Utrechtse ondernemer: ‘Duurzaam is vaak nog te veel geitenwollen sokken’ Utrechtse ondernemer: ‘Duurzaam is vaak nog te veel geitenwollen sokken’

Utrechtse ondernemer: ‘Duurzaam is vaak nog te veel geitenwollen sokken’

Utrechtse ondernemer: ‘Duurzaam is vaak nog te veel geitenwollen sokken’
Donna Kwaaitaal en Pauline Grünberg
De Utrechtse studente Donna Kwaaitaal heeft haar eigen duurzame webshop geopend, naar eigen zeggen eentje zónder hoog geitenwollen sokken-gehalte. Want duurzaam leven, dat is belangrijk voor haar, maar het mag er ook gewoon goed uitzien.

De Utrechtse studente Donna Kwaaitaal heeft haar eigen duurzame webshop geopend, naar eigen zeggen eentje zónder hoog geitenwollen sokken-gehalte. Want duurzaam leven, dat is belangrijk voor haar, maar het mag er ook gewoon goed uitzien.

“Ik hoorde van veel mensen om mij heen dat ze wel duurzamer wilden leven, maar niet zo goed wisten waar ze moesten beginnen”, zegt Donna Kwaaitaal. En daarom begon ze samen met haar moeder, Pauline Grünberg, haar eigen webshop: On the right foot.

Hiervoor deed Kwaaitaal uitgebreid onderzoek naar andere duurzame bedrijven in de branche. Ze kwam erachter dat het imago van veel bedrijven vaak nog ‘te veel geitenwollen sokken’ is. Dat kan anders, vindt de studente, want studenten en dertigers hebben ook interesse in duurzaam leven: “Met hippe producten kan dat ook voor een jongere doelgroep veel aantrekkelijker zijn.”

Appelleer

Met hippe producten bedoelt Donna Kwaaitaal onder andere sneakers gemaakt van appelleer en bijpassende sokken van biokatoen. Maar ook zepen van het Utrechtse Zeeplokaal, zonder sulfaten en palmolie. Alle producten van On the right foot moeten voldoen aan minimaal vijf van hun ‘duurzaamheidspijlers’. Dat zijn een soort maatstaven waarmee je kan bekijken of een bedrijf duurzaam is.

“We kijken niet alleen naar de producten, maar ook naar het bedrijf zelf”, legt Kwaaitaal uit. “Bijvoorbeeld, het verhaal van een bedrijf moet goed zijn, de manier waarop ze de productie aanpakken en we letten ook op de relaties die bedrijven met hun leveranciers hebben.”

Onderzoek

Het belangrijkste bij het bepalen van de duurzaamheid van een bedrijf, is volgens de jonge ondernemer de doorzichtigheid in de organisatie. “Je kan altijd onderzoek doen naar de productie. Als een bedrijf duurzaam is, geven ze dat vaak uitgebreid aan op hun website.”

Donna Kwaaitaal verkoopt de duurzame producten in haar webshop. Een paar appelleren sneakers kosten net geen 140 euro.

7 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Ik vind het bijzonder moedig van deze onderneemster om in een tijd waarin je echt helemaal niemand meer hoort over duurzaamheid (totaal weggevaagd door de giga economische crisis die overheden hebben veroorzaakt door mismanagement van het coronavirus) om dan uitgerekend een webshop te beginnen in duurzame dure producten. Misschien ben ik persoonlijk wel behoudend als ondernemer, maar dit klinkt als een wel erg risicovolle aangelegenheid.

    Het grote probleem met duurzaamheid is hiernaast volgens mij ook totaal niet meer dat het in de geitenwollensok-hoek past, zoals deze dappere onderneemster inschat, maar juist dat mensen de hele duurzaamheidsbubbel aan het doorprikken zijn, mede door de vele gebakken-luchtverkopers en en zwendelaars die met woekermarges hebben geprofiteerd van de arme drommels die alleen maar iets goeds wilden doen voor de wereld. ‘Demense’ zijn gewoon wel een beetje klaar met al die dure gehypte hippe duurzaamheidsillusies die onder de streep niets meer dan marketinggeleuter bleken. Mensen willen real value for real money….

    En als ik dan zo vrij mag zijn om een kritische noot bij het assortiment te plaatsen: er bestaat niet zoiets als appelleer. Het is geen leer. Het zijn appelschillen gemengd met hars. ‘Appelleer’ is marketing om een heel goedkoop te produkten van een exclusief cachet te voorzien door er een soort extra beleving omheen te scheppen. En dat is dus ook zo’n voorbeeld van wat ik hierboven beschreef. Ik geloof persoonlijk niet dat mensen hier nog intrappen, zelfs niet de grenzeloos naieve en tot op het bot geindoctrineerde generatie snowflakes die nu opgroeit…

    Persoonlijk geloof ik oprecht dat het gedaan is met dat hele duurzaamheidssprookje. Alleen wellicht diegenen die iets WEZENLIJKS duurzaams leveren voor een werkelijk concurrerende prijs (vergelijkbaar met niet-duurzaam of goedkoper zelfs) zullen de komende jaren wellicht overleven. Net zoals het klimaatsprookje is het duurzaamheidssprookje simpelweg een professionele marketinguitvinding waar hele drommen mensen zeer gevoelig voor zijn in economisch goede tijden, maar wel echt het allerlaatste waar ook iemand iets om geeft in slechte economische tijden.

    Dappere onderneemster: ik meen oprecht dat deze nuchtere cynicus het helemaal mis heeft en dit een doorslaand succes zal worden, want de moed alleen al verdient weinig anders dan een enorm vette financiele beloning, nog los bezien van al het harde werken.

  2. Nina

    Ach ja, duurzaam verkoopt.

    Dat het nodig is om duurzaam levende mensen en bedrijven weg te zetten, als “geitenwollensokken” om je product te verkopen, daar heb ik moeite mee.

  3. Ton

    ‘Geitenwollensokken’ had je in de jaren ’60 en ’70. Met India-jurken en woeste baarden, om er nog een paar clichés tegen aan te gooien. Overigens wel mensen die oprecht bezig waren iets wezenlijk duurzaams te leveren.
    Ondernemers, ook de duurzame, weten natuurlijk dat je bij de tijd moet blijvrn om een beetje succes te hebben.
    Zeg maar ‘fris en fruitig’ en ‘hip’ en natuurlijk ‘jong en dynamisch’.
    Daarom zetten ze zich al vanaf de jaren ’80 af tegen die sokken. En zelfs nu, 40 jaar later, blijkbaar nog steeds.
    Desondanks wens ik Donna en Pauline veel succes. Gaande weg zullen ze hun weg wel vinden en ontdekken hoe ze zich daadwerkelijk voldoende kunnen onderscheiden van al die andere duurzame hippe webshops.

  4. HArry

    Dank aan Scherpschutter voor zijn heldere betoog.

    Ik hoop allen dat hij gelijk gaat krijgen en dat mensen er niet meer intrappen. De krachten van de deugagenda van de UN Agenda 2030 zijn enorm. Onder de bezielende leiding van het WEF en de Wereldbank worden “as we speak” triljoenen geherinversteerd in duurzame onzin. Alles gericht op het verdienmodel van het belasten van jou persoonlijk geproduceerde CO2. Daarmee wordt in Nederland pas na de tweede kamerverkiezing een begin gemaakt. Die Miljarden Coronahulp moeten nou eenmaal terugbetaald worden door Het Volk.

    Timmermans heeft zijn budget al bij elkaar en kan ons laatste beetje zeggenschap over ons Land aldus het raam uitgedonderd worden.

    Het globalistische idee van centralisatie van de macht komt in samenwerking met vele multinationals nu pas goed op gang.

  5. Scherpschutter

    @HArry

    Ten eerste moet je denk ik een onderscheid maken tussen wat een burger wil en wat een politicus wil. Die hele duurzaamheidsbullshit kan burgers de komende jaren gestolen worden. Meer nog dan de afgelopen jaren al het geval is.

    Ten tweede gaat de duurzaamheidsagenda van politici niet over duurzaamheid, maar om nieuwe schulden. Het financiele systeem staat namelijk op ontploffen. Zonder nieuw geld (M1) in omloop geen economische groei. Nieuw geld kan echter alleen in omloop worden gebracht in de vorm van schuld (zo werkt het systeem nu eenmaal), maar er zijn geen nieuwe schuldenaren meer te vinden. Bedrijven, overheden en particulieren: ze zitten allemaal tot aan de nek toe volgepropt. Er is niemand meer om aan te lenen! Dus nieuw geld kan alleen nog in omloop komen door het weg te geven of zelf uit te geven, waarmee je acuut Zimbabwaanse inflatietoestandjes krijgt…

    Hoe fijn zou het dan zijn als je als monopolist op de uitgifte van geld toch ineens allemaal nieuwe schuldenaren kunt vinden terwijl je met je rug tegen de muur staat…? Bijvoorbeeld omdat er een urgent klimaatprobleem is of duurzaamheidsprobleem? Door parriculieren nog voller te stouwen met warmtepompen en andere crap. Door je centrale bank illegale monetaire financiering van overheidsschulden te laten doen (echt helemaal niemand koopt bonds behalve de ECB). Door nieuwe rechtsentiteiten te verzinnen (zoals de Europese Commissie) om zelfstandig te gaan lenen voor klimaatbullshit? Who cares wat je met het geld doet…zolang het maar in omloop komt. Weilanden vol zonnecellen? Best! Op zee ook? Doe eens gek! Plemp je hele land vol met geldversnipperende windmolens! Uitstekend idee. Duur genoeg…Smeer bedrijven spotgoedkope leningen aan voor duurzaamheidsbullshit. Als ze maar extra schuld aangaan. Sure! Leen particulieren vrijwel gratis en zonder aflossing 50k de man voor een disfunctionerende warmtepomp, als ze de schuld maar aangaan…

    Laat allerlei dubieuze internationale clubs monsterleningen aan gaan. Prima! Of geef zelfs een heel nieuwe klimaat/duurzaamheidsmunt uit, opnieuw zonder enige intrinsieke waarde (SDR’s), die geruild kunnen worden tegen Euroschulden zodat nieuwe Euroschulden kunnen. Excellent! En wat te denken van extreem schimmige Credit Default Swaps? Top idee…Rente negatief op spaartegoeden of hypotheken? Super! En wat te denken van overheidsschuldkwijtscheldingen (Knot van de week) om weer nieuwe schulden aan te gaan en de verliezen te socialiseren? Awesome! Vind schuldenaren waar je maar kan!

    Politieke duurzaamheid gaat om 2 dingen Harry: nieuwe schuldenaren vinden om een financiele meltdown van het monetaire zwendelsysteem nog even uit te stellen en macht. Duurzaamheid in de ogen van een burger is met de dag meer een doorprikt marketingsprookje.

  6. Koel Hoofd

    Dank scherpschutter en Harry, heb er niets meer aan toe te voegen.

  7. Ton

    Duurzaamheid is geen sprookje.
    Kinderarbeid is een nachtmerrie.
    Bio-industrie is een nachtmerries.
    Ontbladeringsmiddelen zijn een nachtmerrie.
    Enz.
    De feiten zijn bekend.
    En, oké, valse marketing is een nachtmerrie, vooral de nep-groene.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).