Waarom loopt het nog niet storm bij de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland? | De Utrechtse Internet Courant Waarom loopt het nog niet storm bij de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland? | De Utrechtse Internet Courant

Waarom loopt het nog niet storm bij de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland?

Waarom loopt het nog niet storm bij de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland?
Een jaar geleden al werd het in veel landelijke dagbladen en nieuwskanalen aangekondigd: de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland komt naar Utrecht. Er werd vervolgens bijna een ton opgehaald via 850 donateurs door een crowdfunding voor de start van Bag & Buy. Succes gegarandeerd leek het, maar twee maanden na de opening blijkt het iets anders te lopen. “Kritisch kijken naar onszelf hoort ook bij het doorontwikkelen.”

Een jaar geleden al werd het in veel landelijke dagbladen en nieuwskanalen aangekondigd: de eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland komt naar Utrecht. Er werd vervolgens bijna een ton opgehaald via 850 donateurs door een crowdfunding voor de start van Bag & Buy. Succes gegarandeerd leek het, maar twee maanden na de opening blijkt het iets anders te lopen. “Kritisch kijken naar onszelf hoort ook bij het doorontwikkelen.”

Een oproep voor vrijwilligers van de winkel op Facebook sprong in het oog. Kan de winkel de drukte nu al niet meer aan? Of kan het personeel niet meer betaald worden? Beide scenario’s zijn reden voor een verhaal. Het antwoord ligt ergens in het midden leert navraag bij de winkel. De winkel wordt positief ontvangen, maar de klandizie blijft nog wat achter bij de verwachting.

“De winkel wordt goed bezocht en we zien steeds meer trouwe klanten naar onze winkel komen,” vertelt Wim van Dijk, de man achter Bag & Buy in de Twijnstraat. “Mensen die komen zijn super enthousiast. Er komen veel mensen even snuffelen en kijken wat er bij ons te halen is.”

In Bag & Buy worden er geen verpakkingen gebruikt om zo bij te dragen aan een duurzame samenleving en wordt er alleen met biologische producten gewerkt die allemaal door de klanten zelf geschept en gewogen kunnen worden. De winkel is een afgeleide van de in Amerika populaire winkelketen Wholefoods.

Van Dijk vertelt dat alle aandacht die de winkel in het begin kreeg natuurlijk hartstikke leuk is, maar dat dit niet direct goed voor de omzet is gebleken. “We moeten ons ondanks alle aandacht nu gewoon gaan bewijzen hier in Utrecht. We hebben de winkel van de grond gekregen en nu moet de winkel doorontwikkeld worden.”

Vrijwilligers

De roep om vrijwilligers komt voort uit een iets te grote broek die de winkel had aangetrokken. “Door de enorme positieve aandacht en flow van de crowdfunding zijn we met een te grote groep mensen begonnen,” legt Van Dijk uit. “De eerste aanloop hadden we hoger ingeschat. Vandaar dat we nu toe moeten naar een kleine kern met ondersteuning van vrijwilligers. Vrijwilligers willen we ook graag om de betrokkenheid in de buurt te stimuleren.”

App

Een andere oplossing om het tij te keren wordt gezocht in uitbreiding van het assortiment. “Daar moet nog meer bij. We willen bijvoorbeeld wasmiddelen om te tappen en te scheppen en er zijn zaken die je nu alweer anders zou doen qua inrichting.” Ook moet er een productinformatie app komen.

De komende tijd gaat Van Dijk verder doorontwikkelen en kijken wat de klanten nog missen. “Kritisch kijken naar onszelf hoort daar ook bij.”

19 Reacties

Reageren
  1. Pépé

    Als funder ben ik nu al een aantal keer langs geweest. De eerste twee keer om het assortiment eens goed in mij op te nemen, en natuurlijk ook de prijzen. Helaas is dat laatste eigenlijk nog iets te hoog voor een student als ik.
    Ik hoop al vanaf het begin dat er ook snel (verse) streekproducten bij zullen komen, want ja. Voor wat nootjes, meusli of olijfolie ga ik niet dagelijks naar de supermarkt.

    Ik denk dat het grootste probleem bij de klanten ligt. Je moet je erop instellen dat je boodschappen gaat doen, en je eigen verpakking niet vergeten. In een stad is het vooral vanaf 17:00 uur spits omdat mensen snel vanuit werk of studie hun avondmaal halen, en om nou je verpakking daarnaartoe te nemen…. Juist..

    Als we nou wat bewuster boodschappen gaan doen, beland er uiteindelijk ook minder in de prullenbak. Het liefste natuurlijk zonder verpakking.

  2. Erwin

    Een leuke winkel! Maar aanbod is in mijn ogen net te klein en niet onderscheidend genoeg t.o.v. turk aan de overkant om een extra bezoek te brengen. Daarnaast ben je voor bijvoorbeeld 150 amandelmeel evenveel kwijt als 300 gram in de winkel.. Dan is het voordeel om ‘precies te kopen wat je nodig’ hebt in ieder geval niet in de portemonnee voelbaal..

    Of snap ik het concept nu niet :).. Daardoor koop ik alleen spullen die nergens anders te krijgen zijn, en dat helpt niet echt voor de omzet 🙁 Sorry..

  3. Hugo

    De keer dat ik ging kijken in de winkel waren er geen klanten en werden we niet begroet door medewerkers. Het assortiment valt met name in de breedte enorm tegen, weinig producten, veel dure vierkante meters, muffige presentatie. (Gemis van) marketing die van productverpakkingen uit gaat is op geen enkele wijze gecompenseerd in het concept van de winkel.

    Het concept is dus niet goed doordacht, verwachtingen versus ervaring als klant is een totale mismatch. Daardoor is deze winkel nu aangeschoten wild en zal Bag & Buy het niet gaan redden, verwacht ik, al helemaal niet door het assortiment nu uit te gaan breiden. Weinig klanten is ook niet bevorderlijk voor de versheid van de producten in de winkel, versheid heeft hoge omloopsnelheid nodig. Echt jammer, gemiste kans.

  4. Cees Verploeg

    De winkel wordt goed bezocht, lees ik. Wat een grap. Er komt geen hond. Dit overgehypte concept werkt gewoon niet. Bij de Iraniër aan de overkant (prima zaak, groot en betaalbaar assortiment) kan je ook veel afgewogen krijgen. Ik begrijp dat het personeel is ontslagen en dat vrijwilligers het moeten overnemen. Dream on.En ook die app gaat de zaak niet redden. Hoe triest dat ook voor deze enthousiaste ondernemer is.

  5. Pépé

    Nou Hugo, wat een pessimistische toon.
    Ik kan wel wennen aan een reclame-vrije zone. Zou gemeente Utrecht eens op straat moeten proberen… Al die impulsen, ben er nog moe van…
    Echter mag er wel een frisse designer de winkel opfleuren inderdaad, plus, er past veel en veel meer in, maar zoals mij wordt verteld; dat heeft tijd nodig.
    Cees heeft een punt, de App zal geen uitkomst bieden, wellicht goed geinformeerd personeel wel. Vreemd dat er eerder een App moet komen dan ervaren personeel. Jammer.

  6. Echte Utrechter

    Laten we gewoon eerlijk zijn. Er zit zo goed als niemand op te wachten.

  7. José

    Kocht daar laatst een pond biologische zemelen, blij naar buiten met mijn buut en nog even door naar de buren, EkoPlaza, voor andere boodschappen. Daar zag ik tot mijn schrik dat een pond voorverpakte zemelen goedkoper zijn dan bij de buren. Dan is mijn keus snel gemaakt

  8. ElTinus

    Al jaren heb ik gehoopt dat dit concept zou worden uitgewerkt; het direct weggooien van alle verpakkingen bij het thuiskomst van de supermarkt en dan alles in mijn eigen houders doen, voelde voor mij als enorme verspilling. Ik zou dan ook een kleine moeite vinden om met eigen verpakkingen naar de B&B te gaan.

    De prijzen bij de B&B zijn echter geenszins concurrerend met voorgenoemde supermarkt. Witte rijst kost bijvoorbeeld per kilo ruim 3x zoveel. Voor mij persoonlijk is dat de belangrijkste reden om toch naar de supermarkt te blijven gaan, niet de grootte van het assortiment of de inrichting van de winkel. Die lijken me prima en als ik door de winkel loop, hoor ik om me heen ook enthousiaste reacties over de inrichting.
    Als het assortiment dan al zou worden uitgebreid, dan graag met (niet-biologische?) producten die in dezelfde prijsklasse vallen als de supermarkt.

  9. De dommo

    Te duur.

  10. Andreasvdwal

    Tja leuk bedacht. Maar ik ga toch echt niet helemaal naar de twijnstraat met mijn verpakkingen lopen of fietsen om de boodschappen te halen. Die haal ik gewoon net zo makkelijk op winkelcentrum Kanaleneiland.

  11. Groninger

    Gelukkig lijkt de echte eerste verpakkingsvrije winkel van Nederland in Groningen het wel goed te doen

  12. pim

    Er valt vast hier en daar nog wel wat te fine-tunen, met ‘n goede marketeer in de arm valt er best wat winst te behalen.
    “er zit zo goed als niemand op te wachten”, dat riepen we ook voordat de iPad zijn intrede deed. Soms moet vraag gecreëerd worden door een ondernemer, we weten niet altijd waar we naar op zoek zijn.

    Ik denk dat ‘verpakkingsloze principe voor mij vooral lastig is omdat ik zelfs nu iedere keer vergeet om mijn plastiken boodschappentas naar de Plus mee te nemen (de berg groeit daardoor gestaag in onze voorraadkast). Je moet je goed voorbereiden en even ad-hoc de winkel instampen is lastig, dan heb je je bakjes niet mee.
    Tegenwoordig zijn de meeste ondernemingen ingesteld op last-minute-decisions, kijk maar naar thuisbezorgd.nl, de bierambulance, etc. Jaren terug spraken we nog met elkaar af “we zien elkaar zo-en-zo laat voor de V&D”, nu bellen we tzt wel wie waar uithangt. Ik denk dat dat allemaal niet in het voordeel van deze ondernemer werkt.
    Ik vind het een ontzettend tof initiatief, maar wellicht is het op te lossen door voor de gulden middenweg te kiezen, bijvoorbeeld verschillende maten biologisch afbreekbare verpakkingen?

    Ik hoop dat het aan gaat slaan.

  13. Herman

    Iets leuk vinden, liken en aandacht in de media is allemaal leuk.
    Maar uiteindelijk gaat het erom of men ook gaat kopen en dat is toch heel wat anders.

    Dan gaan de onhandigheid van losse producten, de prijs en koudwatervrees meespelen en dan wordt het rustig…..

  14. Paul

    Als je langsloopt is bijna niet te zien wat er eigenlijk te koop is. Waarom zou ik dan naar binnen gaan?

  15. Objectivist

    Hang dan als winkelier in ieder geval nog een paar biologisch verantwoorde duurzame hipsterbags (o.i.d) in je winkel om klanten te kunnen bedienen die de tas vergeten zijn of niet weten dat je een eigen tas mee dient te brengen. Dit is jezelf onnodig in de voet schieten door een ideaal centraal te stellen, in plaats van de klant…Dat eindigt meestal in een commerciele catastrofe.

    Persoonlijk denk ik overigens dat dit nog niet eens het grootste probleem zal zijn. Het grootste probleem zal zijn dat die “biologische” producten eenvoudigweg veel en veel te duur zijn, als ik de reacties zo lees. Weinigen die een twee- of drievoud van een prijs willen betalen voor een product als zemelen of rijst…

    Er is gewoon te weinig markt voor peperdure biologische rommel en er bestaat geen app die dat kan oplossen voor de winkelier in kwestie. Idealisme is een slecht raadgever waar het op commerciele kwesties aankomt….

  16. R

    @Groninger,
    wat is eigenlijk het verschil tussen die eerste verpakkingsvrije winkel in Groningen en deze in Utrecht? Wat maakt dat die andere wél goed loopt?

    Binnenkort ben ik in Groningen, dan zal ik die andere winkel ook even bezoeken.

  17. Mikel

    Hahaha fantastisch. Al die GroenLinksgekkies blijken ook maar gewoon ordinaire centenneukers te zijn.

  18. Sander

    Waarom zou je als vrijwilliger bij een commerciële winkel gaan werken?

  19. Joost

    Hebben ze er geen papieren zakjes waar je de spullen in kunt meenemen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).