Waarschijnlijk zijn ze je al opgevallen: reclamekussentjes op de bagagedragers van fietsen. Naast dat het lekker zit, is een slimme marketingtool van de Utrechtse ondernemer Boaz Keurentjes. “De laatste 11 jaar heb ik alles waar ik tegenaan liep opgeschreven en nu wil ik producten op de markt brengen.”
Binnenkort gaat een grote bank in Utrecht weer 5000 van deze kussentjes op fietsen plaatsen. De bedenker van het reclamezitje is Boaz Keurentjes van Bureau Beton, een jonge ondernemer uit Utrecht. Keurentjes: “Dat wederom een grote partij uiteindelijk voor reclamezitjes kiest heeft meerdere redenen. De zitjes trekken veel aandacht, zijn lang in de stad te zien maar nog belangrijker: mensen hebben er echt wat aan”.
Het idee voor de reclamezitjes is niet in een opwelling gekomen maar stond op een lange to-do-list van de Utrechter, die hij al sinds 2004 bijhoudt. “Sinds de eerste aflevering van het tv-programma ‘Het beste idee van Nederland’ dacht ik al: wat zonde dat er maar één idee kan winnen. Sindsdien wilde ik andermans goede ideeën gaan uitwerken, maar merkte al snel dat zoiets niet zomaar gaat. Daarvoor moet je eerst zelf wat presteren. Vanaf dat moment ben ik alles waar ik tegen aanliep gaan opschrijven. In de kroeg op bierviltjes en in de aantekeningen op mijn telefoon totdat het zoveel werd dat ik er een excel-bestand van moest maken.”
Reclamezitje
Eén van de ideeën op de lange lijst van Keurentjes was een kussentje voor achterop de fiets. “Toen ik als student in een bovenwoning op de Abel Tasmanstraat in Lombok woonde, stond er altijd een fiets voor de deur met daarop een geïmproviseerd kussentje van ducktape en nog wat. Leek mij wel handig, maar een echt exemplaar bleek na lang zoeken 40 euro te kosten en zoveel geld was me het probleem niet waard. Maar ik vond het wel gek dat er uitgerekend in Nederland niet zoiets in de Blokker te koop was.”
Toen Keurentjes communicatie ging studeren kwam hij in aanraking met zadelhoesjes. “Die waren gratis voor de consument en waren ook nog eens praktisch doordat het zadel droog bleef. Toen dacht ik: ‘kan dit ook niet voor achterop?” Zodoende ging het balletje rollen voor Keurentjes. “Bedrijven als Albert Heijn denken vaak: ‘het wordt weer kerst, laten we een stickeractie houden ofzo’. En ik doe het nu precies andersom. Ik loop tegen een probleem aan zoek een oplossing en ga daarna kijken hoe ik het op de markt kan brengen.”
Toekomst
Als het aan Keurentjes ligt blijft het niet bij reclamezitjes. “Mijn doel is om producten te ontwikkelen die problemen oplossen of een ongemak tegen gaan. Er liggen diverse ideeën op de plank klaar: van huis-tuin-en-keuken uitvindingen tot boeken, tv-programma’s en apps. Maar dat hou ik allemaal nog even geheim.”
8 Reacties
ReagerenReclamezitjes, een Westerse uitvinding? Hallo Utreg-Utreg: Het kussentje voor de fietsbagagedrager is uitgevonden (..) in Afrika. Gewoon voor het gemak van de passagier achterop; de fietstaxi heet BodaBoda. De kussentjes zijn daar kleurrijk, afgewerkt met versieringen, veel mooier dan reclame.
De BodaBoda is ontstaan rond 1960 in het grensgebied tussen Uganda en Kenia. Tussen de grenzen lag een stuk niemandsland, waar gemotoriseerd verkeer niet bestond en zelfs onmogelijk was. Je kon je laten verplaatsen met een fietstaxi. Om aandacht te trekken riepen de fietstaxi-fietsers ‘Border-Border’ (grens-grens). Dat is in het Swahili verbasterd tot BodaBoda.
Ik word gestoord van zadeldekjes en reclamezitjes die ingevraagd aan mijn fiets worden bevestigd. Een groot deel daarvan verdwijnt op straat en uiteindelijk in de plastic soep in de stille zuidzee. Goed bezig Boaz! Benieuwd wat je nog meer voor plastic rommel voor ons in petto hebt!
Bedankt voor het leuke achtergrondverhaal André. Zo’n zadelhoesje vind ik wel handig, een zitje achterop zal dat ongetwijfeld ook zijn, al vrees ook ik dat het niet echt om een duurzaam product zal gaan…
Een “NEE / NEE” sticker voor op de fiets lijkt me ook een ideale uitvinding.
Importeren uit Afrika… of mooie kleurige zitjes met bv de plattegrond van Utrecht erop van nieuwkomers…of een giro nr voor steun aan de vluchtelingen !
Ik wil wel een zitje met Nee/Nee erop! En dan de oproep aan BOAZ om een wat vriendelijkere tekst verzinnen, als communicatiedeskundige. En dan maak je een zitje van oude flipflops. Duurzaam. Maar eigenlijk wil ook ik dat iedereen met z’n tengels van mijn fiets blijft. Geen kaartjes, geen zitjes, geen zadelhoesjes, geen bellen etc etc..
En wat zegt de wetgeving hier eigenlijk over? Mag deze ondernemer zomaar reclamemateriaal in de openbare ruimte verspreiden en bevestigen aan andermans eigendommen (fietsen)? Volgens mij moet hier een vergunning voor worden aangevraagd en deze zal de gemeente niet afgeven als het duidelijk is dat de verspreider het reclamemateriaal aan andermans eigendommen gaat bevestigen. Ook de Reclame Code Commissie ziet volgens mij niks in dit soort acties. Weg met die rommel. Ik ben benieuwd welke bank zich inlaat met dit soort acties.
Het laatste dat wij willen is dat een zitje op de grond beland en tot afval wordt gedegradeerd. Gelukkig komt dit niet veel voor. Ze worden namelijk op verschillende manier ingezet: als welkomstcadeautje, als presentje op evenementen of als cadeautje bij een nieuwe fiets bijvoorbeeld. Soms worden ze ook proactief verspreid. Deze acties leveren onwijs veel leuke reacties op straat op, aan populariteit geen gebrek. Onder meer omdat het reclamezitje juist een bruikbaar voorwerp is dat lange tijd meegaat. Mocht het zo zijn dat er een zitje ongevraagd op je fiets zit terwijl je dat niet wil, laat het ons gerust weten via http://www.reclamezitje.nl of kijk of je iemand in je omgeving er blij mee kunt maken.