Wat na de Tour bleef en zelfs groeide | De Utrechtse Internet Courant Wat na de Tour bleef en zelfs groeide | De Utrechtse Internet Courant

Wat na de Tour bleef en zelfs groeide

Wat na de Tour bleef en zelfs groeide
Op een grijze januaridag denk ik terug aan die stralende dag in juli 2015, toen de Tour de France zijn start beleefde in Utrecht. Zon, iedereen op de been, lopend en fietsend. Gemeente, bedrijven, scholen, sportverenigingen, alles werkte naadloos samen. Vrijwilligers uit het hele land die ons en de duizenden bezoekers de weg wezen.

Op een grijze januaridag denk ik terug aan die stralende dag in juli 2015, toen de Tour de France zijn start beleefde in Utrecht. Zon, iedereen op de been, lopend en fietsend. Gemeente, bedrijven, scholen, sportverenigingen, alles werkte naadloos samen. Vrijwilligers uit het hele land die ons en de duizenden bezoekers de weg wezen.

Zo’n groot evenement blijkt ineens als een magneet te werken. Een mooie gebeurtenis, die liet zien dat Utrecht groter en sterker werd. We bewezen met het Tour de France-feest dat we kunnen samenwerken.

Sommige van die samenwerkingsverbanden gaan gewoon door. Andere verwateren wat, bij gebrek aan zo’n ‘magneet’. Wat bleef en wat groeide er de afgelopen jaren?

Utrecht Marketing

Wat een nieuwe vorm vond,  is de marketing van de stad. Ooit bracht de UDB de marketingmensen van de grote bedrijven bij elkaar, die elkaar toen – tot onze verbazing-  voor het eerst de hand schudden.

Dat is inmiddels echt heel anders. Utrecht Marketing ontstond per 1 januari, als fusie tussen de Stichting Toerisme Utrecht en de Stichting Cultuurpromotie Utrecht. Voordeel daarvan is dat nu wordt gewerkt voor de hele stad, en voor vele belangen. Ook City Marketing van de gemeente schuift aan.

Bewoners, bezoekers, bedrijven, en ieder die zich in Utrecht wil vestigen. Het Jaar van De Stijl dat nu begint, zal laten zien wat die samenwerking kan betekenen.

 Ondernemersfonds verdeelt middelen

Inmiddels viert het Ondernemersfonds al zijn vijfde verjaardag. Het moest even op gang komen, maar nu staat er ook wat. Partijen die elkaar vroeger nauwelijks spraken, verdelen nu samen voor hun ‘trekkingsgebied’ de beschikbare middelen.

Eerst moest het even wennen, en werd de jaarlijkse pot niet leeg gemaakt. Nu weten de samenwerkende ondernemingen per straat of bedrijventerrein dat fonds goed te vinden. Zij maken per trekkingsgebied mooie plannen, en voeren ze uit met geld uit het gemeenschappelijk Ondernemersfonds.

Utrechtse kunstenaars en Utrechtse kunst

Tja, Utrechtse kunstenaars en de Utrechtse markt vieren nog niet echt hun samenwerkingsverband. Wie lokale kunstenaars en ontwerpers wil betrekken bij een groot project, kan ze moeilijk vinden. Terwijl hun blik heel inspirerend kan zijn, want zij kijken nu eenmaal anders dan u en ik.

Dat gebrek aan samenwerking leidt ertoe dat kunstenaars van elders hier furore maken, terwijl even capabele lokale mensen achter het net vissen. De UDB stimuleerde dat de nieuwe openbare bibliotheek aan de Neude al vóór het pand opent, kunstenaars erbij zou halen. Die denken mee over de invulling van het pand en de toegankelijkheid. Dat de bibliotheek hiervoor open staat verdient alle lof. Goed voorbeeld doet volgen, hopen we.

Het Utrecht Science Park

We zijn alweer jaren gewend dat in het Utrecht Science Park wetenschap en bedrijven goed samenwerken.

Dat ging niet vanzelf. We waren ook niet de eerste in Nederland, maar we zijn nu wel het grootste van Nederland. Met de grootste dichtheid van kennisinstellingen op een klein oppervlak.

Middelgrote en kleine bedrijven

Utrechtse ondernemers hebben best wel wat gemeenschappelijks. In hun relatie naar de gemeente en de provincie bijvoorbeeld. Maar ook in de relatie naar het onderwijs dat hun toekomstige medewerkers opleidt.

De grote ondernemingen redden zich wel, zij kunnen zich permitteren om mensen aan te stellen die ‘human resources’en ‘public affairs’ runnen bijvoorbeeld.

Maar hoe horen we de stem van het midden- en kleinbedrijf ? En andersom: hoe kun je de middelgrote en kleine bedrijven bereiken als je een vraag stelt aan “de” werkgevers in de stad. Niemand heeft daarvan een telefoonnummer.

Hart van lokale economie

Terwijl deze bedrijven het hart vormen van de lokale economie. Zij kunnen stageplekken creëren, en onverdeeld mensen in stad en regio aan werk helpen. MKB`ers  zijn ook belangrijk als je discriminatie op de arbeidsmarkt wilt bestrijden.

De stad zou er baat bij hebben als deze ondernemers meer zouden samenwerken. Hun gezamenlijke denkkracht brengt de stad verder. Hun visie helpt de politiek. Of: levert op het stadhuis debat en tegenspraak. Want zonder debat en tegenspraak geen goed beleid.

Er valt voor de UDB in 2017 nog wel het een en ander te verbinden. Daar gaan we ons best voor doen.

Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board

7 Reacties

Reageren
  1. Marcel Benders

    Daar komt deze omhoog gevallen dame weer aan, die niet in staat is om iets anders dan matige middelbare school kolommetjes te schrijven, zonder duidelijke structuur.

    Daarnaast, de enigen die op de Tour geilden waren een paar bobo’s.
    Er is nog nooit aangetoond dat de Tour Utrecht iets gebracht heeft, op wat tijdelijke inkomstenstijgingen na en de kosten van 5 miljoen euro voor de gemeenschap, die er uiteraard in grote getallen NIET van mee heeft geprofiteerd.

    Succes daar in je ivoren toren Trude, maar val ons aub niet lastig met je UDB gezwets. Duidelijk een organisatie die bestaat uit zelf gecreëerde posities van mensen die zichzelf graag belangrijk vinden. En die ook nog vinden dat hun mening zo belangrijk is dat wij die allemaal tot ons zouden moeten nemen; en sterker nog, zich zooooo belangrijk vinden dat ze menen een stempel te moeten drukken op de besluitvorming. Het beste wat een wethouder en een college kunnen doen is het UDB schrappen als adviesorgaan

  2. Kees Fortuin

    Goed dat er naast de grote ondernemingen ook aandacht is voor kleine en middelgrote. En goed dat de UDB zich realiseert dat daar geen telefoonnummer voor bestaat. En misschien ook nog: wie heeft het telefoonnummer van de 22.000 zzp’ers in de stad? Een interessante kwestie, hoe ga je met een zwerm aan tafel, of nog lastiger: met tienduizenden individuen? Het vorige College had de goede gewoonte om eenmaal per jaar met de verschillende zzp-netwerken en -organisaties in de stad om de tafel te zitten. Misschien een idee?

  3. Zuinig

    Leuk om te lezen dat er net gedaan wordt alsof dat logge geldverspillende Tour monster er voor zou zorgen dat er een betere samenwerking is ontstaan in de stad Utrecht. Echt te belachelijk voor woorden hoe de rode cijfers goed gepraat worden.
    Laten we dit heel snel vergeten en dus nooit meer dit soort “evenementen” naar onze mooie stad halen.

  4. herman

    Bovenstaand plaatje geeft mooi beeld van Trude’s denkwereld.

    Vanuit een onmogelijke hoek beziet ze het voormalige postkantoor, Neudeflat is bijna vervaagd, het is zowel dag als nacht tegelijk en op straat zijn geen auto’s of bussen te zien.

    Probeer de wereld te zien zoals deze is!

  5. Bart

    Wat een kritiek zeg. Het is overduidelijk dat de tour de France een aanjager van de economie is geweest.

    Er zijn veel meer toeristen welke de stad nu weten te vinden. Winkels, restaurants en hotels hebben het op donderdag, vrijdag, zaterdag en zelfs op zondag een stuk drukker dan vóór de tour. Hierdoor worden ook weer nieuwe winkels en restaurants geopend.

    Daarnaast merk je ook dat grote congressen nu duidelijker kiezen vuur Utrecht daar “we” internationaal hebben kunnen laten waar Utrecht toe in staat is.

    Utrecht bruist eindelijk!

    Dus zeur niet over de rode cijfers van de tour maar kijk naar de toekomst en zie de vooruitgang!

  6. Gregor

    De Tour was gaaf. Trots op dat dit in mijn stad gehouden werd!

  7. FD

    De Tour is beslist een aanjager van het toerisme geweest.
    Het is echt drukker en je hoort nu het gehele jaar Spaans Italiaans etc. op straat ipv voorheen alleen in de zomer.

    Zo’n UDB is natuurlijk een overbodige club van “verbinden, versnellen en verzilveren”, dat dan weer wel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).