Vernieuwend Utrechts bedrijf Greenberry wil iets toevoegen aan marketingwereld: “Nooit stoppen waar anderen opgeven, maar altijd doorgaan” | De Utrechtse Internet Courant Vernieuwend Utrechts bedrijf Greenberry wil iets toevoegen aan marketingwereld: “Nooit stoppen waar anderen opgeven, maar altijd doorgaan” | De Utrechtse Internet Courant

Vernieuwend Utrechts bedrijf Greenberry wil iets toevoegen aan marketingwereld: “Nooit stoppen waar anderen opgeven, maar altijd doorgaan”

Vernieuwend Utrechts bedrijf Greenberry wil iets toevoegen aan marketingwereld: “Nooit stoppen waar anderen opgeven, maar altijd doorgaan”
De marketingwereld is met de opkomst van internet en social media drastisch veranderd. Klassieke marketingbureaus hebben het moeilijk en er komen steeds meer vernieuwende bedrijven op. Zo ook het Utrechtse Greenberry, dat recent de intrek heeft genomen in een statig herenhuis aan de Maliebaan. “Uitstraling is belangrijk om te concurreren met de gevestigde partijen.”

De marketingwereld is met de opkomst van internet en social media drastisch veranderd. Klassieke marketingbureaus hebben het moeilijk en er komen steeds meer vernieuwende bedrijven op. Zo ook het Utrechtse Greenberry, dat recent de intrek heeft genomen in een statig herenhuis aan de Maliebaan. “Uitstraling is belangrijk om te concurreren met de gevestigde partijen.”

Interior of Greenberry in Utrecht. Designed by Koning Ellis Architects.
Interior of Greenberry in Utrecht. Designed by Koning Ellis Architects.

Na jaren van hard werken kan directeur en (mede-)oprichter Jan-Willem van Beek nu trots kijken naar het nieuwe onderkomen van Greenberry. “Elke keer als ik binnenkom vind ik het nog steeds mooi. Hopelijk blijft dat voorlopig ook zo”, zegt Van Beek in een van de vijf vergaderzalen. Het kantoor met uitzicht op park Lepelenburg werd stevig onder handen genomen door onder andere verschillende muren door te breken. Het resulteerde in een imposante binnenkomst en vele verschillende sferen in het drie verdieping tellende gebouw. “We moeten eigenlijk nog wel wat met de tuin doen, maar dat komt nog wel een andere keer.”

Meer dan een jaar zocht het jonge Utrechtse bedrijf naar de perfecte plek om klanten te ontvangen en te werken aan projecten. “Uitstraling is toch ook wel belangrijk om met gevestigde partijen te concurreren”, zegt de 37-jarige bedrijfskundige in een kamer die hij de bibliotheek noemt.

Greenberry heeft zich gespecialiseerd in een vernieuwende vorm van marketing, maar heeft met de stijlvolle en klassieke uitstraling aan de Maliebaan daarin een bijzondere mix gevonden. “Klanten moeten ergens binnen kunnen komen, maar ik moet toegeven dat ik het ook gewoon een prachtige locatie vind”, biecht Van Beek op.

De 'bibliotheek' waar veel klanten worden ontvangen. Foto's: Maarten Noordijk
De ‘bibliotheek’ waar veel klanten worden ontvangen. Foto’s: Maarten Noordijk

Zoeken naar een filosofie

Meer dan negen jaar geleden begon Jan-Willem van Beek samen met vriend Bas van Bokhorst aan een avontuur. “We waren vooral lange tijd op zoek naar een drive. We hadden een internetbedrijfje, maar dat vonden we eigenlijk niets aan en hebben we weggedaan. Het was zoeken naar een filosofie: wie zijn we, wat doen we en waarom doen we het?” Inmiddels werken ze samen met twee andere partners Michael de Kruijf en Alain Dujardin en 18 werknemers dagelijks aan vele verschillende projecten.

De twee mannen werden lange tijd gevraagd waarom ze niet ‘gewoon’ voor een baas gingen werken, maar bleven geloven in hun eigen kansen. Op de vraag of zijn omgeving dat nog steeds wel eens vraagt denkt Van Beek even goed na en lacht dan: “Nee, nu doet volgens mij nu niemand meer. Het belangrijkste is om nooit te stoppen waar anderen opgeven. Altijd blijven doorgaan en zoeken naar die drive.”Greenberry office.

De veranderende marketingwereld

“Doordat consumenten mediagebruik meer af kunnen stemmen op hun eigen wensen blijken ze reclames ook steeds vervelender te vinden. Daar zijn we op ingesprongen.” De truc zit hem er vervolgens in om niet meer bij het publiek ‘binnen te dringen’ via radio- of televisiespotjes, maar iets bij te dragen aan een bestaand aanbod.

“Een goed voorbeeld is App de Vakantiedokter. We kwamen er na onderzoek achter dat veel vakantiegangers niet wisten hoe te handelen in het buitenland bij medische klachten. Zelf kwam ik erachter dat het telefoonnummer dat achter op de zorgpas hiervoor bedoeld was, maar niemand wist of deed dat. Daarom ontwikkelden we App de Vakantiedokter voor Zilveren Kruis, waar je overal ter wereld snel en veilig advies van een Nederlandse dokter krijgt.” Met inmiddels 150.000 downloads en elke dag meer dan 100 mensen geholpen is het een van de vele succesvolle digitale producten van Greenberry.

“Het meest bevredigende aan een goed project is als het écht werkt. Zelf heb ik het ook moeten gebruiken voor mijn zoontje en kwam het heel goed uit. Dat is natuurlijk het mooiste.”

Een pilotversie van een app voor natuurprogramma Vroege Vogels van de VARA is voor Van Beek het ultieme voorbeeld van vernieuwende interactie. “We kregen de vraag om een jonger en breder publiek te betrekken bij het programma. Via die app kunnen gebruikers een vraag stellen aan de vaste kijkers van het programma over bijvoorbeeld een plant die ze niet kennen. Krijgen ze direct antwoord van mensen met heel veel ervaring. Hartstikke leuk toch?”

Greenberry office.Greenberry ontving al meerdere landelijke prijzen voor aangeboden apps, waar Van Beek zelf een haat-liefde mee zegt te hebben: “Het is aan de ene kant wel mooi om waardering te krijgen voor je werk, maar het zegt verder vaak niet zoveel. Als je je daar blind op gaat staren gaat het mis.”

De keuze voor Utrecht

Veel marketingbureaus zitten in Amsterdam, maar Greenberry heeft bewust voor Utrecht gekozen. Het is de stad waar Van Beek begon met zijn eerste studie Technische Bedrijfskunde en na een uitstapje aan de Erasmus universiteit aan Rotterdam graag weer terug kwam. “Lange tijd heeft Utrecht een eigen profiel gemist, denk ik. Er is altijd veel talent geweest in deze creatieve stad, maar Utrecht komt steeds meer op de kaart met het profiel van toegepaste creativiteit.”

Greenberry office.In de marketingsector in de Domstad zijn verschillende bedrijven actief, maar leken die elkaar lange tijd niet te kennen of samen te werken. Een reden voor Greenberry om netwerkbijeenkomsten te organiseren met bevriende bedrijven. “Met The Kick hebben we samen met Kaliber en Born05 leuke bijeenkomsten die goed worden bezocht. Het is goed wat terug te doen voor Utrechtse creatieve industrie en we zien dat het gelukkig goed wordt ontvangen.”

green7

10 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Is dit nieuws of een zogeheten advertorial..?

  2. Bertus

    Dit is een ‘ingezonden mededeling’ Willem, oftewel een advertorial.

  3. Willem

    Toch staat er “nieuws” boven en geen “advertorial” Bertus. Vind dat er veel advertorials op Duic staan, nu dus oik vermomd als nieuws…

  4. Frank

    @Willem: Het is inderdaad geen nieuws. Het is gebakken lucht. Niet hun product overigens. Dat zit vast wel goed en kan ik niet beoordelen. Maar het kekke verfje aan de binnenkant, daar prikt elke opdrachtgever toch dwars doorheen? Uitstraling is niet onbelangrijk. Maar resultaat is uiteindelijk wat telt. En resultaat behaal je niet primair met een leuk interieurtje in een pand met de gevel van een notariskantoor.

  5. Peter Utrecht

    Standaard marketingbureau met bijbehorende blabla. Waarschijnlijk betaald om op DUIC te kunnen staan of bevriend met de eigenaren achter DUIC? Anders kan ik niet verklaren waarom uitgerekend dit 1000-in-een-dozijn bedrijf prominent op de NIEUWS-pagina van DUIC staat. Jammer, hiermee wordt toch weer duidelijk dat achter DUIC gewoon een marketingbedrijf schuil gaat en dat het niet gaat om goede onafhankelijke nieuwsberichten voor/over de stad Utrecht.

  6. Susanna

    De uitgevers van Duic zijn ook marketingjongens. Duic is gewoon een marketingvehicel met veel (betaalde) uitgaanstips en advertorials, al dan niet vermomd als nieuws.
    Journalistiek is, dat is duidelijk, ondergeschoven kindje.

  7. Ronald

    Klinkt zo eigenlijk meer als software-ontwikkeling, dan marketing.

  8. Frank

    @Ronald: Marketing is een parapluterm. Steeds meer marketing is digital marketing. Je kunt marketingdoelstellingen vandaag de dag nu eenmaal ook/soms/vaak/prima/beter realiseren door een stuk software te ontwikkelen en dat de wereld in te slingeren. Al is dat -als het goed is- uiteraard zelden het enige wat er gebeurt.

    Overigens weer talloze voorbeelden van kromspraak (zelfs anakoloeten) in dit stuk:

    “Zelf kwam ik erachter dat het telefoonnummer dat achter op de zorgpas hiervoor bedoeld was, maar niemand wist of deed dat.”

    “We hadden een internetbedrijfje, maar dat vonden we eigenlijk niets aan en hebben we weggedaan.”

    “Nee, nu doet volgens mij nu niemand meer.”

    “Daarom ontwikkelden we App de Vakantiedokter voor Zilveren Kruis, waar je overal ter wereld snel en veilig advies van een Nederlandse dokter krijgt.”

    “In de marketingsector in de Domstad zijn verschillende bedrijven actief, maar leken die elkaar lange tijd niet te kennen of samen te werken.”

  9. Bas

    Staat toch in Dossier bedrijven? Of ben ik nu gek?

  10. Erwin

    @bas: nu wel, stond eerst onder nieuws. Maar blijft reclame..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).