EBU Blog: Economische missie naar vrijstaat Beieren | De Utrechtse Internet Courant EBU Blog: Economische missie naar vrijstaat Beieren | De Utrechtse Internet Courant

EBU Blog: Economische missie naar vrijstaat Beieren

EBU Blog: Economische missie naar vrijstaat Beieren
Overhandiging van het boek in Regensburg
Bedrijven en startups uit Amsterdam en Utrecht reizen komende week af naar het Zuid-Duitse Beieren om de handelsrelaties te versterken. Reden: in tegenstelling tot met de rest van Duitsland blijft de handel met Beieren achter. Hierdoor zien de bedrijven kansen liggen. De samenwerking tussen de Amsterdamse en Utrechtse regio’s is uniek. Niet eerder ging er een handelsreis vanuit twee Nederlandse regio’s. In totaal gaan er ruim negentig mensen mee op de reis.

Bedrijven en startups uit Amsterdam en Utrecht reizen komende week af naar het Zuid-Duitse Beieren om de handelsrelaties te versterken. Reden: in tegenstelling tot met de rest van Duitsland blijft de handel met Beieren achter. Hierdoor zien de bedrijven kansen liggen. De samenwerking tussen de Amsterdamse en Utrechtse regio’s is uniek. Niet eerder ging er een handelsreis vanuit twee Nederlandse regio’s. In totaal gaan er ruim negentig mensen mee op de reis.

Zo ook de Utrechtse Jaap Breugem, director internationale zaken bij het Economic Board Utrecht (EBU). Hij houdt voor DUIC een blog bij met de belevenissen in Duitsland.

München, maandag 13 februari

In oktober vorig jaar nam een groep van tien ondernemers en vertegenwoordigers van kennisinstellingen uit de Utrechtse regio deel aan een economische missie naar Taiwan. De betrokken ondernemers waren enthousiast. De meesten hebben de opgedane contacten inmiddels uitgebouwd.

Maar we hoeven niet perse naar de andere kant van de wereld om Utrechtse producten en diensten aan de man te brengen.

Bijna 25 % van alle Nederlandse export gaat naar onze oosterburen. De helft daarvan gaat naar Noordrijn Westfalen. Slechts 10% gaat naar het zeer welvarende Beieren. Een deelstaat met maar liefst 12 miljoen inwoners en thuisbasis van bedrijven zoals Adidas, Allianz, Audi, BMW, MAN en Siemens. Grote namen dus, te midden van veel mooie MKB bedrijven en topinstituten. Kortom, een regio die kansen biedt aan bedrijven die hun nek durven uitsteken. En die zijn er genoeg in de Utrechtse Regio en Amsterdam!

Lutz Knappmann van SDZ

Om die reden en omdat samen optrekken in het buitenland allerlei voordelen met zich mee brengt besloten de Utrechtse regio en Amsterdam de handen ineen te slaan voor de organisatie van een economische missie naar Beieren.

En zo stonden op 31 januari vele tientallen ondernemers uit beide regio’s in de Ambtswoning van de burgemeester van Amsterdam voor de voorbereidende kick-off van de missie. Medewerkers van de Duitse Ambassade en de Duits Nederlandse Handelskamer gaven ons tips and tricks over zakendoen in (Zuid) Duitsland. Duitsland mag dan wel om de hoek liggen, de zakelijke omgangsvormen zijn anders dan bij ons. Een ‘hit and run’ aanpak werkt niet in Duitsland en al helemaal niet in Beieren. Duitsland ‘verover’ je geleidelijk, op basis van kwaliteit en vertrouwen. Nuttige informatie om mee op reis te gaan.

En dat deden we, gisteren. Halverwege de avond heetten Consul Generaal Peter Vermeij en de Utrechtse wethouder van economische zaken Jeroen Kreijkamp de 90 deelnemers aan de missie van harte welkom in München.

Vanochtend gingen we al vroeg met bussen op pad om te beginnen aan de vier verschillende ‘tracks’: Digital Media, Urban Mobility, E-health en Startup Bootcamp. Ik draai mee in de Digital Media track. Sommige deelnemers aan deze track waren al vooruit gereisd om deel te nemen aan het jaarlijks georganiseerde Digital Media Camp weekend. In de bus onderweg naar Suddeutsche Zeitung (SDZ, 1,4 mio lezers) vertellen ze enthousiast over hun eerste leads en over vervolgafspraken. Bij SDZ worden we ontvangen door Head of Editorial Innovation Lutz Knappmann. Met veel passie vertelt hij over de grootste transformatie in het 70-jarig bestaan van het mediabedrijf. Die van print naar combinatie van online en print. Dit heeft grote gevolgen voor de klant, maar ook voor de bedrijfsvoering.

Gesprek bij het Bayerische Rundfunk

Vervolgens bezoeken we Bayerische Rundfunk. Dat verandert van een ‘gewoon’ radio en televisiestation in een multimedia-organisatie. Wederom een grote transformatie. Aan alles is merkbaar dat onze ondernemers kansen ruiken. Ze stellen vragen en lichten toe wat ze zouden kunnen betekenen.  Ik ben ervan overtuigd dat hier vervolgafspraken uit gaan komen. Interessant en heel actueel: vandaag is bij Bayerische Rundfunk een unit begonnen met het ontmaskeren van ‘fake news’. “We kunnen dit niet zomaar laten gaan”, aldus hoofd strategie en innovatie Jonas Stricker.

Tussen de bedrijven door ontvang ik berichten uit de andere tracks en volg ik #AUBay op twitter. Nergens in de wereld worden zulke goedkope publieke laadpalen geplaatst als in Utrecht en Amsterdam. Die kennis willen we delen. In Neurenberg overhandigt wethouder Kreijkamp daarom de Duitstalige versie van een boek over praktische stappen naar Smart Charging aan burgemeester Jurgen Huber. Dat gebeurt in een nieuw innovatiecentrum voor mobiliteit dat de stad Regensburg samen met private partijen en kennisinstellingen heeft gerealiseerd.

Vanavond laat komt iedereen weer terug naar het hotel. Ik ben erg benieuwd naar alle verhalen. Ik kom daar morgen zeker op terug.

Jaap Breugem
Director of International Affairs
Economic Board Utrecht

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).