Het Utrechtse bedrijf Proov gaat het oplaadsysteem voor elektrische dubbeldekkers leveren aan wereldstad Londen. Dat schrijft het Financieel Dagblad. Burgemeester van Londen Boris Johnson schakelt het bedrijf om in 2020 de eerste ultralage-emissiezone van de wereld te worden.
Op dit moment gaat het nog om een proef. Proov gaat ervoor zorgen dat er vijf hybride dubbeldekkers op een bepaald traject door de stad gaan rijden. Deze bussen moeten voor tachtig procent op elektriciteit lopen. Ze hebben een tankje diesel bij zich voor noodgevallen.
Proov verzorgt op dit moment alleen nog in Utrecht het oplaadsysteem voor bussen. In onze stad komen er nog handen en beweegbare delen aan te pas om bussen te voorzien van elektriciteit. In London worden de rijdende bussen bij elke halte opgeladen. Het opladen gaat met een zogeheten inductieplaat die bij de haltes in de grond zit en bij de bussen in de bodem. Door het magnetisch veld dat hierdoor ontstaat, laadt de accu op.
Mede-eigenaar van Proov René Zorge is erg verheugd dat hij diensten kan leveren aan Londen, maar tijd om hier uitgebreid bij stil te staan heeft het bedrijf niet. “Deze aanbesteding heeft voor ons wereldwijde impact. We kunnen nog niet heel veel zeggen, maar we zijn nu alweer met het volgende grote project bezig. Dit is voor ons het begin van heel veel meer”, zegt Zorge.
Het is de bedoeling dat Londen in 2017 in ieder geval 1700 hybride dubbeldekkers in de stad heeft rijden.
2 Reacties
ReagerenTerwijl Utrecht kennelijk de kennis in huis heeft om bussen elektrisch aan te drijven (het bedrijf Proov), heeft Utrecht er opnieuw voor gekozen om bussen op diesel te laten rijden en daarmee de lucht te vervuilen. Utrecht zou een voorbeeld aan Londen kunnen nemen.
Ben het niet vaak met je eens dhr. van Oosten. Maar hier scoor je een zeer goed punt. Stel dat Utrecht dit ook zou doen,,,ditmaal dan niet in bezwaar gaan he!!. Kost een hoop tijd, frustratie, stagneert innovatie en kost de burgers een hoop belastingeld (en die betalen al aan zoveel dingen mee).