Utrecht te voet: “In deze stad kan ik me niet voortbewegen!” | Utrecht te voet: “In deze stad kan ik me niet voortbewegen!” – De Utrechtse Internet Courant

Utrecht te voet: “In deze stad kan ik me niet voortbewegen!”

Utrecht te voet: “In deze stad kan ik me niet voortbewegen!”
Lopen in Utrecht krijgt niet veel aandacht. Fietsen is kennelijk troef. Toch: de massa’s die door de nieuwe hallen van het Centraal Station lopen. De slenterende gezinnen langs de winkels op de zonnige Oudegracht. En dan ineens het bericht van iemand in een rolstoel: in deze stad kan ik me niet voortbewegen!

Lopen in Utrecht krijgt niet veel aandacht. Fietsen is kennelijk troef. Toch: de massa’s die door de nieuwe hallen van het Centraal Station lopen. De slenterende gezinnen langs de winkels op de zonnige Oudegracht. En dan ineens het bericht van iemand in een rolstoel: in deze stad kan ik me niet voortbewegen!

Gemeenteraadslid Tara Scally ontwrichtte haar knie en kreeg een hersenschudding na te zijn aangereden door een automobilist. In haar rolstoel en op krukken probeert ze haar leven voort te zetten. Ze ontdekt onmogelijke af- en opritjes van de stoepen naar de straat, het onvoorspelbare ongelijke plaveisel, de blokkades op stoepen van ‘even neergezette’ fietsen en terrasstoeltjes van een koffiewinkel. En dan soms ook nog de agressieve fietsers, stoep en rijweg als één circuit voor persoonlijke vooruitgang! Opzij, opzij..!

Kanaalstraat, Rotsoord

Tara Scally vraagt aan B&W om een gemeentelijk registratiepunt van opmerkingen. Die ervaringen liggen dan klaar wanneer een straat opnieuw wordt ingericht. Sympathiek. Burgers kunnen hun klachten deponeren, wie weet ook via een appje zoals Buiten Beter. Dat onnutte stoplichten melden werkte immers ook goed. Maar is dat genoeg? In de Kanaalstraat bewezen ondernemers en bewoners dat je met gezamenlijke actie betere stoepen kunt krijgen. In Rotsoord willen ondernemers samen met de gemeente werken aan stoepen en duidelijker wegindeling. Ze kregen al geld uit het Ondernemersfonds voor vier logo’s “om de openbare ruimte vrolijker, toegankelijker en bekender te maken”.

Lopen vanuit je voordeur

Samenwerking in een straat of een wijk voor beter lopen gebeurt overal. Eind oktober staken honderden personen uit de hele wereld de koppen bij elkaar om ervaringen uit te wisselen over betere loop-mogelijkheden, gewoon vanuit ieders voordeur. De conferentie Walk21, elk jaar in een ander werelddeel, vond plaats in Wenen. Daar ging het uitgebreid over stappen doen, bewegen, gezondheid. En over de inrichting van de stad, het tackelen van drukke verkeersaders, en over het belang van ouderen, slechtzienden en naar school lopende kinderen.

Samenwerking loont

In een rolstoel een enthousiaste jonge vrouw uit het Britse Colchester, de oudste stad van Groot-Brittannië, nu snelgroeiend als forensenstad voor mensen die in Londen werken. De straten doen denken aan de Utrechtse binnenstad. Rowena Macauley zoekt vele wegen om haar stad beloopbaar te houden, voor voetgangers en rolstoelers. Haar succesrecept deelde ze uit in tien punten: vorm coalities! Maak een netwerk van zoveel mogelijk mensen uit organisaties die ertoe doen. Schrijf en teken een plan waaraan zij hun steun geven, presenteer het, en zorg dat het zwart op wit staat in het eerstkomend meerjarenplan voor straat-aanpak van de gemeente. In haar geval: er komt een 22 kilometer lange groene wandelroute in een cirkel door Colchester via parken en over rustige straten.

Praktisch aan de slag

Waarom kunnen Utrechtse ondernemers, bewoners en gezondheidsprofessionals hiervoor ook niet vaker gezamenlijk praktisch aan de slag gaan? De fiets wat netter wegzetten kunnen we allemaal wel doen. De stoep niet als fietspad gebruiken ook. Dat scheelt al. En als er rekken of andere dingen nodig zijn hebben we het Ondernemersfonds en de Gemeente altijd nog.

Die jury voor de beste fietsstad zal toch vast niet vooral beoordelen of de fiets wel het absolute monopolie heeft?

Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board

16 Reacties

Reageren
  1. Atilla vigh

    Ik gun onze gehandicapte medemens alle mobiliteit van de wereld, maar ik maak mij geen illusies dat we de oude binnenstad van Utrecht compleet gaan aanpassen aan een minderheid. Buiten het feit dat de kosten de spuigaten zouden uitlopen, tast je ook de authenticiteit van die oude binnenstad aan.
    Overigens dat van die fietsers ben ik helemaal mee eens. Maar dat komt nu nog doordat – misschien had je het niet in de gaten – de grootste binnenstadse vernieuwing sinds jaren aan het uitvoeren zijn. Het idee is dat er straks 33.000 fietsparkeerplaatsen zijn. Dan zal handhaven een must zijn. Besef dat in Utrecht sinds tientallen jaren iedereen zijn fiets overal neerzet, en die cultuur laten omslaan zal nog een hele klus zijn.

  2. BramD

    Het zou inderdaad heel fijn zijn als er eens wat meer aandacht zou komen voor andere weggebruikers dan fietsers!

  3. BramD

    Inderdaad hoog nodig dat er aandacht komt voor voetgangers.
    De binnenstad lijkt wel absoluut voorbehouden aan de fietsers en hun fiets.

  4. HH

    In een mooie rustieke en geliefde wijk (makelaarstaal) als Tuindorp heb je het als moeilijk ter been zijnde of rolstoel afhankelijke ook niet gemakkelijk. In de loop van de jaren is in heel wat straten het trottoir gereduceerd tot een smal paadje omdat menig bewoner meent dat de heggen en tuinafscheidingen ruim over het trottoir mogen groeien. Met twee personen naast elkaar op de stoep wandelen is vrijwel nergens meer mogelijk, laat staan als je afhankelijk bent van hulpmiddelen.

  5. Amerikaanse Nederlander

    Ondanks mijn achtergrond, zal ik nooit zeggen dat het ene land haar zaken beter op orde heeft dan het andere.

    Maar wat mij altijd in Nederland heeft verbaasd zijn de “slechte” wegen/stoepen. Die klinkers en stoeptegels zijn bumby en verzakken zo snel door de zachte grond. Oudere mensen en gehandicapten hebben hier echt problemen door. Mijn moeder is bejaard en was op bezoek in Utrecht gestruikeld over een stoeptegel die uitstak: pols gebroken.

    Natuurlijk begrijp ik dat in het centrum het niet anders kan. Maar zelfs in nieuwe wijken wordt de infrastructuur zo aangelegd. Misschien vinden wij dat in Nederland mooier, al die niet strakke wegen en stoepen, dat kan. Maar voor de minder mobiele mensen is het vaak een uitdaging.

  6. Joost van der Ree

    Trude, gelukkig kunnen we de overheid hier binnenkort nog meer op aanspreken!
    Één van die toekomstige ontwikkelingen is dat de overheid zich verplicht te zorgen voor een toegankelijke fysieke leefomgeving, nu de ratificatie van het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking aanstaande is. Artikel 9 van dat verdrag verplicht de overheid, omwille van het zelfstandig kunnen functioneren van mensen met een beperking, zorg te dragen voor een toegankelijke fysieke leefomgeving.
    Inmiddels is via een amendement ook in de Omgevingswet opgenomen: het bij nieuwe ontwikkelingen bevorderen van de toegankelijkheid van de openbare buitenruimte voor personen.
    Dat betekent dat bestuursorganen het belang van de toegankelijkheid van de openbare buitenruimte moeten afwegen tegen de overige betrokken belangen. En dat betekent dus tegelijk dat het niet altijd ten koste van alles moet worden gewaarborgd (@Atilla).

  7. Annechien Wieringa

    Hallo Trude, helemaal mee eens!
    Levensgevaarlijk om te lopen in de oude historische binnenstad (rondom Domplein) Weg met die fietsen!!

  8. Annick

    Alle moeders met kinderwagens wisten dit al

  9. Roos Geerse

    Ik zie maar een oplossing. Zorg voor een SCHEIDING van fietsers en voetgangers, ook op de Oudegracht. Dus beboet (jawel!) voetgangers die – ook op de enige verbinding tussen noord en zuid door de binnenstad – de hele straat in beslag nemen. En beboet fietsers die ook door de straten rijden waar dat gedurende winkeltijden niet mag.
    Nu vindt de gemeente dat weggebruikers het zelf maar moeten regelen en wordt de openbare ruimte daarop ingericht. Maar dat werkt dus niet.
    Voor de goede orde, je kunt natuurlijk pas gaan handhaven als je de ruimte ook zo hebt ingericht dat duidelijk is waar je mag fietsen en waar je mag lopen.

  10. Jeannette

    Het is opvallend hoe veel mensen met onzekere tred in de stad lopen . Dat zijn er vele malen meer dan het aantal rolstoelers. De overgrote meerderheid van het publiek heeft helemaal geen oog voor de ander, druk als ze zijn met hun telefoon en zichzelf. Óók in wandelgebied word je regelmatig bijna van de sokken gereden doordat gehaaste fietsers. Met een bellen ze ook nog luid. Waar zou ik heen moeten springen? Als ik dat al zou kunnen.

  11. Luuk Upuuk

    Jeannette, het is juist belachelijk dat die voetgangers denken overal maar te moeten kunnen lopen, je komt ze zelfs op voetpaden tegen!

  12. sylvia van de Hoef

    In Lombok is het ook een drama met de fietsparkeermentaliteit. Totaal geen rekening houdend met de doorgang, worden ze overal kriskras aan vast geketend. Maar nu moet ik ook zeggen dat de meeste woningen geen achterom hebben, dus alles op de straatkant moet staan, het zou al schelen als er parkeerplaatsen beschikbaar werden gesteld voor aantal fietsenrekken, maar naast de stoep i.p.v. erop. Maar ja, daar vraag je wat……

  13. Jan

    Levensgevaarlijk.. Poepoe. Misschien dat sommige mensen hier wat te oud worden om in de stad te wonen. Moeten we alles baby proof gaan maken voor deze mensen? Alles plat asfalteren en overal stoplichten gaan neerzetten.

  14. Peter

    Laten we de hele binnenstad autovrij maken en de bestrating splitsen in een deel voor fietsers en een deel voor voetgangers.

  15. Dennis

    Overtrokken gezeur deze column. Misschien versterkt door de vele verbouwingen. Gaat wel over hoor.

  16. FD

    Dat is het niet Dennis.
    Ga maar eens wandelen in de stad.
    Ik ben ervaringsdeskundige en heb behoorlijk last van al dan niet whatsappende fietsers.
    (ook in het voetgangers gebied)
    Aanpassingen lijken mij niet direct nodig, een stukje opvoeding des te meer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).