Utrecht telt ruim 21.000 zzp’ers. De komende weken een portret van zo’n Utrechtse zelfstandige professional op DUIC.nl. Olga Leever schreef de teksten en de foto’s zijn gemaakt door Pieter van Leeuwen. De verhalen werden eerder gebundeld in het zzp Utrecht-boek, een initiatief van grafisch ontwerper Puck ’t Hart. Vandaag het verhaal van Mark Rozeboom.
‘Ik maak bedrijfsfilms, video-cv’s en instructiefilms. Ook maak ik films voor particulieren. Bijvoorbeeld van feesten, maar ook films na overlijden: met materiaal dat nabestaanden mij aanleveren maak ik een filmportret van de overledene.’
‘In 2010 startte ik mijn eigen onderneming. Van origine ben ik beroepskeuzeadviseur, trainer en mediator. Ik kan daarin mijn creativiteit echter minder kwijt. Bezig zijn met beeld en geluid – dat is waar mijn hart ligt. In mijn vrije tijd heb ik veel abdijen en kastelen gefilmd in Engeland. Mooie sfeerbeelden zonder snelle shots, met mijn eigen stem als voice-over. Vrienden vroegen me steeds vaker om te komen filmen op feesten en partijen. Zo kwam ik op het idee om een videoproductiebedrijf te beginnen.
Mijn materiaal verzamel ik op locatie. Thuis, in mijn werkkamer, monteer ik mijn films. Een computer, een goede camera en een tv – dat is alles wat ik nodig heb. Utrecht is een prettige stad voor ondernemers. Het is een stad die uitnodigt tot creativiteit. Vorig jaar begon ik met het maken van een programmareeks over de stad en al haar facetten. Die serie rond ik dit jaar af en dan komen de films op de markt.
Klanten kiezen voor mij omdat mijn films zich onderscheiden door de goede beeldkadrering en de voice-overs die ik zelf inspreek. Ik bouw de spanning op en leid de kijker met mijn stem naar een beeld toe – als het even kan met humor. Geluid vind ik heel belangrijk. Ik luister in beeld, zie beelden bij muziek en hoor muziek bij beelden. Doordat ik het geluid bij de film zelf verzorg, bied ik mijn klanten een totaalproduct.
Ik vind het heerlijk dat ik mijn creativiteit kwijt kan in mijn werk. Tot op zekere hoogte natuurlijk: de wens van de klant is uiteindelijk leidend. Wel vind ik het belangrijk om mijn klanten te adviseren. Het kan altijd mooier en beter.
Voor de videoclub waar ik lid van ben, maakte ik een vakantiefilm van 12 minuten. Daar kreeg ik veel enthousiaste reacties op; ik won er ook een prijs mee. Daarnaast filmde ik op een surpriseparty en leverde een film compleet met muziek en voice-overs. Dat zijn de klussen waar ik het meest van geniet.
Mijn droom is een netwerk van mensen uit de branche om me heen die mij kunnen aanvullen. Ik maak bijvoorbeeld geen journalistieke reportages of huwelijksreportages, maar verwijs mijn klanten graag door naar een collega die dat wel kan. En ik ben natuurlijk graag bereid voor anderen voice-overs in te spreken. Met deze werkwijze kan ik een eenmanszaak blijven en de klant toch een breed aanbod bieden.’
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.