Weer een wereldprimeur: unieke oplaadpalen in Lombok | De Utrechtse Internet Courant Weer een wereldprimeur: unieke oplaadpalen in Lombok | De Utrechtse Internet Courant

Weer een wereldprimeur: unieke oplaadpalen in Lombok

Weer een wereldprimeur: unieke oplaadpalen in Lombok
Vandaag wordt de eerste slimme laadpaal geplaatst in de Utrechtse wijk Lombok. Op korte termijn verschijnen er in totaal 20 laadpalen waardoor er sprake is van een wereldprimeur, het eerste slimme laadnet ter wereld.

Vandaag wordt de eerste slimme laadpaal geplaatst in de Utrechtse wijk Lombok. Op korte termijn verschijnen er in totaal 20 laadpalen waardoor er sprake is van een wereldprimeur, het eerste slimme laadnet ter wereld.

Robin Berg van LomboXnet legt uit wat het systeem zo uniek maakt: “De paal laadt niet alleen een auto op met zonne-energie, maar ’s nachts kan de accu van de auto ook weer langzaam leeggehaald worden, zodat we bijna 100% op eigen zonne-energie kunnen werken.” Hierdoor kunnen de gebruikers ook gebruik maken van zonne-energie als de zon niet schijnt, omdat het is opgeslagen in de accu’s van de auto’s. De laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen.

Wethouder Lot van Hooijdonk: “Nu moet het Rijk ruimte bieden, zodat dit soort experimenten kunnen groeien. Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen laden, is de komende jaren alleen al in Nederland een verzwaring van het stroomnet nodig die 40 tot 60 miljard euro gaat kosten. Het investeren in slimme laadnetwerken is een zeer schoon en voordelig alternatief voor deze verzwaring.”

Berg: “Deze proeftuin zorgt ervoor dat internationale, nationale en MKB-bedrijven gezamenlijk gaan investeren in slimme laadinfrastructuur voor elektrische auto’s in de regio Utrecht. Die investeringen kunnen nog vele malen groter worden als bestaande landelijke regelgeving rond elektriciteitsnetten wordt gemoderniseerd. We nodigen beleidsmakers en bestuurders uit Den haag uit om te komen kijken in Utrecht. Hier wordt nu de basis gelegd voor het energiesysteem van de toekomst.”

10 Reacties

Reageren
  1. johan

    Leuk dat Duic de belangrijkste betrokken partijen, General motors en Nissan niet noemt.
    De enige reden dat General Motors en Nissan meedoen aan deze zgn. proeftuin(?) is dat ze ermee gelijk een stroomleverancier en een pro industie wethouder in hun broekzak hebben, Kartelvorming op de laadpalenmarkt is in deze mogelijk gemaakt door Lot. Want het laatste dat de auto/enegrie-industrie wilt, is dat je de mogelijkheid hebt om je hybrid op te laden buiten de nuts-giganten om (zonder eerst terug te leveren aan het stroomnet dus) Dus zeg maar doei tegen je self-sustainability, bedankt GL.

  2. Klopt niet

    Hoi Johan,

    Dat is niet correct. Stedin doet ook mee, juist om dat deze innovatie het mogelijk maakt dat er niet teruggeleverd hoeft te worden aan het net. Voorkomt dat belastingbetaler flink moet dokken voor netverzwaring.

  3. johan

    @Klopt wel Ik heb het over Nutsbedrijven hoor. Dus ook Stedin.
    En wie zegt dat die netverzwaring anders door de belasting moet worden betaald? is dit niet in handen van Stedin en Lomboxnet? Die opslag van overcapaciteit vind momenteel toch ook plaats in stuwdammen in Noorwegen?
    Betekent dat s’nachts terugleveren dan dat je de op de zaak opgeladen Hybrid (op de kosten van de zaak) snachts weer kan terugleveren aan het net? Zakelijk opladen en prive terugleveren, is dat niet fraudegevoelig?

  4. Wim Vreeswijk

    Prima plan! Als de overheid echt consequent zou zijn, hetgeen ik betwijfel,dan zouden ze ook de fiscale bijtellingen en de 25% BPM moeten annuleren voor de automobilist die electrisch rijd

  5. Twan

    @johan

    Is er iets mis mee dat twee private partijen, omdat ze denken dat ‘n innovatie in de toekomst geld op kan leveren, hierin investeren?

    Er zijn blijkbaar geen andere partijen met dit idee, om het dan kartelvorming te noemen lijkt me een beetje onzinnig. Of jij moet weten dat andere ondernemers met hetzelfde plan zijn geblokkeerd.

    Bovendien klinkt het alsof je liever hebt dat stroom eerst wordt teruggeleverd tegen de kale kWh-prijs, waardoor je bij nieuwe aankoop van stroom nóg eens BTW moet betalen. Dan zou ik liever deze oplossing hebben.

  6. prima plan !

    Niks mis met private investeringen voor innovatie voor Utrecht.

  7. Henk

    Het probleem van zogenaamde verduurzaming door grote private partijen is dat ze geld willen en gaan verdienen, omdat het mogelijk gemaakt wordt door onze overheid, aan zaken die in de basis gewoon gratis zijn. Dan heb ik het over stroom opgewekt door zon, wind en water. Zeer makkelijk te realiseren met moderne technieken en buiten de aparatuur om, gewoon gratis opgewekte stroom. Stroomgiganten en brandstofproducenten gaan het nooit goed vinden dat dit “gratis” geleverd gaat worden aan mensen en bedenken alles om het monopolie op levering van stroom uit dergelijke bronnen te hebben en te verkrijgen. Zodat we voor altijd en eeuwig moeten betalen voor iets dat al van ons is en gratis is.

  8. johan

    @Henk Precies mijn punt, General motors en Nissan waren in de eerste instantie afgehaakt wegens weinig haalbaar rendement. Pas toen ze de kleine netbeerder Lomboxnet aan hun voeten lag te smeken zagen ze opeens dollartekens. Wat een mooie transparante peer-to peer markt had kunnen worden is nu in handen van de grootste conglomeraten. De directie van Lomboxnet heeft hiermee mijn inzicht, hun ziel verkocht aan de duivel, en dat met staatssteun en special thanks to GL wethouders.

  9. bram

    @Henk: Mooi dat jij gratis zonnepanelen en oplaadpunten en de bijbehorende infrastructuur hebt, ben benieuwd waar je die vandaan hebt! Care to share?

  10. @Bram

    Het gaat Henk denk ik niet om de gratis zonnepanelen of oplaadpunten maar om de stroom, die nu alleen maar tegen prijzen van netbeheerders in een gesloten markt kan verkocht worden. Iets met begrijpend lezen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).