Lezerscolumn: Laat het nieuwe centrum geen mini-Zuidas worden! | De Utrechtse Internet Courant Lezerscolumn: Laat het nieuwe centrum geen mini-Zuidas worden! | De Utrechtse Internet Courant

Lezerscolumn: Laat het nieuwe centrum geen mini-Zuidas worden!

Lezerscolumn: Laat het nieuwe centrum geen mini-Zuidas worden!
Een impressie van het toekomstige Lombokplein met stadsstraat
Mijn buitenlandse kennissen verbazen zich immer over de overvloed aan ruimte in Nederland, een land dat voor zijn permanente bewoners eerder vol dan leeg lijkt. Zelf heb ik mij altijd verbaasd over het extensieve ruimtegebruik in de Nederlandse steden. In Utrecht is bijvoorbeeld een grote variatie aan open ruimten te vinden.

Mijn buitenlandse kennissen verbazen zich immer over de overvloed aan ruimte in Nederland, een land dat voor zijn permanente bewoners eerder vol dan leeg lijkt. Zelf heb ik mij altijd verbaasd over het extensieve ruimtegebruik in de Nederlandse steden. In Utrecht is bijvoorbeeld een grote variatie aan open ruimten te vinden.

Ik wil het niet hebben over de prachtige hofjes die zich in de Utrechtse binnenstad aan het oog onttrekken. De ruimtelijke kwaliteit van de historische binnenstad staat buiten kijf. Maar wat doen de gigantische parkeerterreinen van de Jaarbeurs in het hart van de stad, op een kwartiertje lopen van het Vredenburg? Wie op het Jaarbeursplein het vernieuwde Utrecht Centraal verlaat, ziet vooralsnog een zee van ruimte.

Een klap in het gezicht na de drukte van het station, of juist een weldaad? Het gemeentebestuur van het in westelijke richting groeiende Utrechtse stadshart is deze incongruentie in ieder geval een doorn in het oog. Na een grondruil tussen de gemeente en de eigenaar van de beursgronden ontstaat tussen de vernieuwde Jaarbeurs en het spoor ruimte voor een nieuwe stadswijk. De Jaarbeurs concentreert zijn gebouwen daartoe volgens de plannen rond het Merwedekanaal, en de Oranjehal – het eerste beursgebouw dat u lopend vanaf het station tegenkomt op de parkeerterreinen – wordt gesloopt. Een duurzaam stadsdeel moet het worden, onder het motto ‘A Healthy Urban Boost’. Een gezonde stedelijke injectie dus.

Op 24 september organiseert de gemeente een bijeenkomst in het kader van het Stadslab, een initiatief dat de Utrechter bij de innerlijke groei van zijn stad moet betrekken. En die gewenste burgerbetrokkenheid is hard nodig, aldus de advocaat van de duivel, wiens oog valt op een eerste artist impression van het toekomstige ‘Nieuwe Centrum’. De gemeente blijkt uit te gaan van intensieve bebouwing aansluitend op de vele kantoortorens die momenteel rond het nieuwe Stationsplein West worden opgetrokken. Een stenig business district met één leuke trappartij als entree, en nauwelijks openbaar groen. En dat ontbreekt er nu juist aan in het stationsgebied, dat qua publieke ruimte toch al karig is bedeeld.

Indicatieve plaatjes van terrassen aan het water, moeten ons verleiden tot de gedachte dat het succesverhaal van de historische binnenstad in ‘Het Nieuwe Centrum’ zal worden gecontinueerd. Niets lijkt minder waar, wie de plaatjes en resultaten uit het verleden bekijkt. In het westelijk deel van het Utrechtse stationsgebied wordt een mini-Zuidasconcept uitgerold en – als wij niet uitkijken, dreigt de open ruimte het onderspit te delven. Juist hierom is het zo belangrijk dat u actief meebeslist over de detaillering van de plannen. Utrechters onder u, komt allen op 24 september en praat mee, u kunt zich nog inschrijven op stadslab@utrecht.nl. Ruimte genoeg, aldus de gemeente.

Jan-Kees Verschuure is onafhankelijk bouwjournalist en volgt als Utrechter de ontwikkelingen in het Utrechtse stationsgebied van dichtbij.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Thijs

    Ik maak me ook zorgen om de vele vastgoed-gedreven ontwikkelingen rondom het “nieuwe” centrum. Alsof je dat even zo uit de grond stampt, alsof daar een aangenaam verblijfsklimaat gaat zijn. Het wordt ongetwijfeld een open-lucht Hoog Catharijne met hier en daar een lapje hufterproof schaamgroen. Een prima koopgoot voor provincialen die een zondagmiddag de ketens af willen lopen, misschien een filmpje en dan via de KFC terug naar huis willen, maar als inwoner kom je er waarschijnlijk zelden.

    Uit frustratie rondom de wassen neus van een eerdere stadsgesprek waar ik m’n vrije avond aan heb besteeds (stadsgesprek voetganger, was niet meer dan gedwee posters invullen waarop de gewenste uitkomst al was voorgedrukt) ga ik m’n tijd er echter niet aan besteden.

  2. Henk

    Dat zou juist WEL een goed idee zijn zoals in Amsterdam. Dan krijgt onze stad pas allure!

  3. Luuk Upuuk

    WOZ, dat is de belasting die iedere gemeente mag heffen aan onroerend goed eigenaren en de gemeente voert “min of meer” ook nog zelf de taxatie uit. Ingegeven door alle bezuinigingen uit Den Haag gaan gemeenten creatief om met open ruimtes en beton-glas en steen.

  4. Johan

    We hebben helaas te maken met een kwaliteitsarme raad die niet in staat is zijn controlerende taak naar behoren in te vullen.

    Daarbij komt dat de gewenste uitkomst al vast staat. Krappe eenbaansstraatjes (in Lotje’s onnavolgbare terminologie: ‘stadsboulevards’) moeten het sterk toenemende verkeersaanbod afknijpen en zullen tot een definitieve verstopping van de stad leiden.

    Alle goede bedoelingen ten spijt is het nieuwe HC een massievere steenklomp geworden dan het ooit was met als grootste schandvlek dat massale poortgebouw dat elke lucht uit het gebied perst.

    Een grootstedelijke ontwikkeling voor het jaarbeurscomplex is helemaal niet verkeerd en past bij de groei van Utrecht. Maar tot het ontwikkelen van een stedebouwkundige visie die tot een goede verkeersafwikkeling en voldoende ruimte en lucht in het gebied leidt is Utrecht bewezen niet in staat.

  5. R_Utrecht

    Ik geloof helemaal niet dat we ons druk hoeven te maken om koopgoot ideeën of Zuidas ideeën. Deze kant van het centrum (geloof niet dat het ooit centrum genoemd zal worden in de volksmond, naar oke) zal voornamelijk ingevuld worden door ‘wonen’. Winkels zitten voornamelijk in de binnenstad en kantoren zullen rondom station geclusterd worden (maar ze hebben al moeite om huurders te vinden voor de gebouwen rondom/op het jaarbeursplein, laat staan verder van het station). Aan de bestemming wonen is de grootste behoefte en het is ook een prima plek om de groei van de stad middels indikking ipv uitbreiding (teveel mooi groen rondom de stad) op te vangen. Er zullen dan door zoveel nieuwe bewoners vast koffie tentjes, restaurants en andere lokale voorzieningen ontstaan. Prima invulling lijkt mij.

  6. Maria

    Leuk dat Lombokplein. Het wordt nog wel wat. Nu nog even wachten tot na de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Groenlinks wegstemmen en van die smalle straatjes gewoon weer een fatsoenlijke tweebaansweg maken. Helemaal perfekt dan!

  7. Arthur van Beveren

    Allure.. Zo’n verschrikkelijke ‘citymarketing’ term. Geeft een provinciaal winkelstraatje zoals op de artist impression meteen wat glans. Allure hoor je ook alleen bij nieuwbouwprojecten. Oude binnensteden hebben nooit ‘allure’, die zijn gewoon sfeervol en gezellig.
    Nodig nou eens echt bijzondere architecten uit die ook over de context van het geheel nadenken. Als het zo doorgaat, gaat het er uit zien zoals dat blok aan het Vredenburg waar de Zara in zit. Saai en goedkoop. Maar dat laatste is natuurlijk het belangrijkste zodat er lekker op verdiend wordt.

  8. cas

    Het lombokplein met 3 auto’s… uhu natuurlijk… In veel van die impressies is geen enkele vorm van realiteit te vinden.

  9. pien temming

    dat wordt weer een links hobby projectje dat zeer waarschijnlijk veel meer gaat kosten dan begroot !!!

  10. Atilla Vigh

    Vooralsnog staan er aan de westkant van de spoordijk wonen, hotel, kantoren en een bioscoop gepland. Dus wat de gemeente dan voor een idee heb met uitgaansmogelijkheden is onduidelijk. Het casino zal zeker niet komen. Holland Casino is praktisch failliet, dus die komt er zeker niet. Ik maak me niet zo’n zorgen op een “Amsterdamse Zuidas”. Er is ook helemaal geen ruimte voor.
    Het belangrijkste dat in dit gebied nog moet worden opgelost is wat te doen met het huidige Westplein. Keiharde eis zal zijn doortrekken van de Leidscherijn. Dat betekent dat je iets moet doen met het snelverkeer vanaf de Graadt van Roggeweg en Vleutenseweg. De gemeente heeft reeds aangegeven dat ze geen tunnel willen (te duur). Blijft volgens mij over een fly-over/viaduct.

    Overigens compleet off-topic, ik lees hier veel vreemde ideeen over hoe een gemeente de openbare ruimte financiert. De gemeente “verdient” met name aan de gronduitgifte voor commerciele gebouwen. Een deel van die dat geld wordt gebruikt voor de inrichting van de openbare ruimte. Dat doet Utrecht niet alleen, dat doet elke gemeente in Nederland en eigenlijk elke gemeente in de Westerse wereld. Als je dat niet wilt, dan zul je nauwelijks vernieuwing zien in de openbare ruimte. Infrastructurele projecten kosten miljoenen, helaas.

  11. Lombok Centraal

    Op donderdagavond 15 september gaan we alvast met iedereen in gesprek over het Westplein gedeelte (Lombokplein en omgeving). Zie ook onze visie vanuit de wijk hierover: http://www.lombokcentraal.nl/structuurvisie/presentatie-visie-westplein-van-olc-15-sept/

  12. Tp

    In het nieuwe stadsdeel komen ca, 1500 woningen en dus ca 3.000 bewoners. Dat is nauwelijks een stadsdeel te normen, dat is ieniemienie. Ik kan me niet herinneren dat er voor leidsche Rijn (80.000 inwoners) stadsgesprekken zijn geweest. Leuk deze poppenkast.

  13. A.Zijnzeikert

    Ga er maar vanuit dat iedereen op open ruimtes in het centrum zit te wachten. En wat de Zuidas betreft, zodra die snelweg in zijn dok ligt onstaat daar volgens mij een enorme open ruimte, waar veel groen zal worden aangelegd, en sportvelden, zoals de plannen nu zijn. Dus dat valt ook allemaal wel mee. Ze hadden beter dat westplein ondergronds kunnen brengen, dan had je weer een grote openbare ruimte erbij gehad maar dat gaat weer niet door natuurlijk. Wat een gemiste kans om voor eens en voor altijd van dat verkeer daar af te komen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).