De adviescommissie Cultuurnota 2017-2010 heeft geschoten en nu de kruitdampen zijn neergedaald worden de consequenties voor de culturele toekomst in Utrecht goed duidelijk. Keuzes maken, het zal niet makkelijk zijn voor de leden van de commissie en ik benijd ze niet, maar na bestudering van hun motieven om ja of nee te adviseren beklijven een aantal vragen die om een antwoord schreeuwen. Een paar opvallende zaken.
De adviezen van de commissie laten wellicht enige ruimte voor hoop bij alle subsidievragers die een negatief advies hebben gekregen, maar het ligt voor de hand dat de wethouder van cultuur Kees Diepeveen de adviezen zal volgen. Toch hoop ik van harte dat Diepeveen de mogelijke ruimte zal benutten om hier en daar wat met bedragen te schuiven.
De subsidie die aan filmhuis ’t Hoogt wordt toegekend vind ik het meest in het oog springend. Het filmhuis dat binnenkort dient te verhuizen en nog geen andere locatie heeft krijgt een fors bedrag toebedeeld. (410.000 euro) De adviescommissie is van mening dat ’t Hoogt zijn meerwaarde(!) kan consolideren, ook zonder vaste locatie maar door gebruik te maken van zalen her en der in de stad. Het Louis Hartlooper Complex verhuurt zalen! Ik ben van mening dat de meerwaarde van dit filmtheater al jaren achter ons (lees Utrecht) ligt. Een onbegrijpelijk advies.
Gelukkig hamert de adviescommissie op ‘ondernemerschap’, in dat kader is het begrijpelijk dat UCK als niet subsidiabel wordt beoordeeld. Dit instituut wordt gefinancierd met geld uit het programma onderwijs. De subsidieaanvraag die het UCK indient heeft betrekking op de amateurkunsteducatie in Leidsche Rijn. Het zou een prettig extraatje zijn voor het UCK indien de aanvraag was toegekend, maar amateurkunst subsidiëren via het UCK? Door alle recente bezuinigingen op cultureel gebied (opgeheven orkesten etc.) zijn er al zo veel musici gedwongen werkzaam als zzp-er. Het zou oneerlijk zijn om het UCK hiervoor subsidie te verlenen. Laat de marktwerking zijn gang gaan.
Een opvallend negatief advies is er ook voor de stichting Internationaal Kamermuziek Festival. De commissie schrijft: “Een jaarlijks zomerfestival met een hoog niveau van de musici en een lage publieksdrempel.” Echter door het wegvallen van Janine Jansen niet langer subsidiabel. Natuurlijk is het vertrek van Jansen een aderlating, maar geef die andere hoog opgeleide musici toch een kans! Janine Jansen heeft vast niet geweten dat dit het resultaat zou van haar vertrek zou zijn.
Het sympathieke Wijk C museum wordt dan wel subsidiabel geacht, maar helaas pindakaas, het geld is al aan anderen vergeven. Het is een museum met een hoge educatieve waarde. Al jaren toont juist dit museum de ondernemingszin waarop de commissie zo hamert en wordt het toch in de wachtkamer gezet.
Intussen kondigen diverse stichtingen en instanties protesten en acties aan, RASA bijvoorbeeld is verbijsterd over het negatieve advies terwijl ze door dezelfde commissie wel de hemel in worden geprezen. Ik kan mij wel iets bij dit protest voorstellen.
Het Centraal Museum, TivoliVredenburg en de Stadsschouwburg komen niets tekort, anderen wel, terecht of niet terecht, maar een iets eerlijker verdeling was volgens mij wel mogelijk geweest.
In september worden de voorstellen in de raad besproken en in november definitief vastgesteld, ik kan niet wachten!
Marcel Gieling
Gekoppelde berichten
Adviescommissie: Geen jaarlijkse subsidies naar Bibliotheek, UCK en RASA
Er zijn harde keuzes gemaakt door de adviescommissie Cultuurnota 2017-2020. Het advies dat vanmiddag om…
Muziekpodium RASA gaat actie voeren tegen advies cultuurnota
Het muziekpodium RASA vindt het onbegrijpelijk dat de Adviescommissie Cultuurnota negatief heeft geadviseerd over haar Ondernemingsplan…
2 Reacties
ReagerenMet afgrijzen neem ik kennis van het intrekken van de subsidie voor het Utrechts Kamerfestival. Het is ronduit krankzinnig om nog voordat de opvolgster van Janine Jansen te stellen dat met het wegvallen van laatstgenoemd het festival aan waarde zou inboeten. een geweldig interessant festival wint juist aan waarde wanneer tijdig kan worden voorkomen dat er niet op de automaat maar wordt voortgeborduurd op een bestaand concept. Juist een nieuwe wind verdient extra support. Als het leidende stokje dan ook nog eens wordt doorgegeven aan een geweldig talent als de celliste Harriet Krijgh, snap ik er dan helemaal niets meer van. Wat een kortzichtigheid en wat een gemakzucht om alleen de naam Janine Jansen subsidiabel te vinden. natuurlijk is zij een publiekstrekker, maar zij ziet zelf ook heel goed dat vernieuwing en verandering juist inspirerend en verbredend kan werken.. Bovendien komt Harriet uit de regio. Een reden om extra trots de helpende hand te reiken aan een groot talent dat inmiddels haar faam op vele plaatsen in Europa heeft geëtaleerd. Hoe jaag een bovendien een succesvol festival bij voorbaat de stad uit?
Mooi stuk Marcel,
Heb het stuk zelf ook gelezen.
Ik deel je conclusie m.b.t. UCK en idiotie rond ‘t Hoogt( Als ik Stelling was zou ik een mooi aanbod doen; ‘t Hoogt mag tegen fixed cost zaken huren. Doe ze het beter dan is de winst voor hen, doen ze het slechter dan is het verlies voor hen. Awel, mijn duiding hierover is wijd bekend.)
Oordeel over Rasa ben ik het i.t.t. vele van mijn vrienden wel mee eens onder één conditie: TiVred moet het podium bieden. Lieke Timmermans van TiVred weet hoe ze dat moet aanpakken. De eis is wel aan de gemeenteraad dat TiVred dit in de programmering mikt.
En Utrechts Kamerfestival niet ondersteunen is wel zeer vreemd.
Ik heb trouwens Aline Knip – D66 en grote marktaanhanger zo blijkt uit haar ‘visie’ op de Kade – wat zij van de plannen vindt. Als marktaanhanger zal ze ‘t Hoogt een rare fenomeen geven temeer daar cijfers aantonen dat Stelling veel vergelijkbare films zonder subsidie vertoont door een slim business model (zie ook zaaltje 5). Mijn oordeel over Rasa zal ze dus ook wel delen. Helaas heb ik nog niets mogen horen.