De fans wachten smachtend op de weg naar boven | De Utrechtse Internet Courant De fans wachten smachtend op de weg naar boven | De Utrechtse Internet Courant

De fans wachten smachtend op de weg naar boven

De fans wachten smachtend op de weg naar boven
Mijn vakantie in Portugal zit er op. De open dag was vroeg, de eerste oefenwedstrijden van FC Utrecht zijn geweest. Dinsdagavond een prachtig affiche met FC Utrecht tegen Espanyol. Het begin van het seizoen 2016 – 2017 staat voor de deur. Tijd om vooruit te kijken. Maar niet voordat ik in deze bijdrage nog even terugkijk.

Mijn vakantie in Portugal zit er op. De open dag was vroeg, de eerste oefenwedstrijden van FC Utrecht zijn geweest. Dinsdagavond een prachtig affiche met FC Utrecht tegen Espanyol. Het begin van het seizoen 2016 – 2017 staat voor de deur. Tijd om vooruit te kijken. Maar niet voordat ik in deze bijdrage nog even terugkijk.

Op het moment dat ik deze column tik ligt de verkoop van seizoenkaarten rond de 9.000. De afgelopen 5 jaar zijn we grofweg van 15.000 naar 10.000 verkochte seizoenkaarten gegaan. Ik ben benieuwd of we de 9.500 halen bij aanvang van het seizoen. De eerste jaren werd de dalende lijn in de kaartverkoop geweten aan de financiële crisis. Van Schaik gaf aan dat het smalende verlies in 2013 tegen FC Differdange 03 geen noemenswaardig effect had. Toen we afgelopen seizoen op het punt stonden Europees voetbal binnen te hengelen werd er echter door mijn collega’s alweer gegrapt dat we moesten oppassen voor postbodes en slagers uit Luxemburg. Blijkbaar heeft het wel een langdurend effect op het imago. Alle kaarten acties van de afgelopen jaren, hebben geen structurele groei in de verkoop van seizoenkaarten opgeleverd.

Het leiden van een voetbalclub is geen sinecure en ik geloof zeker dat FC Utrecht een van de lastigste clubs is in ons land om te leiden. Frans van Seumeren valt niet te benijden. Ik vind oprecht dat hij een borst- of standbeeld moet krijgen bij het stadion. Sinds zijn aantreden in 2008 als grootaandeelhouder is er incidenteel succes behaald, maar van structurele successen is helaas geen sprake. De vraag is of dit überhaupt mogelijk is in het hart van Nederland en met de groeiende animo voor de Eredivisie live op tv. Grote bedrijven in de regio kiezen vooralsnog liever voor clubs die structureel succesvol zijn. Met Zorg van de Zaak hebben we echter een sponsor van formaat die, in combinatie met Tele2, maatschappelijk relevante thema’s aan de orde brengt. De vraag is alleen of de gemiddelde FC Utrecht supporter op het belerende vingertje van de hoofdsponsor omtrent drank-, drugs-, en voedselgebruik zit te wachten. Voor mij kan het algehele rookverbod in het stadion niet vroeg genoeg komen, maar dat geldt zeker niet voor iedereen.

Na de roerige jaren onder Jan Willem van Dop zijn we inmiddels bijna 5 jaar op weg onder de mediagenieke Wilco van Schaik. Bij zijn aantreden eind 2011 gaf hij aan dat er flink in de uitgaven moest worden gesneden. Dat lijkt zeker gelukt. Het aanstellen in 2012 van zijn kompaan Michel Baas als financieel manager is echter geen onverdeeld succes geweest. De kluisroof, de meerdere fraude gevallen maar bovenal het “binnen drie jaar gezond” krijgen van de organisatie is niet gelukt. De vraag is of alles qua financiën Baas is aan te rekenen. De Algemeen Directeur onder toezicht van de Raad van Commissarissen, is natuurlijk eindverantwoordelijk voor deze doelstellingen. Toch rolden de koppen vooral elders in de organisatie. De inkomstenkant blijft andermaal een zorgenkindje. Onlangs is er weer een nieuwe Commercieel Directeur aangesteld om meer te genereren aan de pluskant. Een gemiste kans, want de beste commercieel Directeur die we volgens mij bij FC Utrecht hebben zit namelijk op de plek van de Algemeen Directeur.

Telkens als je denkt dat we de weg naar boven kunnen inslaan duikt er weer iets  op waardoor we weer gewoon FC Utrecht zijn. Te groot voor het servet, maar te klein voor het tafellaken. Het niet halen van Europees voetbal via beker, competitie of play-offs blijkt achteraf misschien maar goed ook. FC Utrecht bleek, als een van de weinige clubs in het betaalde voetbal, niet in staat aan de vereisten voor een UEFA licentie te voldoen. Volgens de berichten zijn opleidingsvergoedingen niet op tijd betaald door een misvatting omtrent aangepaste reglementen. Binnenkort krijgen we volgens de SVFCU uitleg van de club. Ik denk dat Van Schaik diep van binnen opgelucht adem heeft gehaald na het missen van drie grote kansen op Europees. Hij zal echt alles uit de kast moeten halen om deze fout recht te praten bij de fans. Maar dat is hem wel toevertrouwd. En dat zeg ik met respect voor zijn verbale kwaliteiten en met de wetenschap dat echte oppositie vanuit de Utrechtse supportersgeledingen een uitstervend fenomeen lijkt te zijn. Het managen van de supporters lijkt beter te lukken dan het managen van het sponsorpotentieel.

Helaas gaan we dus weer een ( financieel) overgangsjaar tegemoet en zal “Mr. Break – Even” ( zoals van Schaik laatst brutaal in het AD werd genoemd ) wederom zijn primaire doelstelling voor het tweede seizoen in successie een jaartje moeten doorschuiven. De fans wachten smachtend op de lift, de weg naar boven. Dit seizoen moet mijn inziens dan ook echt de ommekeer worden bereikt. Het is tijd voor de “Glory”. Niet alleen incidenteel op sportieve basis aan de hand van de zittende trainer, maar structureel beleidsmatig en organisatorisch. Dat mag ook worden verwacht onder de leiding van een directeur die al vijf jaar de scepter zwaait.

We gaan het beleven!!

5 Reacties

Reageren
  1. Bertje

    Wachten doen de supporters al jaren tevergeefs, ik denk dat we ermee moeten leren leven dat het nooit beter wordt, accepteren en genieten van (af en toe) een mooie wedstrijd.

  2. S-â-n-m-ă-r-t-e-a-n

    Heer ten Boden, met deze clubleiding zal het in geen 1000 jaar ook maar iets worden. Een slimme ondernemer speelde alvast in op het onvermijdelijke lot van Belevingsproduct en besloot FC Utrecht begraafkisten op de markt te brengen. Ik overweeg om een exemplaar aan te schaffen. Niet om mezelf in te begraven, maar om FC Utrecht 8 jaar na haar dood eindelijk definitief symbolisch te begraven. Ze verdient het. Ze heeft genoeg geleden onder FransieFransie en fazal van Schaik.

    Jongens jongens, wat een voorbereiding weer bij Belevingsproduct! Ook Sjors Ultee had genoeg van de incompetente backstabbers boven hem en trok de deur van de Galgenwaard met een klap achter zich dicht. Ultee werd weer eens van alles beloofd, waarvan men uiteraard niets is nagekomen. Precies zoals bedacht. Ultee is weggewerkt op dezelfde manier zoals er zovelen zijn weggewerkt. Details zullen echter niet uitkomen. Belevingsproduct betaalt goed geld voor het zwijgen over het interne wanbeleid. Vraag dat maar eens aan Alflen.

    Op de website van FC Utrecht viel een paar weken geleden ook te lezen over ‘nieuwe records’ in de seizoenkaartverkoop. Vandaag de dag laat de teller een huiveringwekkend aantal van 9000 zien, business cards inbegrepen welteverstaan… Een aantal dat men bij Eerste Divisie club NAC in mei reeds haalde. Een aantal dat Belevingsproduct voor de aanstelling van die raaskallende dartscommentator zelf ook in mei nog haalde, zoals heer ten Boden hier scherp aankaart.

    De Open Dag was een duidelijke voorbode voor het seizoen (en de toekomst) dat eraan zit te komen. Nog geen 5000 man kwamen dit jaar nog maar opdagen om de kritiekloze ‘steunzenders’ Rene van den Berg en Gert Kruys van belastingpoetverbrander RTV Utrecht hun schnabbeltje zielloos, geroutineerd en plichtmatig te zien uitvoeren. Rene van den Berg was alleen op echt plezier te betrappen toen hij na afloop schaamteloos nog even een schaal bitterballen naar binnen schoof. Naar verluidt gooide hij zelfs per ongeluk het schaaltje met mosterd zo achterover.

    Maatje Gert Kruys, zelfs een kwal heeft een vastere vorm en meer ruggengraat (hij weet het zelf ook), sloeg de bitterballen over in die kenmerkende geveinsde bescheidenheid (het liefst had hij de schaal ook leeg gegeten) en dacht met enige schaamte aan een ander douceurtje dat hij scoorde. Zoon Kruys, die werkelijk altijd en overal faalde in het betaalde voetbal, kreeg een fijn stageplekje met mooie vergoeding bij het eerste elftal van Belevingsproduct. Onderweg naar huis kocht Gert nog stiekem een bitterballetje bij een verlaten tankstation en bedacht zich -terwijl op de zweterige meelbal met mosterd kauwde- mijmerend: ‘Gert, had toch een vak geleerd jongen… Had toch een vak geleerd…’

    Niemand die weet wat Kruys jr. nou eigenlijk precies komt doen in de tijd die hem dankzij pappa’s onderdanigheid geschonken is, want Belevingsproduct trok ondertussen ook nog een tweede toonbeeld van grijze middelmaat aan in de vorm van Hans van den Haar, waarvan ook niemand begrijpt wat die nou weer komt doen, naast zijn baantje als coach bij een -wat is het- derdeklasser…? Niemand die ook begrijpt wat het Tukkermaatje van ten Hag nou precies komt doen in de scouting en waarom Jordy Zuidam plaats moest maken. Niemand die begrijpt wat Zuidam nu in vredesnaam fulltime gaat doen als rechterhand van ten Hag…

    Niemand die ook begrijpt waarom een zogenaamde social media goeroe van NAC werd aangetrokken of waarom hij een in onnavolgbaar slecht Nederlands geschreven bericht op de website van FC Utrecht plempte, met de mededeling dat er morgen virtuele beestjes genaamd Pokemons gevangen kunnen worden in het stadion. Het zal ongetwijfeld meer vermakelijk zijn om een computerspel te spelen in het nieuwe digitale stadion van Belevingsproduct dan moeten kijken naar het betonvoetbal dat de thuisclub al jaren op de mat legt, maar het toont toch wel weer ragfijn aan dat voetbal al jaren een totale bijzaak is.

    Niemand die ook begrijpt waarom een nieuwe commerciele directeur werd aangetrokken. Alsof de man ook maar vaag een kans heeft om de 1000 door Wilco van Schaik weggejaagde businessleden terug te winnen (zo’n beetje ieder bedrijf van naam in de regio Utrecht), zolang de man die nog nooit(!) een uitgesproken doelstelling realiseerde nog met de scepter zwaait in de Galgenwaard.

    Boymans vertrok voor een grijpstuiver naar de woestijn, de opnieuw geveinsde belangstelling voor Haller blijkt wederom een transparante luchtballon en ondertussen lanceerde Belevingsproduct ook nog even het nieuwe tricot voor het komende seizoen, waaruit blijkt dat het door supportersverenigingen geprezen Golden Share ongeveer even effectief is in het beschermen van cultureel erfgoed als Erdogan bevlogen is in het beschermen van de seculiere rechtsstaat.

    Had de boel nou gewoon 8 jaar geleden begraven! Dit Belevingsproduct is zelfs te gemaakt voor een goedkope plastic FC Utrecht begraafkist. The bloody shame. The bloody shame.

    Salut,
    S-â-n-m-ă-r-t-e-a-n

  3. Herman

    Gelukkig seizoen gaat weer bijna beginnen!
    Veheug me nu al op de wekelijkse opstellen van Bennie en de humoritische onnavolgbare reacties van Sanmartean. Waarom krijgt die laatste geen column?

  4. Danny

    @Herman
    Omdat meneer Sanmartean alleen maar wat te vertellen heeft als het in zijn ogen niet goed gaat. Na 2 regels haak ik af, want weet toch al wat er weer gaat komen. Vorig seizoen toen het crescendo ging met FCU zag je hem niet, tot FCU op het laatst overal naast greep, toen kwam meneer weer uit zijn zwartgallige grot.
    Teveel eer wat mij betreft.

  5. Supporter

    De weg naar boven? De 5e plaats van afgelopen seizoen is voor een club als FC Utrecht een absolute topprestatie. Ik mag toch hopen dat meneer ten Boden niet verwacht dat FC Utrecht op termijn landskampioen gaat worden en automatisch CL gaat spelen. Dan is ie echt het Noorden kwijt. Van Schaik gaf gisteren aan dat de doelstelling komend seizoen is een plek tussen de 6 en 12, volstrekt normaal en realistisch voor een club met de 9e begroting van Nederland. Maar voor de heer ten Boden zal dat wel weer niet goed genoeg zijn. En Sanmartean….ach ja, het is van een meelijwekkende treurigheid die wekelijkse anti FC Utrecht campagne hier.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).