Bakfiets als rijdende eetvoorziening - De Utrechtse Internet Courant Bakfiets als rijdende eetvoorziening - De Utrechtse Internet Courant

Bakfiets als rijdende eetvoorziening

Bakfiets als rijdende eetvoorziening
De opdracht: voor één euro een warme hap opdienen, waar kan dat in Utrecht? Een heel goedkope maaltijd voor dak- en thuislozen en andere mensen die nergens terecht kunnen.

De opdracht: voor één euro een warme hap opdienen, waar kan dat in Utrecht? Een heel goedkope maaltijd voor dak- en thuislozen en andere mensen die nergens terecht kunnen.

Afgelopen maanden werkten studenten van de Hogeschool voor de Kunsten en van de Universiteit Utrecht aan die opdracht. Met als resultaat onder meer een plan voor een rijdende eetvoorziening. Een moderne bakfiets met eten voor die mensen op straat die geen gebruik durven of kunnen maken van de bestaande opvangmogelijkheden. Daarnaast ontstonden ideeën voor samenwerking met Utrechtse bedrijven. En een business plan.

 Achter de schermen

Het is een klein voorbeeld van de mogelijkheden van de stad Utrecht. Zoals zo vaak, speelt het achter de schermen, stil. Want hier wordt weinig van de daken geschreeuwd wat de stad in huis heeft. Het ‘Eten voor één euro’-project (om bij dat voorbeeld te blijven) zorgt voor verbindingen in de stad. Slimme en creatieve jonge mensen verlaten collegezalen, schoolgangen of het Utrecht Science Park om de zwervers in de stad te ontmoeten en voor hen oplossingen te bedenken.

Aan de wieg

Verbinden is ons centrale motto en daarom gaven wij als Utrecht Development Board steun aan dit project. We stonden aan de wieg ervan. Geboren na ons onderzoek onder Utrechtse studenten over ondernemen met een sociaal en maatschappelijk doel. Ja, daarvoor wilden zij zich inzetten, zo bleek: ondernemen met winst maken op de tweede plaats.

Proefballon bij UU en HKU

Als proefballon ging de opdracht in september de opleidingen in. Studenten hadden het lef om er studietijd voor in te ruimen. Ondernemer Lennart Pilon die sociale eettafels Diny’s Diner en Belle’s Bistro op poten zette, inspireerde en adviseerde. Resultaat: Een ’rijdende eetgelegenheid’ per bakfiets, zo ontworpen dat sponsors hun reclame erop kwijt kunnen, een creatie van de HKU-studenten. Universiteitsstudenten ontwierpen een business plan om het project ook op de lange termijn te waarborgen. In februari stapt het ROC Midden-Nederland bij, en later ook de Hogeschool Utrecht. Ieder gaat denken en werken vanuit de eigen vakkundigheid. Een mooie manier om de disciplines te laten samenwerken. Alle niveaus van opleidingen leren elkaar werkend kennen.

Kampioen sociaal ondernemen

Wat betekent dit? Dat onze studenten veel kunnen betekenen voor de stad. Dat Utrecht terecht kandidaat is om kampioensstad sociaal ondernemen te worden van Nederland. Ook de gemeente ziet dat in. Die zet zijn kaarten op de tweede Social Enterprise Day, na de succesvolle dag in 2014 opnieuw al volop in de steigers. Ons UDB-lid Michiel Bodt is daarvan één van de trekpaarden.

Wetenschap in de stad

De Stichting Utrecht Science Park nam het project op haar schouders. Waarom maakt zij zich druk om samenwerking van studenten op de UU, HKU, HU en ROC? Met iets wat elders in de stad nodig is? Antwoord: “Wij werken over grenzen heen. De studenten kunnen veel van elkaar leren. Samen hebben ze de stad veel te bieden door hun kennis en expertise te bundelen”. Aldus USP-medewerker Nicoline Meijer, de drijvende kracht achter het maaltijd-project dat ‘In de Maak’ is gedoopt.

Utrechts kwesties

Met ‘In De Maak’ wist ze de opleidingen enthousiast te maken voor het studie-onderdeel sociaal ondernemen. Haar volgende doel: dat de wizzkids van de Universiteit, de creatievelingen van de HKU, de practici van de Hogeschool en de meest handige mensen van het ROC in een gemengde groep gaan werken aan oplossingen voor Utrechts maatschappelijke en sociale kwesties. “Want ook later moeten ze werken met mensen van verschillende achtergronden”.

De studenten verdienen er studiepunten mee. Maar overheersend blijkt hun betrokkenheid en groeiend enthousiasme voor het project, ook nadat ze de eerste resultaten vorige maand presenteerden.

Trude Maas

Voorzitter Utrecht Development Board

5 Reacties

Reageren
  1. heer Kuch….

    Beste mevrouw Maas,

    Hier hoor je over een aantal maanden al niets meer van hoor. Zo lang blijft maatschappelijke bevlogenheid hangen bij mensen. Daarnaast gaan deze nobele studenten direct na hun afstuderen voor een carrière en het grote geld en gaan ze werken voor instellingen die armoede creëren in dit land en in de wereld. Dus, leuk geprobeerd.

  2. CorrieGM

    Geweldig initiatief. Heerlijk, die samenwerking over talloze grenzen heen.

    En, beste heer Kuch, er zijn genoeg mensen die maatschappelijk bevlogen zijn.
    Sommigen houden zich na en tijdens hun studie bezig met bakfietsen, anderen gaan de politiek in of naar Greenpeace.
    Overigens is ‘het grote geld’ heel nuttig, want dat houdt de economie mede draaiende.

  3. heer Kuch…..

    Haha, het grote geld nuttig, whahahaha. Ik kom niet meer bij.

    Welgeteld nuttig voor de 0,1 % van de wereldbevolking ja, die worden daar nu echt fundamenteel beter van.

    Maatschappelijk bevlogen en GP en politiek in dezelfde zin?
    Whahahahahaha. Welke drugs gebruiken sommige mensen eigenlijk? Ik ben wel benieuwd.

    GP, is dat niet dat clubje waarbij de directeur 3x per week vanuit Luxemburg het vliegtuig nam naar Amsterdam. echt substantieel goed voor het milieu. I rest my case. En wie was de laatste politicus die invloed had? Ik hoor het graag.

    Geweldig initiatief idd en over 3 maanden is het een zachte dood gestorven. Ok, misschien houdt het initiatief het een jaar vol, maar denk het niet.

  4. robert jan van der horst

    ‘Kennis en expertiese bundelen’, zo lees ik ergens in het artikel van mevrouw Maas. Maar hadden we een paar jaar geleden niet de Spoepbus, een initiatief van Wan-Ho & Yuen Groenenstein? Een mooi plan dat, om welke reden dan ook, niet meer bestaat. In de aanloop daarvan liep het project al averij op vanwege een niet verstrekte (standplaats?)vergunning door de gemeente, zo staat me bij.
    Wellicht dat de studenten – blijkbaar behept met een slecht korte termijngeheugen of een gebrek aan research – daarvan kunnen leren. Misschien ook dat de UDB andere ingangen heeft bij de gemeente dan Wan-Ho & Yuen Groenenstein en het ‘opnieuw bedachte’ plan wel levensvatbaar kunnen maken. Dat de naar schatting 5000 dak- en thuislozen in onze stad een goede maaltijd kunnen gebruiken, daarover kan geen misverstand bestaan.

  5. Elsbeth

    Beste mevrouw Maas,

    Graag zou ik in contact komen met de makers van deze fiets. Is dat mogelijk, en zo ja hoe?

    Vriendelijke groet, Elsbeth

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).