Trams Uithoflijn gaan vanaf donderdag veel ritten maken | De Utrechtse Internet Courant Trams Uithoflijn gaan vanaf donderdag veel ritten maken | De Utrechtse Internet Courant

Trams Uithoflijn gaan vanaf donderdag veel ritten maken

Trams Uithoflijn gaan vanaf donderdag veel ritten maken
De nieuwe tram die gaat rijden op de Uithoflijn.
De Uithoflijntram gaat donderdag voor het eerst, zonder verkeersregelaars, overdag rijden. Met de testritten gaat de aanleg van de trambaan de laatste fase in. De komende maanden krijgen ruim 100 trambestuurders hun opleiding.

De Uithoflijntram gaat donderdag voor het eerst, zonder verkeersregelaars, overdag rijden. Met de testritten gaat de aanleg van de trambaan de laatste fase in. De komende maanden krijgen ruim 100 trambestuurders hun opleiding.

Hoewel de Uithoflijn een hoofdpijndossier is geworden, met financiële tegenslagen en politieke discussies gaat nu echt de laatste fase is voor het project. Om te ervaren wat er nodig is om straks dagelijks 34.000 reizigers te vervoeren gaan de trams vanaf donderdag overdag proefritten rijden. Ook moeten alle trambestuurders leren hoe ze op de Uithoflijn moeten rijden.

Waar wordt de Uithoflijn op getest?

Er zijn drie soorten testritten overdag: opleidingsritten, testen van verschillende (nood)situaties en het testen van de dienstregeling. Opleidingsritten vinden tot en met de zomer plaats. De eerste weken gebeurt dat met twee trams, daarna met vier trams. Bij twee trams is er ongeveer elk half uur een tram per richting te verwachten, bij vier trams is dat ongeveer elk kwartier een tram per richting.

Er zijn zo’n 20 testen met verschillende (nood)situaties. Hieraan nemen ook hulpdiensten deel. Deze testen vinden overdag buiten de spits plaats tot medio april, ook in weekenden. In april en mei wordt de dienstregeling getest. Er wordt dan eerst met 8 trams per uur getest per richting, en dat loopt op tot 16 trams per uur per richting.

Informatiecampagne

Deze dienstregelingstesten worden afgewisseld met opleidingsritten voor trambestuurders. Tijdens de proeffase mogen er nog geen reizigers mee. Belangrijk onderdeel van de proeffase is ook een informatiecampagne die alle weggebruikers attendeert op de aanwezigheid van de tram in het dagelijks verkeer.

In totaal wordt er zeker 5 maanden lang getest met de Uithoflijn. Vervolgens wordt bepaald wanneer de tram echt kan gaan rijden met passagiers. De streefdatum is nog steeds december 2019. Vanaf dat moment vervalt buslijn 12. Ook de projectnaam Uithoflijn verdwijnt dan. De trams op de nieuwe lijn gaan dan rijden voor de reizigers onder het U-OV lijnnummer 22.

Gekoppelde berichten

1 Reactie

Reageren
  1. Elwin

    Ik wil even
    Laten weten dat utrecht centraal mooie station is

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).