Hoe kan TivoliVredenburg nog een succesverhaal worden? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant Hoe kan TivoliVredenburg nog een succesverhaal worden? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant

Hoe kan TivoliVredenburg nog een succesverhaal worden? Dat is de vraag

Hoe kan TivoliVredenburg nog een succesverhaal worden? Dat is de vraag
Hoewel het muziekpaleis een succes lijkt en bezoekersaantallen de verwachtingen overtreffen, kampt het vijf zalen tellende muziekgebouw met een structureel miljoenentekort.

Hoewel het muziekpaleis een succes lijkt en bezoekersaantallen de verwachtingen overtreffen, kampt het vijf zalen tellende muziekgebouw met een structureel miljoenentekort.

In juli 2013 vroeg DUIC zich al af of het ooit nog goed zou komen met het muziekpaleis. Anderhalf jaar later blijkt de exploitatie een stuk duurder te zijn dan verwacht. Opgeteld heeft TivoliVredenburg een tekort van 1,7 miljoen euro in 2014, 2,5 miljoen euro in 2015 en zonder de incidentele tekorten in 2016 1,1 miljoen euro. Directeur Frans Vreeke liet in de krant weten advies in te gaan winnen bij De Efteling en eventueel Joop van den Ende. DUIC vroeg in aanloop naar het onderzoek dat het wil doen ook om advies. Hoe kan TivoliVredenburg nog een succesverhaal worden? Dat is de vraag.

“Gebouw moet omarmd worden”

Andre van Schie van de VVD heeft er nog volledig vertrouwen in: “Het zal een succesverhaal worden als het publiek TivoliVredenburg massaal gaat ontdekken, het gebouw moet omarmd worden. De organisatie is een heel eind op weg maar er moet nog wel hard aan getrokken worden.” Van Schie vindt TivoliVredenburg een mooi pand: “De bezoekers moeten alleen nog wat blijven hangen. Ik ben er ook van overtuigd dat alle muziekliefhebbers de mogelijkheden zien en dat ze het pand waarderen. Financieel moeten er natuurlijk stappen worden gemaakt. Succes komt voort uit 1 procent inspiratie en 99 procent transpiratie, met de goede mensen wordt het een echt succesverhaal.”

“Waarom geen open podium elke dag met een vast programma”

Jurist Roger Vleugels overwoog vorig jaar aangifte te doen tegen TivoliVredenburg wegens onrechtmatige omgang met zowel publieke middelen als programmering. Vleugels denkt dat er geen sluitende exploitatie mogelijk is met alleen een avondprogrammering: “De vijf zalen en de programmering zijn minstens zo goed in vergelijking met de oude situatie van Tivoli en Vredenburg. De zalen functioneren en het publiek waardeert het. Het gebouw is qua volume, qua oppervlakte echter veel meer dan alleen de 5 zalen.  De lasten van het gebouw zijn veel groter.”

Vleugels denkt doordat het gebouw zoveel meer is dan alleen de zalen, dat enkel een klassiek gebruik van het pand niet rendabel wordt. “De zalen staan bijna altijd leeg, zo’n 20 uur per dag. Terwijl sommige zalen goed geschikt zijn voor dagprogrammering en andere weer voor nachtprogrammering. De marketingafdeling van TivoliVredenburg heeft wel laten weten ook overdag dingen te organiseren maar dat zijn er zo’n 3 a 4 per maand. Het gebouw staat grotendeels gewoon leeg. Er zou ook een restaurant komen op de zesde verdieping, met een waanzinnig uitzicht over de stad. Deze is er niet gekomen, net zoals een restaurant aan de Catharijnekade.”

TivoliVredenburg moet nog gaan leven meent Vleugels: “Er moet veel meer geprogrammeerd worden en niet alleen de klassieke zaken.” Het gebruik van de piano is een goede stap in de richting: “Maar waarom geen open podium elke dag met een vast programma. Wil het gebouw een succes worden dan moet je niet alleen vertrouwen op de vijf zalen in de avonduren.”

“Utrecht kan groeien als muziekstad”

Atze de Vrieze muziekjournalist van VPRO 3VOOR12 is bang dat de TivoliVredenburg een zwart gat gaat worden voor andere poppodia in Utrecht. “Inhoudelijk is de TivoliVredenburg eigenlijk al een succesverhaal. Er komen meer bezoekers dan verwacht en ook komen er veel meer shows naar Utrecht dan voorheen. Het heeft daarmee bewezen dat Utrecht veel kan groeien als muziekstad.”

Het is volgens De Vrieze de vraag of het exploitatietekort zichzelf op kan lossen door het grote aantal bezoekers. “Op dit moment is dat niet het geval en dat is wel zorgelijk. Ik ben het meest bang dat het een zwart gat in de gemeente gaat worden waar de andere poppodia last van krijgen. Het zou een ramp zijn als andere podia niet meer geholpen kunnen worden, omdat al het geld in de TivoliVredenburg is gaan zitten. Het gebouw houdt zich dus eigenlijk goed, maar nu moet er snel een oplossing komen voor het exploitatietekort.”

“Vijf mooie zalen in een kaal, sfeerloos leeg gebouw”

Mart Lier, 3e jaar student Music Management HKU is zelf regelmatig bezoeker van TivoliVredenburg. “Sowieso bijna elke donderdag bij Pop ‘o Matic en soms door de week een concert, of aan het einde van de week een dansavond om het weekend te vieren.”

“Laat ik met een groot compliment beginnen.  De zalen zijn zonder meer mooi en het geluid is geweldig. Maar kom je zo’n zaal uit na een concert, dan komt de afknapper. Toen ik laatst na een mooi concert Cloud Nine verliet had ik het idee dat ik op Schiphol om 4 uur ’s nachts was terechtgekomen. We hebben dus vijf mooie zalen in een kaal, sfeerloos leeg gebouw gekregen, jammer. “

“Ook jammer is dat ik me niet als gast behandeld voel. Ik rook en mag dat doen in een glazen kooi zonder ventilatie. Ik drink en moet dat in TivoliVredenburg met mate doen, want de rijen aan de bar zijn zo lang dat je liever van een drankje afziet. Laatst wilde ik een glaasje whisky, hebben ze niet. Kijk even bij de Ziggodome waar ze whisky-barren hebben en een uitstekende catering. Pinnen kan je niet aan een bar. Pinnen doe je bij de kassa of garderobe (daar was laatst bij Rauw geen geld te krijgen) en als je geld in de loop van de avond op is, dan koop je niets meer. Daar gaan de inkomsten, directie!”

Aan het einde van een avondje komt de grootste ergernis van Lier. “De rij bij de garderobe is werkelijk gigantisch. Ik snap dat: grote ruimtes = meer mensen = meer jassen = meer wachttijd, maar ik vind 20 minuten wachten op mijn jas echt heel vervelend. Dus ga ik maar 15 minuten eerder weg.”

“Ik begrijp niet dat men bij TivoliVredenburg zelf niet ziet dat er nog veel mis is. Nodig Joop van den Ende eens uit. Hij kan haarfijn uitleggen wat er fout gaat. Maar hij wordt dan ook niet gesubsidieerd en kan zich zulke fouten niet permitteren.”

“De organisatie zou terug moeten naar de basis”

Dick te Winkel, voormalig directeur Tivoli en adjunct-directeur van Muziekcentrum Vredenburg, denkt dat de organisatie terug moet naar de basis. “Om te beginnen is het een illusie om te denken dat een groot en kostbaar gebouw als deze ooit rendabel kan zijn. De voorbereiding om iets als de TivoliVredenburg te exploiteren duurt jaren. De focus heeft daar echter totaal niet op gelegen de afgelopen tien jaar. Bij rondleidingen valt het me ook dat het steeds gaat over de bierleidingen, de hoeveelheid aan taps in het gebouw, het aantal liften en dat er eigenlijk nog één bij moet. Maar dat is natuurlijk niet de essentie. De organisatie zou terug moeten naar de basis en zichzelf de vraag moeten stellen: welke visie en ambitie hebben we, wat zijn de financiële kaders en wat voor een organisatie hoort daarbij.”

“Als die vraag niet gesteld wordt dan blijft de organisatie achter de feiten aanlopen en is het onmogelijk om het goed op te bouwen.” Te Winkel denkt dat het moeilijk is om dit allemaal nu te corrigeren, omdat de trein al rijdt. “Het zal toch echt moeten om nu van ‘scratch’ weer alles opnieuw op te moeten bouwen. Of dat nu gaat gebeuren? Dat weet ik niet, zal je aan de organisatie moeten vragen. Het is wel de enige manier waarop het nu nog omgekeerd kan worden.”

“Iemand moet aansprakelijk zijn”

Bioscoopexploitant Jos Stelling van Springhaver Theater en Louis Hartlooper Complex zag eerder al aankomen dat het mis zou gaan. “Het is een typisch ‘top-downproject’ geworden. Het is van bovenaf bedacht, maar heeft totaal geen aansluiting bij de onderkant. Het is ook raar om alles bij elkaar te willen stoppen van pop tot klassiek. Sommige muziekstijlen moeten underground zijn en dan werkt het niet om dat bij elkaar te willen voegen. Wanneer zijn er nou vijf goede muziekzalen zo dicht op elkaar? De organisatie moet zorgen dat er een multifunctionele zaal komt waar ook overdag kan worden geprogrammeerd.”

Stelling ziet dat het ontzettend ingewikkeld is om een gebouw als de TivoliVredenburg winstgevend te maken. “Bij veel van dit soort overheidsprojecten zie je dat een motor mist. Iemand moet aansprakelijk zijn, want anders schuift iedereen de problemen naar elkaar toe. Zolang niemand aansprakelijk is wordt de onderkant van het bedrijf niet betrokken en kan dit geen succesvol verhaal worden.”

De Utrechtse Internet Courant (DUIC) is samen met het crowdfundingplatform voor onderzoeksjournalistiek Yournalism een campagne gestart om onderzoek te doen naar de net opgeleverde muziektempel TivoliVredenburg. Voor het onderzoek pogen DUIC en Yournalism de komende 6 weken 3000 euro op te halen. Met deze financiering kan er een onderzoek worden bekostigd naar de kostenposten en verantwoordelijkheden rond de bouw van TivoliVredenburg. Lees hier meer of ga direct naar de crowdfundpagina.

22 Reacties

Reageren
  1. Henk W.

    Valt me op dat “de” verhalen over “de” TivoliVredenburg bij DUIC steeds langer en langer (en negatiever) worden! Er worden ook veel zinnen meerdere malen herhaald, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Wat me wel verbaast is dat er in de reacties nog niemand is “opgedocen” (meervoud van opduicen).

  2. Stijn V

    @Henk W. Je zou maar ergens kritisch naar kijken…

  3. Anne vw

    Wat bijzonder dat een jurist gaat vertellen hoe de mensen van TivoliVredenburg hun werk moeten doen. TivoliVredenburg is nog niet zo lang open en in mijn ogen potentie. Het zou naief zijn om te denken dat een dergelijk groot innovatief concept in een keer op rolletjes zou lopen maar ik ben blij dat men het hier in Utrecht aandurft. Ik begrijp de frustratie rondom de garderobe, pinnen, bar (kinderziektes in mijn ogen) en de financiele kwesties die er spelen.
    Maar ik zou ook zeggen, geef het een kans, een festival zoals legueswho laat zien wat voor mogelijkheden TivoliVredenburg allemaal met zich mee brengt.

  4. inge

    gemiddeld 20 uur per dag leeg? Duidelijk een jurist en geen persoon met ervaring in de muziekbranche. Een band komt gemiddeld 4-5 uur VOOR een optreden aan, in de betreffende zaal. Voor opbouw, soundcheck. licht verhangen en programmeren, eten, en dergelijke.

    Verder is het wel duidelijk een top-down gebouw ja. Echt nog niet praktisch en fijn. In de Pandora en Cloud9 bijv. (en vlg mij ook in de Ronda) staat de bar, onder een stuk lager plafond. Erg fijn voor het geluid daar, en dus de medewerkers, maar niet heus! En voor de wc, en om te roken (ik rook niet, maar veel horeca mensen en (concert)bezoekers wel) moet je een flink hoge verdieping naar beneden. Het zou toch klantvriendelijker zijn als dat niet, voor een bezoeker gemiddeld 3-8 keer op een avond/nacht hoeft. Artiesten ruimtes 1 verdieping hoger of lager lijkt mij beter en logischer.
    en zo nog wel meer dingen. Maar natuurlijk hebben dingen ook tijd nodig en zijn het de bekende kinderziekten (hoewel er, vind ik over veel dingen niet eens nagedacht is van te voren, zoals rookplekken binnen, 1 garderobe ed.)

  5. Johan van Rood

    Vind het best mooi en de zalen zijn goed ingedeeld en het geluid is goed. Ben in Pandora geweest en in Ronda. Wat ik wel van harte hoop (maar waar ik wel bang voor ben) is dat de programmering goed blijft. Ik hou zelf erg veel van Rock/Metal/Symfonisch/Gothic en het zou leuk zijn als er niet alleen “kaskrakers” worden geprogrammeerd. Dit geldt natuurlijk ook voor allerlei andere stromingen. Maar ik had laatst al begrepen dat de directeur geroepen had dat alleen muziek die volle zalen trekt op de agenda ging komen om veel geld binnen te halen. Dat lijkt me de doodsteek voor de kleinere acts.

  6. Jaap van zoeren

    het is gewoon een heel plezierig Muziekpaleis
    Met een goede naam en een uitgebreid programma met veel goede artiesten.
    En het is op alle manieren goed bereikbaar.
    En het ziet er ook nog eens mooi uit.
    En ja de garderobe is wel een hekel punt.
    Maar ook daar komt vast een goede oplossing voor.

  7. Suzan

    Het is een orachtig muziekpaleis. Maareh: tijdens concert van Level 42 in Ronda is een baar gewoon dicht. Voor de andere staan ellelange rijen. 1 gestresst meisje achter de bar dat niet kan tappen. Vind je het gek dat nuemand consumeert en iedereen zo snel mogelijk na het concert weg gaat naar een normale kroeg?! In Tivoli bleef ik nog weleens hangen, masr nu niet meer… Het is idd Schiphol om 4 uur ‘s nachts…

  8. Bart

    Behoorlijk apart dat in zo’n gigantisch gebouw je nog 20 minuten moet wachten om je jas op te hangen en elke keer 10 minuten staat te wachten bij de WC. Wachtrijen bij de bars zijn ook lang. Haalt wel beetje de glans van een avondje tivoli….ruimte genoeg gebruik die dan ook…

  9. Ot

    @anne vw: naar mijn mening zijn het geen kinderziektes en is er structureel iets fout. Niet kunnen pinnen is iets dat binnen een paar dagen kan worden geregeld. Maar wordt al een half jaar over geklaagd. Ook de belachelijk lange rijen bij de garderobe: per jas wordt een kaartje uitgeprint, jas gaat vervolgens op hanger. Laat ze eens kijken bij de stadsschouwburg hoe het sneller kan.
    Pas bij een concert moesten we van beveiligers het gebouw uit. Die pleinen waren uitgestorven, de bars dicht. Dat kan toch beter en gezelliger?!

  10. Henri Koopman

    Vredenburg is ingericht als start en landingsbaan, sfeerloos, kil, zonder menselijke maat. Kan dat een sfeervol muziekpaleis huisvesten?

  11. Utrechter

    De mannen wc’s bij de Ronda (4 stuks) zijn gewone wc’s en geen pisbakken. Hierdoor staat er altijd onnodig een rij. Net als bij de bar en de jassen. Dat is bij de Ziggodome (waar zeker 6 of misschien wel 10 keer zoveel mensen in gaan) veel beter geregeld. Moet gewoon even aangepast worden.

    Ik ben wel enthousiast over de programmering en ben in korte tijd al veel vaker naar concerten geweest dan in de oude Tivoli.

  12. Utrechter

    De sfeer in de ruimte buiten de zalen is idd koud.
    Geef een aantal kunstenaars opdracht dit meer aan te kleden, zou ik zeggen.

  13. Lian Raaijmakers

    Ik ben een vaste bezoeker al heel wat jaartjes van Tivoli. Nu in de nieuwe zaal, ben ik enthousiast van het geluid en de mooie intieme zaal.
    Echter de identiteit die hoort bij de bands en de sfeer van Tivoli, is als je buiten de zaal komt, helemaal weg. Dat kan toch anders? Ik neem mijn jas liever mee naar boven, zodat ik niet tussen het publiek van andere zalen hoef te staan, want weg is je “eigen” sfeer. Eigen opgang? Mogelijkheid tot na- party?

  14. Rick

    Het heeft heel veel potentie maar zoals het nu gaat, kan dat wel eens zo blijven…; (
    Is er trouwens al een bluesestaffette geprogrammeerd? Die waren met slechts 2 zalen al geweldig!

  15. Bram

    “Succes komt voort uit 1 procent inspiratie en 99 procent transpiratie” (Andre van Schie, 2014)…

    Kan iemand deze managementgoeroe in spé een spuitje geven?

  16. Marco Giebels Vitorino

    Het gebouw heeft een leeg gevoel, om een jas op te halen heb je 20 minuten geduld nodig, is dit gebouw eigenlijk wel gepland door duren architectenburo’s e.d.?

  17. Wouter Koning

    Openbare voorzieningen hebben subsidie nodig. Ik schat bij TV ca 10 miljoen per jaar. Meer activiteiten vragen dus meer subsidie, maar zijn geen oplossing.
    Het vermelde verwachte jaarlijks tekort van anderhalf miljoen is bij 400-500,000 bezoekers ca 3-4 euro per kaartje. Doe er nog een euro bij voor gezelligheid en de prijzen moeten met vijf euro omhoog. Dat lijkt minder een probleem voor de popbezoekers, dan voor de klassieke lusteraars die gewend zijn aan ca E20, en E30 gauw (te duur vinden.
    Toch maar proberen?

  18. Harm

    Wij zijn blij dat er nog concerten naar de Leeuwenburghzaal worden verplaatst. Laat het geluidslek nog maar even blijven. Veel sfeervoller, beter parkeren en voor rolstoel of rollator stuk beter toegankelijk. Het is niet van deze tijd dat je in een nieuw gebouw met een rolstoel via een lift backstage moet en daar dan ook nog iedere keer iemand voor moet roepen. Wat ons betreft is dit hele project voor Utrecht een gemiste kans.

  19. Pim

    Mijn eerste gedachte bij de ongemakken als garderobe en bar was “kindrrziektes”. Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe zekerder ik er van ben dat hier geen oplossing voor is, voordat ‘t pand rendabel is. Extra personeel is de oplossing, maar extra poppetjes zijn duur. Dat zal ‘m wel niet worden dus, gezien ‘te begrotingstekort…
    Jammer dat er zo overambitieus is gepland, persoonlijk vond ik de kleinschalige aard van de door de stad versnipperde locaties echt ‘Utrecht’ ademen.

  20. Pim

    En als ik het goed begrijp gaan ze nu dit zelfde truukje herhalen met de Utrechtse bioscopen? Alle sfeervolle locaties op een hoop harken en op Paardenveld een een wederom megalomane betonbak stoppen. Slim, jongens!
    Goed, destructief beleid.

    0 punten voor Utrecht.

  21. Utrechter

    Wat vreemd is, is dat in het oude Tivoli de rij bij de jassen ook vaak lang was. Daar vond ik het zelf echter ook minder storend om te wachten, want het voelde natuurlijker. Waar het precies aan ligt…?

    Op de een of andere manier verwacht je nu, omdat het nieuw gebouwd is, dat het allemaal tiptop geregeld is. Dat is misschien ook niet helemaal eerlijk.

  22. @ Pim

    Helemaal met je eens, De Kade op Paardenveld is gedoemd om te mislukken, alleen al om de locatie, dat is namelijk de verkeerde en hier zullen mensen niet snel willen verblijven. Daarnaast heeft de meerwaarde van grote multiplexen zich nog nooit echt bewezen. Dan ook nog afhankelijk zijn van hurende partijen die weer afhankelijk zijn van subsidies ook al geen slimme zet.

    Des te vreemder is dat de gemeente dan alweer heel snel zijn medewerking hieraan verleend, terwijl het plan van Stelling en Wolff/ Kineopolis dat een oud monument in ere houdt en bijdraagt aan een verder boost geven van de Voorstraat, dan weer geen enkele steun vanuit de gemeente hoeft te verwachten. Terwijl dit ook nog eens een ondernemer is die bewezen heeft kennis van zaken te hebben en eigenhandig Utrecht al twee mooie filmtheaters heeft opgeleverd waar het bovendien prettig verblijven is. Komt bij dat het LHC een van de redenen is dat Ledig Erf en omgeving een opleving hebben gehad.

    De gemeente kiest weer voor een plan waarbij je van te voren op je klompen aanvoelt dat het duurder gaat worden dan beoogd en dat er weer allerlei problemen gaan ontstaan na de oplevering.

    Dan over TivoliVredenburg. Dat het mis gaat heeft ook met de cultuur van deze nieuwe organisatie te maken. Deze nieuwe grote logge organisatie draait natuurlijk weer op een overbetaald management team. Dat men na een paar maanden van problemen als enige oplossing “Joop van den Ende bellen” kan bedenken legt natuurlijk bloot dat deze overbetaalde poppetjes geen kennis van zaken hebben. Dat Tivoli goed loopt heeft idd met goede boekingen van bands te maken,d at men veel geld aan personeel kwijt is, heeft te maken met een slecht ontworpen gebouw, zoals al meerdere malen aangehaald. Geluidslek= ontwerp. Gevel zijde aan straatkant, o.a. een dichte betonnen muur ipv volledige open gevel= slecht ontwerp. Toiletten= slecht ontwerp. Steegje tussen nieuwe gebouw De Vredenburg en TiVre, duister, guur steegje= slecht ontwerp. Dan komen er nog verkeerde keuzes bij. Hoezo kan je bij geen 1 bar pinnen? Waarom een formule café dat waarschijnlijk uitgebaat wordt door een particuliere ondernemer? Waarom een vliegveld sfeer van binnen, terwijl een langer verblijf je geld zou kunnen opleveren. Waarom de tekorten willen laten opvangen door de gemeente/ burgers van Utrecht i.p.v. met een verhoging van de entreeprijzen of een toeslag op consumpties? Waar is de creativiteit van het oude Tivoli gebleven? Waarom het gebouw zo steriel willen houden, zeker rondom de Rhonda? Er kunnen nog vele vragen gesteld worden.

    Ik denk dat het een goede zaak is als Vredenburg en Tivoli en wellicht Sju onder paraplu Tivoli, weer eigen directies krijgen die eigen keuzes kunnen maken en zo bij gebruik beter kunnen anticiperen op problemen, weliswaar natuurlijk middels samenwerking, want dat moet als je een dak deelt.

    Kies zeker bij de directeur van het poppodium niet voor iemand die je uit de markt gaat aankopen, maar voor een jonge hond, een talent dat zich nog moet bewijzen. Geen voetbaltransfer die komt voor een veel te hoog salaris, maar iemand die het doet uit passie en liefde. daar zijn er genoeg van te vinden in Utrecht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).