The Read Shop Oudegracht in verzet tegen PostNL: ‘Ik werk niet meer voor een schijntje’

The Read Shop Oudegracht in verzet tegen PostNL: ‘Ik werk niet meer voor een schijntje’
Anita van Driel van de Readshop Oudegracht. Foto: Marleen Stoker / DUIC
Anita van Driel is sinds tweeënhalf jaar de franchisenemer van The Read Shop. “Ik probeer het hoofd boven water te houden, maar dat is niet makkelijk.” Ze stapt over op een postbedrijf dat haar vijf keer zoveel gaat vergoeden, waardoor de druk op haar zaak zou moeten afnemen. Daarmee is ze een van de eerste Utrechtse ondernemers in deze branche die bij PostNL vertrekt.

Anita van Driel is sinds tweeënhalf jaar de franchisenemer van The Read Shop. “Ik probeer het hoofd boven water te houden, maar dat is niet makkelijk.” Ze stapt over op een postbedrijf dat haar vijf keer zoveel gaat vergoeden, waardoor de druk op haar zaak zou moeten afnemen. Daarmee is ze een van de eerste Utrechtse ondernemers in deze branche die bij PostNL vertrekt.

Nadat vorig jaar de postbodes van PostNL werden gekort, bezuinigde het bedrijf ook op de afhaalpunten. “Voorheen kregen we ongeveer 45 cent per afgehandeld pakket, en daar is nu nog maar 25 cent van over. Dat komt neer op ongeveer €1.000,- euro per maand minder inkomsten.” Anita keek het een half jaar aan en kwam tot de conclusie dat het haar niet waard was: “Ik werk niet langer voor een schijntje voor PostNL. Als ik vijftig pakketten per dag afhandelde – dat wil zeggen inscannen, registreren, de klant ontvangen, het pakketje opzoeken en het pakketje uitreiken – dan verdiende ik daar een tientje mee.“

Anita geeft aan dat het niet makkelijk was om tot deze beslissing te komen, omdat ze bang was dat ze op deze manier ook inkomsten mis zou lopen: “PostNL heeft de naam, ze zijn marktleider, wat nou als je de aanloop van mensen daardoor mist? Die zien toch je winkel en doen daarom af en toe een aankoop. Maar toen we het onderzochten kocht maar 4% van de klanten die een pakketje ophaalde een product erbij.” Desalniettemin hoopt ze dat haar klanten The Read Shop aan de Oudegracht trouw blijven.

Grote spelers

Ze gaat in zee met een relatief nieuwe speler op de markt: Postmasters. Het postbedrijf heeft nog maar weinig vestigingen in Nederland: The Read Shop aan de Oudegracht is de tweede vestiging in Utrecht. Ze gaan haar het vijfvoudige betalen van wat ze bij PostNL als vergoeding voor haar service kreeg. Bij vijftig pakketten komt dat neer op een bedrag van €50,00 per dag. Dat vindt ze een veel eerlijkere vergoeding en een schril contrast met de vergoeding die PostNL haar bood.

Veel grote spelers in de branche zoals Bruna, Primera en AKO werken nog altijd met PostNL samen, maar voor Anita is het duidelijk: “Ik hoef niet rijk te worden van post, maar ik wil er zeker geen geld op toeleggen.” Wat ze gek vindt, is dat de branche geen vuist maakt en ervoor kiest om de – in haar ogen – veel te lage vergoeding van PostNL niet meer te accepteren. Ze is zelf niet van plan om die beweging aan te jagen, maar hoopt wel dat meer ondernemers haar voorbeeld volgen.

Online

De lage vergoeding van PostNL is niet de enige reden dat het soms lastig is om als ondernemer rond te komen: “De grootste vijand van de kleine ondernemer is het internet. Mensen beseffen vaak niet dat alle kleine beetjes uiteindelijk een groot verschil maken. Doordat mensen ook de kleine dingen online bestellen, lopen wij veel inkomsten mis.”

Klanten kunnen tot en met 31 augustus gebruik maken van de diensten van PostNL in The Read Shop, maar vanaf 4 september zal Postmasters die overnemen.

DUIC interviewde Anita van Driel eerder al eens in de serie ‘Baasje Van’. Lees dat verhaal hier nog eens terug.

8 Reacties

Reageren
  1. Harry

    Misschien weinig kleine ondernemers die stoppen met Postnl maar AH had er ook genoeg van na die verlaging van de vergoeding per pakket.

  2. FD

    Geen gek idee Anita, ook als je zorg moet dragen voor al die “niet passende” schoenen.
    Dat kan beter.
    Wijn en Kolen een idee voor assortimentsuitbreiding ? 😉

  3. Tony

    Ze heeft iig een vooruitziende blik dat internet handel haar winkel gaat overnemen. Met de verkoop van bier gast ze op die locatie wel winst behalen.

  4. Arjan Verhoeven

    25 cent per pakketje??
    Als er een rij voor de winkel zou staan (waarschijnlijk niet), de pakketjes als bij magie op de schappen staan, en het kost 2 minuten per stuk (ik denk meer) om uit te leveren, is dat 7,50 per uur. Min natuurlijk de huur aan de Oudegracht, warmte en licht, inrichting, de bank, de belasting, diefstal en nog 100 dingetjes.

    Dat is inderdaad niet veel nee!

  5. PvC

    Goed statement. Ik verbaas me ook al een tijd over de schandalige manier waarop PostNL kleine ondernemers uitbuit. Sprak laatst met één die me over de vergoeding vertelde en vervolgens liet zien hoeveel vierkante meter aan vloeroppervlak de pakketten innamen. Alleen al aan huurkosten was dat een veelvoud van de vergoeding.

    Ben overigens als klant wel benieuwd hoe en tegen welke kosten ik pakketten kan verzenden via Postmasters want heb er nog niet van gehoord

  6. BW

    Tja, the race to the bottom. Zodra we op internet een product of dienst vinden tegen een iets lager tarief stappen we direct massaal over. We doen we er helaas vrijwel allemaal aan mee.

  7. Maurice

    Aan Anita; neem eens contact op met info@subcopartners.nl , wij hebben destijds de vvp benaderd om 1 front te vormen samen met de pakketbezorgers.

  8. Maurice

    Sowieso van de gekke; 25 cent voor de winkel en €6,50 voor PostNL voor elk pakketje. Brieven zelfde verhaal. Gelukkig lijkt het erop dat minister Kamp en de mededingingsautoriteit eindelijk inzien dat postnl de UPD misbruikt om aan kruisbestuiving te doen, partijen als bol.com bieden ze een tarief van rond de 2 (!!) EURO als verzendtarief. De consument in de winkel subsidieert dit ….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).