ZOOK.nl; What’s in a name…. | De Utrechtse Internet Courant ZOOK.nl; What’s in a name…. | De Utrechtse Internet Courant

ZOOK.nl; What’s in a name….

ZOOK.nl; What’s in a name….

Elke start-up begint met een briljant idee, althans volgens de bedenkers, en een catchy naam. Zo ook bij ons. ZOEK.nl lag voor de hand, we zijn immers een portal voor de drukke vrouw die op ZOEK is naar leuke, gemakkelijke en aangename producten en diensten. Maar helaas had iemand in 1996 al het heldere inzicht om deze naam te claimen. En helaas hadden wij geen enorm budget gereserveerd voor de aankoop van een URL, dus moesten Elles en ik iets anders verzinnen.

Na twee maanden wikken en wegen met bijbehorende pittige discussies hakken we de
knoop door! Het wordt ………ZOOK.nl! Hip, kort, vervoegbaar en net iets anders. Vanaf
het eerste moment spreken wij ZOOK consequent op z’n Engels uit, waardoor we
fonetisch gezien toch weer uitkomen op ZOEK. Al is het geen naam met een zorgeloze
uitspraak.. de cirkel is rond! We zien het als ons eerste bedrijfsrisico. We houden wel
van wat spanning.

Goede logo’s zijn simpel en duidelijk.

Door met de volgende stap; een logo ontwerpen. Ga je dan marketingtechnisch voor logo en symbool? In ons geval; ZOQK.nl met een loepstreepje bij de 2e O, waarbij de lezer door de loep onbewust een relatie legt met zoeken. Of ga je voor een strak logo zonder poespas, symbolen en kekke streepjes?

We laten ons leiden door onze designer. Enthousiast printen we ons logo -met loep –
op een groot bord. We zetten het trots, als ware het een kunstwerk, in ons kantoor.

Wanneer de eerste journalist (van de Quote) ons Utrechtse kantoor betreedt op het St.
Janskerkhof, kijkt hij naar het bord en zegt: ‘Z. O. Q. K., wat is dat?’ Het zweet breekt
ons uit, dat hadden we niet voorzien. Hij sprak het niet alleen verkeerd uit, hij las het
ook nog eens verkeerd. En daar bleef het helaas niet bij. Na nog tien keer dergelijke
opmerkingen te hebben aangehoord, nemen we ons tweede bedrijfsrisico: we passen
het logo aan en kiezen voor een versie zonder poespas. Marketingtechnisch misschien
minder sexy en opvallend maar in ieder geval wel duidelijk leesbaar.

Tja net opgestart en nu al twee bedrijfsrisico’s verder. Een moeilijk uitspreekbare naam
maar wel met een makkelijk leesbaar logo. Wij zien het als ondernemen pur sang. En
wat dat betreft, bij ons geen gebrek aan zelfvertrouwen of een grappig verhaal. Over
een jaar zijn we bij onze doelgroep zo’n bekend begrip dat er geen twijfel meer bestaat
over de uitspraak van zook.nl (spreek uit zoek.nl ).
Trudy Ravensbergen en Elles van Velde
werken hard aan de opstart van hun
inspiratiesite voor de drukke vrouw:
www.zook.nl
In oktober 2012 gaan zij (als alles volgens
plan verloopt) de site lanceren.
Op DUIC.nl kun je de komende tijd hun
vorderingen volgen.
twitter.com/ZOOKnl

 

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).