Utrechts gemaakt: VR Owl - Succes in virtual reality | De Utrechtse Internet Courant Utrechts gemaakt: VR Owl - Succes in virtual reality | De Utrechtse Internet Courant

Utrechts gemaakt: VR Owl – Succes in virtual reality

Utrechts gemaakt: VR Owl – Succes in virtual reality
Marco Janmaat groeide met zijn bedrijf in één jaar tijd van 5 naar 18 werknemers
In de rubriek Utrechts gemaakt staat een creatief, ambachtelijk of innovatief product uit de stad centraal. In deze editie: VR Owl van Marco Janmaat (25). Binnen drie jaar heeft hij met zijn vader en vrienden een succesvol bedrijf in virtual reality opgericht.

In de rubriek Utrechts gemaakt staat een creatief, ambachtelijk of innovatief product uit de stad centraal. In deze editie: VR Owl van Marco Janmaat (25). Binnen drie jaar heeft hij met zijn vader en vrienden een succesvol bedrijf in virtual reality opgericht.

VR Owl

VR Owl maakt Virtual reality content, VR Cardboards en zet VR events op. Het idee voor een bedrijf in VR ontstond drie jaar geleden, toen Marco Janmaat stage liep bij Heineken. “Ik zocht naar een manier om indruk te maken op het marketing departement. En om te laten zien dan ik meer kon dan de opdracht die ik moest doen”, zegt Janmaat. Toen was Virtual Reality (VR) helemaal nieuw. “Bij Heineken hebben ze het altijd over de ‘experience’. Daarom dacht ik dat VR perfect bij Heineken zou passen.” Hij begon zelf veel research te doen naar de mogelijkheden en uiteindelijk kreeg hij toestemming van Heineken om wat met deze nieuwe technologie te gaan doen.

Toen kwam Janmaat erachter dat het op grote schaal produceren van cardboards een probleem zou worden. “De eerste cardboard was een halve IQ-test.” Bovendien kwam hij erachter dat er nog geen cardboardproducent in Europa was. Samen met zijn vader versimpelden ze het ontwerp. Zo is VR Owl begonnen.

Het was allemaal op kleine schaal, net als bij de paar andere bedrijfjes die er toen in Nederland waren. “VR was nog niet populair”, verklaart Janmaat. Tot in 2016 grote techbedrijven als Facebook, Google en Apple stelden dat VR een van de ‘sleuteltechnologieën’ van de toekomst zou zijn. “Toen dachten alle bedrijven: ‘Shit, hier moeten we wat mee’. We gingen in een jaar van vijf naar achttien werknemers.”

Op alle familie-etentjes gaat het ook over werk

Werken met vader en vrienden

Janmaat vertelt op het kantoor aan de Demkaweg in Zuilen dat hij het bijzonder vindt om met zijn vader te werken. “We hebben vaak dezelfde visie en het knettert enorm. Het is leuk om met iemand samen te werken die je – in alle facetten – zo goed begrijpt. Het stopt alleen nooit. Op alle familie-etentjes gaat het ook over werk.”

Ook met vrienden werken vindt Janmaat leuk. “Quinten de Beet is een van de vrienden met wie ik begonnen ben. We schelden elkaar regelmatig de huid vol, maar dat heeft geen effect op onze relatie: we kunnen werk en privé goed scheiden. We zijn hier met z’n vijven begonnen en het is heel natuurlijk gegaan. Ieder heeft zijn eigen rol waar hij in is gegroeid.” Janmaat voelt zich dan ook niet echt ‘de baas’.

Zonnige toekomst

Een van de projecten die Janmaat heel gaaf vond, was een project voor General Motors. Daarvoor hebben ze toen een sport-experience gemaakt: honkballen in VR. De experience wordt op dit moment ‘uitgerold’ op beurzen in onder meer New York, Chicago, Beijing en Seoul.

Het gaat goed met VR Owl; het team en het kantoor krijgen een uitbreiding en ook het kantoor in Duitsland wordt uitgebouwd. In de toekomst hoopt Janmaat steeds meer VR-projecten te kunnen doen in het veld van learning, training en samenwerking.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).