Steun Vincent Bijlo | De Utrechtse Internet Courant Steun Vincent Bijlo | De Utrechtse Internet Courant

Steun Vincent Bijlo

Steun Vincent Bijlo
Persoonlijk heb ik een blind vertrouwen in schrijver, columnist en cabaretier Vincent Bijlo. Ik vind dat hij de zaken altijd scherp ziet en op fraaie wijze kan relativeren. Als Vincent zich dus boos maakt  dan kan ik niet anders dan hem steunen.

Persoonlijk heb ik een blind vertrouwen in schrijver, columnist en cabaretier Vincent Bijlo. Ik vind dat hij de zaken altijd scherp ziet en op fraaie wijze kan relativeren. Als Vincent zich dus boos maakt  dan kan ik niet anders dan hem steunen.

Dat hij zich nu net opwindt over dezelfde kwestie als ik, de verbreding van de A27, maakt die steun natuurlijk ook wel voor de hand liggend. Nu wil Bijlo via crowdfunding geld inzamelen om  onderzoek naar alternatieven te laten doen. Ik heb  daar zo’n mijn twijfels bij, omdat het verbreden van de A27 in mijn ogen vooral een politieke keuze is. Je hebt de mensen die de auto en de economie centraal stellen en vooral geloven in grootschalige oplossingen, en mensen die meer vanuit het milieu redeneren en weten dat ook alle kleine beetjes helpen.

Bij deze wil ik Bijlo gratis wel wat tips geven over een nuttigere besteding van die 1.2 miljard. Uiteraad start ik met  mijn stokpaardje . Ik vind namelijk dat de mogelijkheden van de fiets en e-bike worden onderbenut. Zo constateer ik met een zekere verbazing dat mijn schoonvader, oud-vrachtwagenchauffeur en een echte auto-man,  tegenwoordig vooral en met veel plezier op de e-bike stapt. Daar liggen dus grote mogelijkheden, en dan met name als we de fiets gaan zien als onderdeel van de mobiliteitsketen.

Ook  de grote autoproducenten beseffen dat auto’s vooral een rol in de keten kunnen spelen.  Zo heeft Volkswagen Moia opgericht, een onderneming die zich niet zozeer richt op verkoop van  auto’s maar op mobiliteitsoplossingen . Auto’s staan inmiddels 95% van de tijd stil en als ze rijden bevatten ze gemiddeld niet meer dan 1.2 personen. Dat is tamelijk inefficiënt en ook duur. Het is dan ook niet zo gek dat meer en meer mensen overgaan op het delen van auto’s, iets wat door de nieuwe technologie ook steeds makkelijker gaat. Grote bedrijven zoals Cap Gemini  experimenteren hier op grote schaal mee.

Een mooi voorbeeld van de winst die hier mee te behalen is, hoorde ik tijdens  een gesprek met een journalist van het AD/UN. Hij vertelde me dat hij elke dag per auto uit Culemborg naar het kantoor op het Vredenburg rijdt,  waar zijn werkgever 8 parkeerplaatsen heeft gereserveerd.  Hij staat wel elke ochtend in de file en  zou graag overstappen  op de trein,  maar dat is voor iemand met zijn vak niet handig. Die moet immers altijd mobiel zijn om de brand op tijd te kunnen verslaan.  Veel  slimmer  zou het zijn om twee deelauto’s voor de deur te stallen, net zoals een aantal bedrijven in de buurt van het station al doen.

En nu maar hopen dat hij zijn vaste filemomentje niet te veel gaat missen. Uit onderzoek blijkt namelijk ook dat veel automobilisten zo’n verplichte pauze stiekem wel prettig vinden; lekker privé in de auto met je , eigen muziekje en koffiekan.

 

5 Reacties

Reageren
  1. wimutrecht

    Er is al lang in alle richtingen onderzoek gedaan. Het is ook helemaal niet moeilijk om al die onderzoeken bij elkaar te verzamelen. Wat ze in ieder geval allemaal gemeen hebben is de positie van Utrecht als draaischijf in de economie en als kennis/innovatiecentrum. Naast de door het Rijk geïnitieerde onderzoeken zijn er alternatieve onderzoeken geweest die geen noemenswaardige verschillen aan het licht brachten behalve dan wanneer Utrecht zou moeten draaien op fietsen en OV er van een fraai toekomstscenario in de zin van die betekenis als draaischijf en werkgelegenheid weinig terecht zal komen. De actie om middels crowdfunding geld bij elkaar te schrapen voor een alternatief onderzoek wat natuurlijk de graag verwachte uitkomst zal krijgen kan beter besteed worden bv om ieder kind in Utrecht te laten leren zwemmen. Immers een onderzoek door een gerenommeerd ingenieursbureau is al gebeurd. Er ligt een stapel onderzoeken en om daar een vriendjesbureau nog eens aan toe te voegen dient helemaal niets. Het enige onderzoek wat telt zijn de fileberichten iedere dag opnieuw waarbij direct mee moet worden genomen de files op de Waterlinieweg, de Biltsestraatweg, de aan en afvoerwegen vanuit alle plaatsen in de wijde omgeving rondom A27, A28 en de A12.. van Rietbergen is al enige tijd van zijn wetenschappelijke geloofwaardigheid beroofd door alle bewezen onzin en zou er goed aan doen iedere dag als verkeersteller op een stoeltje bij bv. de Berekuil geposteerd te worden. In zijn geval gratis en voor niets want belastinggeld kan maar één keer worden uitgegeven.

  2. Joost

    Wat een gezeur over de A27. Er staat dag een dikke file, dat moet vroeg of laat een keer opgelost worden.

    Een e-bike is misschien voor 3% van de filerijders een alternatief, voor de rest is de woon-werk afstand gewoon te groot.

    Wees realistisch: maatregelen voor doorstroming en milieu zijn in de praktijk niet uitwisselbaar, je moet beide doen.

  3. jemoeder

    Ook wederom hier geldt mijn vraag heb je de plannen wel gelezen.

    Waarom niet je energie steken in het plan NOG groener te maken, de toegezegde overkapping is enorm, geeft een behoorlijke verbeterde groene link, kansen om meer natuurgebieden met elkaar te verbinden.

    Verder is JUIST in het krommerijn gebied de werking van natuurcompensatie goed zichtbaar. Koop liever wat meer landbouw op in dat gebied om het tot natuur om te bouwen. Ipv die beperkte aantal m2 asfalt.

    Die paar stroken die erbijkomen zijn:
    – geen doorsnijding
    – aantal bomen en kwetsbare natuur is zeer beperkt
    – zorgen voor een betere doorstroming in het gebied > betere lucht.

    Als natuurliefhebber en recreant in het gebied snap ik werkelijk niet waarom je je energie hierop richt?? Waarom niet kiest de milieu lobby er niet voor om mee te werken in ruil voor nog meer voor de natuur eruit te slepen??

    Ik ken overigens de stukken van dhr. Bijlo en vraag me daar ook telkens af, waarom deze zinloze tacktiek?

    (en daarnaast krijg je hoe dan ook de discussie dat er met de electrische en zelfrijdende auto uberhaupt ruimte/noodzaak blijft voor dit asfalt op een locatie als deze. Werkelijk van alle stroomwegen die aangepakt worden in heel Nederland is dit specifieke stukje A27 wel de meest logische).

  4. cas

    Je gaat toch geen cabaretier steunen die denkt iets van verkeer af te weten…

  5. Burger

    Schande dat ze de A27 willen verbreden, nog meer natuur dat kapot gemaakt wordt, puur om de haastmaatschappij in stand te houden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).