Past de Vuelta wel bij de duurzame ambities van Utrecht? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant Past de Vuelta wel bij de duurzame ambities van Utrecht? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant

Past de Vuelta wel bij de duurzame ambities van Utrecht? Dat is de vraag

Past de Vuelta wel bij de duurzame ambities van Utrecht? Dat is de vraag
La Vuelta Holanda start op 14 augustus 2020 in de Domstad. Tot die tijd wordt er toegeleefd naar de start en wordt het programma ingevuld. Utrechtse inwoners, verenigingen en organisaties kunnen de komende weken ideeën bedenken die kunnen bijdragen aan het evenement. Een reclamekaravaan komt er niet, daarvoor in de plaats zou bijvoorbeeld een e-bikeparade voor de start van de Vuelta door de stad kunnen rijden. De elektrische fietsen moeten wereldwijd Utrecht als duurzame fietsstad presenteren. Maar er is ook kritiek: het organiseren van het evenement kost veel geld en het laten invliegen van renners en entourage kan niet echt worden gezien als duurzaam. We zijn dichterbij de organisatie van het evenement en het wordt duidelijker wat erbij komt kijken. Past een internationaal evenement als de Vuelta wel bij de duurzame ambities van de stad? Dat is de vraag.

La Vuelta Holanda start op 14 augustus 2020 in de Domstad. Tot die tijd wordt er toegeleefd naar de start en wordt het programma ingevuld. Utrechtse inwoners, verenigingen en organisaties kunnen de komende weken ideeën bedenken die kunnen bijdragen aan het evenement. Een reclamekaravaan komt er niet, daarvoor in de plaats zou bijvoorbeeld een e-bikeparade voor de start van de Vuelta door de stad kunnen rijden. De elektrische fietsen moeten wereldwijd Utrecht als duurzame fietsstad presenteren. Maar er is ook kritiek: het organiseren van het evenement kost veel geld en het laten invliegen van renners en entourage kan niet echt worden gezien als duurzaam. We zijn dichterbij de organisatie van het evenement en het wordt duidelijker wat erbij komt kijken. Past een internationaal evenement als de Vuelta wel bij de duurzame ambities van de stad? Dat is de vraag.

Maarten van Heuven – raadslid Partij voor de Dieren Utrecht

“Een grootschalig sportevenement als de Vuelta is veel vervuilender dan menigeen denkt. Het gaat al mis bij het uitgangspunt van het college van B&W, dat de Vuelta naar Utrecht wil halen om daarmee internationale bedrijven naar de stad te lokken. En dat zorgt alleen maar voor nog meer druk op de woningmarkt en het spaarzame groen. Maar ook de Vuelta zelf is vervuilend: alleen al zo’n tweehonderd wielrenners zullen met het vliegtuig reizen, en dan komen er nog bezoekers, teamleiders, verzorgers, journalisten, bobo’s of de lobbyvliegreisjes van het college. Wat te denken van de vele volgauto’s en de helikopters voor de tv-beelden? En dan zal er sprake zijn van geluidsoverlast, wegwerpplastic, dieselaggregaten en is een van de sponsors een vleesverwerker die 7,3 miljoen varkens per jaar doodt! Als Partij voor de Dieren vinden we dat de gemeentelijke bijdrage van 2,1 miljoen euro aan de Vuelta dus beter besteed kan worden, bijvoorbeeld aan buurtsportcoaches, sportstimulering voor mensen met een kleine beurs en gezonde sportkantines. Overigens is het de vraag of de Vuelta wel door kan gaan vanwege de stikstofregels. De provincie moet hier nog over beslissen. Wij hopen dat dit besluit in het voordeel van de natuur uitvalt.”

Jony Ferket – fractievoorzitter D66 Utrecht

“Wij zijn blij dat een evenement als de Vuelta naar Utrecht komt. Het biedt kansen en brengt levendigheid in onze stad! Samen met de organisatie kijken we hoe we dit evenement zo duurzaam mogelijk kunnen inrichten. Alles wat we hier leren, kunnen we ook bij andere evenementen toepassen in onze stad. Denk aan: zo veel mogelijk recyclebaar materiaal gebruiken en inkoop bij Nederlandse in plaats van Spaanse bedrijven. Een win-win dus: een feestje en leren van duurzame aanpakken. Je ziet bovendien dat mensen rondom de Vuelta vaker de fiets pakken. Dus ja, een evenement zoals de Vuelta past zeker bij de duurzame ambities van Utrecht.”

Leo Hollman – voorzitter Business Peloton Utrecht

“Het BPU is overtuigd dat de organisatie van ‘La Vuelta 2020’ een duurzame bijdrage levert aan de ambities van de stad onder het motto gezond, stedelijk leven. De evenementen Giro, Tour en Vuelta passen naadloos in het bevorderen van gezonde mobiliteit tegelijkertijd met het beleven van een internationaal aansprekende sportwedstrijd. Bovendien is de Vuelta in 2020 een prachtig momentum én kapstok voor duurzame activiteiten – zoals bijvoorbeeld de e-karavaan – voor samenwerking en verbindingen door de gehele regio, voor het stimuleren van economische activatie evenals meer en gezonder bewegen. Wij willen de fiets samen met onze partners toegankelijker maken om het gebruik te intensiveren en breder in de zetten. CO2- en NO2-metingen rondom de tourstart in 2015 laten zien dat die waardes behoorlijk daalden gedurende het evenement omdat autoverkeer slechts beperkt mogelijk is.”

16 Reacties

Reageren
  1. isabelle

    Mijn stem gaat naar de ratio van Maarten van Heuven.

  2. Gerard Brugmans

    Jongens, wat een grote en vooral stellige beweringen allemaal! Die hele Vuelta start is slechts een heel klein onderdeel in het grote commerciële circus van zo’n beetje de meest bedenkelijke sport van de laatste decennia. En daar wordt onze stad dus door de rest van de wereld mee geassocieerd. Al die geforceerde marketingprietpraat van Jony Ferket en Leo Hollman dient slechts om dit kostbare project intern een beetje goed te praten, het opportunisme druipt ervan af!
    Als we in Utrecht dus kennelijk definitief hebben gekozen voor een plek in de lompe wereld van het platte massavermaak zou ik het prettig vinden als de verantwoordelijken daar gewoon ronduit voor uit durven te komen. Is vast geen schade, er zijn waarschijnlijk nog genoeg mensen die daar erg blij mee zijn. Maar ik denk dan nog wel eens met weemoed terug aan de tijd dat we ons presenteerden als de stad van Kennis en Cultuur…

  3. Wim

    Afdeling zuur is er ook weer, we leven op deze aarde om te genieten en daar horen evenementen bij .
    Of wil de PvdD dat de mensen binnen blijven zitten en de diertje vrij spel hebben.

  4. Koel Hoofd

    Natuurlijk is de Vuelta niet duurzaam, het is achterlijk om te beweren dat het wel zo is omdat fietsers geen CO2 uitstoten, fietsen gezond is, en gerecycelde (lees tweedehands) materialen te gebruiken. D66 is, net zoals GL, een partij die heel graag langdurig (erg duurzaam) in rondjes denkt. Dus dat ondernemingen duurzaam aangrijpen om er aan te verdienen is niet meer dan logisch, het is de marktkans die de politiek schept.

    @Gerard Brugmans De dagen van kunst en cultuur zijn heel lang geleden en eigenlijk een Utrechts trauma uit een grijs verleden. Paar honderd jaar geschiedenis in paar zinnen. Utrecht heulde ooit met de verlichte Fransen, maar toen die kwamen vonden ze de universiteit van Utrecht zelds HBO-onwaardig en stripte ze deze van de academische titel. Daarna was voor lange tijd een achterlijke stad vol inteelt waar niets te beleven viel. En toen hebben de vrijgezelle jongens van Sonnenborg Utrecht weer als stad van kennis op de kaart gezet. Dat trok weer huwbare meisjes aan die met cultuur acceptabel vermaakt konden worden, waardoor de stad veranderde in een feeststad vol vermaak en beleving. Dat is nu afgezakt tot platvloers vermaak met overal dezelfde beleving en discutabele kennis.

  5. Willem

    D’66. Voor al uw feesten en partijen.
    Een groot deel van mijn leven op deze partij gestemd.
    Aber das war einmal.

  6. Monique

    Gemeente denkt nog steeds dat er met toeristen geld te verdienen valt. Echter is werkelijkheid is anders. Het kost bakken vol geld.en dan heb ik de schade aan de natuur nog niet meegeteld.

  7. Scherpschutter

    Dit artikel moet je eens laten lezen aan een inwoner van pakweg Bali, New York of Delhi….Die komt niet meer bij van het lachen!

    En langzaam drijft het open opvangcentrum voor klimaat- en milieuverwarden genaamd Utrecht verder en verder weg van realiteit en ratio.

    Man man man. Alleen in China komen er jaarlijks al 10 miljoen auto’s per jaar bij. Zitten wij hier te muggenziften over de duurzaamheid van een wielwedstrijdje…LOL!

  8. Bert

    Dus geld uitgeven van anderen terwijl je meer dan 1,5 miljard begrotingstekort hebt, is geen probleem? Maar het niet duurzame karakter is wel een probleem.

    Dat is ook weer duidelijk dan.

  9. Viktor Fedora

    Wat was de vraag ook weer?
    ‘Past de Vuelta wel bij de duurzame ambities van Utrecht?’

    Utrecht heeft geen duurzame ambities.
    Kan iemand alvorens iets uit te kramen misschien met onderbouwende cijfers en statistiek komen?
    (Iemand op een e-bike zetten of in een e-car planten is zonder zorgvuldige criteria te hebben vastgesteld niet per se een duurzame actie.)

    Overigens blijkt uit berichten van hogerhand – instituut DVNV, Dienst Vermaak en Vertier, en het BES, Brood en Spelen, dat de Vuelta de stad Utrecht weliswaar ‘slechts’ 2,1 miljoen kost, daarnaast hetzelfde bedrag nog eens door de Provincie wordt neergeteld, dat Den Bosch en Breda samen ook nog zo’n 4 miljoen op tafel leggen en dat uiteindelijk het totale budget, met wat nog door het bedrijfsleven moet worden bijeengeschraapt, ‘iets van rond de 15 miljoen’ is.
    En de revenuën zouden ‘iets van rond de 16 miljoen’ bedragen.
    Per saldo een winst van ‘iets van 1 miljoen’.
    (Het zijn citaten.)
    Dat kost het dus om 100.000 mensen op straat te krijgen – plusminus 10€ per mens. Een schijntje dus? Maar wacht, er komen dagelijks al zo’n 79.000 mensen naar Utrecht, dus eigenlijk valt het toch iets duurder uit, namelijk 1 miljoen gedeeld door 21.000 mensen (meer dan het aantal dat al kwam) is pak weg 47€ per mens.
    Zo is er aardig wat bijmekaar te goochelen, nietwaar? Het hangt er maar vanaf hoe je ernaar wilt kijken.
    De geduldige spread sheet die je met een simpele ingreep van grimmig naar jubelend kunt converteren.

    Kan iemand nu eindelijk eens wat cijfers hard maken en bijvoorbeeld ook uitleggen over wie die ‘winst’ wordt uitgesmeerd?

    Schepenen in het College, en welke andere instantie zich nog hard moge maken voor dit onzinnige spektakel, al wauwelend over duurzaamheid, feest, fietsstad, science city, trammelant en tierelier, moeten wij nu dankbaar zijn en blij voor het zoveelste massafeest waarvan de resten dagenlang van de straat moeten worden geschraapt door mensen met duurzame (?) lawaaiige schoonmaak vehikels?

    De vraag in DUIC gesteld is dus een terechte, maar had misschien aan de Utrechtse Raad moeten worden voorgelegd. Met het verzoek om keiharde cijfers dus.

  10. Jan

    Of de Vuelta nou wel of niet duurzaam is, we hebben het over de Ronde van Spanje. Bij mijn weten zijn we al lang van de Spanjolen bevrijd. Ik vind het een rare ontwikkeling om de Vuelta, de Tour de France en de Giro uit louter commerciele overwegingen (deels) in het buitenland te laten rijden. Maar ja, we hebben het hier niet over sportwedstrijden maar over “evenementen” en daar horen we van te genieten, aldus een vorige spreker.

  11. JdV

    Als de burgemeester liefhebber is van wielerwedstrijden is de duurzaamheid daar uiteraard geheel aan ondergeschikt.

  12. Fred

    @ Scherpschutter
    Het is inderdaad te gek voor woorden, en totaal doorgeslagen.
    Als je weet wat er in de gehele wereld aan de hand is, dan slaat dit helemaal nergens op, zo ver van de realiteit.
    Zo langzamerhand begin ik echt volledig klimaatmoe te worden, je komt het werkelijk overal in tegen, alles is er van doordrenkt, zouden ze dat in andere landen (en ook buiten Europa) ook zo doen ?
    Je kunt geen Tv-programma aan zetten, krant openslaan, zelfs in reclamespotjes, overal wordt het klimaat en duurzaamheid er weer bij gehaald, we moeten ons blijkbaar wel heel erg schuldig voelen, zo lijkt de boodschap.
    Uiteindelijk kan dat juist averechts gaan werken.

  13. jan

    Kijken hoe je iets duurzamer kan laten verlopen is natuurlijk altijd goed. En het is dus goed dat het onderwerp op de agenda staat. Maar kom op wat een geneuzel. Weet je wat echt duurzaam is … stoppen met voortplanting als mens

  14. Trol

    Vooral de reactie van PvdD. Zo kun je bij werkelijk alles wat in Nederland gebeurt en bij elke beweging die je maakt, een vraagteken zetten.

  15. De count

    Nee natuurlijk is iets wat in een dag weer verder trekt niet duurzaam. Wat een non-vraag met non-antwoorden. Hopelijk wordt het een even mooie dag als de TdF tijdrit destijds

  16. Katja

    Elke dag met een auto heen en weer van woonplaats-werk-woonplaats is ook niet duurzaam hoor.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).