Social Business 030
(door Olga Leever)
Drie presentaties over ondernemen en social media en een borrel na: ook dit jaar was het een formule die aansloeg bij ondernemers uit de regio Utrecht. Voor de tweede keer organiseerden Utrecht Netwerk en de KvK Midden Nederland het event Social Business 030. Martijn Klein van Utrecht Netwerk over het succes van het event: ‘Tijdens SB030 krijgen drukbezette ondernemers een snelle update van de ontwikkelingen op het gebied van social media en zaken doen. Daarnaast is het een mooie kans om andere Utrechtse ondernemers te ontmoeten.’
Het programma bij Huis aan de Werf start met een presentatie van Peter Haan van bureau Evolve. ‘Social media gaat niet zozeer over media,’ meent Haan. ‘Social media gaat over change – dus het veranderen van je bedrijf om klantvriendelijk en open naar klanten te worden. En dat roept zo nu en dan weerstand op. Zoek daarom aansluiting bij de juiste mensen in de organisatie.’
Retweets scoren
De volgende sprekers gaan meer in op de platformen Twitter en Facebook. Thomas Boeschoten doet onderzoek naar Twitter. Hij laat enkele visualisaties zien van het twittergedrag van de aanwezigen tijdens het evenement. En dat spreekt aan. ‘Wat, word ik zo vaak geretweet?’, is een reactie uit de zaal. Thomas geeft enkele tips om ‘retweets te scoren’ op Twitter, zoals: ‘Zorg voor een link naar een echt goed artikel.’ Meer aandacht genereren voor je bedrijf op een positieve, niet opdringerige manier: daar gaat het om.
Ook social marketing specialist Peter Minkjan geeft adviezen over het opbouwen van klantrelaties via social media. Zijn specialisme ligt bij Facebook. ‘Vertel niet elke keer wat je in de aanbieding hebt,’ adviseert Minkjan de aanwezige ondernemers. ‘En geef geen iPads weg, dat doet iedereen al.’ Minkjan vertelt dat een Facebookpagina niks waard is als je fans je pagina daarna nooit meer bezoeken. En dat gebeurt in de praktijk bijna altijd. ‘Mensen kijken veel meer naar de dagelijkse nieuwsfeed dan op een fanpagina.’
‘Face-to-facecontact het belangrijkst’
Dan is het tijd voor de borrel en de hapjes. Er wordt volop genetwerkt door ondernemend Utrecht. Jan Dinnissen van de Kamer van Koophandel blikt tevreden terug op SB030. ‘Het was een mooi programma en de bezoekers bleven nog lang napraten. En dat is heel goed: uiteindelijk is face-to-facecontact toch het belangrijkst.’
Lees ook: http://www.duic.nl/ondernemen/16391/effectief-creatief-ondernemen-met-sociale-media/

geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.