Handreiking naar het jonge bedrijf | De Utrechtse Internet Courant Handreiking naar het jonge bedrijf | De Utrechtse Internet Courant

Handreiking naar het jonge bedrijf

Handreiking naar het jonge bedrijf
We lezen en horen dezer dagen veel over Sociaal Ondernemen. Met vaak dezelfde succesvolle voorbeelden: slaafvrije chocolade bijvoorbeeld, wat Tony Chocolonely ons leerde. Daarover is nu een film gemaakt, en er schijnt ook al een choco-pretpark in ontwikkeling te zijn. Slaafvrij natuurlijk.

We lezen en horen dezer dagen veel over Sociaal Ondernemen. Met vaak dezelfde succesvolle voorbeelden: slaafvrije chocolade bijvoorbeeld, wat Tony Chocolonely ons leerde. Daarover is nu een film gemaakt, en er schijnt ook al een choco-pretpark in ontwikkeling te zijn. Slaafvrij natuurlijk.

Ook in Utrecht zijn er veel initiatieven. De UDB heeft zich daar altijd sterk voor gemaakt. Meestal gaat het hier om het oplossen van maatschappelijke problemen via specifieke bedrijfsvoering. Waarbij niet het maximaliseren van de winst voorop staat. Dan hebben we het vaak over The Colour Kitchen in Zuilen, op de Oudegracht en als cateraar in bedrijven.

The Colour Kitchen is een ‘gewoon’ restaurant waar jonge mensen die dreigden uit de boot te vallen scholing krijgen en werkervaring opdoen. Zodat ze niet in de situatie komen dat ze hun hand moeten ophouden voor een uitkering bijvoorbeeld. Het bedrijf krijgt voor die aanpak ondersteuning van de gemeente. Geld dat dus in preventie gestoken wordt, in het voorkomen van werkloosheid. De afspraken zijn zo gemaakt, dat het geld pas komt als het resultaat er ook echt is.

Social Impact Factory

Dat zijn hele nieuwe vormen van beleid, waarmee Utrecht voorop wil lopen. Onze Social Impact Factory doet er hard zijn best op. De relatie met de gemeente loopt via Sociale Zaken.

Vader van het microkrediet

De Universiteit laat zich ook niet onbetuigd, en nodigt de vader van het microkrediet uit: Muhammad Yunus. Deze Nobelprijswinnaar komt hier begin april voor een Europese conferentie die tot doel heeft de kennis van het fenomeen Sociaal Ondernemen te verdiepen.

Dat zal dus zeker ook wel gaan over microkredieten en andere vormen van kapitaalverschaffing dan de voorheen gebruikelijke.

Heft in eigen hand

Wat al die initiatieven gemeenschappelijk hebben is de behoefte om iets te doen aan misstanden. De behoefte om mensen meer kansen te geven, door ze het heft in eigen hand te geven. En omstandigheden te creëren waardoor de kans groot is, dat hun inzet werkelijk slaagt. We hebben er kennelijk genoeg van zo maar met geld te schuiven. We willen concrete impact en concrete verbetering.

Social Impact Bonds

We zien dat steden en bedrijven over elkaar heen buitelen met initiatieven. Want wij in Utrecht zijn niet de enigen. Zo heeft Amsterdam bijvoorbeeld de Impact Hub.  Die er onder meer voor zorgt dat er een serie podcasts is voor sociaal ondernemers. Rotterdam profileert zich ook. Als de eerste gebruiker van de Social Impact Bonds, een gemengde vorm van financiering. Waaraan dan weer een bank enige exposure ontleent. Ook in Utrecht, met The Colour Kitchen, gemeente en Rabobank Foundation.

Doorgewinterde ervaren ondernemers

Zouden we niet hoger tempo kunnen maken en meer verbinding brengen tussen alle op het oog losse initiatieven? Zodat de beweging -die nu kennelijk hot is- doorzet. En niet na de eerste enthousiaste (en gesubsidieerde) start langzaam afkoelt en instort.

Misschien moeten we om te beginnen rondom dat Utrechtse initiatief meer mensen verzamelen die de kansen op lange termijn zien en hun krachten ervoor inzetten. Doorgewinterde ervaren ondernemers, die de initiatieven versterken. Veelbelovende Sociale Ondernemingen groeien met die hulp, ook als het eerste enthousiasme wat afneemt.

En passant steken die gevestigde ondernemers en goed draaiende bedrijven dan weer iets op wat ze in hun eigen bedrijf vast ook goed kunnen gebruiken.

Win win noemen we dat toch?

Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board

2 Reacties

Reageren
  1. Michiel Bodt

    Beste Trude,
    Dank voor de mooie column. Goed om te zien dat het onderwerp sociaal ondernemerschap zo leeft in de stad Utrecht. Vanuit de Social Impact Factory proberen we een bijdrage te leveren aan het vergroten van de sociale impact van sociaal ondernemers. We doen dit door extra omzet te organiseren voor de sociale ondernemers zodat zij extra sociale impact kunnen maken. Dit kan via de inkoop van grote gevestigde organisaties, via het oppakken van een specifiek maatschappelijk vraagstuk en sociaal ondernemers uitdagen om met een oplossing te komen en via kennisdeling tussen sociale initiatieven, sociaal ondernemers en gevestigde organisaties. Zie meer informatie over deze drie poten van dienstverlening op onze website: http://www.socialimpactfactory.com.
    De Gemeente Utrecht is een van de Founding Fathers van de Social Impact Factory. Ze hecht veel waarde aan het stimuleren van sociaal ondernemerschap in de stad. Om ondernemers te betrekken bij het oplossen van de maatschappelijke vraagstukken anno 2016, werken we intensief samen met de afdelingen Werk & Inkomen, Maatschappelijke Ontwikkeling en Economische Zaken. De gemeente Utrecht laat zien een trekkersrol te durven vervullen in niet te vormen samenwerkingen rondom maatschappelijke vraagstukken.
    Betreffende het aan elkaar verbinden van de vele initiatieven en ondernemingen die bezig zijn met sociale waardecreatie, die filosofie delen wij volledig. De Social Impact Factory faciliteert de verbinding tussen sociale initiatieven, sociaal ondernemers en gevestigde organisaties. Onze dienstverlening wordt in de eerste alinea toegelicht. Door deze samenwerking kunnen sociale initiatieven en sociaal ondernemers schalen en nog meer impact maken.
    Met de Social Impact Factory streven we naar een ‘nieuwe normaal’ voor ondernemerschap. We nodigen elke ondernemer uit om zonder verlies van financiële waarde, ook waarde te creëren voor mens, maatschappij of milieu. Iedereen heeft het recht om sociaal te ondernemen en hoe meer ondernemingen mee weten te gaan in deze beweging, hoe sneller sociaal ondernemerschap een pleonasme is!

    Groeten,
    Michiel

  2. Nils de Witte

    Beste Lezers,

    Utrecht heeft alles om koploper te zijn op het gebied van innovatie, ondernemerschap en sociaal ondernemen. Het lukt ons echter niet om koploper te worden en de enige reden die ik kan verzinnen is dat de bereidheid tot samenwerken in Utrecht onbegrijpelijk laag is.

    Of we willen niet samenwerken, of we kunnen het gewoonweg niet. Ik het laatste geval zullen we het moeten leren. Trude, is daar voor jou geen mooie taak weggelegd? Al die geniale Utrechters aan het samenwerken krijgen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).