Een grijze Volkwagen Golf is dinsdagmiddag in Utrecht behoorlijk over de schreef gegaan. Het ging mis op de Maliesingel, ter hoogte van Sonnenborgh.
Waarom de auto op de reling terechtkwam is niet bekend. Mogelijk maakte de bestuurder een te krappe bocht en stuurde de wagen zo in de reling naast de weg. De Golf kwam tot stilstand, balancerend op het hekje.
De Volkswagen is inmiddels afgevoerd. De reling is beschadigd, maar een geluk bij een ongeluk is het wel: de bestuurder kwam niet in de singel terecht en hoefde niet in een nat pak naar huis.
28 Reacties
ReagerenGokje? Uit moeten wijken voor zo’n doordouwer die niet snapt dat auto’s daar te gast zijn, en het niet met z’n ego op één lijn kon krijgen dat hij achter de fietsers moet wachten als er een tegenligger aankomt. Gebeurt dagelijks meerdere malen, meestal gaat het net goed, nu dus niet…
Ik fiets hier vaak met mijn kinderen. Het is gevaarlijk fietsen sinds de rijbanen smaller zijn geworden. Auto’s rijden vaak te hard, bochten worden daardoor gevaarlijk. Als deze auto door snelheid (zal mij namelijk niks verbazen) uit de bocht is gevlogen mag de bestuurder blij zijn dat de scholen dicht zijn. Er hadden makkelijk doden kunnen vallen op deze drukke route.
Ik kwam daar op dat moment net langs en vermoed een kwestie van de zon in de ogen. Die stond erg laag en scheen precies achter de huizen langs recht die bocht in. Ik zag ook ff niks, maar gelukkig was ik lopend 😉
Toch knap als je rustig max 30 km/h rijdt…….
Hoop speculatie dus dan gooi ik er ook maar eentje in. Waarschijnlijk gevolg van het feit dat de auto moest uitwijken voor een fietser die met muziek op, spelend met zijn telefoon, zonder op of om te kijken besloot de kortste weg te kiezen.
Gelukkig reed er niet net op dat moment, net op die plek een fietser (met of zonder smartphone; met of zonder kind).
Ik liep hierlangs toen ‘t gebeurde. Het was een combinatie van:
1. Te hard rijden (auto ging in ieder geval harder dan 30 km/u).
2. Persé een fietser moeten inhalen in een bocht.
3. Daarna meteen moeten uitwijken/terugsturen voor een tegenligger omdat het tamelijk smal is.
4. En zoals eerder gezegd was er ook nog een laagstaande zon die fel weerkaatste op een nat wegdek.
Al met al had dit prima voorkomen kunnen worden als de bestuurder even ‘t geduld had gehad om achter de fietser te blijven rijden tot ná de bocht.
@ JdV
Ja, je autohaat kennen we nu wel.
Compleet ongefundeerde nonsens. Uitwijken voor fietsers laat een auto vaak de andere kant opsturen. Meestal niet juist het fietspad op. Maar goed; we weten het niet.
@PD, dank voor de update. Dan heb ik deze pool dus bijna gewonnen, maar blij ben ik daar niet echt mee. Hoe gaan we dit soort automobilisten aan hun verstand peuteren dat auto’s in de utrechtse binnenstad een ondergeschikte, afwachtende rol dienen te spelen?
@PD
Zo zie je ook eigenlijk maar de dat de nieuwe wegindeling werkt.
De automobilist wordt gedwongen zijn gedrag aan te passen. Is hij daar niet toe bereid, belandt hij in de berm. Eigenschuld dikke bult.
Tolsteegsingel
Sinds de nieuwe inrichting neem ik letterlijk nooit meer deze route per fiets.. zie de weg ook meer als een statement dan als een weg die veilig moet zijn voor fietsers. Mijn kind ook geleerd hier niet te fietsen en dan maar om te rijden vooral in de spits!
Wordt geraced daar (door sommigen) al vanaf de Maliebaan… camera’s ophangen. Iets anders helpt niet.
Er wordt op zowel de Maliesingel als de Tolsteegsingel veel te hard gereden. Ik snap niet dat er niet wat drempels geplaatst worden. De gemeente wéét dat er hier erg hard gereden wordt notabene!
Eerder fietste ik daar nooit want gevaarlijk, met de nieuw indeling wel. De meest mensen rijden rustig, een enkele idioot blijf je altijd houden.
@Stadsie
Jawel hoor: drempels! Heb je weleens door de JS de Rijkstraat in Zuilen gereden? Daar heb je op enkele kruisingen van die ronde witte drempels… Maar dan hóóg… Haha. Hoger dan de normale. Zelfs op de fiets is hij pittig. Lijkt me uitstekend om wat mooie drempels meer te leggen die met de voorgeschreven 30 km/u prima te doen zijn, maar die je bij sneller rijden iets te goed voelt. 😉
Duidelijk ‘n gevalletje van eigen schuld , dikke bult …Leuk die update van jou @PD …En ongelooflijk dat hier in 1921 nog Trams reden hé ….
@Joris, een paar drempels helpen niet omdat men dan vol gas van de ene drempel naar de andere gaat en wellicht gevaarlijker wordt. Laat de politie gewoon eens controleren. Want met 40 door zo’n gebied wat de meeste toch al snel gaan zou de boete 74€ bedragen. Mocht je de 50 aantikken dan zit je op ongeveer 200€. Dan leer je het sneller af lijkt mij. Maar de handhaving schiet hier door de gemeente tekort omdat een parkeerboete wel naar de gemeentekas gaat en een snelheidsovertreding naar de staat dus wil de gemeente daar geen duurbetaalde agent voor opofferen.
Eh, heet dat niet gewoon een ongeluk?
@Gerard Brugmans
“Hoe gaan we dit soort automobilisten aan hun verstand peuteren…?”
Toch niet zo moeilijk? Gewoon bekeuringen uitschrijven aan overtreders.
Op één of andere manier verbaasd het me niet dat het een VW Golf is. Bovendien houdt niemand zich hier aan de max. 30 km/u, hoeveel gezellige snelheidsbordjes met boze gezichtjes en “wij gaan naar school” bordjes je er ook plaatst. Op zo’n gedeelde weg met fietsers, tweerichtingsweg en onoverzichtelijke bochten dienen op een iets repressievere manier verkeersnormen te worden afgedwongen. Die reling of die auto te water interesseert me eigenlijk niet zoveel, ben blij dat daar op dat moment geen moeder of vader met kinderen fietsten.
@stadsie Helaas eens. Loop en rijd hier dagelijks en er wordt iig vaak erg hard gereden. Los van de vraag of borden werken; in de bocht waar de Maliebaan uitkomt op de Singel geldt gek genoeg de 30 km/h niet (dus over zo’n 75-100m). Heel gek. Pas later staat er weer een bord.
Deze onlogische situatie maakt het ook niet overzichtelijker. Gemeente weet dit maar kon mij geen reden geven. Ouderwets flitsen dan maar (als dat kan bij lage snelheid) en met het geld de renovatie vd Singel financieren.
@teringjantje. Mij verbaast het niets dat net een Volkswagen Polo is. Een auto die de hele dag Golfjes aanspreekt met “broer, broer”
@Piet Je moet die drempels dan ook niet te ver uit elkaar plaatsen
Bromsnor denkt dat die verdraaide lantaarnpaal zomaar overstak zonder zijn hand uit te steken. Bestuurder kon er niks aan doen.
Te veel aso’s op die weg. Snelheid camera’s en vaker controleren. Ook nieuwe Voorstr fietsstraat. Meestal oké, maar de aso’s verpesten het.
Deze Golf heeft op drie verschillende plekken op de zijkant schade, de voorbumper heeft een trekhaak gekust en het bumperstripje mist (en nee, dit laatste komt niet door dat hekje). Zou kunnen dat dit bij de supermarkt is gebeurd, maar vijf keer? Dan heb je statistisch wel heel veel pech. En dan heb ik nog niet eens de andere kant van de auto gezien. De bestuurder is waarschijnlijk niet (lees: ongeschikt) zo’n goede chauffeur.
Bij de nieuwe inrichting gaan mensen op hun eigen tempo over de hele weg die ze samen moeten delen.
Dat vond men 100 jaar geleden nog normaal, totdat de auto kwam…
De vele verkeersslachtoffers waren de aanzet to de oude inrichting, dan wist iedereen dat er hard gereden zou kunnen worden, maar had elke weggebruiker wel zijn eigen stukje weg. Omdat men er bij het ontwerpen er vanuit ging dat mensen debielen zijn, een gedachte die werd gestaafd met cijfers van duizenden doden en tienduizenden zwaar gewonde en verminkte mensen. Dus voorkomen was beter dan genezen.
Nu is men terug naar het 100 jaar oude inrichting, waarvan al is aangetoond dat het onveilig is en nodeloos slachtoffers eist, omdat de fiets milieuvriendelijk is en de auto niet…
Ben ik nou de enige die dat laatste een hele kromme redenatie vind?
Dus gelukkig is het nu slechts blikschade, het had zoveel erger kunnen zijn….en is er intussen ook al veel erger gebeurd!