Brief van Utrechtse cafébaas Wiljan de Jong in de Volkskrant over de waarde van de bruine kroeg Brief van Utrechtse cafébaas Wiljan de Jong in de Volkskrant over de waarde van de bruine kroeg

Brief van Utrechtse cafébaas Wiljan de Jong in de Volkskrant over de waarde van de bruine kroeg

Brief van Utrechtse cafébaas Wiljan de Jong in de Volkskrant over de waarde van de bruine kroeg
Wiljan de Jong is eigenaar van het Utrechtse Café Domkop aan deLoeff Berchmakerstraat in het centrum van Utrecht. Hij schreef een brief naar de Volkskrant als reactie op het interview met horecaondernemer Won Yip. De brief van kroegbaas De Jong werd geplaatst in de Volkskrant, en is nu ook hier te lezen.

Wiljan de Jong is eigenaar van het Utrechtse Café Domkop aan deLoeff Berchmakerstraat in het centrum van Utrecht. Hij schreef een brief naar de Volkskrant als reactie op het interview met horecaondernemer Won Yip. De brief van kroegbaas De Jong werd geplaatst in de Volkskrant, en is nu ook hier te lezen.

“Een interview met een horeca ondernemer hoeft geen open doekje te zijn. Want je mag best een kritische vraag stellen, als Won Yip zegt: (Volkskrant, 24 juli) “Een horeca bedrijf van 80, 90 m2, zonder terras, dan weet je toch dat het game over is? Zombiebedrijven… Het schip is zinkende, de noodregeling van de regering is onverantwoord.” Je mag je ook afvragen of hij misschien wat concurrentie uit wil schakelen. Want wat hij daar zegt, betekent; de coronacrisis betekent het einde voor de bruine kroeg.

De bruine kroeg, een oer-Hollands fenomeen. Die tweede huiskamer, een extra familie, waar je terecht kunt voor een praatje, een luisterend oor, een iets te harde lach om een iets te grove grap. Waar iedereen naar de begrafenis van een stamgast gaat. Ik ben benieuwd hoeveel psychische zorg een bruine stamkroeg voorkomt. Maar dat doet er blijkbaar niet toe.

Yip kan gelijk krijgen. Mijn bruine kroeg in Utrecht ontvangt 6300 euro bedrijfshulp. In totaal nog geen 5 weken aan vaste lasten. Voor een periode van 6,5 maand, waarvan je 11 weken gedwongen gesloten bent en vervolgens op een kwart van je capaciteit moet draaien. Dit beleid maakt je per definitie onrendabel, en de ondersteuning is nog geen 1000 euro per maand. Een fooi. Als enige bedrijfstak zijn we verantwoordelijk voor het gedrag van onze gasten. Op straffe van een boete van 4350 euro. Het coronaprotocol is draconisch, onnatuurlijk, bijna onmenselijk. Een stamgast die bij binnenkomst een bekende ziet, een boks geeft en staand een praatje maakt binnen anderhalve meter. Dat zijn drie overtredingen. Met dergelijk beleid is de traditionele bruine kroeg inderdaad ten dode opgeschreven.

Ik neem dit virus serieus. Natuurlijk, ik heb twee ouders van in de 70. Ik wil zelf ook niet ziek worden en al helemaal niet verantwoordelijk zijn voor besmettingen. Dus ik probeer zo goed mogelijk te ventileren, en ik heb een luchtreiniger gekocht. Of die helpt? Geen idee. Zelfs twee afdelingshoofden van het RIVM konden me niet vertellen welke soort luchtreiniger ik het beste kon kopen. Net zoals er met geen woord gerept wordt over ventilatie in het coronaprotocol.

Het beleid is puur op die 1,5 meter gericht. Een gemiddelde, de afstand die speekseldeeltjes overbruggen bij een normaal gesprek. En ook als je dat strak handhaaft, zijn er geen garanties. Barst iemand met corona in lachen uit, bereiken die speekseldeeltjes elke hoek van de ruimte. Ik weet donders goed dat m’n kroeg een risicogebied is.

Maar waarom moeten de horeca, evenementenbranche en reissector alle klappen opvangen? Een klap waar niet iedereen van herstelt. Ondertussen lijden de financiële sector en vastgoed geen centje pijn. De KLM krijgt miljarden, vervolgens probeert de topman een bonus te incasseren en vraagt twee maanden later doodleuk een loonoffer van z’n personeel. Valt het nog onder ondernemersrisico, de klap die de horeca krijgt? Of zijn we als samenleving vergeten wat solidariteit is?

Mijn kroegje blijft. Ik ben behoudend, ik had en heb nog reserve. Niet veel meer, maar ik overleef. Ik moet wel. Als eenmanszaak ben je hoofdelijk aansprakelijk. Dus faillissement betekent 80.000 euro eigen geld weg. En geen recht op WW natuurlijk. Ik vind wel een manier om m’n zaak overeind te houden. Maar het steekt hoe de pijn van deze crisis verdeeld wordt. En dat ondernemers als Yip zonder weerwoord de bruine kroeg dood mogen verklaren.

Onrendabele bedrijven help je natuurlijk niet. Aldus Yip, en onze minister van Economische Zaken. Jammer dat ik geen multinational ben. Dan mag ik met de belastingdienst afspraken maken over mijn belastingpercentage. Want Nederland is een belastingparadijs. Maar niet voor het eigen MKB. U weet wel, het gedeelte van de economie waar innovatie en banengroei plaatsvindt.

Wilt u graag met een verontwaardigd vingertje naar een kroegbaas wijzen? Maak er eens een praatje mee. En prijs u gelukkig dat u niet in zijn of haar schoenen staat.

Draagt u een kroeg een warm hart toe? Ga dan ook eens op een dinsdag- of woensdagavond rond 19.00 uur een drankje doen. Nu het nog kan. Want met dit kabinetsbeleid heeft elke stad volgend jaar nog maar één bruine kroeg. Een museum.

Wiljan de Jong

Café Domkop, Utrecht

PS: Heb je in de zorg aan het bed van coronapatiënten gestaan? Dan staat er in café Domkop een gratis drankje voor je klaar.

17 Reacties

Reageren
  1. jos stelling

    Over ‘çultuur’ gesproken. De kroeg is juist nu een onmisbaar fenomeen.

  2. Kadoendra

    Niemand heeft tegen de heer Wiljan de Jong gezegd dat hij een bruine kroeg moest gaan beginnen.
    Dus dat het nu fout gaat met die bruine kroeg moet hij niet gaan wijzen naar de overheid.
    Nu weet ik niet of de heer Wiljan de Jong meestal de VVD heeft gestemd want dan had hij kunnen weten dat de VVD er niet voor hem is.
    Want deze partij is voorstander van een zo klein mogelijke overheid, met natuurlijk uitgezonderd de multinationals want dan gelden er aparte regelingen!

  3. Bernhard

    Wiljan, volgens mij kun je beter een paar flinke ventilators plaatsen en ramen/deuren openen, dan zo’n dure luchtreiniger aanschaffen. Je wil dat die aerosolen niet blijven hangen. Mijn advies als 1 van de 16 miljoen amateurvirologen.

  4. Gerard Brugmans

    Horeca is wereldwijd steeds weer een belangrijke factor in de groei van de pandemie. De slachtoffer hoofdrol die de horeca blijft opeisen begint daarom behoorlijk pijnlijk te worden. Na de afgelopen vette jaren staan ze nu overal vooraan om verongelijkt en vooral luidruchtig te klagen. Kijk eens om je heen, naast de vele slachtoffers die corona inmiddels heeft gemaakt zijn er overal mensen die last hebben van de economische gevolgen van de corona maatregelen. Horeca is een behoorlijk overbodig luxe artikel, koffie drinken kan thuis ook heel goed, en we hebben als maatschappij de komende jaren echt wel grotere problemen die eerst moeten worden opgelost!

  5. Erwin

    @bernhard: volgens mij zijn het er inmiddels 17 miljoen…

  6. Van Amstel

    Ik vind dit een heel realistisch beeld wat hier gekenschetst wordt,en ook totaal niet acceptabel is.

  7. Gert-Jan Jansen

    Ik kom binnenkort een biertje doen in de Domkop, hou vol Wiljan!

  8. Ceasar

    Ik ook, alvast proost Wiljan!

  9. Bromsnor

    Bromsnor houdt het bij een virtueel biertje. Proost Wiljan! Ik hoop dat je klanten je weer weten te vinden.

  10. Ton

    @ Erwin.
    Een kleine minderheid, maar waarschijnlijk wel iets meer dan 1 miljoen, weet van zichzelf dat ze niet overal verstand van hebben. En al helemaal niet van zaken waar zelfs de deskundigen nog niet uit zijn.
    @ Wiljan
    Succes. Je weet, doorzettingsvermogen, inventiviteit en gevoel voor je klanten blijken uiteindelijk belangrijker dan veel geld.

  11. Koel Hoofd

    Wiljan, je zaak zo snel mogelijk omzetten in een BV. Doet ff pijn maar voorkomt erger, Want het Nederlands economisch beleid dient de witte schuimlaag van het biertje, helemaal sinds we lid zijn van de EU.

  12. Jos

    Ik kom ook binnenkort een biertje doen. De mensen met de zure reacties moeten eens proberen zich in iemand anders schoenen te verplaatsen. Niet iedereen in de horeca haalt bakken geld binnen.

  13. Luuk Upuuk

    Steeds weer draaien horeca-ondernemers er voor op om te handhaven, waar dit de overheid zou moeten doen. Het begon al met het rookverbod toen de boetes voor de uitbater absurd waren in vergelijking met de overtreder. En later de “lokpubers”, kinderen van onder de 18 die proberen in de drukte een biertje of ander alcoholies te bemachtigen. aanzetten tot wetsovertredingen en dan de “argeloze”uitbater een boete aannaaien. Nu dus ook weer, als volwassen mensen die, zich bewust van de regels, overmoedig of onder invloed, toch laten gaan.
    Kleine ondernemers, werkers in de zorg, zzp-ers (om er maar een paar te noemen) lijken “collateral damage”, als de KLM maar blijft vliegen.

    De regering heeft gefaald om de regie te nemen en te houden. Het land is in een crisis en de minster de Jonge is pas op 14 augustus weer te spreken.

  14. Hans

    HI I can see your point here but even in a country as New zealand were is no corona vires only level 1 is de small buisenis suffering en buisenis closing left right and centre despite goverment help so you are not alone in this world
    Hans

  15. Katja

    Teveel horeca.

  16. Frits vd Bunt

    Joh er zijn nog amper echte bruine cafés.

  17. ramon

    Als ik onderstaand artikel lees dan is een luchtreiniger nog niet zo een slecht idee.

    https://nos.nl/artikel/2344215-luchtreinigers-mogelijk-oplossing-voor-ventilatie-in-sportscholen.html

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).