Interview Joost Broerse: ‘Nike is goed voor de uitstraling van FC Utrecht’ | De Utrechtse Internet Courant Interview Joost Broerse: ‘Nike is goed voor de uitstraling van FC Utrecht’ | De Utrechtse Internet Courant

Interview Joost Broerse: ‘Nike is goed voor de uitstraling van FC Utrecht’

Interview Joost Broerse: ‘Nike is goed voor de uitstraling van FC Utrecht’
Foto: Frank Zilver/FC Utrecht
Na zeven seizoenen Hummel krijgt FC Utrecht vanaf het seizoen 2019-2020 met Nike voor in ieder geval drie jaar een nieuwe kledingsponsor. De deal met het iconische Amerikaanse sportmerk was al een tijdje in de maak en nadat vorige week de handtekeningen werden gezet, trad de club met het nieuws naar buiten. “We zijn ontzettend trots dat een A-merk als Nike zich graag aan FC Utrecht committeert”, liet Joost Broerse weten. DUIC Sport schoof aan bij de 39-jarige oud-speler die in september als commercieel directeur terugkeerde op het oude nest.

Na zeven seizoenen Hummel krijgt FC Utrecht vanaf het seizoen 2019-2020 met Nike voor in ieder geval drie jaar een nieuwe kledingsponsor. De deal met het iconische Amerikaanse sportmerk was al een tijdje in de maak en nadat vorige week de handtekeningen werden gezet, trad de club met het nieuws naar buiten. “We zijn ontzettend trots dat een A-merk als Nike zich graag aan FC Utrecht committeert”, liet Joost Broerse weten. DUIC Sport schoof aan bij de 39-jarige oud-speler die in september als commercieel directeur terugkeerde op het oude nest.

Het was al maanden een publiek geheim in het Utrechtse dat Nike zich aan FC Utrecht zou verbinden. Waarom heeft het zolang geduurd voor jullie er mee naar buiten zijn gekomen?

“Het klopt dat we al een tijd een akkoord hadden met Nike, maar er waren nog geen handtekeningen gezet. Dus daar moesten we op wachten.”

Hoe is de deal tot stand gekomen?

“Het contract met Hummel, waarmee we jarenlang uitstekend hebben samengewerkt, liep af. Dan ga je kijken wat er allemaal mogelijk is in de markt en we zijn zelf ook benaderd door diverse partijen. Dan merk je dat FC Utrecht een sterke positie heeft in Nederland en partijen graag met je in gesprek willen. Tijdens de gesprekken met Nike klikte het goed, maar je weegt natuurlijk ook af welke partij uiteindelijk het beste bij de club past en onder welke voorwaarden dat gebeurt.”

Waarom past Nike uiteindelijk het beste bij FC Utrecht?

“Allereerst is het natuurlijk een absoluut A-merk, dat is goed voor de uitstraling van de club. Wat wij persoonlijk erg mooi vinden is dat er ook een regionale connectie is. Het Europese hoofdkantoor van Nike zit in Hilversum. Een deel van de mensen waarmee wij hebben gesproken woont in Utrecht en komt ook al jaren bij FC Utrecht, zelfs op de Bunnikside. En we kunnen samenwerken met de Nike Store in Hoog Catharijne. Maar we zijn vooral geraakt door hun storytelling en de voorbeelden van samenwerkingen met andere clubs.”

FC Utrecht is natuurlijk geen FC Barcelona, Manchester City, Paris Saint-Germain of AS Roma. Of gaan jullie wel in die sfeer mee met Nike?

“Nee, zo moet je het ook zeker niet zien. Nike heeft op een bepaald moment gekozen zich vooral aan nationale elftallen en eliteclubs te verbinden. Inmiddels is het die strategie weer iets breder aan het positioneren en dan komt een club als FC Utrecht in beeld.”

Wat zei grootaandeelhouder Frans van Seumeren toen je hem belde om te vertellen dat FC Utrecht vanaf volgend seizoen in Nike speelt?

“Frans hebben we natuurlijk al heel vroeg in het traject op de hoogte gebracht. Toen hij hoorde dat Nike in de race was, zei hij ‘gelijk doen!’. Maar met andere partijen konden we op dat moment een voor FC Utrecht gunstigere deal maken, dus ik vertelde Frans dat we niet zomaar met Nike in zee zouden gaan. Toen we uiteindelijk met Nike tot een akkoord kwamen, was hij, net als iedereen binnen de club, natuurlijk hartstikke trots.”

‘De diagonaal is 100 procent zeker’

In het door jullie verspreide persbericht las ik dat qua design van het shirt ‘de diagonaal het uitgangspunt is’. Dus het is nog niet helemaal zeker dat FC Utrecht volgend seizoen ook weer een diagonaal op het thuisshirt heeft?

“De diagonaal is 100 procent zeker. FC Utrecht krijgt een custom made, uniek ontworpen thuistenue.”

Wanneer krijgen we dat nieuwe shirt te zien?

“Ik vermoed pas in de voorbereiding op volgend seizoen. Tot 1 juli is Hummel onze kledingsponsor en vanzelfsprekend respecteren we dat.”

Supporters van FC Utrecht betalen dit seizoen 59,95 euro voor een officieel wedstrijdshirt. Ik heb een beetje rondgekeken en voor een clubtenue van Nike betaal je al snel 85 tot 90 euro. Wordt dat ook de prijs van het Nike FC Utrecht wedstrijdshirt?

“De precieze prijsstelling moeten we nog bepalen. Het bedrag voor een wedstrijdshirt zal stijgen, maar niet heel schokkend.”

Jullie willen natuurlijk ook graag dat supporters een shirtje kopen lijkt me?

“Ja, natuurlijk. Supporters van clubs als Feyenoord, PSV maar ook FC Barcelona hebben niet per se meer te besteden, maar kopen ook een shirt van hun favoriete team. Tegelijkertijd weten we wat een wedstrijdshirt van FC Utrecht nu kost en willen we niet dat het volgend jaar ineens fors duurder wordt voor onze supporters.”

Ik merk wel dat het iets is wat leeft onder supporters. Zij zeggen: ‘Hartstikke leuk hoor, Nike. Maar wanneer ik straks naar Paul Pessel ga voor een shirtje of trainingspak betaal ik wel fors meer dan nu’. Waarom is de deal met Nike ook voor de supporters van FC Utrecht de beste?

“We hebben natuurlijk een grote variëteit aan supporters, maar bijvoorbeeld ook heel veel millennials. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat Nike het sportmerk is waar zij zich het liefst mee associëren. Het is natuurlijk een ontzettend aansprekend merk, waarvan wij denken dat alle supporters daar met trots in willen lopen. We hebben zeker over de verkoopprijs gesproken, hebben ook moeten wachten tot de deal formeel rond was. De komende tijd gaan we alle details met Nike invullen. Welke emblemen komen er op de kleding, hoe komt de collectie eruit te zien, maar ook wat de inkoopprijs wordt. Vervolgens moeten we een verkoopprijs bepalen waar we ons prettig bij voelen.”

Je bent nu een half jaar bezig als commercieel directeur van FC Utrecht. Is het partnership met Nike je grootste prestatie tot nu toe?

“Laat ik allereerst benadrukken dat ik het zeker niet alleen heb gedaan. We werken iedere dag met een heel team samen, dus ik wil zeker niet alle eer naar mezelf toetrekken. De deal met Nike is in ieder geval wel de meest zichtbare. Maar wat veel mensen waarschijnlijk niet zien is dat we dit jaar 130 nieuwe sponsors aan de club hebben verbonden. Dat is op commercieel gebied onze grootste prestatie in mijn eerste halfjaar geweest.”

Wat ook weinig zichtbaar is, zijn jullie activiteiten op maatschappelijk gebied. Vind je het jammer dat daar zo weinig aandacht voor is?

“Aan de ene kant wel, we zijn hartstikke trots op onze maatschappelijke activiteiten. We willen natuurlijk het liefst van de daken schreeuwen over initiatieven als het ouderenvak in Stadion Galgenwaard en dat we kinderen die onder de armoedegrens leven uitnodigen bij thuiswedstrijden. Of dat we een project zijn opgestart naar aanleiding van spreekkoren in het verleden waarin supporters een heel traject krijgen aangeboden over de achtergronden van hun daden. Een stukje bewustwording, maar tegelijkertijd ook preventie. Dus ja, er gebeuren hele mooie dingen op maatschappelijk gebied binnen de club. Dat daar niet altijd een podium voor is aan de buitenkant, vind ik ergens wel jammer.”

Schrijver: Jochem Geerdink

DUIC Sport

DUIC Sport

Like www.facebook.nl/duicsport om op de hoogte te blijven van al het sportnieuws uit Utrecht

Profiel

1 Reactie

Reageren
  1. Fred

    Zucht… FC Utrecht, te klein voor tafellaken, te groot voor servet…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).