Grimlachje: ‘Tegenstelling asfalt fietsstraat Leidseweg zo opgelost met Streetprint’ | De Utrechtse Internet Courant Grimlachje: ‘Tegenstelling asfalt fietsstraat Leidseweg zo opgelost met Streetprint’ | De Utrechtse Internet Courant

Grimlachje: ‘Tegenstelling asfalt fietsstraat Leidseweg zo opgelost met Streetprint’

Grimlachje: ‘Tegenstelling asfalt fietsstraat Leidseweg zo opgelost met Streetprint’
‘Alle zwanen zijn wit’ blijkt onzin als er één zwarte zwaan bestaat. ‘Politici luisteren niet naar ons als ze eenmaal zijn gekozen’, is vergelijkbare prietpraat. Raadsinformatieavonden bewijzen het. Zo kreeg fietswethouder van Hooijdonk een lek bandje door haar schervenpolitiek: de pilot betaald parkeren Lombok gaat door. Maar haar Asfaltfietsstraat Leidseweg gaat ook door ondanks Lomboks protest. Met ‘streetwise’ wijsheid en ‘Streetprint’ techniek was ‘Utrecht maken we samen’ beter gelukt.

‘Alle zwanen zijn wit’ blijkt onzin als er één zwarte zwaan bestaat. ‘Politici luisteren niet naar ons als ze eenmaal zijn gekozen’, is vergelijkbare prietpraat. Raadsinformatieavonden bewijzen het. Zo kreeg fietswethouder van Hooijdonk een lek bandje door haar schervenpolitiek: de pilot betaald parkeren Lombok gaat door. Maar haar Asfaltfietsstraat Leidseweg gaat ook door ondanks Lomboks protest. Met ‘streetwise’ wijsheid en ‘Streetprint’ techniek was ‘Utrecht maken we samen’ beter gelukt.

Een Raadinformatieavond – RIA – heeft één doel: raadsleden helpen om jezelf te helpen. Je moet weten waarom raadsfracties plat gaan. Prestige! Net voor de verkiezingen: alle partijen willen winnen. Na de verkiezingen: zeker geen verlies voor de coalitie. Zo werkt het spel ‘Utrecht maken we samen’.

Zo levert de asfaltfietsroute Leidseweg geen prestigeverlies op voor de coalitie en oppositie waar vooral raadslid Bulent Isik zich terecht inzette voor de protesterende bewoners. De bewoners willen klinkers om het deels beschermde stadsgezicht fraai te houden. ‘De fietsstraat Oudegracht asfalteer je toch ook niet?’, vroeg ik ooit raadslid Bram Fokke. Stilte was het antwoord.

Maar anders dan de Kanaalstraat is deze weg een onderdeel van grote belangen en machten: het coalitieakkoord, het grote fietswegenplan, en natuurlijk de kiezers van GroenLinks, D66 en hun fietsers(bond). En klinkers rijden onprettiger dan asfalt, zo corrigeerde raadslid Bram Fokke mij ooit terecht. ‘Dus het straatbeeld met klinkers telt niet zwaar genoeg?’ vroeg ik. Bram beaamde dit correct.

‘Zo lopen de hazen’, constateerde ik uit mijn gesprek met Bram. Ik ging op zoek naar een andere oplossing. Een mooi klinkerpatroon op asfalt? En ja hoor, het bestaat al zoals deze site toont. Als Lot slim is, past ze dit toe. Iedereen blij.

Grimlachjes ontstaan als goede ideeën slecht doordacht zijn. Grimlachje is een glimlachje als een boer met kiespijn. Roland Goetgeluk woont sinds 1981 in Utrecht, is politiek actief, vindt vrijwilligerswerk belangrijk en houdt van schrijven. Momenteel is hij actief bij de wijkraadzuidwest.nl, Taaldoetmee.nl en UJazz.nl. Als gepromoveerd sociaalgeograaf en marketeer verdient hij zijn centen.

10 Reacties

Reageren
  1. marc

    Er zijn al verschillende straten in utrecht voorzien van deze techniek, niet in de laatste plaats de drukke Zadelstraat. De wethouder zal hier toch wel van op de hoogte zijn.

  2. Karel

    Het nadelige van de techniek Streetprint is het feit dat er oneffenheden in het asfalt worden gedrukt. Daardoor is het fietsen minder prettig. Op een hoofdfietsroute is dat natuurlijk niet de bedoeling. In dit geval vind ik het algemeen belang, van alle fietsers, meer waard dan het belang van de directe aanwonenden die het minder mooi vinden.

  3. Ilse

    Is er aan gedacht dat de aantrekkelijkheid van een route niet alleen bestaat uit rijcomfort (zoals een minder hobbelige weg) maar ook uit de visuele aantrekkelijkheid van de omgeving? Ik ben geen omwonende maar wel een belanghebbende; het is mijn fietsroute naar werk. Misschien niet de kortste route, maar wel de mooiste! Het straatbeeld met de klinkers geeft de Leidseweg juist zijn charme. Dit maakt dat ik er graag fiets.

  4. Roland Goetgeluk

    Beste lezers,

    Allereerst dank voor uw moeite.

    Deze techniek blijkt uit onderzoekjes het rijcomfort nauwelijks negatief te beïnvloeden – belangrijkste bezwaar bij echte tegels is het verzakken dat nu niet voor kan komen – terwijl de ruimtelijke kwaliteit aanmerkelijk verbeterd. Een mooie oplossing toch?

  5. Jelle Koerselman

    Is ook het eerste waar ik aan moest denken toen ik voor het eerst hoorde van deze discussie…de zadelstraat. Fietst heerlijk en toch kun je de looks behouden, enige bezwaar wat dan nog gemaakt kan worden en ik geloof dat ze dat nog gaan zeggen ook, dat ze het per se rood willen hebben om als zodanig herkend te kunnen worden als de hoofdfietsroute…Maar dat zou betekenen dat een compromis maar van 1 kant zou moeten komen en dus niet redelijk. Ik zeg doen

  6. Marcus

    De Groen/RoodLinkse Fietsmaffia walst al jaren allerhande aangereikte verbeteringen of aanpassingen van de hand. Zij hebben er verstand van. En niemand anders. Overigens een leuk detail is dat een stukje route in Oog in Al wél in zwart asfalt uitgevoerd gaat worden. Maar ja, daar zitten dan ook de fanatiekste GroenLinksers. Daar, in hun eigen biotoop, kan wél rekening gehouden worden met of het lelijk is of niet. De Leidseweg, en alle andere straten, zijn voor hen een ver van me bed-show.

  7. Roland Goetgeluk

    Zojuist meldde raadslid Cees Bos mij via twitter dat de wethouder in de commissievergadering meldde dat ‘streetprint’ het asfalt zwak maakt. Een wonderbaarlijk broodjeaapverhaal. Vanzelfsprekend heb ik betreffende firma hierop gewezen. Deze wethouder begint vreemde trekjes te krijgen in haar ‘wetenschappelijke’ onderbouwing van beweringen.

  8. Margot

    Ik fiets al over de klinkers sinds ik in de stad kwam wonen: 1991… Heb nooit gedacht: gut wat fietsen die klinkers rot. Maar ik zal er eens op gaan letten?! Zijn er dan fietsers die weigeren over klinkers te fietsen? Kom op zeg, haal die putjes weg die net te veel naar rechts op het fietspad zitten. Dat is pas rot fietsen. Deuk, deuk, kuiltje, deuk.

  9. Michel Post

    Streetprint is vloeken in de kerk. Vinden ontwerpers. Maar streetprint is een geweldige oplossing waar het mooi én goed fietsen moet zijn.

  10. Jiri

    GroenLinks maakt meer kapot dan je lief is! Walgelijke ivoren toren denkers!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).