Open brief: ‘Investeer in hart van het land om nationaal infarct te voorkomen’ - De Utrechtse Internet Courant Open brief: ‘Investeer in hart van het land om nationaal infarct te voorkomen’ - De Utrechtse Internet Courant

Open brief: ‘Investeer in hart van het land om nationaal infarct te voorkomen’

Open brief: ‘Investeer in hart van het land om nationaal infarct te voorkomen’
Archieffoto Smakkelaarsveld
Huib van Essen, gedeputeerde Ruimtelijke Ontwikkeling van de provincie Utrecht, en Klaas Verschuure, wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling van de gemeente Utrecht pleiten voor een stevige impuls om te voorkomen dat de snel groeiende regio Utrecht volledig vastloopt. De twee schreven samen een open brief.

Huib van Essen, gedeputeerde Ruimtelijke Ontwikkeling van de provincie Utrecht, en Klaas Verschuure, wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling van de gemeente Utrecht pleiten voor een stevige impuls om te voorkomen dat de snel groeiende regio Utrecht volledig vastloopt. De twee schreven samen een open brief.

Huib van Essen en Klaas Verschuure:

Sebastiaan vierde deze maand zijn eerste verjaardag. Bij zijn geboorte stond de stad Utrecht op z’n kop: hij werd verwelkomd als de 350.000e inwoner van de Domstad. Naar verwachting telt de stad in 2035 al 425.000 bewoners. Het vergt scherpe keuzes om die groei in goede banen te leiden. De Utrechtse regio is bereid om fors te investeren in wonen en mobiliteit. Zonder bijdrage van het kabinet dreigt de economische draaischijf van Nederland echter vast te lopen, betogen bestuurders van de stad en provincie Utrecht.

De economische motor van Nederland draait in het hart van ons land, op volle toeren. De regionale economie groeit al jaren bovengemiddeld, het ondernemersvertrouwen is hoog, het aantal bedrijven groeit jaar op jaar. Internationaal behoort de provincie Utrecht tot de economische top-regio’s van Europa. Mensen willen zich graag hier vestigen, bedrijven vinden hier een ecosysteem dat bij hen past. Tegelijkertijd is Utrecht de snelst groeiende regio van Nederland. Alleen al de stad Utrecht krijgt er de komende twintig jaar het aantal inwoners van een stad als Den Bosch bij.

De regio staat daarmee voor een enorme bouwopgave. Die uitdaging zijn we aangegaan door flink in te zetten op woningbouw. Provincie en gemeenten hebben de ambitie de komende jaren 100.000 woningen te bouwen. Gezamenlijk bepalen wij momenteel waar in stad en regio (liefst zo snel mogelijk) gebouwd kan worden. Dit doen we samen met het Rijk. Eerder berichtte de Volkskrant al over plannen van het kabinet om het woningtekort tegen te gaan met een miljardeninvestering. Met de Woondeal die minister Ollongren heeft gesloten met de Utrechtse regio heeft het kabinet de basis gelegd voor een succesvolle gezamenlijke aanpak. Maar daarmee zijn we er nog niet.

Impuls infrastructuur

Dé oplossing om de groei in onze regio op te vangen is een OV-ring rond de stad Utrecht. Hier is zo’n 4 miljard euro voor nodig. Daarmee bieden we bewoners, bezoekers en reizigers een volwaardig alternatief voor de auto. Bovendien niet alleen goed voor de economie, maar ook voor gezondheid en klimaat. Bouwplannen komen op de tocht te staan omdat de bereikbaarheid ontoereikend is. Net als in de andere G4-stedelijke regio’s, belemmert het uitblijven van investeringen in mobiliteit, de uitvoering van de bouwplannen.

Zo staan de bouwers te trappelen om te starten in de Merwedekanaalzone en de A12-zone, maar kan hier nog geen schop de grond in. Voor de verdere ontwikkeling van de regio Utrecht is het openbaar vervoer in onze regio essentieel. Mensen werken nu eenmaal niet allemaal in hun eigen woonplaats of volgen daar ook hun opleiding. Dit vereist een slimme en uitgekiende infrastructuur. Nu niets doen leidt onherroepelijk tot een ernstig infarct op het spoor en op de weg, met fnuikende (economische) effecten voor het gehele land.

Zonder investeringen komt ’s lands drukste station Utrecht CS, als landelijk OV-knooppunt onder druk te staan. Dagelijks reizen 80.000 treinreizigers van Utrecht CS naar het Utrecht Science Park (USP), het kenniscentrum van onze regio met veel hoogwaardige werkgelegenheid. Ook hier geldt: een moeilijk bereikbaar Utrecht Science Park kan dat economisch potentieel niet verder ontplooien.

Samen investeren

De oplossing ligt in een combinatie van investeringen vanuit publieke en private partijen. De regio Utrecht is bereid zelf vele miljoenen te investeren om een belangrijk deel van de kosten te kunnen dekken. Wij zijn blij dat ook het kabinet flink wil investeren in infrastructuur en dagen het Rijk uit om nu gezamenlijk door te pakken.

Investeringen in het openbaar vervoer verbeteren de bereikbaarheid binnen de regio en zorgen voor een betere doorstroming in het OV én op de weg. Dat belang overstijgt de regio Utrecht: de verbindingen tussen Amsterdam en Eindhoven, tussen Rotterdam en het Ruhrgebied – alles loopt via Utrecht. Als de draaischijf Utrecht vastloopt, stokt de economische motor van het land.

Het CBS berekende onlangs dat alleen al de stad Utrecht in 2035 zo’n 425.000 inwoners telt. In datzelfde jaar zal het ‘jochie’ Sebastiaan zeventien verjaardagskaarsjes uitblazen: bijna volwassen! Het regeerakkoord van dit kabinet draagt de titel ‘Vertrouwen in de toekomst’. Wij roepen het Rijk op om met ons nú de juiste keuzes te maken om ervoor te zorgen dat ook Sebastiaan en zijn generatiegenoten straks datzelfde vertrouwen in hun toekomst mogen hebben.

19 Reacties

Reageren
  1. wollie

    nee heren: investeer juist in bereikbaarheid van ándere gebieden zodat wonen en werken beter verspreid wordt over nederland. utrecht hoeft geen tweede amsterdam te worden.

  2. Scherpschutter

    “Dé oplossing om de groei in onze regio op te vangen is een OV-ring rond de stad Utrecht.”

    Acuut gestopt met lezen. Een nationaal infarct is onvermijdelijk, als dit de ‘denkers’ zijn die geacht worden het probleem op te lossen.

    Diepe zucht…

  3. Angelique

    Ja, vergeet het maar, dankzij de stikstofuitspraak staat ons land voorlopig stil…

  4. Tim

    Prachtige timing, vandaag werd maar weer eens udidelijk hoe zwak het OV in Utrecht is. Bij elke file is het OV ook gelijk weer de dupe. Alleen moeten de mooie woorden toch eerst in daden worden omgezet…

  5. M.

    Moet het wiel opnieuw uitgevonden worden? Vroeger had Utrecht zo’n wiel: de ringlijn van bus 10 en 20 die om de stad heenliep. Reuze handig, omdat je op een aantal plaatsen van en naar andere lijnen kon overstappen. Maar die lijn is door kortzichtigheid wegbezuinigd.

    Maar dit is natuurlijk maar een lapmiddel. Helaas is Utrecht alleen maar gefocust geweest op groei zonder dat het gemeentebestuur de gevolgen onder ogen zag en maatregelen nam. En nu zitten de inwoners met de gebakken peren of beter gezegd met de vieze lucht en de verkeersinfarcten. Een paar voorstellen: maak alsnog van Leidsche Rijn een aparte stad zoals Nieuwegein, met veel meer voorzieningen dan nu, en breng daar ook de helft van de universiteit en een flink deel van de kantoren naar over. Dat zou letterlijk en figuurlijk al heel wat lucht aan de stad Utrecht geven.

  6. Bertje 030

    Als ik dit allemaal lees ben ik blij met het stikstofbesluit, spreiden over het hele land is de enige manier om deze regio, deze stad en dit land leefbaar te houden.

  7. Toine Goossens

    Yes Angelique,

    Niets kan meer. Geen nieuwe woningen, geen nieuwe fietspaden, schrijf de snelfietsroute naar Amsterdam naar op he buik. Geen nieuwe ouderenfaciliteiten, geen nieuwe clubgebouwen, geen nieuwe scholen, geen gronduitgifte door de gemeente meer. Geen nieuw OV, studenten blijft u maar thuis wonen, ook voor u komt er niets meer bij. De Vuelta in 2020, zeg maar dag met het handje.

    Alles levert extra stikstof op. U mag niets meer, u kunt niet bewijzen dat de natuur daar in Natura 2000 gebieden niet slechter van wordt. Investeringen voor het leger, zeg maar dag met het handje, een nieuwe brandweerkazerne, oeps kan niet meer. Een nieuw onderwijsgebouw, nee gaat niet door.

    De Stadsboulevards, streep erdoor. Een nieuw hok voor de dassen bij Amelisweerd? Nee, sorry hoor. Zo komt ook de aanleg van nieuwe natuurgebieden stil te liggen. Ook dat levert stikstof op. Nieuwe dijken voor een veiliger Nederland, zeg maar dag met het handje.

    En, o ja, alle festivals worden verboden. Ook dat bespaart stikstof. Het rugzaktoerisme komt tot stilstand, bij de poort van Schiphol moet u stikstof punten overleggen, maar die heeft u niet. Staat u daar met uw AH punten.

    GroenLinks, de PvdD en D66 komen met de collectebus bij u langs, of u nog stikstofpunten heeft. Kan er nog een extra kinderopvang geopend worden.

    Maar met de plantjes in de Natura 2000 gebieden gaat het steeds beter. Daar van genieten kan niet meer, ook de bus daar naar toe is opgeofferd aan de stikstofreductie.

  8. Marco Knol

    Bestuurders die net doen alsof de huidige bevolkingsgroei een vast gegeven is waar niet aan te ontkomen valt, hmmm. Beetje dom. Utrecht, en de rest van de Randstad overigens, trekken migratie aan. Zowel binnenslands als buitenlands. Op zich niet verwonderlijk want hier is het werk. Maar misschien zou je dan eens wat moeten omdenken; verplaats het werk. Misschien moeten Universiteiten en Hogescholen wat minder in het buitenland werven? In het Parool stonden dit voorjaar twee berichten; 9000 studentenkamers tekort im Amsterdam en het aandeel buitenlandse studenten was toegenomen van 4,5% begin deze eeuw naar 12,5% nu. Ongeveer net die 9000. Je kunt je afvragen of zulke ontwikkelingen wenselijk zijn (en zo ja/nee, hoe of wat dan wel) in plaats van domweg roepen dat de bevolking groeit en maar weer voor de makkelijke oplossing te kiezen. Want dat is het namelijk; gewoon weer maar weer een paar weilanden volplempen en het open gebied volbouwen ten behoeve van migratie. Lekker makkelijk.

    En waarom zouden wij die migratie willen? Ik begrijp dat mensen hier werk komen zoeken, maar waarom zouden wij dat moeten faciliteren door nog meer werkgelegenheid te creëren? Of door huisvesting en vervoer te faciliteren? Ten behoeve van wie eigenlijk? Wat is er mis met gewoon steeds een klein beetje beter in plaats van “meer, meer, meer”?

    Dat, en natuurlijk het idee van mee opgaan in de vaart der volkeren. Hebben we in de jaren 60 nog een mooi stukkie snelweg + stenen gedrocht aan overgehouden, waarbij we die eerste alweer gesloopt hebben voor een singel.

    Dus nee; ga weg met je slappe gelul en bedenk wat beters. Dit is in ieder geval dodelijk onorigineel. .

  9. Fred

    Inderdaad dringend nodig.
    Het tramnetwerk moet worden uitgebreid, liefst ook een ondergrondse verbinding vanaf UCP via Utrecht CS naar LR.
    Dat eindeloze geklooi met busbanen moet eens afgelopen zijn.
    Voor kleinere steden kun je met alleen bussen wel toe, maar eigenlijk elke stad van een dergelijke omvang heeft een tramnetwerk, lightrail, metro o.i.d. en dat is niet voor niets.
    Zeker nu de overheid bereid is miljarden in infrastructuur te investeren, moet nu echt doorgepakt worden, anders wordt in andere steden straks van alles gerealiseerd, alleen in Utrecht hebben we er dan hooguit weer een busbaantje bij.
    Er zijn twee grote problemen.
    1. Zoals al eerder gemeld, dat idiote stikstofverhaal, dus er mag straks ineens niets meer, zelfs geen projecten die uiteindelijk goed zijn voor met milieu.
    2. We hebben een college dat denkt dat Utrechters zo gek zijn op fietsen (het zit in het DNA van de Utrechter, aldus deze politici) dat ze denken dat wij dergelijke infra niet nodig hebben, de Utrechters doen alles tenslotte wel op de fiets.
    En ja, ik fiets zelf ook veel en bezit geen auto, maar ben realist genoeg om in te zien dat er echt iets moet gaan gebeuren.

  10. cas

    Dan denk je dat iemand van de provincie een mooi integraal plan oppert met een brede visie… wat krijg je? Een rondje met de bus om Utrecht….

  11. arbeider

    @ Toime Goossens…..waarvan akte

    Toevoegend…..het lumineuze idee van hoofdagent van de verkeerspolitie Lotte van Hooydonk om 2 baanswegen in een 1 baans te veranderen terwijl de stad groter word,. Gevolg: files, irritaties, en veel meer fijnstof door al die ronkende motoren in de file.. Toevoegend ook de stoplichten na 3 auto’s op rood te zetten, waardoor je weer minuten staat te wachten met je auto of vrachtwagen.

    Stel nou gewoon eens een groene kilometerzone van 30 km in, waardoor je makkelijk de stad in en uit gaat zonder files etc. zo moeilijk is het niet hoor!

  12. WimUtrecht

    De reacties lezende vraag ik mij af of iemand al heeft nagedacht over ” hoe het toch komt dat Utrecht aan kop gaat als meest innovatieve en competitieve regio in Europa en het als werk en woon gemeente zo in trek is. Ik schrijf gemeente maar bedoel ook de nog zelfstandige buitenwijken Bunnik, de Bilt, Nieuwegein, Montfoort, Maarssen en Houten. Kennis, aantrekkingskracht, centrale ligging, honger naar kennis, ontwikkeling laten zich simpelweg niet verplaatsen. Bovendien waarheen? Naar onze krimpgebieden. Dwang? DDR keuzes zal alleen de SP maken. Als het al zo zou zijn was dat al lang gebeurd. Maar simpel gezegd; geen zinnige Utrechter of hij/zij die naar Utrecht wil zal er voor kiezen te verkassen naar Uithuizen of Sluiskil of Geleen. Dan stond de Utrechtse universiteit niet in de top 50 vd wereld. Dan waren kennisinstituten zoals het Hubrecht Institute echt niet in Utrecht gevestigd. Eén bestuur in de regio die met de Rijksoverheid een infrastructuur gaat waarborgen waarin de trein, lightrail/metro een hoofdrol gaat en moet vervullen.

  13. Bert

    Nederland heeft amper natuurlijke bevolkingsgroei (+1 geboorte per 1000 inwoners), de rest komt allemaal van migratie. Dus als je die migratie stop zet heb je dat probleem opgelost (en zeer waarschijnlijk andere problemen).

    Deze quote is natuurlijk ook hilarisch:

    “De oplossing ligt in een combinatie van investeringen vanuit publieke en private partijen.”

    Elke cent die publieke partijen uitgeven, komt sowieso al van private partijen, tot zover ‘samen investeren’>

    Tot slot is het natuurlijk wachten op financiele debacles zolang mevrouw van Hooijdonk gaat over de bereikbaarheid van Utrecht

  14. Marco

    “Een OV-ring rond de stad”…. Als dagelijks 80.000 treinreizigers van CS naar USP reizen… heb je daar een metro voor nodig. De bussen die al via de stations Overvecht, Vaartsche Rijn en Lunetten naar USP rijden zijn onvoldoende populair om de groei op te vangen. Bovendien hebben inwoners van de stad zelf ook iets aan een metro (i.t.t. de tram die binnenkort om de stad heen moet gaan rijden) en ontstaat er weer een leefbaarder centrum met minder fiets-hectiek.

  15. Harry

    Oproep aan de politiek in Nederland: VERMINDER HET AANTAL BURGERS!
    – Zet in op vrijwillige kindonthouding
    – Zet in op vrijwillige levensbeëindiging
    – Zet in op gratis zwaar vuurwerk
    – Zet in op nog meer fietsstraten
    – Plaats paaltjes terug op fietspaden.
    – Verhoog de snelheid naar 80 km/h binnen de bebouwde kom
    – Hef de scheiding van verkeerstromen op
    – Stel op zondag links rijden in.
    – Verhoog de fijnstofuitstoot in de stad en de keukens
    – Verlaag de dijkhoogte voor een natuurlijker stroom en habitat leefgebied.
    – Plaats in elke park of tuin groter dan 50 m2 een windmolen
    – Laat een chloortrein ontsporen tijdens de spits

    Alleen zo is een verkeersinfarct en het klimaat te redden. Minder burgers is voor iedereen beter en stop hun geld in nog veel betere CO2 beperkende klimaat maatregelen!

  16. Katja

    Wonen in de stad waarin je werkt. “Probleem” opgelost.

  17. cas

    @ Katja, mogen dan ook alle mensen die geen baan hebben gelijk de stad uitgezet worden? veel meer “problemen”opgelost.

  18. cas

    @ Katje, mag dan ook iedereen die geen werk heeft de stad uitgezet worden?

  19. Jeroen

    Ze mogen in Utrecht wel eens stoppen met het wnesdenken dat iedereen met OV gaat. Mensen komen met de auto, omdat dat logistiek nu eenmaal veel makkelijker te regelen. In plaats van werkende mensen lastig te vallen met gelul over dat ze met het OV naar hun werk moeten komen, investeer eens in fatsoenlijke infra voor de auto. En dan bedoel ik niet die falikante mislukking die stadsboulevards worden genoemd.

    Daarnaast; Waarom moet deze regio zo groeien? Het is nu al veel te vol. Utrecht heeft zijn steentje al bijgedragen door die waanzinnige Vinexlocaties die zijn bijgebouwd. Daarnaast, als over 30 jaar de vergrijzingsgolf voorbij is, hebben we opeens vastgoed te veel. Gewoon geen nieuwe huizen bouwen, blijft de groei ook weg.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).