Bewoners Pijlsweerd voelen zich niet serieus genomen rond knijp Monicabrug en willen actie | De Utrechtse Internet Courant Bewoners Pijlsweerd voelen zich niet serieus genomen rond knijp Monicabrug en willen actie | De Utrechtse Internet Courant

Bewoners Pijlsweerd voelen zich niet serieus genomen rond knijp Monicabrug en willen actie

Bewoners Pijlsweerd voelen zich niet serieus genomen rond knijp Monicabrug en willen actie
Een lange rij bij het stoplicht op Oudenoord. Foto: Aad van Vliet
Leden van de Verkeerswerkgroep Pijlsweerd zijn ontevreden over de knijp bij de Monicaburg. De bewoners vinden dat de verkeerssituatie nog altijd slecht is ondanks het doseren van verkeer dat sinds drie jaar gedaan wordt.

Leden van de Verkeerswerkgroep Pijlsweerd zijn ontevreden over de knijp bij de Monicaburg. De bewoners vinden dat de verkeerssituatie nog altijd slecht is ondanks het doseren van verkeer dat sinds drie jaar gedaan wordt.

Bewoner en lid van de Verkeerswerkgroep Pijlsweerd, Gijsbert Croes, voelt zich niet serieus genomen: “We voelen ons in de kou gezet. De Oudenoord is een belangrijke toegangsweg voor Pijlsweerd en moet zeer vaak worden overgestoken door fietsers en voetgangers. Veiligheid is van levensbelang.”

Maatregelen

De verkeerswerkgroep vindt dat de ‘knijp Monicabrug’ sinds 2015 ongewenste neveneffecten heeft. Het verkeer werd in 2015 gedoseerd op de route Oudenoord – Weerdsingel WZ – Paardenveld, maatregelen tegen sluipverkeer werden ingesteld en de Weerdsingel WZ werd een 30 kilometer-gebied. Dit alles om de luchtverontreiniging tegen te gaan. Het college sprak een jaar later van een succesvolle aanpak omdat de luchtkwaliteitsdoelen waren bereikt.

De werkgroep vindt het na drie jaar echter niet genoeg en wil dat de maatregelen verder worden doorgezet. Volgens hen zijn er ongewenste neveneffecten. Er zouden meer files op de Oudenoord en Kaatstraat zijn, de oversteekbaarheid is volgens hen verder verslechterd, er zou een onveilig gevoel zijn door asociaal verkeersgedrag en een verkeerstelling in 2017 zou bevestigen dat er nog veel te veel doorgaand verkeer door Pijlsweerd rijdt.

Stilte

“Ondanks meerdere toezeggingen van het college blijft Pijlsweerd vlak voor de nieuwe verkiezingen zitten met files op de Oudenoord, een lelijke ‘tijdelijke’ verkeersbarrière en een verkeerslicht waardoor vrijwel continu door rood wordt gereden. Verzoeken van bewoners om actie worden beantwoord met stilte”, aldus de groep.

De bewoners willen dat het college de knijp van de Monicabrug verder doorzet en wil actie van de gemeente.

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. Jan

    Natuurlijk werk het niet binnen enkele jaren meer als 700 woningen (Zijdebalen, Korenschoof, Concordia gebouw enz enz.) toegevoegd in en om de Monicabrug dus ook deze mensen gaan/moeten met de auto naar hun werk.

  2. arbeider

    Waar is de tijd gebleven dat je gewoon door de stad kon rijden om van A naar B te komen, zonder minuten met een ronkende motor voor een rood stoplicht te staan?

    Maar dit alles is voor onze “nieuwe” Utrechters nog niet genoeg, het liefst willen ze iedereen op de fiets hebben of in een huifkar. Eerst alle huizen opkopen van autochtone Utrechters en nu no meer noten op de zang hebben.
    Beste nieuwe inwoners….welkom in een STAD.

    Te gek voor woorden dat dit allemaal gebeurd in het centrum van de stad. Maak nou gewoon eens een groen stoplichtzone ( 30 km) zodat iedereen ( fietsers,auto’s) lekker door kan rijden zonder grote irritaties en asociaal gedrag van zowel fietsers als auto’s.

    Laat Groen Links zijn naam eens eer aan doen met een GROENE zone!

  3. Barend

    Een helder voorbeeld van het failliet van het verkeersbeleid van dit college.

  4. JdV

    Nee jan, dat zie je verkeerd. Want alle bewoners van Utrecht centrum zijn creatieve, vrije mensen die met een apple laptop van 2000 euro in het plaatselijke koffietentje caffe lattes van 4 euro zitten te drinken en dus aan het werk zijn. Waar jij op duid zijn mensen die gewoon hun brood verdienen als verpleger, brandweerman of bouwvakker. Die onregelmatige diensten hebben of werken op plekken die niet (goed) met het OV bereikbaar zijn. Dat soort mensen willen we niet in de binnenstad Jan. Dat zijn arbeiders, en die stop je weg aan de randen van de stad of in speciaal voor hen gebouwde wijken. Daar zijn ze onder elkaar en veel gelukkiger dan dat ze wonen tussen de elite. Dat wekt alleen maar afgunst en jaloezie op.

  5. Cico

    Ook die semi-fietsstraat op de westelijke Weerdsingel. Ik rij geen auto, maar op de fiets knijp ik hem serieus zodra het donker word. Onder die bomen ben je nauwelijks zichtbaar, ondanks je lampje en je moet tussen de filerijdende auto’s door laveren.

    Weg met die ‘shared space’ fanaten, gewoon weer gescheiden rijbanen graag!

  6. Bewoner van Pijlsweerd

    Erg interessant dat de vraag om een verkeersveilige wijk met schonere lucht door sommige mensen wordt omgebogen tot een arm-rijk discussie. Bij mijn weten is het voor iedereen zo dat het de gezondheid niet bevordert wanneer continu uitlaatgassen worden ingeademd of wanneer je wordt aangereden als je normaal de weg oversteekt. Dat heeft niks met rijk of arm te maken.

    Waar het om gaat is dat hier mensen wonen, overigens zowel rijk als arm.
    De politiek heeft een knijp in gang gezet maar trekt zijn handen af van de neveneffecten die al drie jaar (!!) spelen. GroenLinks en VVD claimden beiden het succes van de knijp. Maar het oplossen van de neveneffecten, ho maar. Die worden na drie jaar wegkijken en pappen-en-nat-houden-overlegjes met bewoners lekker op het bordje geschoven van de winnaars van de gemeenteraadsverkiezingen.

  7. Judith

    @ JdV

    Volgens mij liggen ziekenhuizen, verpleeghuizen en brandweerkazernes bij uitstek op plekken die goed met het OV te bereiken zijn. Als zij met de auto gaan is dat dus een slap excuus. Tenzij ze midden in de nacht werken.

    Jammer van je zeer door rechts taalgebruik te gebruiken geataleerde anti-establishment houding. Wat je zegt over arbeiders die naar Nieuwegein en dergelijke worden gestuurd snijdt wel degelijk houdt. Maar voor oplossingen het je dan dus juist bij echt links zijn, want rechts en alles wat zeer rechts zit, zijn uiteindelijk gewoon schandknaapjes van de VVD en consorten en maken nog meer neo-liebaraal beleid gewoon mogelijk.

  8. JdV

    @judith. Wel eens gekeken waar de brandweerkazernes in utrecht liggen? Wel eens in de nacht vanuit het centrum naar de uithof gereisd? Waarschijnlijk niet. Rechts bepaalt al vele decennia niet meer de koers van Utrecht. Links is verantwoordelijk voor het afbraakbeleid en veryuppisering van onze stad.

  9. Berend

    Wat mij betreft wordt de hele binnenstad autovrij. Paar parkeergarages aan de rand van het centrum voor de bewoners, waar zij lopend of met de fiets naartoe kunnen. Prima. Meer ruimte en frisse lucht voor de Utrechters. Uiteraard betekent dit dat het openbaar vervoer te allen tijde voldoende capaciteit moet hebben.

    Als de auto eenmaal uit de binnenstad verdreven is, kan men de openbare ruimte die ter beschikking wordt gesteld aan de auto verder terugdringen. Meer autoluwe/-vrije straten introduceren en met goede initiatieven de auto minder aantrekkelijk maken voor binnenstedelijke ritjes. Tegelijk kan het aantal parkeerplaatsen worden verlaagd, wat veel ruimte oplevert. Autobezit is toch een aflopende zaak. Over drie/vier decennia bezit een meerderheid waarschijnlijk niet eens een auto meer, maar komt die je naar de voordeur op afroep. Beter nu al anticiperen op die ontwikkeling.

  10. Ik woon zelf ook in Pijlsweerd

    Je moet wel een beetje realistisch blijven. Als je denkt dat er over slechts enkele jaren voldoende duurzame alternatieven zijn heb je het mis. Een knip was hier beter geweest. Ik woon zelf in Pijlsweerd en vind het geen probleem om om te rijden om thuis te komen, mits er goede ontsluitingswegen zijn om de stad heen. Helaas vergeet de gemeente vaak daarover na te denken. De files die er nu staan worden niet zozeer veroorzaakt door bewoners maar door werkenden die niet in deze stad wonen en we weten allemaal ook wel wie die asociale rijders zijn….

  11. Erwin K

    Berend, voorlopig spreken de feiten je betoog keihard tegen. Volgens het CBS lag autobezit in het jaar 2000 op iets minder dan 360 per 1000 inwoners, in 2015 op 420. Tel daarbij op dat we inmiddels ook wat meer inwoners tellen, met als resultaat dat er simpelweg meer auto’s in Nederland zijn.

    Er is letterlijk 0 aanwijzing dat autobezit zal afnemen.

    Dus, gebaseerd op feiten in plaats van whisful thinking: faciliteren. Zorg voor betere doorstroming, betere toegangswegen en stop met trechters, stadsboulevards en andere verkeersbelemmerende onzin.
    Alleen dan voorkom je onnodige vervuiling door files en sluipwegen.

  12. Frits

    @JdV
    Ja, ik ben ‘s nachts wel eens naar de Uithof gegaan. Op de fiets. Regelmatig fiets ik, voor mijn werk, tegen middernacht van de Uithof terug naar mijn huis in Zuilen.

    Wat is nu jouw punt?

    Maar jij was toch zelf op zoek naar een tulpenwoning nabij het centrum, en klaagde je recent niet over een tekort aan tulpenwoningen? Bijzonder.

  13. Henk

    Eens met Berend. Auto uit het centrum en ondergrondse parkeergarages aan de rand van het centrum.

    Meer groen i.p.v. parkeervakken. Een centrum om te wandelen, shoppen, eten, drinken, uitgaan en recreëren i.p.v. om auto’s in op te slaan.

  14. Rietje

    Veel geluk met het verkeer daar als straks alle bouwprojecten afgerond zijn. Al die nieuwe bewoners gaan zich ook nog allemaal verplaatsen.

  15. arbeider

    Berend/Henk

    Dromen jullie veel? wat een onzin en egoisme .

    Een stad moet bereikbaar zijn en zeker een centrum……truste.

  16. JdV

    @Frits: Last van genderverwardheid? Mijn vraag was gesteld aan Judith. Of heet je de ene keer Frits en de andere keer Judith?
    Als grote kerel zou ik niet zoveel problemen hebben met het bij nacht en ontij fietsen naar de Uithof. Als vrouw wel. Of als iemand met een beperking. Of als oudere. Maar de wereld van Frits bestaat uit Frits. En wat woningen met een knip te maken hebben ontgaat mij. Frits. of Judith.

  17. cas

    Misschien is er over inderdaad geen autobezit meer in de toekomst, misschien wordt autobezit wel verboden… Immers geeft privébezit de burger vrijheid en onafhankelijkheid.
    Dus wordt iedereen verplicht bij een speciaal opgericht bedrijf een duur abonnement te nemen om een auto te kunnen huren. Waar elk jaar de prijs enorm van stijgt. Waarmee er niks veranderd, aantal voertuigen even hoog blijft, maar het bezit is verschoven van normale mensen naar een groot bedrijf die mega winsten maakt.

  18. Tim

    Juist om de bereikbaarheid van het centrum te verbeteren zou de knip ingevoerd moeten worden. Daarmee wordt het verkeer geweerd dat enkel op doorweg is van oost naar west of vice versa en is het ruim baan voor de mensen die echt met de auto in het centrum moeten zijn.

  19. henk

    @ arbeider

    Onzin omdat u dat zegt? De stad is nog steeds bereikbaar, alleen niet per auto. Wel te voet, op de fiets, per scooter, per taxi, per trein, per tram en per bus.

  20. Barend

    @ JdV

    Frits. Judith. Voorheen Jansen. En nog vele andere aliassen.

  21. bewoner bemuurde weerd

    Het is niet alleen file op de Oudenoord en Kaatstraat, maar ook in de daarop aansluitende straten (zoals de Adelaarstraat) staan de files. In de Adelaarstraat bijvoorbeeld regelmatig tot aan de kruising met de Koekoekstraat. Alleen maar stilstaand en uitlaatgassen uitstotend.

  22. JdV

    @henk: Taxi’s, dat zijn ook auto’s, toch? En op een stadsboulevard zonder busbaan maakt het echt niet uit of je vaststaat in een taxi, auto of bus. Je staat net zo vast. Scooters? Ja fijn, meer scooters in de stad. Daarmee draag je echt bij aan een schonere lucht.
    En je vergeet de trekschuit en de postkoets nog.

  23. arbeider

    @ Henk

    En u vindt het normaal dat de stad bijna niet meer bereikbaar is via de auto?

    Met zulk soort mensen is niet mee te discussieren, die leven in een droomwereld en vooral hun eigen wereld!

  24. Cico

    Hilarische discussie vol passief-agressieve kwinkslagen. DUIC verveelt niet. En ik leer nu ook dat links opkomt voor de yup en dat rechts de arbeidersbelangen behartigt. Wat een plottwist!

  25. cas

    @ Henk, voor 90% van de reisbewegingen biedt het OV geen concurrerende reistijd.

  26. Frits

    Wat een hilariteit inderaad, Cico. Neem een JvD. Overal omheen draaien, elke vraag met een wedervraag beantwoorden. Klagen dat er te weinig yuppenwoningen zijn, nu klagen dat er teveel yuppen in Utrecht zouden wonen. De lokale azijnverkopers doen goede zaken! Of neem een Barend, die geen andere inbreng heeft dan anderen beschuldigen met meerdere accounts te reageren.

    De hamvraag blijft echter waarom mensen die met de auto naar het UMC rijden omdat ze liever ‘s avonds laat niet op de fiets zitten (wat ik best kan begrijpen) tijdens de spits in de file gaan staan bij de Monicabrug. Of weigeren met de bus te gaan: die rijdt tot 00:30 uur, dat is ruim na de wisseling van de shift in het UMC .

  27. jj korenschoof

    toen de bussen rechtsaf gingen vanaf oudenoord naar de singel (werkzaamheden st jacobsstraat) reedt het allemaal wel door. puur autopesten. bewoners de dupe

  28. Yow

    @ JdV

    D’66 en de VVD zijn (erg) rechts van het midden partijen die zeer neo-liberaal beleid voeren. Toevallig de partijen met erg veel invloed in dit college. Dus geen idee waar jou gevoel vandaan komt.

    VVD heeft overigens al vaker zitting gehad in het college de laatste jaren, dus is zeker (mede-) verantwoordelijk voor het beleid in de stad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).