Utrechtse start-up Scoutle overgenomen door Amerikaanse Tribber | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse start-up Scoutle overgenomen door Amerikaanse Tribber | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse start-up Scoutle overgenomen door Amerikaanse Tribber

Utrechtse start-up Scoutle overgenomen door Amerikaanse Tribber
De Utrechtse start-up Scoutle is door het Amerikaanse Tribber overgenomen voor een onbekend geldbedrag. Scoutle is een zoekmachine algoritme die de kwaliteit en relevantie van content op het internet automatisch kan waarderen zonder tussenkomst van gebruikers. Als een ware scout kan Scoutle het internet afzoeken.

De Utrechtse start-up Scoutle is door het Amerikaanse Tribber overgenomen voor een onbekend geldbedrag. Scoutle is een zoekmachine algoritme die de kwaliteit en relevantie van content op het internet automatisch kan waarderen zonder tussenkomst van gebruikers. Als een ware scout kan Scoutle het internet afzoeken.

Oprichter Godfried van Loo laat weten ‘super blij’ te zijn met het nieuws. Hij richtte de start-up zo’n 7 jaar geleden op: “Het is extra leuk dat er nu dus nog vraag naar is.” De onderneming is overgenomen door het in New York gevestigde Tribber.

“Toen ik voor het eerst met Scoutle in aanraking kwam was ik niet zo onder de indruk”, laat Dino Dogan, CEO van Tribber weten. “Maar toen ik een kijkje onder de motorkap kreeg was ik meteen enthousiast. Scoutle kan vertellen of je dit artikel dat je nu aan het lezen bent leuk vindt of niet zonder dat je daarvoor op de ‘Deel’ of Like’ knop drukt.”

Tribber en Scoutle hebben beide altijd als doel gehad om content, waarvan weinig mensen weet hebben maar waarvan de kwaliteit hoog is, onder de aandacht te brengen van een groter publiek. Dogan: “We kunnen er eindelijk achter komen welke content introverte mensen leuk vinden, of de anti-socialen. Mensen die artikelen niet willen delen of liken.”

Het Utrechtse Scoutle zat enige tijd onder de paraplu van het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie. De opvolger hiervan is UtrechtInc. Scoutle en Tribber hebben afgesproken om geen uitspraken te doen over het geldbedrag dat gemoeid is met de overname.

2 Reacties

Reageren
  1. bovverboy

    “Scoutle kan vertellen of je dit artikel dat je nu aan het lezen bent leuk vindt of niet zonder dat je daarvoor op de ‘Deel’ of Like’ knop drukt.” Oh ja, en hoe doet Scoutle dat dan? Dit berichtje over Scoutle vind ik niet leuk, omdat belangrijke informatie ontbreekt, het onkritisch is en omdat de journalist de geïnterviewden nawauwelt met hun ‘content’. Scoutle kan dus mijn gedachten lezen?
    En die Dino Dogan (klinkt als een stripfiguur) heeft wel een erg beperkte kijk op de mens. Als je iets leest op internet en je vindt het een goed stuk, maar je doet niet mee aan die flauwekul van ‘liking’ en ‘sharing’, dan ben je dus introvert of zelfs a-sociaal. A-sociaal? Dat zijn juist die mensen die iedere scheet op internet met je willen delen.

  2. Ot

    @bovverboy: op de site van Scoutle lees ik:
    “Een 1000 woorden lang artikel neemt ongeveer 5 minuten in beslag om te lezen, dus wanneer iemand na 30 seconden weer weg is, is daaruit te concluderen dat de content voor die persoon niet relevant is.”
    Dus niks geen gedachten lezen, ze houden gewoon met een timer bij hoe lang je over een artikel/webpagina doet.
    De conclusie die ze er aan verbinden is nogal arbitrair.
    Overigens vraag ik me af hoe lang je een bedrijf een start-up kan blijven noemen. Scoutle bestaat inmiddels bijna 8 jaar….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).