Adolf Hitler als cultfiguur op flyer bierfest van Hal 16. Moet alles kunnen?

Adolf Hitler als cultfiguur op flyer bierfest van Hal 16. Moet alles kunnen?
Moet alles kunnen? Die vraag was laatst weer actueel toen de nogal verknipte Utrechtse kunstenares Sofia Aanastasia een schilderij had gemaakt over de ramp met het vliegtuig MH17 (aanschafprijs: iets van 7000 euro). Smakeloos en slecht, zei men bij expositieruimte KUUB en het werd daar niet opgehangen. Exploitatie van leed, zeiden anderen. De kunstenares zag het anders: ‘Ik heb het niet voor de aandacht of het effect gemaakt. Ik heb veertien jaar op Bali gewoond. Die MH17 vlucht heb ik zelf ook vaak genomen, Het was de beste vlucht om daar te komen. Ik had erin kunnen zitten. Verschrikkelijk gewoon. Dat gevoel wilde ik uitbeelden.’ Tja. Moet alles kunnen? Dat vroeg ik me vandaag af toen ik een persbericht binnen kreeg van Hal 16. Daar wordt op 27 september een bierfest gehouden. Ik ben ooit bij zo’n gelegenheid in een tent in het Wilhelminapark geweest. Lange tafels, meisjes met bierpullen en foute muziek. Na twee uur ga je naar huis of je vindt het leuk en blijft. Ieder zijn feestje. Even doorkijkend in het persbericht zag ik de flyer die bij het persbericht hoort. Ik zag typografie die me deed denken aan de waffen ss en ik zag een afbeelding van Adolf Hitler. Mismoedig kijkend, Charlie Chaplin shirt aan. Ik keek nog een keer maar bleef hetzelfde zien. Ik begreep het niet. Wat heeft Adolf Hitler te maken met een feest? Wie bedenkt dit? Is Adolf Hitler een cultfiguur geworden? Ramen worden ingegooid bij rabbijnen, joden zijn bang en verlaten ons land. En een bierfest in Hal 16 gebruikt een beeltenis van Hitler ter promotie. Ik probeer dat te begrijpen maar het wil maar niet lukken. Wat is er in het hoofd van deze ontwerper gebeurd? Heeft zijn geschiedenisleraar op school een paar jaar overgeslagen? Ik zou het hem kunnen vragen maar doe het niet. Moet alles kunnen? Ik vind van niet. Ook niet in Hal 16,

Moet alles kunnen? Die vraag was laatst weer actueel toen de nogal verknipte Utrechtse kunstenares Sofia Aanastasia een schilderij had gemaakt over de ramp met het vliegtuig MH17 (aanschafprijs: iets van 7000 euro). Smakeloos en slecht, zei men bij expositieruimte KUUB en het werd daar niet opgehangen. Exploitatie van leed, zeiden anderen. De kunstenares zag het anders: ‘Ik heb het niet voor de aandacht of het effect gemaakt. Ik heb veertien jaar op Bali gewoond. Die MH17 vlucht heb ik zelf ook vaak genomen, Het was de beste vlucht om daar te komen. Ik had erin kunnen zitten. Verschrikkelijk gewoon. Dat gevoel wilde ik uitbeelden.’ Tja. Moet alles kunnen? Dat vroeg ik me vandaag af toen ik een persbericht binnen kreeg van Hal 16. Daar wordt op 27 september een bierfest gehouden. Ik ben ooit bij zo’n gelegenheid in een tent in het Wilhelminapark geweest. Lange tafels, meisjes met bierpullen en foute muziek. Na twee uur ga je naar huis of je vindt het leuk en blijft. Ieder zijn feestje. Even doorkijkend in het persbericht zag ik de flyer die bij het persbericht hoort. Ik zag typografie die me deed denken aan de waffen ss en ik zag een afbeelding van Adolf Hitler. Mismoedig kijkend, Charlie Chaplin shirt aan. Ik keek nog een keer maar bleef hetzelfde zien. Ik begreep het niet. Wat heeft Adolf Hitler te maken met een feest? Wie bedenkt dit? Is Adolf Hitler een cultfiguur geworden? Ramen worden ingegooid bij rabbijnen, joden zijn bang en verlaten ons land. En een bierfest in Hal 16 gebruikt een beeltenis van Hitler ter promotie. Ik probeer dat te begrijpen maar het wil maar niet lukken. Wat is er in het hoofd van deze ontwerper gebeurd? Heeft zijn geschiedenisleraar op school een paar jaar overgeslagen? Ik zou het hem kunnen vragen maar doe het niet. Moet alles kunnen? Ik vind van niet. Ook niet in Hal 16,

Michael Kroonbergs

Michael Kroonbergs

Michael Kroonbergs is de hoofdredacteur van De Utrechtse Internet Courant.

Profiel

28 Reacties

Reageren
  1. Annemiek

    Waarom kan het niet? De onderbouwing ontbreekt volledig bij je de kern van je verhaal: ‘Ik vind niet dat alles zomaar moet kunnen.’ Ben ik wel benieuwd naar. Kun je dit toelichten?

    En waarom is Sofia Anastasia ‘nogal verknipt’? Ik ken haar niet, maar het maakt mij nieuwsgierig waarom je haar presenteert als ‘verknipt’. Niet als een mening, maar als een feit.

  2. Johan

    Ik sluit me aan bij Annemiek; is dit een opiniestuk? Ook als dat wel zo is laat de auteur zijn eigen onderbuikgevoel teveel spreken. Blijf bij de feiten, kerel.

  3. Robin

    Kunst is nu eenmaal vrij te interpreteren. Zo ook deze Adolf HIPSTER plaat. Wellicht dat u de knipoog niet ziet. Een vrolijk festijn van ‘bier, wurst en spielerijen’. De evenement tekst even doorgelezen en het komt op mij over als wat u in uw artikel beschrijft. Lange tafels met bierpullen en meisjes.

    Daarnaast. Hitler? Is dat hem echt? Bekijk anders onderstaande foto even. En bijgevoegde link naar een website die betrekking heeft op Adolf Hipster. Daarnaast typografie dat doet denken aan waffen ss? Niet gewoon een typografie dat veel en vaak wordt gebruikt binnen het Duitse Oktoberfest?

    Fotolink: http://picresize.co/
    Adolf Hipster comic: http://hipsterhitler.com/about-us/

    Ook ik sluit me aan bij Annemiek en Johan. Blijf bij de feiten. Daarnaast, de enige ‘feiten’ die je beschrijft zijn ook nog eens onjuist. Adolf Hitler? Of Adolf Hipster? Een satire dat zowel de hipster cultuur als het Derde Rijk belachelijk maakt. De foto notabene die afgebeeld staat ter promotie van het Bierfest event in HAL16.

    Ik raad je aan je voorwerk iets beter te doen. Alvorens een redactioneel stuk in de Utrechtse Courant te plaatsen. Ik heb het voorwerk nu maar even voor je gedaan. Zie onderstaand ;).

    ‘Hipster Hitler is a comic that satirizes both hipster culture and the exploits of the Third Reich using a combination of puns, parody, dark humor, anachronisms, and visual gags.

    This comic is not written with the intent of offending people and refrains from making the holocaust or any other similar horrific event as the subject matter of a strip. In constructing Hitler as a Hipster we’re offering a new way of disliking Hitler and laughing at the “lazy dictator” he was, who is known for being indolent, maniacal at times, with violent bursts of enthusiasm. In the process of satirizing Hitler’s thoughts, actions and logic, we’re taking a few digs at a contemporary subculture of urban, middle-class youth that fetishize the ‘authentic’ and conform to non-conformism’

  4. Jan Jaap

    De typografie is niet van de propaganda van Adolf. Het is een Duits stijltje. Net zoals de kleuren en de Adelaar. Hitler heeft het juist gebruikt en men ziet er daarom vaak heibel in.

    Ik vind het eigenlijk wel kunnen. Het is goed om de nare tijden te herinneren om geschiedenis niet te laten herhalen. Daarom vind ik het met een “korreltje zout nemen” juist een goede ontwikkeling.

  5. Gijs

    De poster heeft overduidelijk meerdere kenmerken van Nazi-Duitsland (De gelijkenis van de afbeelding met Adolf Hitler en de ondertitel geïnspireerd door de Nazi leus: Brot, Arbeit und Freiheit).

    Normaliter ben ik iemand die het belang van feiten hoog in het vaandel heeft en kan ik satire vaak begrijpen/waarderen/accepteren, maar deze promotionele poster slaat ook bij mij in het verkeerde keelgat. Hier wordt de persoon die internationaal wordt gezien als de verantwoordelijke voor de dood van 19.3 miljoen (!) mensen gebruikt voor commerciële doeleinden.

  6. Lekkage

    Het is de mening van Kroonbergs. En Kroonbergs mag zijn mening hebben. Net zoals ik een mening heb.
    Voor mij is dit gezeik met een overjarig azijngehalte.
    Ik weet zeker dat het super gezellig gaat worden.
    Helemaal zonder Die Kroenebergers.

    Zum Wohl

  7. berend huisman

    Opdat we nooit vergeten

  8. Peter Utrecht

    Schandalige poster. Als je dit normaal en grappig en satirisch vindt, is er een steekje los. Je kunt echt te ver gaan. Volgend jaar doen we allemaal een gestreept pak aan en zetten we Arbeit Macht Frei boven de ingang. Is ook heel speels en grappig. Ik ben erg van de grove en zwarte humor, maar niet van domheid en onwetendheid. En daar is dit een prachtig voorbeeld van.

  9. van lieshout

    Naar ik vernam, kwam deze Sophia Anastasia vermomd (met blonde pruik) naar de expositie in KUUB. Dan ben je inderdaad verknipt.

  10. Willem

    Over de poster. Wat zien we eigenlijk. Een armtierig mannetje, beetje met zijn ziel onder zijn arm. Of het de echte Adolf is, dat is nog te bezien. Jaren 20 zagen heel veel mannen er zo uit. Het zou hem ook wel kunnen zijn uit die periode. Het is een satire die al door Chaplin groots is ingezet in 1939 met The Great Dictator. Of mag dat nu ook niet meer (schrijvend met een knipoog). Het lettertype. Dat is niet ontwikkeld door de nazi’s het is gotisch (al eeuwen oud). Het zelfde lettertype waarmee de Telegraaf haar naam schrijft en menig bijbel mee is geschreven. Een opsomming van drie elementen en het is ook gelijk nazi? Het is eigenlijk wel bijzonder om te zien hoe mensen naar die flyer kijken. Ik weet nu dat er een gezellig feestje aan zit te komen. Als deze ophef er niet geweest was had ik waarschijnlijk gemist.

    Dan het schilderij Sofia. Ik heb het gezien. Waarschijnlijk is het een persoon in het verkeerde keelgat geschoten en daarna is de rest als makke schapen ook die mening toegedaan. Ik kijk naar het journaal. Ik zie beelden van doden op straat, ik zie nog steeds de twintowers instorten (met mensen die er uit springen).Als je een foto of video maakt van een ramp kan het blijkbaar niet expliciet genoeg zijn (onthoofding filmpjes worden nog net niet op TV vertoond) als iemand een beeld schildert van een ramp, zonder daarbij lichamen of delen daarvan te tonen en het leed wat geschied is symboliseert met een pluche aapje, dan ben je verknipt???

  11. otto

    Dit is een volslagen smakeloze poster! Onder het mom van grappig en satire denken de studenten dat alles maar moet kunnen. Wat een sneue generatie is het toch!

  12. Annemiek

    Ja man, Otto, vroeger was alles beter!

    Pfff, een hele generatie wegzetten als sneu, dat is pas smakeloos.

  13. otto

    @Willem: als er hakenkruisen bij hadden gestaan op de poster had je dat wellicht ook goed gepraat door te refereren aan het feit dat dit een heilig teken is uit het hindoeïsme.
    Tuurlijk.
    Alles bij elkaar is het duidelijk dat de “kunstenaar” niet alleen zeer weinig inspiratie heeft maar ook nog eens bijzonder smakeloos is.

    @Jan Jaap: met een korreltje zout nemen?! Er zit echt een steekje los bij je. Pak eens een geschiedenisboek!!

  14. otto

    @Annemiek: het is inderdaad een bijzonder sneue generatie die denkt dit soort stijlmiddelen te kunnen gebruiken voor een aankondiging van een bierfeest. Een generatie zonder historisch besef, die denkt dat in het kader van satire alles maar moet kunnen.

  15. Annemiek

    @Otto: een hele generatie wegzetten als sneu, is wel erg generaliserend hè? Welke dictator was daar ook alweer zo goed in…in generaliseren? Hele bevolkingsgroepen over één kam scheren zeg maar? Wegzetten als minderwaardig zeg maar?

    Mijn historisch besef is niet zo goed, ik behoor namelijk tot de generatie zonder historisch besef. O..wacht, was het niet niet Hi, hi, Hipster ofzo?

  16. Sjors Cohen

    Nou Michael Kroonbergs schrijft wel een heel erg huilie huilie verhaal, helaas te jong anders had hij zeker in de slachtofferrol gekropen.
    In Nederland leven minder dan 4800 mensen die bewust de oorlog hebben meegemaakt, zij mogen bezwaar hebben en klagen.
    Er is inderdaad een raampje stuk gegaan bij de opperrabbijn in Amersfoort, de man was nog bozer dat de predikanten van de christelijke kerken er geen uitspraken deden van zijn kapotte raam. Was dit raampje een antisemitische aanslag?Waarom is het dan niet opgeëist wat gangbaar is. Het steentje lag immers buiten de veranda en niet binnen zoals men normaal verwacht, het slachtoffer schreeuwde het uit over het in angst leven van het joodse volk in Nederland.
    Mijn ouders en voorouders zijn joods ik ben geen volgeling van het judaïsme en zie mij als Semitisch.
    Michael Kroonbergs als je er zo op gebrand bent om chaos en haat te creëren met je ongefundeerde haat uitspraken dan moet je ook een echte man met ballen zijn en cijfers publiceren.
    Hoeveel Joodse families zijn er het afgelopen jaar gevlucht uit Nederland, dus niet geëmigreerd maar daadwerkelijk gevlucht om de haat die jij tracht te versterken.
    Haatzaaiers zoals jij zijn de faciliteit die de mensen tegen elkaar opzet. Waarom zouden moslim vrienden mij moeten gaan haten omdat jij in een waanidee bij het bekijken van een flyer de waffen ss en Hitler waarneemt.
    Ga hulp zoeken idioot!

  17. berend huisman

    Een wel heel overspannen reactie van Sjors Cohen (nickname? het lijkt me wel), Neem een pilletje en dan gaat het meestal wel over.

  18. Rabbi Jacob

    Shalom.

  19. jan van Doorn

    Als je je als organisator gelukkig voelt met deze poster ga lekker door. Ik vraag me af of je enige empathie voelt met het leed uit het verleden. Wat mevrouw sophia A. betreft kan ik wel beamen dat ze niet spoort. Een bijstandsuitkering en een sollicitatieplicht en maar volhouden dat ze kunstenaar is. Op Twitter liegt ze de ene leugen na de andere. Totaal van de wereld. Vraag maar eens aan haar expartner en zijn hond.

  20. Suzan

    @hal16: en zo kun je onder het mom van satire, vrijzinnigheid en creativiteit de meest onsmakelijke dingen maken…
    En dan jezelf durven te vergelijken met Chaplin, Spitting Image en South Park… Haha, stelletje losers!

  21. Frans van Overeem

    Hal16 zegt misstanden bespreekbaar te maken met deze flyer. Hoe dan? en welke misstanden precies? Ze willen de discussie aangaan? Met wie en waar over? Kom op zeg. Zelden zo’n hypocriete en warrige verklaring gelezen. Deze flyer is duidelijk een fout. Dat kan en dat moet je dan toegeven. Wat me verder opvalt in de reacties is dat men kennelijk vergeten is wat deze Hitler heeft veroorzaakt. De een heeft het over azijnzeiker, de andere over huilie, huilie. Inderdaad, om te janken.

  22. Rabbi Jacob

    Shalom, luister naar de tekst van Kobi Peretz op You Tube, en de titel is Israël.

  23. Willem

    Opmerkelijk vind ik het terug keren van opmerkingen in de trend van sneue generatie. Dat is iets wat al decennia lang gebeurt. Jongeren, rek je het niet aan. Het is iets dat komt bij het ouder worden. Over een paar jaar gaan enkele van jullie dat ook zeggen over de toekomstige generatie.
    Speciaal voor @otto. Je overdrijft.
    Het overdrijven komt toch wel erg vaak voor. Er wordt nu blind gestaard naar de symbolen (waarvan je ook vraagtekens bij mag zetten of die wel specifiek te koppelen zijn aan het naziregiem). Het meest verderfelijke van het regiem was de ideologie. De flyer draagt deze ideologie niet uit.
    Ook merkt kroonbergs op dat het een Charlie Chaplin shirt aan heeft. Hier wil ik hem even op corrigeren. Charlie is een gentlemen tramp. Die draagt een bouse met stropdas, colbertje. Niet zo’n shirt.
    Dat jij bij het zien van de telegraaf letter aan de waffenSS denkt. Ik geeft toe, de telegraaf is best wel fout, maar je kunt overdrijven.

  24. EN

    Als ‘beeldkenner’ wil ik zeggen dat een ‘kunstenaar’ die zo’n flyer maakt zijn of haar eigen vak niet begrepen heeft. Samenwerken met HKU en Rietveld? Op de schop dan met die opleidingen! Staaltje out-of-the-box-denken? “Teken een kat! Hier! heb je een hond! (heeft toch ook 4 pootjes en een staart…)’
    Flyers, dat zijn reclame-afbeeldingen die in één oogopslag duidelijk zouden moeten maken waar het om gaat.
    En een gezellig Bierfest…dat is nu niet waar je direct aan denkt als je Hitler ziet staan onder het door hem gereïntroduceerde Gotische lettertype ter propaganda.
    Ook op het tweede gezicht is niet duidelijk dat het om een bierfeest gaat. Het lijkt eerder een aankondiging voor een fotografie-tentoonstelling over het interbellum.
    En een hipster? Als je al weet wat het is -benevens een dames-onderbroek- wat heeft dat dan met bierfeesten te maken? Deze heten traditioneel overigens “oktoberfesten”. Dus daar óók al geen juiste ‘triggers’ voor te vinden.
    Afgezien van de connotaties die een dergelijke afbeelding oproept en de mank gaande vergelijkingen en cliché’s…Een hele slechte reclame. Daar is niet over nagedacht.
    Tenzij het is bedoeld voor een select gezelschap met een eigen cultuurtje dat direct snapt dat het weer ‘gezellig bieren’ is dit jaar.
    Maar ook dan: hou het dan voor dat selecte gezelschap of zeik niet over de (logische) “misvattingen” . Deze aankondiging voor een bierfeest werkt gewoon niet en streeft het doel voorbij. Am Prosit!

  25. Adolf Shitler

    Ordnung Muss Sein, 2014.

  26. Harald Zwagerman

    Bijzonder om te lezen hoe Michael kroonbergs hier wordt afgeserveerd als ongenuanceerde, haatzaaiende kerel. Je kan het niet met hem eens zijn, prima zelfs, maar het enige dat er wordt geconstateerd is dat er een flyer is gemaakt die opmerkelijk veel verwijzingen heeft naar nazi-duitsland en in het bijzonder Adolf Hitler. Kroonbergs vraagt zich af wat het oktoberfest en Hitler met elkaar te maken hebben, niks dus en constateert vervolgens dat Hitler een cultfiguur is geworden in de ogen van hal16. Hij vraagt zich af of dit moet kunnen en vindt van niet. Keurig betoog en ik ben het er 100 procent mee eens.

  27. Wiebe

    Vanochtend vroeg bij de BNN op Radio 1 de reactie gehoord van de Hal 16 man. Treurig gesprekje, hij wil de paradox van de Hitler figuur laten zien en dat gebruiken om reclame te maken voor een bier-happening. Ik snap de paradox niet zo goed, over Hitler is weinig paradoxaals te melden volgens mij, tenzij je de paradox tussen vegetarisme en gewelddadigheid wilt laten zien, maar dan moet je Roos Vonk heten. En een bierfeest, hoe treurig wil je het hebben…

  28. Kees Bangma

    Wat een onzin om deze poster aanstootgevend te noemen. Dit heeft niets met Nazi propaganda te maken.
    Het publiekelijk demoniseren van Kunstenaars en hun werk, en Hal 16, is vergelijkbaar met wat er in de jaren dertig gebeurde in Duitsland.
    Ik vind het een mooie poster!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).