Wie koopt er nog shirts bij een Utrechtse sportzaak? | De Utrechtse Internet Courant Wie koopt er nog shirts bij een Utrechtse sportzaak? | De Utrechtse Internet Courant

Wie koopt er nog shirts bij een Utrechtse sportzaak?

Wie koopt er nog shirts bij een Utrechtse sportzaak?
De Kampong-veteranen voetballen niet alleen in de leukste competitie van Nederland,  maar brengen ook elke week een fantastische nieuwsbrief uit.  Onlangs werd deze opgeluisterd met een prachtige nostalgische column van Kees van Dam over Utrechtse sportzaken.

De Kampong-veteranen voetballen niet alleen in de leukste competitie van Nederland,  maar brengen ook elke week een fantastische nieuwsbrief uit.  Onlangs werd deze opgeluisterd met een prachtige nostalgische column van Kees van Dam over Utrechtse sportzaken.

U kent Kees van Dam waarschijnlijk vooral als de razende reporter van het NOS-journaal maar, voor mij is hij nog steeds de stijlvolle linksback met de immer bruine benen,  van het succesvolle Kampong-voetbalteam van eind jaren zeventig. Kees is echter ook nog de zoon van Kees van Dam sr. die eigenaar was van een succesvolle sportzaak op de hoek van Burgemeester Reigerstraat/Wolter Heukelslaan. Hij reageert in de column op vragen van Kampongers of het echt waar is dat shirts en broekjes nu ook bij Kampong voetbal alleen nog via het internet kunnen worden betrokken?

Deze trend zien  we trouwens niet alleen bij Kampong, maar ook bij Hercules en tal van andere clubs. Op zich logisch want gemeentes verhogen de veldhuur, goede trainers en spelers zijn ook steeds veeleisender en via het Internet kunnen dezelfde shirts voordeliger worden aangeschaft. Ik heb er zelfs nog één van mijn meest geciteerde publicaties (‘the effect of internet shopping on city centers’ ) aan te danken.  Maar net als Kees vind ik het ook jammer.  Zo herinner ik me nog als de dag van gisteren hoe ik met een volle beurs richting Kees van Dam sr. fietste om shirts te bekijken en een nieuw paar Quick Topstar aan te schaffen. Voor de vorm paste ik ook nog wel wat andere schoenen, maar uiteindelijk kwam ik toch altijd uit bij deze zwarte, leren paradepaardjes.  Tijdens het passen schepte ik wat op tegen jongens van Velox of Celeritudo, die ook vaak in de zaak waren.

‘Het is de nieuwe tijd, net wat u zegt,’ zong Wim Sonneveld al, maar voor mij is dat slap ouwehoeren over voetbal met de voetbalkenners en tegenstanders juist de toegevoegde waarde van  zo’n winkel. Een goede manier om, zoals dat tegenwoordig heet, ‘even uit je eigen bubbel te komen’. Ik vind niks mooier dan gezellig wat ronddwalen in de winkels van Paul Pessel of Henk Temming; twee van de laatst overgebleven èchte sportwinkels. Het is de vraag hoe lang dat nog kan?

Ton van Rietbergen

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).