Sukkel

Sukkel
De directe democratie is aan een opmars bezig. Zo veel is wel duidelijk als we kijken naar de bijdrage van de meeste nieuwe politieke partijen. Bij voorkeur leggen ze bijna elke verandering via het internet aan het volk voor.  Mobiliteit en verkeer kennen natuurlijk altijd al langer een levende discussie zie onder andere het verzet tegen het verbreding van de A27 en de bomenkap in Amelisweerd.

De directe democratie is aan een opmars bezig. Zo veel is wel duidelijk als we kijken naar de bijdrage van de meeste nieuwe politieke partijen. Bij voorkeur leggen ze bijna elke verandering via het internet aan het volk voor.  Mobiliteit en verkeer kennen natuurlijk altijd al langer een levende discussie zie onder andere het verzet tegen het verbreding van de A27 en de bomenkap in Amelisweerd.

Maar bij de ombouw van de Kapteynlaan tot fietsstraat vinden we een wel heel bijzondere vorm van burgerlijk protest. Onder het bord met de voor mij altijd wat mysterieuze mededeling ‘Let op verkeerssituatie gewijzigd’ steekt een buurtbewoner zijn mening niet onder stoelen of banken. Bij een bord met een dergelijke mededeling raak ik altijd in een lichte paniek. Als je bekend bent met de situatie vraag je je toch altijd af hoe het ook al weer zat en vervalt toch vaak in de oude routine hetgeen juist niet de bedoeling is en als je de situatie niet hebt gekend is het sowieso een loze opmerking, want je wil vooral weten hoe het nu zit.

De buurtbewoner is het in woord en tekening duidelijk (zie foto’s) niet eens met het gewijzigde voorrang bij de kruising van de Kapteynlaan. Dit moet volgens de schrijver wel tot ongelukken leiden en het is ook op zijn zachtst gezegd een wat onhandige wijze van voorrang juist op een fietsstraat. Op allerlei buursites in Tuindorp en Voordorp regent het dan ook van kritische berichten en er liggen natuurlijk ook nog wat serieuze rapporten. Inmiddels zijn de protesten verwijderd. Of dit door het gevestigde gezag is gebeurd (beknotting van vrijheid van meningsuiting) of door een auteur met spijt is me onbekend.

Volgens velen is het echter wachten op ongelukken die vooralsnog uitblijven. Voor anderen past wellicht het gezegde van de Iraanse ondernemer Ali Nikham in de Volkskrant van 10 januari: ‘Nederland is een fijn land met soms opmerkelijk veel gezeur om niks’.dsc02891-1

Ton van Rietbergen

Ton van Rietbergen

Ton van Rietbergen is als economisch geograaf werkzaam op de Universiteit Utrecht. Hij was eerder voetballer en voorzitter bij Kampong en DJ bij befaamde discotheek ‘Le Toucan’ en is vader van drieling Casper, Sjoerd en Lisa. Hij schreef columns voor o.a. Het Utrechts Universiteitsblad, het AD/Utrechts Nieuwsblad, De Telegraaf en Ouders van Nu.

Profiel

11 Reacties

Reageren
  1. Kapitein Koek

    Mooie, treffende situatie voor de columns van meneer Van Rietbergen: de Kapteynweg bestaat in Utrecht helemaal niet. Na 5 minuten googlen kom ik gelukkig per streetview op de locatie van de foto: het betreft de Aartsbisschop Romerostraat (waar deze de Sartreweg kruist), het verlengde van de KapteynLAAN.

    Dat het ‘regent van kritische berichten’ op ‘buursites’ nemen we maar voor waar aan. Maar vind ik Ton van Rietbergen een heldere columnist? Nee.

  2. Buurtbewoner

    De borden zijn al meerdere keren weggehaald en telkens teruggekomen, dus tenzij de maker opvallend vaak spijt heeft en zich weer bedenkt, denk ik niet dat de auteur degene is die ze weghaalt.

    Ik erger mij aan het impliciete argument dat het gebrek aan (gemelde!) ongelukken protest niet rechtvaardigt. Persoonlijk ben ik van mening dat het risico hoger is, maar dat is natuurlijk moeilijk te staven, zeker als kleine ongelukken vaak niet gemeld worden. Maar ook zonder ongelukken hebben buurtbewoners hier dagelijks last vast van. Vooral voor fietsers, voor wie dit al een lastige kruising was, is het nu een verschrikking geworden om Voordorp in te fietsen, zeker in de spits. Een raar besluit van een stad die zich voor laat staan op fietsvriendelijkheid.

  3. Pieter

    Dhr. van Rietbergen zou er goed aan doen op schrijfcursus te gaan. Zeker als je hobby- of beroepsmatig teksten schrijft. Wat een draak van een column. Los van de vele ontbrekende leestekens, aan elkaar geknutselde zinnen en feitelijke onjuistheden, snap ik ook werkelijk niet wat de boodschap nu is. Gaat het om directe democratie? Onderdrukking van het volk? Of een gevaarlijke verkeerssituatie waaraan we iets moeten doen? Ik kan er geen touw aan vast knopen. Volgende keer eerst de column schrijven, daarna pas dat lekkere biertje op uw profielfoto nuttigen.

  4. herman

    Ton is (of doet zich voor als) een wetenschapper, maar in vrijwel iedere kolom blijkt daar weinig van, nu weer een foute straatnaam.

    Heel erg is dat allemaal niet en als columnist mag je schrijven wat je wilt, Maar haal dan wel alle verwijzingen in zijn profiel weg naar zijn werkgever. Dat suggereert iets dat hij niet waar kan maken, of hij moet op de IVF afdeling bijbeunen.

  5. Wim Vreeswijk

    Het was immers ook een idioot plan van fietspartij GL om een 2-baansrijbaan te versmallen tot 1-baansrijweg, zonder beveiligingsdrempel voor de fietsers! De zogenaamde fietspartij GL heeft kennelijk een enorme hekel aan zijn eigen stemmende fietsers. Ga zo door en GL zit in 2018 niet meer in het College. Gelukkig maar met dit soort letterlijk levensgevaarlijke plannen van Lotte !

  6. Kerel-Sjef v. Baardbrugge

    Wim, als jouw voorspellende gaven op politiek gebied iets waard waren zag de wereld er heel anders uit.

    Wel mooi hoor, zo’n uitgerangeerde locale politicus van CentrumPartij-signatuur die zelf al 17 jaar niet eens meer een zetel meer in de raad weet te behalen, maar zich nog in het publieke debat probeert te mengen met halfgaar geklets over fietsers.

  7. Ton

    Dagelijks fiets ik door de Kapteynlaan (en toch noem ik deze Kapteynstraat) zoals Kapitein Koek terecht opmerkt. Een slordigheid, waarvoor excuses en het is gelukkig door de redactie al aangepast. Dat ik ook nog het verlengde van de Kapteynlaan aartsbisschop Romerostraat had moeten noemen (foto 2) ben ik niet met hem eens, want dat doet niet echt ter zake, maar was mij wel bekend want tenslotte heb ik de foto’s zelf genomen. Dan de kritiek van Herman en vele anderen dat je als wetenschapper geen fouten mag maken. Nu is dat op zich al de vraag maar vooral geldt natuurlijk dat deze columns/blogs geen wetenschappelijke status hebben, want dan zou ik er wel veel mitsen en maren en noten in stoppen. Dat in het colofon economische geograaf staat, naast oud voetballer, vader drieling, dj en columnist is om mij te kunnen plaatsen en gaat uit van de redactie. In dit geval vond ik vooral het beeld van de briefjes onder het bord situatie gewijzigd (dat ik ook altijd al curieus heb gevonden) grappig en wilde dat delen. Daarnaast ben ik natuurlijk ook niet echt gelukkig met de doorgevoerde verandering hetgeen volgens mij ook blijkt uit het stukje. Dat niet iedereen het met me eens is of het soms ronduit slecht vindt hoort thuis in een vrije samenleving.

  8. Onno

    Zeg Kerel-Sjef v. Baardbrugge, heb je ook nog iets inhoudelijks te melden i.p.v. een mede-reageerder op oneigenlijke gronden afzeiken? Zegt genoeg over jezelf, jouw reactie.

  9. herman

    +1 voor Ton!

    Hij reageert en dat is zowel uitermate sportief als goed.

  10. Wim Vreeswijk

    Ik ben trots op mijn eigen politieke verleden, en daar heb ik geen spijt van en ook nooit verzwegen met schuilnamen e.d. Helaas zijn mijn voorspellingen uitgekomen en daar ben ik niet blij mee.

  11. Henk

    Goed stuk & Sportieve reactie

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).