Onlangs bezocht ik met mijn vrouw de film Layla M. Een heftige film over een goedgebekt Marokkaans meisje dat zich door propaganda en de liefde laat meeslepen en afreist naar haar minstens zo fanatieke geloofsgenoten in het Midden-Oosten. Een paar rijen verderp zaten nog twee andere mensen. Verder was de grote zaal van Filmhuis ’t Hoogt leeg. Het deed me terugdenken aan de tijd dat we met onze nog jonge drieling de film Cars in Den Burg op Texel bezochten. Wij bleken de enige bezoekers en met name Casper vond dat bepaald ongemakkelijk. Hij rende maar heen en weer naar de deur onder het uitroepen van “Waar blijven de mensen nou”?
Die lege zaal zat ook nog een beetje in mijn hoofd toen een student van mij, Rick van Hees, zich meldde met de vraag of hij de bioscoopbranche niet eens onder de loep kon nemen voor zijn bachelorscriptie. Persoonlijk ging ik er vanuit dat de bioscoop zijn beste tijd gehad had en niet tegen de opkomst van het thuisstreamen, Netflix en de huis bioscoop op kon. Maar wat bleek? Het aantal bezoekers van de Nederlandse bioscopen is sinds 1960 aanzienlijk gedaald van ongeveer 70 miljoen tot zo’n 15 miljoen in 1990, maar vanaf 1990 zet zich, terwijl het aantal alternatieven alleen maar toeneemt, een duidelijke kentering in en zit het bioscoopbezoek weer in de lift. Uit de scriptie van Rick van Hees blijkt overduidelijk dat ook in de bioscoopbranche een proces van modernisering en schaalvergroting is opgetreden. Zo zijn er in de periode 1996-2012 maar liefst 74 bioscopen gesloten en 48 nieuwe bioscopen bijgekomen, maar de laatste zijn wel veel groter en van alle gemakken voorzien. Je pakt dus niet meer gewoon een filmpje. Nee, in de zogenoemde muliplex-bioscopen ‘dompel je je onder in een totale filmervaring’, om het markertingjargon maar eens te gebruiken.
En het blijkt te werken, want overal waar deze complexen verschijnen neemt het bioscoopbezoek toe. Zo scoorde Utrecht zonder multiplex met slechts 2,6 bezoeken per inwoner per jaar veel lager dan Tilburg (met muliplex). Deze stad scoorde maar liefst 5,6 bezoeken per inwoner. Als we uitgaan van het extreme Tilburg kan Utrecht nu het met CineMec in Leidsche Rijn en Kinepolis bij de Jaarbeurs twee echte multiplexen in huis heeft dus een ruime verdubbeling van het huidige bezoekersaantal (822.000) tegemoet zien. Of dat voldoende is om Casper de traumatische ervaring van een nagenoeg lege zaal in de toekomst te besparen zal de toekomst leren?
7 Reacties
ReagerenDe cinemec is ook een prachtig complex waar ze de bioscoop ervaring snappen.
Vooraf een drankje, een pauze, weinig tot geen reclame voor de film.
Een echt avondje uit.
Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de Pathe Arena, dan voel ik me bij Cinemec veel meer op mijn gemak.
Bij Pathe Arena voel ik me altijd een koe die langs de kassa en de vreetschuur de zaal in wordt gedreven waar ik eerst een kwartier reclame moet kijken voordat ik de film zie. Na de film wordt iedereen weer via 1 route op straat gezet. Niet echt een avondje uit.
Vooralsnog zie ik Cinemec nog geen succes worden, ik ben een paar keer geweest, maar nog geen half gevulde zaal meegemaakt.
En wat is precies de toegevoegde waarde? De enige reden dat een multiplex beter scoort is dat er meer keuze is.
Doe mij dan maar een “avondje Stelling”, een hapje eten, een film en een speciaalbiertje in de pauze. Over een totaal-ervaring gesproken…
Ongelofelijk dat het Hoogt voor die anderhalve man en paardekop zo enorm veel subsidie krijgt van de gemeente.
Beste Joost. In alle reacties op stukken over film in Utrecht lees je dezelfde argumenten: “Waarom zou je naar multiplexen gaan. Kleine bioscopen zijn veel leuker”. Dat is maar ten dele waar. In mijn ogen is er voor beide soorten bioscopen een markt. Wie de nieuwe Star Wars in het Louis Hartlooper Complex gaat kijken, is in mijn ogen niet goed wijs. Zo’n film moet je niet gaan kijken in een zaal met de technische kwaliteit die mijn huiskamer maar ternauwernood kan overtreffen. Die ga je zien in een zaal van Cinemec, Utopolis, Vue of een van de nieuwe theaters van Pathé voor mijn part. En een filmhuisfilm of welke kleine intieme film/documentaire dan ook, is prima om bij “Stelling” te gaan kijken. Er is nu, met de komst van Cinemec en Kinepolis, gelukkig voor ieder wat wils in ‘filmstad’ Utrecht.
De nieuwe Kinepolis vond ik in ieder geval tegenvallen. Sfeerloos en raar dat er geen pauze in de film is maar dit niet word aangekondigd zodat je halverwege de film dorst krijgt maar dan toch maar blijft zitten omdat je niet dwars door de hele megazaal wilt gaan lopen en weer terug. Dat hebben ze in Houten beter geregeld, daar heb je fijnere stoelen en kun je eten en drinken bestellen wanneer je wilt. Vervolgens wordt het keurig naar je stoel toegebracht zodat je niks hoeft te missen. En parkeren is in Houten en bij de Cinemec ook gratis, itt de Kinepolis. Wat mij betreft geen toevoeging dus, deze megaplex.
Alle cultuurpauzen zitten met z’n allen interessant te doen in de cultoorden. Met z’n allen dat wil zeggen enkele tientallen die elkaar constant vertellen hoe goed ze toch bezig zijn.
Ondertussen gaat de massa naar Kinepolis of Cinemec, ook prima, snap niet altijd waarom de “echte” liefhebbers zich meer voelen?
ps. @JdV in Houten mag je ook betalen voor parkeren
Utrecht en Tilburg zijn totaal niet vergelijkbaar. Utrecht stads regio heeft 700.000 inwoners , en centrale ligging. Tilburg heeft een zeer beperkt uitgangs aanbod, en ligt niet bepaald centraal. Kortom, Utrecht mag op veelvoud van bezoekers rekenen.
Het hoogt is totaal achter haalt, op zeer dure locatie, te kleinschalig. CITY zou een logisch opmaat zijn….Jos Stelling is er niet meer mee bezig lijkt me.