Wolfgang Spier: ‘De Uithoflijn is niet de verlosser’ | De Utrechtse Internet Courant Wolfgang Spier: ‘De Uithoflijn is niet de verlosser’ | De Utrechtse Internet Courant

Wolfgang Spier: ‘De Uithoflijn is niet de verlosser’

Wolfgang Spier: ‘De Uithoflijn is niet de verlosser’
De Uithoflijn. Foto: Robert Oosterbroek
Na jaren van werkzaamheden en miljoenenoverschrijdingen gaat de Uithoflijn vanaf maandag rijden. Het is de eerste echte dag van tram 22 en er verschijnen verschillende artikelen over de drukke buslijn 12 (onder meer bij DUIC). Wolfgang Spier, oud-raadslid van Leefbaar Utrecht en deskundige op het gebied van mobiliteit, ziet de Uithoflijn echter niet als de verlosser voor geplande drukte. Hij schreef onderstaand opiniestuk.

Na jaren van werkzaamheden en miljoenenoverschrijdingen gaat de Uithoflijn vanaf maandag rijden. Het is de eerste echte dag van tram 22 en er verschijnen verschillende artikelen over de drukke buslijn 12 (onder meer bij DUIC). Wolfgang Spier, oud-raadslid van Leefbaar Utrecht en deskundige op het gebied van mobiliteit, ziet de Uithoflijn echter niet als de verlosser voor geplande drukte. Hij schreef onderstaand opiniestuk.

“Tramlijn 22”, tot gisteren “Uithoflijn” genoemd, gaat maandag rijden. Er verschijnen veel berichten over ‘sardientjesbussen’ met de tram als verlosser. Maar geen woord over opheffen van haltes en buslijnen. En al helemaal geen woord over het feit dat in de 30 jaar die nodig waren om de Uithoflijn te realiseren het OV-gebruik daalde van 12% naar 4% van alle verplaatsingen in Utrecht. Tellingen van het CBS tonen dat aan. Inmiddels is wel bekend dat de Uithoflijn met 65.000 euro per strekkende meter de duurste trambaan ter wereld is. Desondanks zal maandag blijken:

  • dat de tramfrequenties lager worden dan de busfrequenties,
  • dat de rit per sneltram langer zal duren dan per (vroegtijdig opgeheven) snelbus,
  • dat passagiers anno 2019 ook nog langer in weer en wind moeten lopen dan in 2010
  • dat de reistijden voor de meeste passagiers toenemen (van huis tot en met bestemming)

Op 16 december zullen nòg meer buslijnen verdwijnen. Die langere trams zullen dan ook zeer druk worden en dat hebben de vervoerkundigen zelf al in 2014 voorspeld. Daarom zou de tram in binnenstad snel aangelegd moeten worden (daar horen we niets meer over (?!). Als zij gelijk krijgen kan de tram in de spits dus zo vol uit Centraal vertrekken dat o.a. passagiers op het volgende station “Vaartsche Rijn” getrakteerd worden op een “India-experience”.

De Uithof heeft echter vooral een spitsprobleem: de grote drukte duurt slechts een fractie van een etmaal. ‘s Avonds en in het weekeinde willen niet zoveel mensen naar de universiteit. Trams kosten dan te veel energie. Daarom zullen dan bussen rijden, maar op een andere route. Dit is klantonvriendelijk (naar welke halte moet ik?) maar eenvoudig op te lossen. De Uithoflijn wordt dus een derde van de reguliere werktijd niet gebruikt, anders dat twee andere tramlijnen die toevallig even duur zijn (Edinburgh en Jeruzalem). Daarom is de Uithoflijn nr. 1 van de wereld.

Waar komt die drukte in buslijn 12 vandaan?

Stelt u zich eens voor dat ergens 3 buslijnen vanuit dezelfde richting naar een wijk gaan en de 2 drukste lijnen worden opgeheven. Wat zou dan gebeuren met die ene lijn die blijft bestaan? Inderdaad, die wordt dan zeer druk. Zo druk dat trams ‘noodzakelijk’ worden.

Een korte terugblik:

Op 9 juni 1989 besloten B&W van Utrecht officieel om de Uithoflijn aan te leggen: een sneltramlijn van het station Utrecht Centraal naar de universiteit via een bochtige route door de nauwe en drukke binnenstad.

VVD, CDA, PvdA waren vóór. Maar de grote stroom Uithof-forenzen stapte in op station Centraal (net als nu). Zij wilden helemaal niet via die langzame binnenstadsroute. D66, GL, SP wilden voor deze grote stroom een snelle busbaan maken om de zuidelijke binnenstad heen. In 1994 wonnen ze de raadsverkiezingen en dat was de (tijdelijke) doodsteek voor de trambaan. Deze werd omgevormd tot busbaan.

Als compromis kreeg de busbaan wel een betonfundering om er later eenvoudig een trambaan van te kunnen maken. Daarom werd dit met omgerekend € 25.000 per meter de duurste busbaan van Europa.

Eerste deel

Het eerste deel van die snelle busbaan werd in 1996 naast de spoorlijn Utrecht-Arnhem/Den Bosch aangelegd en dit werd de drukste busbaan van Nederland. Het tweede deel zou halverwege de stadsrand van de spoordijk afbuigen om op straatniveau verder te kronkelen richting De Uithof. Maar in 1998 verscheen een plan om consequent op de spoordijk te blijven tot aan de stadsrand. De busbaan zou dan pas na een gepland station afbuigen. De bussen rijden dan over de drukke stadswegen heen en dat is veiliger èn sneller. Bovendien kunnen passagiers dankzij dat station aan de stadsrand hun reiswegen afkorten. Dat station genaamd ‘Koningsweg’ zou namelijk bij Lunetten komen waar de spoorlijnen uit Arnhem en Den Bosch samenkomen. En dat is vlakbij De Uithof.

Steeds drukker

In 2005 werd uiteindelijk besloten om deze busbaan aan te leggen, maar dat werd echter gevolgd door een reeks van onverklaarbare besluiten. Allereerst verdween station Koningsweg plotseling uit de planvorming. Vervolgens werd gewacht met de aanleg van die busbaan. Maar De Uithof bleef doorgroeien. De bussen werden dus steeds drukker. Na zes jaar wachten werden volksvertegenwoordigers uitgenodigd om mee te rijden in de inmiddels extreem drukke bussen. Dit werd “bus 12 experience” genoemd. Ook verscheen een rapport waarin staat dat trams goedkoper zouden zijn dan bussen. Dit was aantoonbaar onjuist, maar het werkte wel: de geplande busroute zou moeten worden omgevormd tot tramroute. Dit was de wederopstanding van de Uithoflijn.

Minder haltes, minder bussen

Bijna 40% van deze tramroute was echter al in bedrijf als busbaan. Zo moest die drukste busbaan van Nederland nu in zijn geheel trambaan worden. Evenals een deel van de duurste busbaan van Europa, namelijk het tracé in De Uithof. Daar bleek dat die peperdure tramfundering bij nader inzien niet sterk genoeg was. Bijna 40% van de route moest dus opnieuw gemaakt worden en kreeg er dus weer een tijdelijke busbaan naast (precies zoals 20 jaar eerder).

Ondertussen zag men kans om 4 van de 8 haltes op De Uithof en meerdere Uithof-buslijnen op te heffen. Zoals drukke snelwegbussen vanuit Almere/Gooi naar De Uithof. En de zeer drukke snelbus 12S, de ‘intercity’s van de stad’. Al die passagiers moesten voortaan via Centraal met de vervangende stopbus 12. Die werd dan ook stervensdruk.

Dit maakte de exploitatie bovendien nog duurder, want een stopbus doet er langer over en dan zijn meer voertuigen nodig. Vervolgens werd de stoplichtbeïnvloeding van bus 12 uitgeschakeld waardoor de rit weer minuten langer ging duren.

En ten slotte kreeg de vertrekhalte van bus 12 op het gloednieuwe busstation Centraal de meest ongunstige locatie die denkbaar is. Bus 12 werd de enige buslijn die met passagiers een complete ronde van een halve kilometer om het langgerekte busperron moest rijden. Zij kregen er weer een minuut reistijd bij. En een scherpe keerbocht. Gelukkig waren die bussen zo vol dat niemand kon omvallen.”

Het uitdunnen van het OV-aanbod is helaas geen Utrechts beleid. Alle Nederlandse steden met lightrail (zoals sneltram en metro ook genoemd worden) hebben nu minder OV-lijnen en haltes dan voorheen, terwijl er paradoxaal genoeg meer mensen wonen. Dit is funest en dit zal onherroepelijk leiden tot zeer grote mobiliteitsproblemen. Het moet en het kan anders.”

Wolfgang Spier

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Ties

    Tja, hadden ze in ’89 maar meteen voor een metro gekozen door de binnenstad…….

  2. Hetty

    Ik hoop niet, dat tramlijn 22, en het opheffen van buslijn 12 de zoveelste blunder van gemeente Utrecht wordt. De redenen zijn in het artikel te lezen. Waarom ook niet gewoon buslijn 12 handhaven. Langs dit trace staan namelijk de IBB, binnenkort ook de studentenflat op het voormalige PTT-terrein, en ook de studentenhuizen Aurora op de Koningsweg. Natuurlijk blijft buslijn 41 naar Wijk bij Duurstede bestaan, maar die wordt waarschijnlijk overvol. De studenten, die in deze studentenflats wonen, gaan heus niet helemaal naar de tramhalte achter het stadion lopen of fietsen. Die pakken bus 41. Ik ben heel benieuwd, hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen

  3. Lombokker

    Goede samenvatting van een geschiedenis waar je zomaar een boek over zou kunnen schrijven.
    Dank hiervoor!

  4. Anthony B

    Het duidelijke artikel geeft aan dat herbezinning op de lange-termijn planning nodig is, waarbij niet politici maar experts bepalend moeten zijn.

    Het is nog steeds mogelijk om tram 22 een cirkelbeweging in de stad te laten maken, door de lijn vanaf Science Park (via het straks bewoonde Rijnsweerd kantorenpark) door te trekken naar de Biltstraat en UtrechtCS. Dan is er slechts 1 trambaan nodig, in plaats van dat de tram op de andere baan tijdens de spitsen telkens bijna leeg terugrijdt.
    Een belangrijk nevenvoordeel zal zijn dat de befaamde kruising met de Platolaan met slechts 1 frequente tram te maken krijgt i.p.v. 2. Volgens de planning rijden er in 2020 tijdens de spitsen 2 x 16 = 32 trams per uur, dit is meer dan 1 tram elke 2 minuten. Tijdens de 1 1/2 minuut dat de trams niet aanrijden moeten vele honderden afslaande fietsers, rechtdoor rijdende auto’s, 2 x afslaande auto’s en ook nog voetgangers oversteken. Die stromen nemen jaarlijks verder fors toe, vooral als de RIVM gebruiksklaar is. Het zal fysiek onmogelijk zijn om al die duizenden gehaaste mensen ordelijk te verwerken.

  5. Robertjc

    Ik ben werkelijk met stomheid geslagen…

  6. W

    Satelietstations zoals ingenieur Wolfgang Spier, Leefbaar Utrecht, 30! jaar geleden al voorstelde om de verkeersdruk binnenstad te ontlasten en efficiënt in Utrecht te reizen, werd destijds helaas weggestemd. Je historische binnenstad hoefde met dat plan niet op de schop. Nog altijd onbegrijpelijk en jammer. Voor héél veel mensen was en is het nog steeds zo, dat ze niet persé via het Centraal Station naar b.v de Uithof, Overvecht, Zuilen(Maarssen) of Kanaleneiland(Nieuwegein) willen reizen! Dat had een hoop verkeer, uitstoot, door je binnenstad gescheeld.
    Onlangs weer in Londen genoten van het reizen met de metro! In 1868 werd het metrostation Kensington al aangelegd! Hoe vooruitstrevend was men daar al.
    En 60-plussers hebben gratis(binnen je stad) openbaar vervoer.

  7. Frank

    Maar hij rijdt heerlijk! Ho, wat gebeurt er nu. De tram strandt bij de halte Padualaan om 16.00. We kunnen niet meer verder

  8. Teunemans

    Volgens mij is de gemeenteraad in Utrecht gek geworden wat een verspilling van belasting geld!

  9. Scherpschutter

    Zou dhr Spier dit soort inhoudelijke, rationele, logische en feitelijke betogen voortaan achterwege kunnen laten? Dit is niet de manier waarop de Utrechtse politiek zaken doet en dit soort geluiden worden derhalve niet getolereerd in pretpark Utrecht.

    Dank.

  10. Kadoendra

    Lekker he die oude en vertrouwde VVD, CDA, PvdA!

  11. Ger

    De tram is mooi voor de komende periode maar niet genoeg. Een metro van Leidsche Rijn via CS naar het USP is de oplossing. Uiteindelijk toch jaloers op Amsterdam met de Noord-Zuid lijn.

  12. Teunemans

    Kadoendra, het is nu GroenLinks die dit allemaal verzint.
    Daar worden wij niet beter van.

  13. Hans Oost

    Wat een frustratie spreekt er uit deze opinie. Goed dat er geen leefbaarheid meer in Utrecht is. Dat was ook al zo’n ‘ongelukkige’ periode in de lokale politiek.

  14. Theo Dusseldorp

    Politici die met openbaar vervoer spelen, hoelang zien we dat al in Utrecht…. Het begon indertijd met de Oostspoorbaan, de gevolgen van de locatiekeuze van de Universiteit aan de oostzijde van de stad en dan nu de keuze voor een visieloze transporttechnologie. Een tramoplossing, die sinds de oorlog al volstrekt achterhaald is vwb milieubelasting, energiegebruik per passagier, investeringskosten voor aanleg in een oude stad en exploitatiekosten. Als dan het bestaande OV tegelijkertijd wordt verschraald om de exploitatie (enigszins) rond te kunnen rekenen, transportdeskundigen vakkundig buiten beeld worden gemanoeuvreerd, gedegen logistieke analyse van de stad politiek wéér even niet uitkomt en de huidige klimaat/energie transitienoodzaak wordt afgepeld tot symbolisch bruikbare korte termijn oplossingen, krijg je de OV-schijnvertoning die de stad nu ondergaat. Minder haltes, starre vervoersystemen -ver(S)tramming-, extra overstappen (dé rem op OV gebruik !) en langere reistijden. Zie hier het resultaat van decennia politiek primaat op zoiets rationeels als een OV systeem gebaseerd op (h)erkenbare doelgroepen en de nieuwe beschikbare technologische opties. Wil de echte regievoerder even opstaan ? Oh ja, en onderken even de structurele Oost – West vervoerbehoefte en werk aan een dito ondergrondse metro. De Utrechtse ondergrond is er geschikt voor. En neem het traject Amersfoort-Zeist- Uithof en verder ondergronds Utrecht (mét ov cirkel en CS) – Leidse Rijn als uitgangspunt. Die vervoersbehoefte is al jaren bekend.
    En blijf bovengronds verder van het (geëlektrificeerde) busvervoer af !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).