Is het te rommelig rondom vuilnispunten in Utrecht? | De Utrechtse Internet Courant Is het te rommelig rondom vuilnispunten in Utrecht? | De Utrechtse Internet Courant

Is het te rommelig rondom vuilnispunten in Utrecht?

Is het te rommelig rondom vuilnispunten in Utrecht?
De afgelopen dagen heeft DUIC klachten ontvangen na een oproep over vervuiling rondom ondergrondse containers. De stortplaatsen zouden de grote hoeveelheden vuil niet aankunnen waarna de ondergrondse containers bovengronds een verzamelpunt van puinhoop worden. De gemeente meent echter dat de situatie in Utrecht binnen landelijke normen blijft. De komende dagen wordt er wel extra capaciteit vrijgemaakt ivm het warme weer.

De afgelopen dagen heeft DUIC klachten ontvangen na een oproep over vervuiling rondom ondergrondse containers. De stortplaatsen zouden de grote hoeveelheden vuil niet aankunnen waarna de ondergrondse containers bovengronds een verzamelpunt van puinhoop worden. De gemeente meent echter dat de situatie in Utrecht binnen landelijke normen blijft. De komende dagen wordt er wel extra capaciteit vrijgemaakt ivm het warme weer.

De invoering van Het Nieuwe Inzamelen verloopt op sommige punten wat rommelig. De gemeente Utrecht stopt met het ophalen van vuilniszakken en kliko’s met restvuil. Het college hoopt dat Utrechters zo meer afval gaan scheiden. Bewoners kunnen kliko’s krijgen voor papier, gft en ‘plastic, blik en pak’. Daarnaast komen er ruim zestienhonderd ondergrondse containers voor restafval in de stad. Als bewoners geen ruimte hebben voor drie kliko’s moeten ze afval gescheiden aanbieden bij een van de kringlooppunten.

Een ander randverschijnsel is dat de kringlooppunten en locaties voor ondergrondse containers regelmatig een verzamelpunt worden van gedumpt afval. In januari liet de gemeente al weten dat medewerkers van Wijkonderhoud & Service gemiddeld 1500 zakken, ruim 300 keer grof vuil en meer dan 350 keer papier en karton per week verwijderen. Deze zogeheten bijplaatsingen zijn een groot probleem in Utrecht erkende wethouder Kees Geldof al eerder. Het afval wordt op de verzamelplekken gedumpt uit gemakzucht of omdat de bakken vol zitten.

Een oproep van DUIC om vervuiling te melden had dan ook meteen resultaat. Mensen spreken van vijfsterrenrestaurants voor vogels en ratten, containers die altijd overvol zijn en gebrekkige communicatie van de gemeente. Utrechters storen zich vooral aan het vervuilde straatbeeld: “Altijd staan er tientallen zaken naast de ondergrondse container.”

De gemeente laat weten druk bezig te zijn om de bijplaatsingen te verminderen. Er worden handhavers ingezet, er wordt dagelijks gecontroleerd bij hotspots en er worden boetes uitgeschreven aan overtreders. Ook laat de gemeente weten dat er naar gestreefd wordt om meldingen die op werkdagen voor 12.00 uur binnenkomen dezelfde dag nog op te lossen. Uit de reacties die wij binnenkrijgen lijkt dit niet altijd te lukken. De gemeente geeft ook toe dat de afhandeling van dit soort meldingen aan bewoners nog om aandacht vraagt. De komende dagen zal er extra capaciteit worden vrijgemaakt in verband met het warme weer.

Aantal bijplaatsingen

Opvallend zijn de cijfers die voortkomen uit de metingen van het kenniscentrum CROW. De afgelopen maanden heeft dit instituut regelmatig metingen gehouden naar vervuiling bij containers. Het CROW hanteert een landelijke norm van 10 procent. Dit betekent dat bij 1 op de 10 containers rommel mag liggen. In Utrecht is dit percentage van 8 procent in januari gedaald tot 6 procent in april.

De gemeente laat weten dat als het warme weer toeneemt er meer klachten binnenkomen. Daarnaast komen er meer klachten uit wijken waar Het Nieuwe Inzamelen net is ingevoerd. Recent is Het Nieuwe Inzamelen ingevoerd in Zeeheldenbuurt en Voordorp.

De gemeente laat in een reactie weten:“Je ziet in de beginperiode dat zowel bewoners als de inzameldienst moeten wennen aan de veranderingen rond het aanbieden en inzamelen van restafval. Na het plaatsen van de ondergrondse containers in woonwijken houden we de eerste 6 weken het gebruik van de containers daarom extra goed in de gaten. Dan kunnen we bijvoorbeeld ook beter bepalen of we het aantal keren legen van de ondergrondse container moeten wijzigen in relatie tot het aanbiedgedrag van bewoners. We passen de frequentie van legen ook gelijk aan, als dat nodig blijkt te zijn. Wij kijken hiervoor naar meldingen van bewoners en signalen van onze eigen medewerkers.”

Het doel van de gemeente is om begin 2018 te starten met het slimmer legen van ondergrondse containers, oftewel dynamisch inzamelen. Dat betekent dat ondergrondse restafvalcontainers voortaan worden geleegd op basis van de vullingsgraad, met behulp van sensoren of het tellen van hoe vaak de klep is geopend. Het legen vindt dan dus niet meer plaats op vaste momenten.

Meer lezen over Het Nieuwe Inzamelen kan hier:

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. HJ007

    “De gemeente laat weten druk bezig te zijn om de bijplaatsingen te verminderen. Er worden handhavers ingezet, er wordt dagelijks gecontroleerd bij hotspots en er worden boetes uitgeschreven aan overtreders.”

    Dus als ik het goed begrijp, als je dan toch jouw afval kwijt wilt en de container zit vol, moet je het weer mee naar huis nemen? Anders krijg je een boete? Makkelijk geld verdienen met zulke overvolle stortplaatsen..

  2. BdV

    @HJ007: Dat lijkt me ook onzinnig, tenzij het er naast wordt gedumpt terwijl de container nog niet vol is, maar ze worden gelukkig voortaan geleegd op basis van de vullingsgraad.

    Overigens, mijn antwoord op de vraag of het te rommelig is: ja, rommelig is erg netjes uitgedrukt en zeker niet alleen rondom de vuilnispunten, maar dat ligt niet alleen aan de gemeente. Hoewel, voorlichting, opvoeding en handhaving zijn natuurlijk wel gemeentetaken.

  3. Jasper

    Het lijkt me handiger dat de gemeente dit goed faciliteert ipv boetes gaat lopen uitdelen. Er wordt nu wat extra’s verwacht van de mensen, en je weet hoe het gaat, als het vol is dan zal een enkeling het mee terug nemen, maar de meesten denken bekijk het maar met je inzamelen en kwakken het neer.

  4. WvR

    @HJ007:
    “…Dus als ik het goed begrijp, als je dan toch jouw afval kwijt wilt en de container zit vol, moet je het weer mee naar huis nemen…”

    Inderdaad, dat is de bedoeling.
    Dit is specifiek bedacht om één en ander zo onaangenaam te maken voor inwoners.

    Voorheen was het allemaal heel moeilijk, en moest je je afval bij je houden tot een specifieke dag. Maar eens kwam die dag, 1x per week, waarbij je van al je afval af kon. Gedurende die ochtend, en de avond er voor, waren er dan afvalzakken op straat te bekennen, maar bij thuiskomst: *POEF* verdwenen.

    Nu kun je je afval in theorie gelijk weggooien, ware het niet dat alles vol zit. Zodat je het mee terug moet nemen. Zodat je nu afval op je balkon opbouwt, en in de containers. Ware het niet dat sommigen zich daar niks van aantrekken, en de zakken naast de container neerzetten.

    Eindresultaat:
    Vuilnis op het balkon, vuilnis naast de container, vuilnis in de container, kortom: 24/7 vuilnis. Overal, de gehele tijd. Het ziet er niet netter uit, het is niet schoner, en, indien hier door de gemeente geen verbetering in wordt gebracht; Het is gewoon kut.

  5. Paul

    Als gemeente zou ik ze dan niet al te vaak legen.
    Makkelijk verdienen zo.

  6. Gerben

    Het bankstel, de fauteuils, en ander groot huisraad past niet. Kijk eens op de blauwkapelseweg na een weekend. Hoewel dat ook op andere locaties zal zijn.

  7. Joop

    HJ007, ik denk dat het met die “bijplaatsingen” vooral gaat om zaken als afgedankte meubels, kerstbomen, glas, karton en wat er allemaal nog meer bij de containers wordt gepleurd. In de reacties tot nu toe lees ik ook niets over het belang van eigen verantwoordelijkheid. Je kunt zelf ook eens nadenken ove de vraag hoe die onderhand met geen dagelijkse ophaalritten meer te beheersen afvalhopen kunnen worden beperkt.

  8. heleen

    Jammer dat de gemeente wil handhaven om de ‘bijplaatsingen’ te doen verminderen. Het lijkt mij dat de gemeente eerst maar eens een aantal oplossingen moet bedenken voor de problemen.
    Waarom plaatsen mensen dingen naast de containers?

    1. De containers zitten vol (plastic is vaak vol, moet soms meerdere locaties langs gaan om mijn plastic afval in te kunnen doen, idem papier, glas is zelden vol).
    2. Afval is te groot om door de gleuven te passen, voorheen nam de vuilnisman dat nog wel mee maar nu past het ook niet meer in de restafval container. Dus mensen plaatsen grotere kartonnen dozen of iets anders naast de containers. Misschien ga ik dat ook wel doen, want wat moet je er anders mee doen? kleiner knippen doe ik wanneer dat kan, maar dat lukt niet altijd… en met glas kan dat dus al helemaal niet, kleiner maken!

    Restafval container is in mijn straat niet altijd vol gelukkig,dat gaat wel goed, maar even verderop > Maasplein, is vaak vol en er staat dus van alles naast.

    Ik vind het met name dus in de zomer erg stinken die ondergrondse restafvalcontainers.

    En ik krijg vaak ruzie met die rotkleppen van de containers waar je je papier in moet doen.

    Verder vind ik het wel een pré die restcontainers omdat je je afval kwijt kunt wanneer je dat zelf wilt, met name handig ook als je op vakantie wilt gaan. Want vuilnis gaat stinken als je dat op je balkon moet bewaren in de zomer…

    Wat ik verder nog raar vind: hoe zit het met gft… ik heb daar geen bak voor, kan ook niet, wan heb een balkon en daar gaat het te veel stinken maar waarom kan dat niet in de buurt verzameld worden?

  9. BramD

    Ondergrondse containers? Langs de Alexander Numankade staan ze boven de grond hoor…

  10. Monique

    Volgens mij is dit ook bedoeld als bezuiniging. Daar ben je mooi klaar mee als inwoner van utreg. Overigens wordt het reinigingsrecht ook niet lager qua kosten.

  11. Toine Goossens

    @ Gansje, lees even mee:

    ´Opvallend zijn de cijfers die voortkomen uit de metingen van het kenniscentrum CROW. De afgelopen maanden heeft dit instituut regelmatig metingen gehouden naar vervuiling bij containers. Het CROW hanteert een landelijke norm van 10 procent. Dit betekent dat bij 1 op de 10 containers rommel mag liggen. In Utrecht is dit percentage van 8 procent in januari gedaald tot 6 procent in april.´

    CROW, een club waar je geen rekening mee hoeft te houden. Een foutmarge van 10%.
    Komt een klant bij de AH balie. Ja kijkt u, wij houden rekening met 10% klachten, daar zitten wij met 6% ruim onder. Gaat u maar bij de Jumbo klagen.

  12. Wilco

    Wie heeft er eigenlijk gevraagd om deze nieuwe manier van inzamelen? En betaal ik straks minder gemeentelijke belasting..?

  13. Robert Sikkex

    Het nieuwe inzamelen is kletskoek. De gemeente hoopt dat “we” beter scheiden, maar er is geen “we”. Ons huis scheidt alles zo goed mogelijk. Verzamelingen restafval leidt tot minder goed scheiden. Hop, toch doe plastic bak er in. Tsjop, toch een glazen agurkenpotje er bij. En het zijn verzamelpunten voor troep. Nu ophouden, met een diverse bevolking (gezinnen, studenten) wordt dit helemaal nix.

  14. Bert

    De gemeente kwam met de mededeling dat ik niet de volledige aanslag betaalde. Ze gingen er niet mee akkoord toen ik zei dat ik ruim 6% boven het landelijk gemiddelde betaalde en dat ik het daarna wel welletjes vond.

  15. g g brie

    als de ondergronds container vol is, en de gemeente gebeld wordt, wordt deze dezelfde dag nog geleegd, dus niet klagen over overvolle containers. Ook als er spullen naast liggen direct de gemeente bellen en ook dan komen ze de zelfde dag.

  16. Sjaak

    @g gbrie: wat een aperte onzin!
    Ik heb meerdere keren de gemeente gebeld ivm uitpuilende containers op het W van Noortplein. Die situatie duurde nog 4 dagen voort.

  17. maarten van den oever

    De wijze van vuil inzamelen op de Viebrug is een schandaal en een onnodig probleem. beqwoners en bedrijven wordwen gedwongen hun vuil op de hoe neer te zetten (tweemaal per week), waarna passerende auto’s gedwongen zijn daar door heen te rijden. Idioot en onnodig. Stop met die autopassage over het voetpad en maak een ondergrondse container daar; er zit een ongebruikte kelder van het havenbedrijf onder, en dus kan dat makkelijk.

  18. Nelis

    Het probleem is volgens mijn simpelweg dat iedereen er alles maar inpleurt. Het volume + de leegfrequentie is berekend op basis van x aantal huishoudens per containers met N aantal zakken per week. Minder scheiden = meer zakken = volle bak.

    Een WOBje waard, indien de som inderdaad niet aansluit bij de realiteit houden die boetes niet lang stand :).

    Ik snap overigens nog steeds niet hoe het plaatsen van een grijze container voor de deur scheiden van afval bespoedigd. Ik heb zelf de keuze tussen grijze container (25 meter) of papiercontainer (150 meter, bijna altijd vol).

    Rara waar gaat dat papier in…

  19. Utrechter

    Ik word een beetje verdrietig van sommige reacties. Willen we echt ons als kleine kinderen gedragen? Gewoon je verantwoordelijkheid nemen, als het vol is zet je niet je vuil ernaast. Ga regelen dat er vaker geleegd wordt bijvoorbeeld. Stop met klagen en doe iets. De gemeente is bereid om jou te helpen, help zelf de gemeente ook hierin. Utrecht maken we samen.

  20. Willem

    @utrechter: dit artikel en de reacties zorgen er hopelijk toch juist voor dat er vaker geleegd wordt…?
    Raar verwijt maak je.

  21. Harm

    Visieloos dat protest. Omgekeerd inzamelen is grote noodzaak. Luie donders. In mijn appartement met 3 ikea bakken en een duo afvalbak ben ik er al.

    Verbranden & stapels van restafval – dat kan niet meer!

  22. BW

    @Willem
    Over rare verwijten gesproken :). Als jij wilt dat de gemeente de containers vaker leegt, dan moet je contact opnemen met de gemeente. Naïef en onzinnig om te denken dat je kunt volstaan met een reactie onder een DUIC artikel. Verder heeft Utrechter natuurlijk volledig gelijk. Ja, de gemeente moet zorgen dat afvalcontainers tijdig worden geleegd, maar dat ontslaat de burger niet van zijn eigen verantwoordelijkheid. Gisteren bracht ik lege flessen en oud papier naar een inzamelstation en daar trof ik aan: een tweepersoonsmatras, een oude tv, een tweezitsbank, drie glazen ruiten (te groot voor de glasbak), een paar hele grote stukken karton en uiteraard een paar volle vuilniszakken. Je mag de gemeente van alles verwijten, maar het is toch echt de burger die daar een puinhoop van heeft gemaakt.

  23. Robert Sikkes

    Bellen voor 12.00? Alsof we in de ochtend ons vuilnis wegbrengen. Nee dat doen we allemaal savonds. Voorstel: de gemeente maakt een troepapp, waar we met foto ieder uur van de dag meldingen kunnen doen. En ja, het zijn enkele bewoners die zich misdragen maar als containers vol zijn wordt dat gestimuleerd. Vaker legen.

  24. pim

    Goed dat de gemeente van plan is om deze vuilnispunten slimmer te legen. Ik denk dat het belangrijk is dat er naar vullingsgraad geleegd wordt. Goed dat sensoren hierbij kunnen helpen. https://www.smitvof.nl/containervervoer

  25. Elsink

    Zaterdagochtend 30-11 11u De ondergrondse plasticcontainer op het cremerplein werkt niet . W.s. al vol De afgelopen weken waren de beelden van de daaraan voorafgaande weken van overvolle naast de container gezette vuilnis gelukkig verdwenen Nu maar hopen dat deze
    volle (?) container vandaag nog geleegd word zodat we niet het hele weekend weer tegen die rommel aan hoeven te kijken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).