Open brief aan TivoliVredenburg: “Een wc bezoeken duurt voor rolstoelgebruikers een half uur” | De Utrechtse Internet Courant Open brief aan TivoliVredenburg: “Een wc bezoeken duurt voor rolstoelgebruikers een half uur” | De Utrechtse Internet Courant

Open brief aan TivoliVredenburg: “Een wc bezoeken duurt voor rolstoelgebruikers een half uur”

Open brief aan TivoliVredenburg: “Een wc bezoeken duurt voor rolstoelgebruikers een half uur”
Nicolette van der Drift zit in een rolstoel en had afgelopen week twee feestjes in TivoliVredenburg. Leuk, zou je zeggen. Maar het liep iets anders. Het muziekpaleis blijkt een drama te zijn voor de rolstoelgebruiker. Van der Drift deed haar beklag middels een open brief en schreef haar frustraties van haar af. “Onacceptabel dat een nieuw pand, gebouwd met gemeenschapsgeld, zo slecht zelfstandig toegankelijk is voor mensen met een beperking.”

Nicolette van der Drift zit in een rolstoel en had afgelopen week twee feestjes in TivoliVredenburg. Leuk, zou je zeggen. Maar het liep iets anders. Het muziekpaleis blijkt een drama te zijn voor de rolstoelgebruiker. Van der Drift deed haar beklag middels een open brief en schreef haar frustraties van haar af. “Onacceptabel dat een nieuw pand, gebouwd met gemeenschapsgeld, zo slecht zelfstandig toegankelijk is voor mensen met een beperking.”

Naar aanleiding van onderstaande brief laat TivoliVredenburg weten de problemen te herkennen en in gesprek te gaan met Van der Drift om samen met haar een oplossing te zoeken. De fracties van SP en VVD hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W over de kwestie.

Beste TivoliVredenburg,

Vanaf mijn jeugd ging ik al naar het oude Vredenburg, later naar Tivoli Oudegracht, altijd feest. Zelfs nadat ik in 2003 in een rolstoel belandde. Een drempelvrije concertzaal, met invalide toilet en een podium waar je zelfs als rolstoelgebruiker goed zicht op had.
Maar helaas een nieuw TivoliVredenburg moest er komen en ja mooi is het wel, maar modern?!

Zonder escorte van beveiliger kún je als rolstoelgebruiker niks en mág je niks. Niet met de lift, niet naar de wc, niet van zaal veranderen. Ik weet niet hoe het bij alle zalen is, maar in elk geval is er bij Ronda, Pandora en Cloud 9 geen invaliden toilet op dezelfde etage. Dat betekent, naar de bar, vragen om personeel dat mee kan gaan naar de wc. Op de lift wachten duurt meestal erg lang en je krijgt standaard een tour langs alle verdiepingen. Een wc bezoek duurt zonder uitzondering circa een half uur.

Sinds mijn handicap ben ik altijd zo zelfstandig mogelijk gebleven. Ik woon alleen, werk, ga uit met vrienden, sport etc. Vragen of ik ergens heen mag, of iemand mij wil helpen om daar te komen en of ik alsjeblieft naar de wc mag, is zo pijnlijk, vernederend en vooral zo overbodig. Sinds mijn eerste keer in Tivoli Vredenburg werd mij verteld dat het niet alleen met de lift mogen tijdelijk zou zijn, dat er aan gewerkt werd om bepaalde afdelingen alleen toegankelijk te maken voor mensen met een sleutel. En iedere keer dat ik weer kwam, werd mij verteld; het staat op de lijst.

Afgelopen woensdag 30 dec, ging ik naar het concert van Van dik hout in de Ronda. Ik ging met een vriendin richting de lift, nog steeds werd ik meteen tegen gehouden en nog steeds ging er een beveiliger mee. Alleen toen kwam de grote teleurstelling; de lift is nu alleen met een sleutel te bedienen. De beveiliger die meeging, deed zijn werk uitstekend, ging eerst naar de garderobe en toen omhoog naar de rolstoeltribune. Echter, hij maakte meteen duidelijk dat de bar dicht was, dus als we wilden drinken, moest iemand het gaan halen. De hele bovenetage was overigens dicht, wat mij een behoorlijk afgezonderd gevoel gaf. Plaats de ‘gehandicapten’ maar veilig op afstand van de ‘normale’ mensen.

Het feit dat ik niet mijn eigen drank kan halen, is voor mij ook weer een teken dat mijn zelfstandigheid mij onnodig word afgenomen. Tussen het voorprogramma wilde ik naar de wc, de beveiliger was er niet en na 5 minuten besloten mijn vriendin en ik gewoon door de klapdeuren naar de lift te gaan waarop stond CREW ONLY. Gelukkig kwam de geluidstechnicus langs, die mij naar de 1e etage heeft gebracht. De invalide wc zat op slot dus het werd een gewone. Nadat ik klaar was, was de technicus verdwenen en zat ik op een eiland vast op de eerste etage… Uiteindelijk over het balkon naar beneden geroepen naar een beveiliger, of ik weer omhoog mocht. Net voor het einde van het concert bood de beveiliger aan de jassen vast op te halen, waarmee ik wil aangeven dat deze man echt zijn best wel deed.

31 December was ik weer terug voor NYE festival. Vanwege de drukte duurde elk lifttochtje enorm lang omdat er veel crew gebruik van maakte. Wij gingen wederom naar Ronda, naar de dansvloer, waar twee hoge drempels midden in de zaal zitten. Het was echter zo druk, dat wij besloten naar Cloud 9 te gaan. Gelukkig was er een beveiliger in de buurt die meteen vertelde dat Cloud 9 niet per lift bereikbaar is. Ik wist dat het wel zo is, hij liep mee, bleek geen sleutel te hebben, ging weg en kwam terug met het verhaal dat er geen lift naar Cloud 9 ging. Ik heb hem gezegd dat het echt zo is, waarop hij wegliep en we hem niet meer gezien hebben. Ik ben vast door de klapdeuren gegaan in de hoop dat er iemand zou komen en mijn vriendin is langs alle medewerkers gegaan voor hulp en kreeg standaard nee te horen. Gelukkig kwam er bij de lift een meisje die ons naar Cloud 9 hielp daar was het rustig, dus we bleven daar.

Helaas moet er soms geplast worden en dat viel nog niet mee, zo’n kwartier wachten op een beveiliger, vervolgens zeker 10 min met de lift en 10 min terug. Nadat Cloud 9 dicht ging zijn we keurig naar Pandora geëscorteerd. Ik moest plassen, maar we hadden geen zin in de lange liftprocedure en besloot met hulp van inmiddels onze vaste beveiliger (dezelfde als de avond ervoor) de trap af te klimmen, op blote voeten. Een medewerker maakte gekscherend de opmerking, “We doen het expres. Om mensen met een beperking te weren, daar houden we niet van.” Mijn humor, maar het geeft aan dat zelfs zij zien hoe slecht de situatie is.

Voor mij is het onacceptabel dat een nieuw pand, gebouwd met gemeenschapsgeld, zo slecht zelfstandig toegankelijk is voor mensen met een beperking. Sinds de kleuterschool heb ik mij niet meer zo afhankelijk gevoeld van anderen. Voor mij is dit echt vernederend. Maar ook voor mijn vrienden is dit een hele onderneming en kan het zoals op NYE festival voor onderlinge spanningen zorgen. De één helpt altijd en wordt weer boos op anderen die nooit helpen. Bovendien voelt het voor mij het als een last, we kunnen niet even snel ergens heen, wc bezoek kan zolang duren dat je daarna weer moet zoeken waar iedereen is en niet alleen gaat mijn humeur naar beneden. Voor mijn vrienden is het ook een bron van ergernis hoe hun o zo zelfstandige vriendin ineens als kleuter behandeld word. Met oudjaar heeft iedereen een drankje op en kan de afwezigheid van iemand die ons even helpt al snel te veel worden. Mede door al deze belemmeringen heb ik deze avond een groot deel van mijn vriendengroep niet meer gezien.

En is het allemaal onoverkomelijk? Nee. Er zijn zoveel liften. Hou 1 lift vrij voor bezoekers, begrens de crew only afdelingen en zet bij evenementen een beveiliger met scanapparaat die de kaartjes meteen checkt en we kunnen de lift in. Bar open, altijd. Wij hebben ook dorst en willen ook af en toe zelf een drankje halen en onze vrienden trakteren. Drempels weg, de drempels in Ronda zijn niet zo hoog dat ze niet vloeiend schuin af te lopen zijn. Tivoli Vredenburg heeft ruime gangen en ik heb tot nu toe nog geen zaal gezien waar niet een extra muurtje voor een toilet gebouwd zou kunnen worden. Cijferslot er op en elke week code vervangen, of tegen borg een druppel om de deur te openen. 3 Aanpassingen en mensen met een beperking hebben bij TivoliVredenburg ook een menswaardig bestaan. Ja, dit kost geld, maar dat spoelt bij TivoliVredenburg toch door het riool en met het oog op de aankomende ratificatie voor het VN gedrag in zake mensenrechten voor mensen met het beperking, zou dit een mooi positief statement voor TivoliVredenburg kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,

Nicolette van der Drift

29 Reacties

Reageren
  1. Willem

    Het zoveelste bewijs dat dit gebouw slecht ontworpen is!
    Aan de bovenstaande terechte klachten kunnen worden toegevoegd: slechte bewegwijzering (vooral oude Vredenburgzaal), slecht functionerende garderobes, te kleine bars (recentelijk 15 minuten in de “rij” gestaan voorafgaand aan een concert voor een vervolgens slecht getapt biertje). Het meest genante is nog wel het gesleep met blokken door het personeel om bezoekers te dwingen een bepaalde route naar de zaal te nemen, en het afsluiten van deuren en het spannen van linten voor trappen. Is er überhaupt nagedacht waar de kaartcontrole voor de diverse zalen zou plaatsvinden?

  2. J.Verweij

    Schandalig
    Ik hoop ook dat de lift een beetje gesloten is want met hoogtevrees heb je vaak een probleem kijk naar Cine Mec en het stadskantoor.

  3. Fab

    Het zoveelste bewijs bij nieuwbouw dat er niet door de ‘gebruikers van het gebouw, dus ja ook rolstoeler, oud of slecht ter been, mag worden meegedacht. Men denkt vanuit het plaatje. Het is of mooi en zelfs daar kun je over discussiëren of het doet het kunstje, maar een combi van twee schijnt onmogelijk. Utrecht is op meerdere fronten al handicapbevorderend gebleken, bij o.a. de wijze van aanpak van de binnenstad qua pleinen etc. Het dwingt mensen tot extra hulpvraag daar waar die volstrekt ongewenst is. Als de expertise dan niet bij de ontwerpers aanwezig is, laat de Gemeente dan zorgen voor een daadwerkelijke meedenkronde van mensen die het gebouw ook gaan gebruiken. Nog voordat er überhaupt iets ontworpen wordt en tijdens het ontwerpproces en de bouw opnieuw. Het zal enorm veel geld schelen qua logistieke aanpassingen achteraf en het gebouw wordt van het begin af aan als prettiger ervaren. Zelf heb ik Tivoli Vredenburg en meerdere plekken in Utrecht definitief afgeschreven. Ik ga er niet meer heen. Ik ben nog geen rolstoeler, ga dat wel worden, maar heb niet de behoefte om dat door dit soort domme ontwerpdingen mijn plezier consequent te laten vergallen. Want ineens is een avond uit een avond van een drukbezette agenda om de meest normale dingen te kunnen doen. Gemeente Utrecht, ontwerpers en Tivoli Vreedenbrug: ga je schamen!

  4. Inge

    Hoi Nicolette,

    als niet gehandicapte herken ik me gelijk in je verhaal. Dat is mij nl. van begin af aan ook al opgevallen.
    Maar, sterker nog, het gebouw is niet alleen als rolstoeler onhandig/ slecht toegankelijk/onvriendelijk. Ook als “gewone bezoeker moet je ALTIJD een (best lange) trap af of op om bij de wc’s te komen, of bij het rookhok (nee ik rook niet. ik zie dit soort dingen gewoon gelijk).

    Van de liften (oost- en westzijde) weet ik dat niet elke naar alle verdiepingen kan gaan. Dus dat is niet echt een oplossing. En daar lopen ze bij TV zelf ook tegenaan (wachttijden, volle lift met spullen) En dat komt ook omdat de trappenhuizen zowat verstopt zijn en tussendeuren alleen naar trappenhuis toe open gaan, niet naar verdiepingen toe. Dus zonder pasje/druppel kan je niet eens het trappenhuis nemen voor even 1 of 2 verdiepingen.
    Je kan (of iig kon) wel altijd met de lift naar de bg (begane grond)/0, dus zou je daar iig snel(ler) verder geholpen kunnen worden, want daar meestal genoeg beveiliging

    Maar, klein lichtpuntje van iig de Pandora weet ik dat er een invalide wc zit achter het podium, in het backstage-gebied. dus ook paar nadelen: je kan daar niet zomaar als bezoeker naar binnen. En daar is geen enkele andere wc. dus wordt ie ook door technici en bandleden (en waarschijnlijk barmensen) gebruikt. Dus die stinkt nu al enorm en is (de bril) niet al te schoon, de keren dat ik er was…

  5. Toine Goossens

    De vogels die mevrouw van der Drift hebben aangedaan zijn al lang gevlogen. Niet alleen hebben zij een gebouw met belangrijke gebreken opgeleverd, maar, belangrijker, TivoliVredenburg is binnen de huidige politieke kaders niet exploiteerbaar. Het rapport dat de Rekenkamer daarover publiceerde is achter de politieke horizon verdwenen. TivoliVredenburg heeft niet het geld gekregen dat nodig is voor goede oplossingen.

    Het sleutelprobleem en het beveiligersprobleem is wel snel en efficiënt oplosbaar. Iedere rolstoelgebruiker ontvangt een sleutel die tijdelijk bruikbaar is, hotels doen dat ook.
    Of kan dat soms niet omdat er nog fysieke sleutels worden gebruikt? Direct vervangen die dingen en de rekening bij de politieke partijen neerleggen.

  6. Bram de Goede

    Ja dit moet opgelost worden, maar ook als publiek zonder handicap voel je je wel eens verloren in dit gebouw. De zalen zijn prachtig, maar de transport ruimtes zijn bij weinig activiteiten niet uitnodigend. Kan er bij dit artikel niet een recentere foto?

  7. Claudia

    Bij het ontwerpen van een gebouw wordt een heel proces gevolgd en meerdere mensen betrokken die “verstand” van zaken hebben. De architect, de bouwer etc. Kleine moeite om de al meerdere bestaande belangenorganisaties te consulteren, die de wensen en noden kennen van mensen met een beperking. Dit zou geen uitzondering moeten zijn maar een normale gang van zaken. Zo denken dat groepen mensen niet uitgezonderd worden of er weer speciale hokjes zijn voor een beperking, van welke aard dan ook. Inclusief werken, denken, bouwen, leven. Zodat Nicolette net als ieder ander op stap kan met vrienden en er niet een drempel wordt opgeworpen of er iets ontstaat zoals zoals zij zelf zegt’ ik sinds de kleuterschool heb ik mij niet meer zo afhankelijk gevoeld van anderen. Voor mij is dit echt vernederend’.

  8. nicolette

    Beste Inge, Bedankt voor de tip over het toilet van Pandora, waarschijnlijk zit die zo goed verstopt dat zelfs (een deel) van het personeel dit niet weet, want wij zijn vanaf pandora van pure frustratie uiteindelijk de trap afgeklommen, mét hulp van beveiliger! En inderdaad met de lift naar de begane grond is geen optie meer, omdat de liften niet (meer!) zonder sleutel werken!

  9. Rietje

    Ongelooflijk !
    Ik kan zelf eigenlijk nergens meer heen, maar dit is echt tenenkrommend en goed om te weten mocht ik toch in de toekomst een keer willen proberen te gaan.

  10. Sarah

    Het is toch absurd als tegenwoordig nog allerlei belangenclubs mee zouden moeten praten en beslissen over de inrichting van een gebouw? Een beetje architect wéét toch dat er ook blinden, rolstoelers etc etc gebruik gaan maken van een gebouw? Heeft de gemeente zitten slapen..? Heeft de Stichting TiVre zitten slapen..?

  11. Ineke

    Trappen lopen naar de bovenste verdieping van Tivoli/Vredenburg is ook een probleem voor mensen met een tijdelijke been of voet blessure. Ook ik heb al een paar keer vast gezeten in niemandsland, toen ik stiekem de personeelslift nam. Gelukkig opende toevallig langs komend personeel de juiste deuren. Belachelijk dat bezuinigd is op een bezoekerslift/roltrap naar de bovenste zalen.

  12. Rijk van den Brink

    Het zou fijn gewezen zijn als dat men de invaliden betrokken zouden hebben bij deze peperdure bouw!!!!!!

  13. Sarah

    @Rijk van den Brink: had de architect daar niet zelf ff aan kunnen denken dan..? En had de gemeente niet ff beter kunnen opletten..?

  14. Piet van Zutphen

    Ik weet dat Nicolette van der Drift en andere rolstoelgebruikers er nu weinig meer aan hebben, maar toch even het volgende. Ik ben 20 jaar werkzaam geweest bij de Gemeente Nijmegen en was in die hoedanigheid vaak betrokken bij grotere bouwprojecten. Ik weet niet meer precies vanaf wanneer, maar zeker in de 21ste eeuw is bij de bouwplannen van grotere gebouwen of ook infrastructurele projecten altijd de Werkgroep Integratie Gehandicapten betrokken als adviserend orgaan, juist om dit soort problemen te tackelen. Zo is ook altijd bijvoorbeeld de VAC (Vrouwen Advies Commissie) bij bouwplannen betrokken geweest. Dat klinkt natuurlijk erg rolbevestigend, maar toch was het de VAC die wist te attenderen op bijv. het feit dat een aanrecht in de keuken van een bedrijfsrestaurant te hoog was, enz. Ik kan mij niet voorstellen dat in Utrecht niet dergelijke organisaties bestaan. En eigenlijk ook niet dat ze dan niet bij bouwplannen betrokken worden. Het is geen garantie dat de door Nicolette en anderen beschreven problemen geheel opgelost zijn, maar dat het helpt is een zekerheid.
    Ik heb bij TivoliVredenburg sterk de indruk dat de intentie van de bouwers wel goed geweest is, maar dat ze te weinig rekening hebben gehouden met de praktijk van zo’n groot cultuur-/muziekcentrum. Des te meer reden om dit soort organisaties op vele momenten bij de ontwikkeling van zo’n gebouw te betrekken en niet alleen in de ontwerpfase. Zeker ook bij de ingebruikname.
    Ook nu lijkt het me goed dat voor eventuele aanpassingen/verbeteringen die organisaties nog ingeschakeld worden.

  15. Yves

    Je vraag tje überhaupt af of in vooroverleggen architecten, aannemers en gemeente met de gebruikers overlegd hebben en de bouwtekeningen doorgenomen hebben.

    Overigens vind ik het gebouw niet mooi en kan je zelfs op basis van argumenten het gebouw als niet “mooi” bestempelen.

    Hier komen ze nog eens een keer: de plek van hoofdingangen zitten niet op de plek waar je ze verwacht, namelijk aan de busbaaningang (ik zou hem verwachten bij de uitstulping van de Rhonda, maar daar zit een blinde muur, waar nu maar wat posters hangen); de schaduwsteeg tussen het Vredenburg gebouw en TiVre, wat zonde en onzin om een straat zo tot achteraf steegje te maken, waar je eigenlijk nog niet eens je fiets wil parkeren, laat staan dat je deze doorgang naar het Vredenburg wil gebruiken. Rare materiaalkeuzes aan buitenzijde, de maten die buiten proportioneel zijn. Ik zeg niet dat het gebouw niet hoog zou mogen zijn, maar de maatvoering klopt gewoonweg niet. Rare nutteloze materialen die een plek in de glazen gevel hebben gekregen, het afwijken van de verschillende formaten rondjes in de kunststof gevel aan de stationszijde, wat is dat nu een saai, massief geheel en wat deprimerend. Kan er niet een “groene gevel” tegen aangeplakt worden? De logica van routes is nogal ver te zoeken, hoe het café-restaurant is ingepast in de hal is ook vreemd te noemen, ook de ingang van het café zit voor gebruikers op een onlogische plek (alles wat nooduitgang is zie ik aan voor echte ingang), de echte ingangen nodigen niet uit om gebruikt te worden. De plaatsing van toiletten was mij net na de opening ook al opgevallen (vanuit Pandora met een trap naar beneden, zeker bij de hoger gelezen zalen als pandora. Waarom overal roltrappen, maar de laatste twee verdiepingen alleen met trap toegankelijk maken? Verder veel nutteloze verblijfsruimtes met barreb die zelden gebruikt worden en 90% van de keren provisorisch afgezet zijn, net als soms logische doorgaande routes afgezet worden. Weten deze architecten niet dat mensen zich moeilijk laten dwingen in het nemen van onlogische routes en dat dit zeer frusterend werkt? Slechte materiaalkeuzes die snel slijten aan binnenzijde en zeg maar gerust beroerde afwerking, een plaag die moderne gebouwen vaker treft. Pleisterwerk gebruiken op plekken waar mensen snel tegen aanzitten is niet slim te noemen, net als verkeerd kleurgebruik waardoor je iedere duts, buts, kras en streep ziet. Net als lichte vloermaterialen die een enorme schoonmaakklus nodig maken.

    Dit gebouw is puur neergezet om een statement te maken en op te vallen steekt middelvinger op naar mensen die een prettige verblijfsomgeving willen hebben. Iets wat moderne architecten vaker willen doen. Ik kan namelijk zo’n zelfde betoog schrijven over het nieuwe station van Arnhem, maar dat terzijde. Het heeft lak aan gebruikers en slaat nergens op. Daarnaast is het dus slecht gebouwd en zijn er de nodige bouwfouten en ontwerpfouten gemaakt. Niet zo vreemd als je tijdens het bouwproces ziet dat het probleemoplossend vermogen van de bouwers zich beperkt heeft tot: “dat lossen we met purschuim wel op”, purschuim waar muizen zich makkelijk doorheen vreten overigens. Leuk zo’n multifunctioneel zalencomplex dat eigenlijk niet multifunctioneel gebruikt kan worden; het NFF droop ook al snel af. Maar de mensen die het voor het zeggen hebben in de stad, als een Trude Maas, bejubelen dit soort bouwwerken alleen maar, omdat ze alleen maar willen dat Utrecht opvalt als stad en statements moet maken om in de vaart der steden mee te willen. In mijn ogen zou Utrecht zich echt onderscheiden door architecten een kans te geven die kunnen bouwen voor de gebruiker en voor de eeuwigheid. Dat is ook wat duurzamer.

    Maar wat wil je ook als Hertzberger verantwoordelijk maakt voor het hoofdontwerp, een van de hoofdverantwoordelijken voor het Hoog Catherijne ontwerp en dus hoofdelijk aansprakelijk voor alle ellende die dat de stad al opgeleverd heeft door de jaren heen.

    Nog een kleine toevoeging: kan je eigenlijk al overal pinnen, in alle zalen, of wordt je nog steeds 6 verdiepingen omlaag gestuurd om bij de gadarobe bij te pinnen?

  16. MichielK

    @Yves: je kunt tegenwoordig bij alle bars (contactloos) betalen, je hoeft dus gelukkig niet naar beneden te lopen om geld te pinnen.

  17. Ronald

    Ik vind het te voet al lastig te navigeren, daarvoor heb je echt een goede navigatieknobbel nodig. Laat staan dat je het rollend zou moeten proberen…
    Maar in Nederland mag je niet echt kritiek hebben op architecten hè, die staan een beetje op een voetstuk.

  18. Magdaleen Ridder

    Inderdaad, een blamage voor een publieksgebouw en voor de gemeente die er niet voor zorgt dat gebouwen en binnenstad goed toegankelijk zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Ik deel de ervaringen van Nicolette, mijn man is (nog?) geen rolstoelgebruiker, maar hij loopt slecht en heeft stokken nodig. Als vroegere bezoeker van vooral Kamermuziek zouden wij graag meer concerten in Herz bijwonen, maar weggestopt in de hoogste uithoek van het gebouw ben je in zo’n geval ook aangewezen op begeleiding en in de zaal zelf moet je toch nog traplopen. Een grote groep oudere bezoekers in deze zaal is zodoende aangewezen op begeleiders, hoe hebben ze het kunnen bedenken. Hetzelfde is overigens ook het geval bij het Nieuwe Cinemec, daar is het zelfs nog erger, daar zijn zalen niet te bereiken zonder trappen, en hetzelfde geldt als je vanuit een zaal naar de wc of de bar wil. Trapliftjes zouden later komen…

  19. Jolanda

    Ook ik herken me volledig in het verhaal van Nicolette. Ik zit (nog) niet in een rolstoel, maar trappen lopen is voor mij moeilijk. Ik ga ook bijna nooit meer naar Vredenburg. De medewerkers zijn overigens behulpzaam genoeg, maar lopen ook tegen de beperkingen en hindernissen van het gebouw aan.

    Overigens is ook het Stadskantoor voor medewerkers, waar ook architecten naar gekeken hebben, lang niet zo toegankelijk en gebruikersvriendelijk, als je zou mogen verwachten!
    En wat dacht je van bioscoop ‘t Hoogt, waar volgens mij ook subsidie heengaat, dat is met alle trappen ook niet toegankelijk voor de ‘beperkte’ medemens.
    En dan de kreet Utrecht maken we samen, maar wat mij betreft dus niet voor alle Utrechters!
    Gemeente Utrecht mag zich schamen.

  20. herman

    Slechte zaal dat zo’n nieuw gebouw niet goed toegankelijk is. Actie !

    TIP: beperk je verhaal tot een paar zinnen met liefst een plaatje

    Anno 2016 worden ellenlange opsommingen niet meer gelezen en dat is zonde want je klacht is terecht.

  21. Rietje

    Misschien is dat wel het grote probleem tegenwoordig Herman. Niet meer lezen, niet meer luisteren, niet meer het grote plaatje zien, denken dat de details er niet toe doen, niet meer lange termijn denken enz enz.
    Haar lange verhaal is wel degelijk belangrijk. Het geeft een beeld van de stroom van frustraties waar ze tegen aanloopt. Voor iemand met een gezond lijf is daar geen bal van te begrijpen. Helaas is het niet alleen in Tivoli.
    Degelijkheid is een vies woord geworden , maar was hier een belangrijk ingredient geweest. Peperduur gebouw en het is echt het ene probleem na het andere. Beetje erg jammer.

  22. CorrieGM

    Het droeve is, dat dit soort klachten al jaren bestaan, bij allerlei gebouwen. In Nijmegen werden in de jaren ’70 aankomend bibliothecarissen en aankomend architecten meegenomen naar De Lindenbergh, als een voorbeeld hoe het NIET moet.
    En nog steeds hebben mensen daar niets van geleerd?
    Diep treurig.

  23. Sevi

    @herman:

    Ik vond het verhaal zeer verhelderend juist door de lengte ervan. Het geeft nl een duidelijk beeld van de problematiek. Loze en korte kreten over de onpraktische aard van dit gebouw zweven in mijn ogen te makkelijk weer weg en een krachtig verhaal uit de praktijk is daarom een echte eye opener. Ik was nog niet eens halverwege en mijn mond hing al open van verbazing. En ik voelde toen ik klaar was met lezen een hoge mate van verontwaardiging.

    Ik hoop daarom dat de juiste mensen daar bij TivoliVredenburg dit ook eens lezen EN de impact voelen.

  24. Toine Goossens

    Neem eens kennis van het mobiliteitsplan van Lot van Hooijdonk. Het is anti auto wat de klok slaat. Fietsen is de norm. Met het toenemende aantal immobiele mensen wordt geen rekening gehouden. Zij worden meer en meer afhankelijk van mantelzorgers, wier auto door Lot als zeer ongewenst wordt bestempeld. Over specifiek taxivervoer staat niets in de nota. Daar heeft Lot geen beleid voor.

  25. Sarah

    Haha @Toine Goossens toch… RsPcT hoe je zelfs dit onderwerp (ontoegankelijkheid van de toiletten in TiVre voor rolstoelers) weet om te buigen in een tirade tegen mevr. Van Hooijdonk. Je frustratie zit wel erg diep. Héél serieus kan ik je niet meer nemen….

  26. Toine Goossens

    @ Sarah, citaat:

    ´Het is toch absurd als tegenwoordig nog allerlei belangenclubs mee zouden moeten praten en beslissen over de inrichting van een gebouw? Een beetje architect wéét toch dat er ook blinden, rolstoelers etc etc gebruik gaan maken van een gebouw? Heeft de gemeente zitten slapen..? Heeft de Stichting TiVre zitten slapen..?´

    Het wakker schudden van de gemeente kan niet veelvuldig genoeg gebeuren. Alleen dan dringt door dat inclusief denken de norm is.

  27. Lex Krosse

    Wat een doorwrochte mening weet Yves te ventileren, jammer dat er geen raakvlak is met de open brief van Nicolette.

    Als rolstoeler heb ik met grote bewondering de brief van Nicolette gelezen. Zelf ervaar ik altijd irritaties bij bezoek aan Tivoli/Vredenburg, maar was niet in staat het voor mij zelf zo te verwoorden, laat staan het ook naar buiten te brengen. Afhankelijkheid ervaren doet pijn, naar buiten brengen vraagt moed! Nicolette bedankt!

  28. Dominique

    Een moedige open brief!

    Van alle uiteenlopende gebreken die zich afgelopen tijd rondom TivoliVredenburg openbaarden, vind ik dit nog wel de meest trieste. In feite is het de constatering – voor Nicolette helaas in de vorm van een vernederende ervaring – dat het gebouw totaal niet vanuit de gebruikers is ontworpen. Ik kan mij ook voorstellen dat dit soort berichten moeilijk zijn voor medewerkers – zij worden immers ook maar tegen hun wil met een dergelijk gebouw opgezadeld!

    Om een aantal redenen is dit extra stuitend.
    Ten eerste om het feit dat de Gemeente Utrecht een instantie met een dergelijk beperkte publieke toegankelijkheid een hand boven het hoofd houdt ten koste van andere, geliefde en publiek toegankelijke zaken (zoals bijv. Tivoli Oudegracht etc.).

    Ten tweede omdat – ondanks alle penarie door bovengenoemde slecht doordachte en slecht uitgevoerde zaken – TivoliVredenburg afgelopen jaar bekroond is met een architectuurprijs (Rietveldprijs 2015). Ik kan niet bevatten dat een gebouw dat zo extreem veel gebreken vertoont, zo positief gewaardeerd wordt. In principe is het samenvallen van deze tegenstrijdige waarderingen het bewijs dat de architectenwereld een in zichzelf gekeerd wereldje is. Het toont tegelijkertijd aan dat de jury van deze prijs zich blijkbaar ook niet om gebruikers bekommert, en dat goede architectuur niets met gebruikers heeft te maken.

    Ten slotte, en hierop aansluitend, dat architect en “geestelijk vader” Herman Hertzberger door de mainstream-architectuurmedia (de zogenaamde “critici”, onderwijsinstellingen, architectenclubjes als de RIBA) nog immer wordt gepropageerd als “Neerlands sociale architect”. Bovendien is hij er niet vies van zichzelf op deze manier te profileren, en zich op deze manier tijdens zijn lezingen boven andere architecten te wanen. Ik heb zowaar medelijden met deze man, omdat hij op zijn oude dag – blind voor de realiteit – nog steeds in de illusie leeft dat zijn gebouwen de mensheid goed doen. Ondertussen neemt hij de zoveelste gouden medaille in ontvangst voor zijn zogenaamd “sociaal geëngageerde” en “humane” werken…

  29. Anuschka

    Ik ben ook een ‘rollende’ Utrechtse en erg teleurgesteld in hoe de stad omgaat met mensen met een lichamelijke beperking. Misschien ligt de nonchalante houding van de gemeente Utrecht aan het feit dat Nederland als één van de laatste landen, het VN verdrag uit 2006(!) voor ‘de rechten van mensen met een beperking’ (nog) niet bekrachtigd heeft! Hierin staat de opdracht van de VN aan overheden om in hun beleid ervan uit te gaan dat mensen met een beperking recht hebben om deel te nemen aan de samenleving
    Je zou verwachten dat anno nu, en in Nederland het niet meer dan normaal is om een nieuw gebouw voor iedereen toegankelijk te maken en dat zo’n verdrag niet nodig is. Maar helaas, zelfs met verdrag lukt het niet!
    Blijkbaar zijn ‘wij’ (mindervaliden) als doelgroep niet interessant en niet rendabel genoeg en dus zijn de kosten die gemaakt moeten worden om de toegankelijkheid te vergroten te hoog. Ook bestaat de gedachte dat ‘wij’ niet moeten zeuren omdat we het toch prima voor elkaar hebben in ons welvarende landje?
    Think again!

    TivoliVredenburg is een goed voorbeeld van deze arrogante houding! In november 2014 heb ik eenzelfde brief als Nicolette gemaild naar het muziekcentrum. Met dezelfde klachten en opmerkingen. Ik heb na 4 weken een reactie gekregen waarin stond dat ze (al) bekend waren met de problemen en bezig waren het op te lossen. Dit is na dik een jaar nog steeds niet gebeurd! Ik weet dat toentertijd het SOLGU (Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht) gevraagd is om hierin te adviseren maar maakt blijkbaar ook niet veel indruk op het beleid van TivoliVredenburg en de gemeente!

    Dezelfde gemeente Utrecht heeft wel een begin gemaakt met het vergroten van toegankelijkheid. Bedrijven en organisaties die van de gemeente subsidie (financiële ondersteuning) willen, krijgen de voorwaarde dat ze “moeten kijken hoe het met de toegankelijkheid gesteld is en dat zij actie moeten ondernemen waar dit tekortschiet”. Doe je dit goed? Kom je zelfs in aanmerking voor de Toegankelijkheidsprijs [dit jaar voor het eerst uitgereikt). Doe je dit niet goed? Jammer maar helaas, zo lijkt het. Nu valt TivoliVredenburg niet onder deze subsidieregel maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat de toegankelijkheid juist helemaal moet kloppen als de eerder genoemde gemeente je financieel mogelijk gemaakt (gesubsidieerd) heeft!

    Helaas kan ik nog wel meer voorbeelden noemen van de gebrekkige toegankelijkheid in de stad Utrecht maar dan wordt dit zure stuk veels te lang.
    Ik ga nog steeds graag naar concerten in TivoliVredenburg omdat ik van muziek hou en veel vrienden en een stoere vent heb die me helpen dit slecht aangepaste pand te doorkruisen. Maar ik hoop dat er snel oplossingen gevonden worden zodat ‘wij’ net zoveel plezier kunnen beleven aan een concertbezoek als de lopende muziekliefhebber. Misschien zou het TivoliVredenburg netjes staan de prijs van de kaartjes voor een mindervalide te reduceren zolang de zaken nog niet op orde zijn waar ‘wij’ de dupe van zijn!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).