Contract regiotaxi ondanks kritiek toch verlengd | De Utrechtse Internet Courant Contract regiotaxi ondanks kritiek toch verlengd | De Utrechtse Internet Courant

Contract regiotaxi ondanks kritiek toch verlengd

Een regiotaxi in Utrecht. Foto: Provincie Utrecht
Het contract van regiotaxi De Vier Gewesten (DVG) is verlengd door de provincie Utrecht zonder dat de fracties uit de gemeenteraad van Utrecht en Stichtse Vecht daarvan op de hoogte zijn gebracht.

Enkele dagen geleden berichtte DUIC dat de PvdA-fracties een andere aanbieder willen wegens wanprestatie van de huidige regiotaxi DVG. Nu blijkt dat het contract van het vervoersbedrijf tot en met 2020 is verlengd.

Kwaliteit

“Wij zijn hier niet eerder over geïnformeerd”, laat Ruben Post, fractievoorzitter van de PvdA Utrecht weten. “Het is buitengewoon vreemd omdat het bedrijf inmiddels twee keer in gebreke is gesteld. Nu zitten we er tot en met 2020 aan vast.”

Post laat weten dat het een lastig dilemma is. “Eigenlijk willen we dat het contract wordt opgezegd en er een andere aanbieder komt, maar dat mag alleen tegen dezelfde prijs als waarvoor DVG het doet. Ik vrees dat dat voor dezelfde problemen gaat zorgen.”

Volgens de fractievoorzitter zou er extra geld vrijgemaakt moeten worden. “Kwaliteit moet belangrijker zijn dan de prijs”, aldus Post.

Gekoppelde berichten

4 Reacties

Reageren
  1. Sophia Berendsen

Hopelijk blijft er aandacht voor het problematisch functioneren vsn de regiotaxi.
    Ik ben gebruiker maar heb meerdere malen ervaren dat je er niet op kunt rekenen & dat is voor mindervaliden uitermate belangrijk.

2. E.

Zo zie je maar hoe elitair de provincie als bestuursorgaan is. Heeft de VVD daar ook veel te zeggen? Welke belangen spelen er eigenlijk? Hoe kan dit contract verlengd worden bij bewezen wanprestatie?

3. Toine Goossens

Er is iets fundamenteel mis met het aanbesteden van het regiotaxi vervoer. De provincie heeft geen idee wat zij aanbesteed. Die kennis en dat inzicht ontbreekt ten ene male. Dat bleek zeer duidelijk tijdens een kennis en ervaringsuitwisseling inzake de regiotaxi op initiatief van het COA. Ik heb mijn ervaringen met die bijeenkomst op papier gezet, lees en huiver hoe het gesteld is met de professionaliteit van degenen die de aanbesteding uitvoeren:

1. Er werden door diverse aanwezigen zeer zinvolle opmerkingen geplaatst, die niet eerder kenbaar waren bij de aanwezige dienaren van het openbaar bestuur. Dat verraste mij. In mijn onbenulligheid ging ik er van uit dat deze dienaren zelf, actief, een informatiesysteem voor feed back en suggesties met betrekking tot het openbaar vervoer voor ouderen zouden beschikken. Dat is niet het geval en dat is aan te merken als een belangrijke omissie.
    Het kennis- en informatieniveau van de huidige samenleving staat op een niet eerder vertoond, hoog, niveau. Die kennis dient echter wel toegankelijk te zijn, gecomprimeerd en verspreid te worden, zodat degenen die belang bij deze informatie hebben daar adequaat kennis van kunnen nemen. Ik heb daarbij het voorbeeld geschetst van de aardappel verbouwende keuterboeren en de in kleine porties kopende consumenten in onze historie. Zonder effectieve collecterende en distribuerende groothandel zou dat nooit goed zijn gegaan.
    Het is essentieel dat dienaren van het openbaar bestuur zich dat realiseren en er naar handelen. Ook kennis en informatie dienen te worden gecollecteerd en vervolgens gedistribueerd.

2. Het aanbesteden van het persoonlijke vervoer voor ouderen kent een belangrijke inherente fout die het onmogelijk maakt dat een vervoerder, welke dat ook moge zijn, in staat stelt om de kwaliteit en de service te verlenen die voor de gebruikers noodzakelijk is.
    Voor wie tijd genoeg heeft, en die tijd lichamelijk aan kan, voldoet het huidige systeem , al kost het bijzonder veel (wacht)tijd. Dat is echter niet het geval als het vervoer noodzakelijk is om op tijd bij een bijeenkomst of afspraak aan te komen en op tijd na afloop van die bijeenkomst of afspraak weer terug te reizen. Vervoer om van de ene ziekenhuis afspraak naar de andere te reizen is al helemaal niet mogelijk. Nu vaker bij behandeling meerdere ziekenhuizen betrokken zijn, is dat een ernstige beperking. Hilarisch en bijzonder schrijnend was de ervaring van een van de aanwezigen (blind) om een brief op de post te doen. Dat gaat dus niet.

De aanbesteding van het ouderenvervoer is aanbod gericht, de voorziening telt. Met de vraagkant, welk vervoer is noodzakelijk, wordt geen rekening gehouden. Daardoor worden uitvoerders niet gestimuleerd om met creatieve andere oplossingen te komen.
    Zo kan ik mij voorstellen dat de stad Utrecht in het kader van Utrecht zijn we samen, gericht individueel vervoer door vrijwilligers aanbiedt. Veel hechte gemeenschappen kennen die vorm van vervoer al. Über bewijst dat de techniek voor gericht individueel vervoer, ook al ken je elkaar niet, voorhanden is. Door deze vorm van vervoer in de aanbesteding op te nemen, kunnen vervoerbedrijven i.s.m. plaatselijke vrijwilligerscentrales, c.q. – organisaties effectief aan dit vervoer inhoudt geven.
    Toine Goossens

4. Rianne

Lastig lijkt me als direct betrokkene wel een behoorlijke understatement meneer Ruben Post! Bent u afhankelijk van de regiotaxi in Utrecht?

Briljant, wat een ouwelullenclubje als de provincie onderhands gewoon doorzet. Je kunt je klacht indienen bij de provincie over DVC, maar ja, wat heeft dat voor zin, als datzelfde orgaan gewoon onderhands het contract verlengt! Dit slaat helemaal nergens op. Je voelt je als ‘klant’ van de regiotaxi natuurlijk nooit meer serieus genomen.
    Echt een lachertje dit!
    Misschien maar eens de ombudsman inschakelen, alsof dat zin heeft….
    Wie heeft tips?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).