misschien ook wel de singels, toch wat meer kwaliteit krijgen. Want de ideeën zijn sympathiek, de uitvoering blijft toch wat achter.

    http://oudolf.com

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).