Utrechtse Dolly Bakfiets focust zich op jonge gezinnen: ‘We richten ons niet op grote commerciële partijen’ Utrechtse Dolly Bakfiets focust zich op jonge gezinnen: ‘We richten ons niet op grote commerciële partijen’

Utrechtse Dolly Bakfiets focust zich op jonge gezinnen: ‘We richten ons niet op grote commerciële partijen’

Utrechtse Dolly Bakfiets focust zich op jonge gezinnen: ‘We richten ons niet op grote commerciële partijen’
Utrecht telt in 2040 zo’n 474.000 inwoners, althans dat zijn de meest recente verwachtingen. Gezinnen met jonge kinderen moeten zich door een steeds vollere stad manoeuvreren. ‘Autoluw’ is het nieuwe credo. De elektrische bakfiets is in opkomst. Dat merkt ook Alfred van der Heiden, oprichter en directeur van Dolly Bakfiets.

Utrecht telt in 2040 zo’n 474.000 inwoners, althans dat zijn de meest recente verwachtingen. Gezinnen met jonge kinderen moeten zich door een steeds vollere stad manoeuvreren. ‘Autoluw’ is het nieuwe credo. De elektrische bakfiets is in opkomst. Dat merkt ook Alfred van der Heiden, oprichter en directeur van Dolly Bakfiets.

Ruim tien jaar geleden, in 2011, startte Van der Heiden met Dolly. “De eerste jaren hebben we genomen om het ontwerp te finetunen en om de technische specificaties goed te krijgen. Wat later hebben we de reset-button ingedrukt en zijn we overgestapt naar een elektrisch model.” Vier jaar geleden heeft het bedrijf gekozen voor een nieuwe, grote omslag. “We leveren niet meer via lokale fietsenwinkels, maar verkopen de bakfietsen rechtstreeks aan jonge gezinnen.”

Dolly heeft in totaal twaalf busjes door Nederland rijden. Daarbij kunnen jonge gezinnen een proefrit boeken. “Een collega komt dan langs in een busje, met één of twee bakfietsen. Vooral voor gezinnen met een klein kindje, of die nog in verwachting zijn, is het een hele opgave om naar de fietsenwinkel te gaan. Je ziet ook dat mensen de bakfiets even in hun tuin of schuur willen passen, of dat ze dat stukje naar de buitenschoolse opvang of het kinderdagverblijf willen fietsen. Dan weet je wat je er straks in het dagelijks leven aan hebt.”

Geen auto

Het lijkt een gewaagde stap om als producent ook zelf de verkoop over te nemen. De hoofdreden voor het rechtstreeks verkopen, in plaats van via de fietsenmaker, is volgens Van der Heiden een gelijkwaardig kwaliteitsniveau. “De ene fietsenmaker is de andere niet. De één levert niet dezelfde service als de ander. Een bakfiets is bovendien een heel ander product dan een fiets. Als je een elektrische fiets moet laten repareren, kan je die zo een week kwijt zijn. Je krijgt een leenfiets mee. Maar veel mensen met een bakfiets, hebben geen auto. Bij veel fietsenwinkels is het niet mogelijk om een leenbakfiets mee te nemen. En die bakfiets kan je dan niet zomaar een week missen, hooguit twee dagen. Er zijn veel winkels die daar niet genoeg op inspelen. Wij wel: wij komen langs voor service en onderhoud aan huis en hebben een leen-Dolly als we het niet ter plekke kunnen oplossen.”

Tekst loopt door onder de foto

Gladde pedalen

“Het dagelijkse contact met Dollyrijders helpt ons de Dolly iedere dag beter te maken”, laat Alfred van der Heiden weten. “Het is nu zo dat we ook de kleine dingen van de consument terughoren, dat zou via een fietsenmaker niet zo zijn. We kregen terug dat de pedalen best wel glad kunnen zijn als het regent, zeker als je nette schoenen aanhebt. Dat hoor je anders nooit terug, maar het geeft ons de kans om verder te kijken naar antislip-pedalen, net als naar dingen als verlichting, riempjes en gordels.” Dolly heeft volgens de oprichter een duidelijke focus. “We willen de mooiste en de beste bakfietsen maken voor jonge gezinnen. We richten ons niet op grote commerciële partijen. Je kan bij ons ook niet kiezen uit een goedkopere of een betere optie, zoals een goedkopere of een betere rem. Bij ons heb je alleen de goede remmen, een sterke motor en een grote accu.”

Assemblage

Sinds de oprichting, worden Dolly’s gebouwd in werkplaatsen verspreid door Nederland. “Dit wordt voor een groot deel uitgevoerd in sociale werkplaatsen, door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor deze mensen is het prachtig om aan een product als een bakfiets te werken: ook al gaat het om iemand die alleen maar handvatten op de fietsen zet, die ziet aan het eind van de dag wat die heeft bijgedragen aan het eindproduct.”

Inmiddels kom je Dolly’s in heel Nederland tegen, maar we zijn trots op onze Utrechtse roots. En goed bereikbaar voor de vele nieuwe collega’s die ze zoeken; “Qua ligging is Utrecht mooi centraal en we hebben net een gloednieuw magazijn en kantoor in Overvecht. Als we op vrijdagmiddag met het team op de bakfiets stappen, zijn we binnen een kwartiertje in het centrum.”

13 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Ja, slim. De een zijn deugsymbool is de ander zijn brood en ongetwijfeld dat deze fraaie onderneming een heerlijke royaal belegde boterham verdient aan deze ultieme deugsymbolen voor de oppervlakkige luie middle class Anne-Fleur’s en andere virtue signalende Macbook-vegans die deze stad arm is.

    Bonne chance! Op naar baggervette winsten.

  2. Een leuk mens

    Sorry dat we bestaan, Scherpschutter. Sorry dat er boodschappen gedaan moeten worden, en kinderen weggebracht, en sorry dat niet iedereen een V8 turbodiesel heeft om jouw gevoelige kruisje te kietelen bij het voorbijrijden. Sorry.

  3. Scherpschutter

    @Een leuk mens

    Die excuses bent u uzelf schuldig. Dat u niet van uzelf houdt en vrijwillig aan zelf-marteling doet, is uiteraard niet mijn zorg of probleem. LOL

  4. Joris

    @ Scherpschutter, jij bent zeker heel gezellig op feestjes?

  5. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    Business model: verkoop en service van ebakfietsen aan huis.
    Inderdaad baggervette winsten want het “pest de automobilist de stad uit” is begonnen: de stadsboulevard wordt gerealiseerd.

  6. Een leuk mens

    @Scherpschutter: over vrijwillige zelfmarteling heb ik je niets te leren of vertellen, en neem ik alles van je aan op basis van je expertise, beste Diogenes van de digitale wereld.

    Wel twee puntjes om recht te zetten:
    – Ik houd enorm van mezelf. Om het concept van liefde voor jou begrijpelijk te maken: stel je eens voor hoe dol jij bent op reageren onder onbeduidende nieuwsberichtjes: zózeer heb ik mijzelf lief.

    – blablabla “is uiteraard niet mijn zorg of probleem”? Voor iemand wiens zorg of probleem het niet is, ben je er nogal breedvoerig over aan het jammeren. Nu al twee berichten, maar onder deze reactie van mij zal ook weer een halve A4 volgen. En dan nog een. En dan nog een. Maar het is niet jouw zorg of probleem, we got it 🙂

  7. wollie

    mMag je ook zo’n fiets kopen als je alleen een hond hebt? asking for a friend…

  8. Scherpschutter

    @Een leuk mens 30/5/2022 – 16:45

    Oeh. Gevoelig puntje zie ik, als het al geen open zenuw is. Excuses. Het was niet mijn bedoeling u te kwetsen.

  9. Katja

    “Utrecht telt in 2040 zo’n 474.000 inwoners, althans dat zijn de meest recente verwachtingen”.
    Moet dat ? Nee.

  10. Een leuk mens

    @Scherpschutter: Excuses aanvaard, voor wat dan ook maar je schuldgevoel is ongetwijfeld terecht.

    Lekker bezig, de teller staat op 3. Kijken hoeveel berichten over dit “niet mijn zorg of probleem” onderwerp we nog los kunnen krijgen. Allemaal ter bewijs hoe erg het niet jouw zorg of probleem is. Als lokaas nog wat triggers van je OCD:

    Subsidies, openbaar groen, mensen die het naar hun zin hebben, vervoermiddelen die geen co2 uitstoten, aerosolen! Go!

  11. Z.O.Z. (zielige ouwe zeur)

    Weinigen hebben het (wederom) in de gaten, maar Scherpschutter heeft compleet en helemaal gelijk.

  12. Nina

    Ziet er mooi uit, ECHTER:

    Met een blauwe voorband erop hoef je niet eens een kwaliteitsbakfiets te leveren en maak je woekerwinsten met de maandelijkse huuropbrengst.

    Geweldig hoe onze “arme” studenten blijkbaar geld genoeg hebben om voor minimaal 16,90 p.m. op een barrel te fietsen. Dat is maar liefst 202,00 per jaar. Ik dacht dat je om te studeren toch wel een minimaal rekenniveau moest behalen; blijkbaar niet.

  13. Dorine

    @Een leuk mens: Don’t feed the trolls!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).