De Kanaalstraat. Bekend als de plek waar multicultureel Utrecht graag winkelt. Waar studenten goedkoop boodschappen doen. Waar jonge ouders met hun kroost proberen over te steken tussen het chaotische verkeer. Waar de ras Utrechter zijn paardenvlees koopt. En waar je op elk tijdstip van de dag de beste Turkse pizza’s kunt krijgen.
De Kanaalstaat vormt het gezicht van Lombok. Een wijk met een grote moskee met een nog grotere kebabzaak eronder, een grote kerk waar bijna niemand komt en een bonte mix van bewoners.
Daar waar de stad om Lombok heen in rap tempo verandert, staat de Kanaalstraat al jaren stil. Met als gevolg een verloederend leef- en ondernemersklimaat. Teveel winkels staan leeg of hebben te weinig omzet, er rijden veel auto’s, er wordt te hard gereden en er is veel criminaliteit.
Meer of minder?
De discussie over de toekomst van de Kanaalstraat loopt al jaren. Onlangs nog leidde een petitie over dit onderwerp tot meer dan 1900 handtekeningen. En veel meningen op sociale media:
“Een veilige Kanaalstraat begint met een betere mix van winkels en horeca welke een ander publiek aantrekt. Minder Arabisch meer andere culturen.”
Quote uit een reactie op de petitie
“Veel mensen hebben ook een beeld bij Lombok als een bobo wijk en zijn daardoor nogal teleurgesteld door het multiculti karakter van de wijk. Wat kwalijk is dat deze bobo’s hun ideeën willen forceren op de hele wijk. Waarom niet verhuizen als de wijk je niet bevalt?”
Quote van Facebook
In de discussies wordt een karikatuur geschetst van twee kampen: kamp 1 is het kamp van de bewoners – gedomineerd door yuppen – die het liefst de Kanaalstraat autovrij zien, zodat ze er met hun bakfietsen latte macchiato’s kunnen halen bij de nieuwste hippe koffiezaak. Kamp 2 is het kamp van de ondernemers – gedomineerd door allochtonen – die het liefst van de Kanaalstraat één grote drive-in Kebabzaak willen maken, waar een constante file van opgevoerde Golfjes zorgt voor een goede omzet.
En hiermee zijn we op de bodem gekomen van de Kanaalstraat discussie. Twee kampen die elkaar in gijzeling houden met meer-of-minder argumenten. En de politiek die visie- en besluiteloos toekijkt. Dat terwijl alle ophef op sociale media en alle drukte in de straat laat zien hoeveel Utrecht van de Kanaalstraat houdt.
Iedereen wil meer Kanaalstraat.
Meer Kanaalstraat: hoe ziet dat eruit in de toekomst?
Het is 2020. De stadsregio Utrecht bestaat uit meer dan 750.000 mensen. Op steenworp afstand van de Kanaalstraat stappen dagelijks zo’n 200.000 mensen in en uit de trein. Rond het Jaarbeursplein is het Manhattan aan het spoor verrezen, waar tienduizenden mensen werken, winkelen en uitgaan.
We lopen de Kanaalstraat in en denken meewarig terug aan de tijd dat we provinciale discussies voerden over een drempeltje meer of minder. Het is markt op de Kanaalstraat. Elke zaterdag is het markt en ziet het zwart van de mensen. Ze struinen langs de stallingen, de winkels, de eettentjes, theehuizen en café’s. De terrassen op de brede stoepen zitten vol. De Kanaalstraat van 2020 doet denken aan een mix van de Albert Cuyp, de bruisende straten van Marrakech en de Utrechtse markt van weleer. Een straat van internationale allure en tegelijkertijd echt Utregs. Is er nog ophef rond de Kanaalstraat? Jazeker, de ondernemers willen ook de vrijdag marktdag, het liefst de stoepen nog breder en het tarief in de nabij gelegen parkeergarages omlaag. Iedereen wil altijd meer Kanaalstraat.
De weg naar de Nieuwe Kanaalstraat
De gemeente Utrecht heeft onlangs een procesbegeleider aangesteld om met verschillende belanghebbenden het proces vorm te geven dat moet leiden tot een visie. “Die visie moet uiteindelijk richtinggevend zijn en een toetssteen vormen voor mogelijke ingrepen in de nabije en verder gelegen toekomst.” Ambtelijk allemaal, maar de gemeente is dus serieus bezig met een oerdegelijke route naar een Nieuwe Kanaalstraat. Dat geeft de burger moed. Echter, zolang de belanghebbenden niet groter kunnen denken dan drempels, eenrichtingsverkeer en spandoeken en de politiek lef noch leiderschap toont, dan blijft de Nieuwe Kanaalstraat een gemiste toekomst. Een toekomst waar we al heel lang op wachten.
Freek Bijl
Freek Bijl is al 10 jaar bewoner van Lombok.
Gekoppelde berichten
In juni start aanleg drempels Kanaalstraat: maar is dit genoeg?
Begin juni zal de gemeente verkeersdrempels gaan plaatsen op de Kanaalstraat en de Laan van…
14 Reacties
ReagerenLeuk discussiestuk. Benoemt de juiste punten.
De Kanaalstraat zou in mijn optiek de beide kampen ergens moeten verenigen….soort shabby-chic mix. Dus de latte-macchiato naast de groenteboer en 2e handswinkel of ziets. Dan biedt je als straat echt iets unieks.
Zou het ook een idee zijn om het zo te laten? Dat scheelt weer een procesmanager. Het is toch prima zo?
Kanaalstraat is tot nu de enigste plek in Utrecht wat dagelijks bruist! Er moet inderdaad meer diversiteit komen dat maakt het al dan een stuk gezelliger. Met de kop van lombok is het al een stuk beter geworden maar het kan nog beter nog mooier nog meer bruisender!!
Naar mijn mening gaat de discussie te veel over diversiteit en multiculturele zaken.
Laten we gewoon bij het begin beginnen: De verkeersveiligheid in het gebied.
Zolang de verkeersveiligheid niet op orde is zullen er veel minder mensen op dit gebied afkomen, of er nu groentewinkeltjes, een starbucks, kledingwinkels of belshops zitten.
Ik woon zelf in Lombok en probeer de Damstraat en Kanaalstraat actief te mijden. Ik heb echt geen zin meer in het manoeuvreren om de dubbel geparkeerde auto’s, het steeds dekking zoeken tegen auto’s die te hard rijden en het constante risico dat een geparkeerde auto zonder te kijken de weg op rijdt terwijl jij er net aankomt.
Minder minder
Maak er de Albert Cuijp van Utrecht van.
Vredenburgmarkt ook daarheen verplaatsen.
Vredenburg vol met terrasjes.
Wat een treffend verhaal en een mooi toekomstbeeld. Ik sluit me er volledig bij aan!
Mensen klagen ook helemaal niet dat het er teveel “bruist”, maar dat er zich gewoon levensgevaarlijke situaties voordoen, waar absoluut niks aan gedaan wordt. En dan heb ik het nog niet eens over de vele criminele praktijken die er plaatsvinden, zoals drugs dealen, geld witwassen etc.
Minder hardrijdende Golfjes, minder groentewinkeltjes/kebabzaken en andere eenheidsworst, meer veiligheid in het verkeer, meer diversiteit in het winkelaanbod!
Wat een hoop gezeur en gezeik weer, en dat allemaal over de Kanaalstraat, als er gewoon eens goed word gehandhaafd door de politie, dan is het vanzelf afgelopen met hardrijden door de Kanaalstraat, dit gebeurde ook toen er veel Nederlandse winkels waren, maar ja toen was er ook nog echte politie.
Oja en die BOA”s die lopen en rijden er ook als aliens doorheen, ze kijken maar doen uiteindelijk niets, dan alleen maar even boodschappen voor thuis halen.
Ach toen was geluk nog heel gewoon …………….
In de huidige vorm zeer zeker minder.
Welja 3 torens van 90 meter en er is weer een nieuw “Manhattan”geboren hoor. Deze keer aan het spoor. Overdrijven is ook een vak.
Ben ik nou de enige die de kop van dit artikel ( WIlders ) niet zo gepast vind………….
De Kanaalstraat is nou typisch een straat waar ondernemers en bezoekende aanhang de toon gezet hebben. Leek het in het begin nog charmant maar na verloop van tijd wreekt zich hier het feit dat niemand zich hier schijnt te houden aan wettelijke bepalingen van bijv. de winkelsluitingswet, de milieuwet en wat voor een gemeentelijke verordening dan ook. Een leefbare straat begint met het respecteren van de regels. Nou weet ik wel dat het in een arabische Kashbah een gezellige teringzooi is maar dat wil niet zeggen dat je zoiets zou moeten toestaan in een al sociaal zwakke wijk zoals Lombok. In de binnenstad mag nog geen reclamebord staan en daar…….je struikelt nog steeds over de groenten stellingen. Begin bijvoorbeeld eens met het verbaliseren van auto’s die met de neus naar de tegengestelde rijchting geparkeerd zijn. Zo breng je discipline in de maatschappij.